INTERNET<>
122005<><>

Pretraživanje

Prebiranje po blogovima

Da li znate najbolji način kako da pretražujete blogove?

Blogovi, kreativne forme koje se brzinom svetlosti šire u svim slojevima društva – od velikih korporacija, preko novinara u ekstremnim uslovima, do školaraca – postaju sve zanimljivije „štivo” i za pretraživače. Iako Google, Yahoo i drugi vrše i njihovo indeksiranje, utisak je mnogih da pretraživači opšte namene u ovom domenu nisu dovoljno dobri.

Kao veoma dinamična forma stvaralaštva, blogovi neprestano stiču popularnost, što kroz sve veći broj njihovih autora što kroz masu vernih čitalaca. Dok su u početku bili samo igračka nekoliko zaluđenika koji su imali poriv da svoja razmišljanja, komentare i analize bace na „elektronski papir” i učine ih dostupnim najširem auditorijumu, blogove danas može da piše gotovo svako. Iako samo nekoliko njih već uživa status kultnih tačaka susreta s ekskluzivnim informacijama, ogroman broj novih „nikne” u momentima značajnih dešavanja, poput uragana u SAD ili građanskih nemira u Francuskoj. Kada tradicionalni mediji zataje, što iz logističkih razloga što zbog izričite ili perfidne cenzure, blog postaje nosilac autentične informacije iz prve ruke.

Upravo zbog njihove velike popularnosti i dinamičnosti, čitaoci blogova očekuju da u svakom momentu u njima nađu sveže informacije. Samo dan zakašnjenja zna da bude dovoljan razlog da se blog i njegov sadržaj ne uzmu u obzir. Nažalost, velikim pretraživačima se to često dešava, što je bio jedan od razloga pokretanja čitavog niza specijalizovanih servisa za pretragu blogova.

Tehnologija blogovanja je tek izašla iz povoja i na tom polju primetno je veliko šarenilo i neusaglašenost standarda, što predstavlja veliki izazov za sve firme koje su odlučile da se bave ovom vrstom pretraživanja. Kako se tehnologija menja i usavršava praktično „u hodu”, greške nisu retke – može se desiti da nekih blogova jednostavno ne bude među rezultatima upita, baš kao i da se u njima nađu potpuno irelevantne stavke.

Tačan broj aktivnih blogova niko ne zna. Prema podacima servisa www.Technorati.com, trenutno ih ima oko 21,5 miliona, sa tendencijom da se taj broj duplira svakih pet meseci. Upravo ta proliferacija postaje uzrok frustracija korisnika koji ne umeju više da se snađu u moru sadržaja i pronađu upravo ono za čim tragaju. Poseban „slatkiš”, međutim, jesu blogovi poznatih i priznatih autora. Sajt www.DayPop.com specijalizovan je baš za takve. U njegovoj bazi nalazi se probranih 60.000 blogova, odabranih od strane urednika, ali i izvora koji potiču s drugih strana (news sajtovi, RSS). Servisi www.feedster.com i www.icerocket.com su se takođe odlučili za „kombinovanu varijantu”, pa u bazi za pretraživanje pored blogova imaju i „mejnstrim” news izvore.

MSN, Yahoo i Google, kao i drugi pretraživači opšte namene blogove svrstavaju u rezultate pretrage, ali korisnicima ne omogućavaju da pretražuju samo njih, već kao deo celokupnog Weba. Sama tehnologija indeksiranja sadržaja i prikazivanja rezultata na upit o nekoj temi koju koriste zasniva se na složenim međuodnosima faktora, od kojih je jedan od najznačajnijih relevantnost odnosno popularnost nekog sajta. Popularni sajtovi, međutim, nisu po pravilu i najažurniji u osvežavanju sadržaja. Indikativan je primer s ovogodišnje dodele MTV nagrade. Dan posle završetka manifestacije, na upit „MTV Music Awards” Google je na prvo mesto izbacivao oficijelni sajt ove muzičke televizije, dok je na drugom mestu bio izveštaj sa dodele priznanja, ali od pre tri godine!

I dok „velikani” indeksiraju milijarde strana, pretraživači blogova fokusiraju se na njih 10 do 20 miliona i sadržaj s njih „kupe” drugačijim tehnikama. Tako pomenuti Technorati koristi mehanizam poznat kao „pinging”. Većina blogera, naime, koristi alate za publikovanje sadržaja (Blogger, LiveJournal i sl.) koji u sebi sadrže ping funkciju koja automatski obaveštava servise za pretraživanje da je „podignuto” nešto novo. Kada primi ping, Technorati posećuje blog i osvežava svoju bazu podataka. Feedster takođe koristi automatsko pingovanje, ali i dodatne tehnike kojima, recimo, obuhvata i RSS feedove koji su i sami velikim delom sažeci više blogova, dok se IceRocket oslanja na modifikovane Web crawlere koji blogove razlikuju od običnih sajtova zahvaljujući tome što uglavnom liče jedni na druge (hronološki raspoređeni unosi, posebna zaglavlja za svaki unos i slično).

Iako je posećenost pretraživača blogova srazmerno mala u odnosu na gigante (negde oko 1% Googleove), tendencija njihovog rasta je izuzetno snažna. Iako oni nikada neće dosegnuti nivo jednog Googlea, pažljiva usmerenost ka određenoj publici činiće ih sve zanimljivijima za potencijalne investitore, marketing i, naravno, korišćenje.

Dušan KATILOVIĆ

 
Web tehnike (1)
.yu
Blog – elektronska verzija ispovesti
Pretraživanje
Šta mislite o ovom tekstu?
Forum „Sveta kompjutera”
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera