INTERNET<>
122005<><>

Web tehnike (1)

Budite pronađeni

Omogućite pretraživačima da razumeju vaš sajt

Internet je odavno postao nepregledna džungla u kojoj je sve teže naći ono što vam je potrebno, čak i ako je sasvim sigurno da ono što tražite postoji. Ukoliko planirate da vaš sajt postane deo te džungle, veoma je bitno postaviti putokaze na sve strane i pomoći potencijalnim posetiocima da vas nađu. U seriji tekstova koju započinjemo bavićemo se detaljima o kojima treba voditi računa prilikom kreiranja sajta kako bi on bio optimizovan za pretraživače.

Poznavanje mogućnosti i ograničenja pretraživača od velike je pomoći kod pravljenja sajtova optimizovanih za pretragu. Tokom svojih skromnih početaka, pretraživači su bili jednostavni programi koji su pretragu uglavnom zasnivali na metatagovima (o kojima ćemo pisati kasnije), a čiji rezultati uglavnom nisu impresionirali svojom relevantnošću. Međutim, strahovit razvoj Interneta i imperativ kvalitetnog pretraživanja doveli su do ogromnih ulaganja u algoritme za pretragu Web stranica, zbog čega danas imamo nekoliko pretraživača koji svojim rezultatima zadovoljavaju potrebe većine korisnika Interneta. Kao apsolutni lider izdvaja se Google, pretraživač na koji ćemo se uglavnom i koncentrisati u našim tekstovima, a svakako ne treba otpisati ni Yahoo i MSN koji se trude da drže korak s Googleom. Uprkos neprekidnoj evoluciji pretraživača, oni i dalje ostaju samo programi izuzetno ograničene „inteligencije” i mogućnosti koje treba imati u vidu prilikom pravljenja sajta. Kako bismo shvatili o kojim se ograničenjima zapravo radi, pogledajmo ukratko na koji način pretraživači funkcionišu.

Dobar domaćin

Kada svoj sajt prijavite na pretraživač ili sam pretraživač pronađe link na vaš sajt na nekoj stranici na Internetu, sajt će posetiti program koji se u žargonu zove Robot. Robot učitava stranicu (obično kreće od index ili default stranice), analizira njen sadržaj i smešta ga u bazu pretraživača. Korak u analizi stranice koji je svojstven svim pretraživačima jeste traženje linkova pomoću kojeg robot pronalazi i ostale stranice na vašem sajtu, analizira ih i smešta u bazu podataka. Budući da je jedini način da robot poseti i sačuva u bazi stranu sajta upravo praćenje linkova, veoma je bitno da strane sajta budu međusobno vezane, tj. da svakoj može da se pristupi jednostavnim praćenjem linkova. Opisani postupak naziva se indeksiranje. Često se pretraživači kod prvog indeksiranja sajta ograničavaju na određeni broj stranica, ne prateći sve linkove, i stoga je važno da sve bitne stranice sajta budu dostupne sa početne stranice. Treba imati u vidu da je robot samo program koji stranice ne vidi na isti način kao što ih mi vidimo, tj. ne vidi linkove kao mesta na stranici gde treba kliknuti da bi se otišlo na drugu stranicu. Za robota je Web stranica tekstualna datoteka koju on analizira po strogo definisanim sintaksnim pravilima. Ukoliko ta pravila nisu u potpunosti ispoštovana ili ako su robotu nepoznata, on najverovatnije neće dobro interpretirati stranicu i stoga će rezultati indeksiranja, a potom i pretrage sajta biti nezadovoljavajući.

Roboti svih značajnijih pretraživača savršeno dobro poznaju HTML sintaksu, dok sintakse ostalih jezika koji se mogu naći na Web stranicama nisu jednako dobro podržane. To nas dovodi do jedne od najčešćih grešaka koje prave kreatori sajtova u želji da naprave što efektniji sajt za svoje posetioce, neumereno koristeći JavaScript, Flash i druge tehnologije koje veoma često predstavljaju nepremostivu prepreku za pretraživače. Stoga treba izbegavati korišćenje JavaScripta i Flasha prilikom izrade sajtova, naročito kod elemenata za navigaciju (linkova), kao i za predstavljanje tekstualnih sadržaja. Ovo ne znači da nije dozvoljeno na stranice postavljati npr. Flash animacije, ali to treba raditi samo u slučajevima kada njihov sadržaj ne mora da bude razumljiv pretraživaču (npr. reklame mogu biti urađene na ovaj način). Kao alternativa pomenutim tehnologijama veoma lepo može da posluži kombinacija HTML-a i CSS-a, savršeno prihvatljiva za pretraživače i istovremeno veoma upotrebljiva za kreiranje efektnog vizuelnog sadržaja. Dovoljno je da pogledate jednostavan dizajn Googlea i mnogih drugih sajtova pa da vam bude jasno da šljašteći vizuelni efekti nisu presudni za uspeh sajta.

Bez greške

Čak i kada sajt napravite u čistom HTML-u, problem s kojim se možete suočiti jeste sintaksna neispravnost koda koja može da zbuni robota pretraživača i da onemogući da pravilno interpretira stranicu, a koja kreatoru sajta može promaći u browseru. Naime, browseri su, za razliku od robota, veoma tolerantni kada je reč o greškama u HTML kodu, uključujući i nezatvorene tagove, tako da ono što je u njima naizgled savršeno ispravno dobrano može zbuniti robota. Stoga je sve stranice sajta potrebno detaljno proveriti nekim od alata koji se mogu naći na Internetu. Ispravnost linkova na vašem Internet sajtu možete proveriti korišćenjem online alata na adresi www.dead-links.com/check_links.php. Jedan od najboljih online alata za proveru ispravnosti koda vaših Internet stranica i linkova može se naći na adresi validator.w3.org. Alat nudi širok spektar opcija za proveru validnosti koda i daje izuzetno detaljan izveštaj. Naravno, ne treba preterivati u želji da kod bude apsolutno savršen tako da se većina upozorenja može ignorisati, međutim ozbiljne greške u vidu nezatvorenih tagova, neispravnih linkova i nestandardnih tagova svakako treba ispraviti. Kada vaše stranice uspešno proverite pomenutim alatima (ili nekim drugim koje na Internetu nije teško naći), možete smatrati da je vaš kod spreman za prijavu na pretraživače, barem kada je reč o sintaksi.

Dobro posluženje

Do sada opisani koraci obezbeđuju da sajt bude lako čitljiv za robote pretraživača, međutim, da bi se visoko rangirao u rezultatima pretrage i da bi se posetioci zadržali na njemu i ponovo vratili, mora da bude zadovoljen još čitav niz uslova. Treba izbeći zamku u koju kreatori sajtova često upadaju, prilagođavajući sajt više pretraživačima nego posetiocima. U svakom trenutku treba imati na umu da je optimizacija za pretraživače samo način da se posetioci dovedu na vaš sajt. Zato pogledajmo stvari iz perspektive posetilaca, prema čijim zahtevima i potrebama se pretraživači i kreiraju.

Jednostavno rečeno, posetilac očekuje da na sajtu zaista i nađe ono što je uneo kao upit na pretraživaču. Stoga sajt treba da bude bogat kvalitetnim sadržajem koji će sprečiti posetioca da jednostavno napusti sajt i produži s pretragom. Broj stranica sajta je jedan od pokazatelja ozbiljnosti i sadržajnosti sajta i nikako ne treba biti nestrpljiv i nedovršen sajt prijavljivati na pretraživače. Za početak, sajt mora da ima nekoliko desetina stranica sa jedinstvenim sadržajem. Posetilac takođe očekuje da sa strane na kojoj se nalazi jednostavno pristupi drugim stranicama sa srodnim sadržajem, stoga je poželjno da mu se to i omogući putem linkova.

Ne treba oklevati da se na stranice sajta ubacuju linkovi na srodne sadržaje na drugim sajtovima, pri čemu treba voditi računa o kvalitetu ciljnog sadržaja pošto linkovanje na nekvalitetne stranice i stranice totalno neprilagođenog sadržaja može i da naškodi rangiranju vaših stranica na pretraživačima. Opisana očekivanja posetilaca korišćena su kao polazna osnova za kreiranje algoritama po kojima pretraživači ocenjuju relevantnost stranica vašeg sajta, a od kojih je svakako najpoznatiji Googleov Page Rank.

Bez preterivanja

Ako se opet vratimo činjenici da su pretraživači u pozadini samo računarski programi, jasno je da oni nisu u stanju da procene kvalitet sadržaja na način na koji mi to činimo. Stoga je Page Rank zasnovan na korišćenju procena kvaliteta stranica od strane ljudi koji se datom tematikom bave na jedan jednostavan, ali krajnje efektan način. Naime, pretpostavlja se da će autor jednog sajta postaviti link na stranicu drugog sajta samo ako smatra da je njen sadržaj dovoljno kvalitetan. Stoga se link s jedne stranice na drugu posmatra kao glas za tu stranicu. Što više linkova na jednu stranicu postoji to se njen sadržaj smatra kvalitetnijim i njena vrednost (rang) na pretraživaču je veća. Naravno, ovde je data samo ideja Page Ranka koji je implementiran na daleko sofisticiraniji način u stvarnosti, ali poenta je jasna – potrebno je obezbediti da što više kvalitetnih sajtova ima linkove na vaše stranice. Na Page Rank utiče i interno linkovanje stranica unutar sajta, ali nikako ne treba zloupotrebljavati ovu činjenicu jer ona može dovesti do penalizacije od strane pretraživača ukoliko on smatra da ste preterali.

Korisna alatka koja će prikazati rang svih vaših stranica jeste Google Toolbar koji svakako treba da se nađe u skupu alata svakog webmastera. Takođe, da biste dobili predstavu o tome koliko spoljašnjih linkova pokazuje na vaš sajt, možete iskoristiti napredne načine pretrage Googlea i Yahooa. Kod Googlea unesite upit link:www.VašSajt.com i biće izlistani svi linkovi na vaš sajt koje Google smatra relevantnim. Slično je i kod Yahooa, s tom razlikom što se umesto link unosi links. Isto tako, da biste utvrdili koje stranice sajta su indeksirane od strane ova dva pretraživača, koristite upit site:www.VašSajt.com.

• • •

Ovoga puta nam cilj nije bio da vas bombardujemo s previše tehničkih detalja, već da ukažemo na to da samo kompletnost sadržaja praćena korektnom tehničkom izradom pruža sajtu priliku da se bori za svoju poziciju u rezultatima pretrage. Tehnike optimizacije su samo oruđe koje bi trebalo da posluži da posetiocima pokažete kvalitetan sadržaj koji nudite, a ukoliko sadržaja nema, skratite sebi trud i ne pokušavajte da na silu budete izlistani. Uvek imajte na umu da pretraživači postaju sve pametniji, oblikovani prema željama svojih korisnika, a korisnike je ipak nemoguće prevariti.

Dejan STEFANOVIĆ

 
Web tehnike (1)
Šta mislite o ovom tekstu?
.yu
Blog – elektronska verzija ispovesti
Pretraživanje
Forum „Sveta kompjutera”
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera