Ghost Recon: Advanced Warfighter | Posle višegodišnje serije jezivih kompromisa, pojednostavljivanja mehanike, laganog flerta s totalnom „konzoloidnošću” koji je prerastao u katastrofalan seks, Ghost Recon kojeg se sa setom sećamo naglo se budi iz kome. Suviše naglo, reklo bi se, ali rude awakening u ovom slučaju više podseća na vatromet nego na polivanje hladnom vodom. Ghost Recon Advanced Warfigher je toliko različit od svih Rainbow Six/GR naslova na PC platformi u poslednjih nekoliko godina da to prosto izaziva nevericu. Igra je predivna, izazovna (teška) i superbogato producirana, nimalo u skladu s pucaljkama u trećem licu razvijanim u skladu s tehnološkim ograničenjima konzola prethodne generacije koje su u neizmenjenom stanju portovane na PC. Naša verzija GRAW-a sledi potpuno inverzni princip: kompleksnija je od hvaljene Xbox 360 varijante i drastično bolja u svakom pogledu u odnosu na osakaćenu verziju za originalni Xbox. Izgleda da je UbiSoft okrenuo ćurak naopako, a da li je u pitanju jednokratni ili stalni povratak franšize na hard core kolosek, pokazaće samo vreme.Zaplet u kampanji za jednog igrača sledi moderni tehno-triler pristup, svima predobro poznat iz romana Toma Klensija i prethodnih igara s njegovim imenom u prefiksu. Američki predsednik i kanadski premijer dolaze u Meksiko Siti radi potpisivanja multilaterarnog sigurnosnog sporazuma sa meksičkom vladom koji bi regulisao zajedničku odbranu spoljnih granica severnoameričkog kontinenta. Samit na vrhu biva prekinut munjevitim vojnim pučem snaga pod komandom pobunjenog meksičkog generala: kanadski premijer biva likvidiran, meksički i američki predsednik napadnuti i izolovani pod zaštitom male jedinice marinaca. Tu na scenu stupate vi: elitni tim Ghost komandosa na čelu s kapetanom Skotom Mičelom kao početni zadatak dobija vađenje jako vrućeg kestenja iz vatre... Ghost Recon Advanced Warfighter u svojoj srži predstavlja prilično uspeli „križanac” timsko-taktičke pucačine u prvom licu i nekih elemenata Full Spectrum Warriora. Igra dozvoljava finu manipulaciju snagama koje su vam na raspolaganju: vašem četvoročlanom timu specijalaca izdajete naređenja za prostorni raspored, otvaranje vatre i manevar bilo u prvom licu, usmeravajući kursor na željenu tačku u prostoru (ili izdajući naređenja za grupisanje uz vođu, tj. vas), bilo korišćenjem satelitske mape iz ptičje perspektive. „Bird’s Eye” pogled dozvoljava složenije komande, setovanje waypointa i preciznije manevrisanje, podsećajući na real-time strategiju u malom. Ovaj strateški podsegment je apsolutno neophodan imajući u vidu izuzetni stepen izazova koji igra stavlja pred vas. Za razliku od Xbox 360 verzije u kojoj se igranje svodilo na soliranje većine protivnika uz tim koji vas je pratio i vatreno dopunjavao, ovde je takav princip igranja maksimalno poguban. Neprijatelji su izuzetno smrtonosni, a nekoliko pogodaka je dovoljno da vas baci u crveno i neumitnu smrt sekund kasnije (igra se završava kada Mičel pogine, dok je ostatak tima potrošan: poginuli članovi ponovo postaju dostupni u sledećoj misiji). Ostale članove tima ne možete neposredno kontrolisati, ali se u svakom trenutku možete prebaciti u perspektivu njihove vizirne kamere i videti isto što i oni (ovaj efekat je urađen sjajno). Igra zahteva metodičan i spor pristup pri napredovanju u urbanom okruženju, a eventualne greške i srljanje ćete platiti na isti način na koji biste ih platili u realnoj situaciji. Zavisno od vašeg stila igre, zadatke ćete ispunjavati koristeći sebe kao izviđača ili slanjem jednog ili dvojice članova tima ispred: od ovoga zavisi i procenat upotrebe perspektive prvog lica i strateške mape, čime ravnotežu igre samostalno balansirate između pucačine i strategije. Pre svake misije sebe i svoje komandose možete opremiti oružjem i opremom po svom izboru, što će se opet odraziti na pomenuti balans (npr. u drugom slučaju je logično da sebi dodelite ulogu snajperiste ili mitraljesca za vatrenu podršku). Jedino što fali su dimne bombe: u igri ćete svako malo naletati na teški mitraljez iza barikade ili montiran na oklopno vozilo koji će vas ubiti brže nego što možete da kažete „smrt”. Efikasnog rešenja za prebacivanje brisanim prostorom pod teškom paljbom nažalost nema, a tome sigurno ne pomaže odsustvo komande za manuelno snimanje pozicije.Grafički dometi igre su naučno-fantastični. Meksiko Siti je renderovan u celosti, čega ćete postati svedok tokom mnogobrojnih preleta helikopterom pred ubacivanje u misionu zonu. Fotorealizam je apsolutno sveprisutan, skeletalna animacija vaše ekipe i protivnika je najbolja na tržištu, eksplozije su superuspele... Ovo je prva PC igra koja podržava AGEIA PhysX karte za poboljšane efekte fizike u igri (250 $, zauzima jedan PCI slot i preuzima računanje fizike od glavne grafičke kartice). Tim parčetom hardvera, naravno, nismo raspolagali, ali bi ono verovatno smanjilo jezivu hardversku zahtevnost igre koja gotovo prevazilazi Oblivion. Da, dobro ste pročitali... Miodrag KUZMANOVIĆ | | |