TEST RUN<>
042008<><>

Pixologic ZBrush 3.1

Nova tehnologija u 3D modeliranju – slobodno vajarstvo

U svetu kompjuterske grafike, tačnije 3D kompjuterske grafike, brojni su bili pokušaji proizvođača softvera da kreiraju aplikacije (setimo se samo Meta Ballsa) koje bi približile i olakšale dizajnerima da u procesu stvaranja koriste tradicionalni alat, tj. da praveći 3D modele bukvalno vajaju.

ZBrush je alat za digitalno vajarstvo koji kombinuje 3D i 2,5D modeliranje sa mogućnošću crtanja po objektu i nanošenja tekstura. Da bi postigao sve to, program koristi tehnologiju nazvanu piksol (pixol). Piksel sa sobom nosi informaciju o X i Y poziciji i vrednosti boje. Za razliku od piksela, piksol nosi dodatnu informaciju o dubini (tj. Z osi), orijentaciji i materijalu.

Posle izlaska druge verzije ZBrusha, na digitalnoj grafičkoj sceni sve se promenilo. U kratkom vremenskom periodu, 3D modelari u svetu polako su prihvatali pravu ideju o digitalnom vajarstvu, i grafički forumi i blogovi postali su puni slika i radova sa veoma detaljnim karakterima i organskim modelima. Prvi put tradicionalne tehnike vajarstva mogle su da se primene na 3D digitalnim modelima, što je i privuklo prilično veliki broj umetnika koji do tada nikad nisu radili sa digitalnim alatima da se oprobaju u Zbrushu. Sada, posle četiri godine, pred nama je Zbrush verzija 3.1, koja još bolje nastavlja ranije pomenutu paradigmu.

Na prvi pogled aplikacija ima potpuno novi korisnički interfejs, što odaje utisak da je iznova i napisana, jer je program predviđen da izađe kao upgrade verzije 2.5, od čega su u Pixologicu odustali.

Korisnici koji su navikli na standardni izgled Windows aplikacije moraće da se naviknu na onaj koji nudi Zbrush, što ne bi trebalo da predstavlja neki veliki problem. Redizajn interfejsa ima prilično veliki uticaj na samu produktivnost rada u programu, jer se do nekih alata sada lakše dolazi, i sve vam je na dohvat ruke (miša).

Jedna od novih stvari u ovoj verziji Zbrusha jeste mogućnost prilagođavanja korisničkog interfejsa. Recimo, umetnici koji se upoznaju sa aplikacijom naći će da je vrlo zanimljiv predefinisani izgled pod nazivom Rapid start mode. Kada izaberete Rapid start mode, aplikacija će sakriti „višak” alatki koji početnicima može da zasmeta pri učenju osnova u programu. Zanimljiva je mogućnost snimanja sopstvenog rasporeda i izgleda aplikacije kao i deljenje tih fajlova sa drugim umetnicima na forumima.

Prva stvar koju će korisnici primetiti posle otvaranja modela jeste novi realtime engine za senčenje. Zbrush koristi realistične materijale koji se ažuriraju u realnom vremenu dok vi modelirate, bez potrebe da renderujete sliku da biste videli izgled modela. Ova mogućnost programa izdvaja ga od većih i skupljih proizvoda tipa Autodesk 3ds Max ili Alias Maya koji tu mogućnost nemaju, a koja znatno doprinosi produktivnosti u radu. Materijal podrazumevan po instalaciji (default) je vosak crvene boje koji, naravno, možete da menjate u editoru materijala. Gomila ponuđenih realističnih materijala uključuje varijante gline, polimer-gline i sivog kamena.

 
Glavni alati u Zbrushu su, naravno – brushevi. Glavna ideja u vezi sa alatom u Zbrushu jeste da simulira tradicionalni alat koji se koristi za dodavanje i oduzimanje gline sa modela. U poslednjoj verziji dodato je mnogo novih alatki.

Nova Brush Paletta omogućava korisnicima da snime svoje brusheve kao alate, kao i da ih pregledaju u grafičkom obliku. Moguće je podesiti i određene grupe brusheva da se učitavaju kao podrazumevani prilikom pokretanja programa.

Novina za ljubitelje korišćenja prečica sa tastature jeste postavljanje prečica pomoću nekoliko prostih kombinacija tastera. Pritiskom na ’Ctrl’ i klikom miša na deo interfejsa dobijate mogućnost da posle toga unesete kombinaciju tastera kojom će se taj deo interfejsa nadalje pozivati.

Ako se bavite razvojem video igara ili hoćete da optimizujete trajanje renderinga svoje scene, biće vam svakako zanimljiv novi dodatak u programu po imenu ZMapper koji može da napravi normal mape od 3D modela napravljenog u ZBrushu. Sličnu stvar omogućava i Displacement exporter koji izvozi površinske deformacije u 32-bitnom formatu u svrhe korišćenja u drugom 3D paketu.

U samom procesu modeliranja nailazimo na automatizaciju u vidu Projection Mastera, funkcije koja omogućava rad na samoj površini samog modela (recimo, dodavanje pora ili izraženih vena), što nije bio slučaj u prethodnoj verziji, u kojoj ste morali da napuštate radni prostor sa modelom. Vezana za sam Projection Master je i funkcija Polypaint kojom možete da slikate po modelu mnogo intuitivnije nego do sada. Ideja je da sve što nacrtate po modelu kasnije možete uklopiti sa UV mapiranom teksturom, bez prethodnog mapiranja – ukratko, imate potpunu kreativnu slobodu. Poseable Symmetry je nov način modeliranja u kojem sve što radite na jednoj strani modela program reflektuje kao u ogledalu na drugoj strani modela.

Jedan od najkorisnijih dodataka programu jeste mogućnost rada sa neograničenim podalatom (Subtools). Modele sada možete uvezete iz više delova i radite na svakom delu odvojeno. Ovo može biti prosto kao dodavanje oka na gotovu glavu ili kompleksniji poduhvat rada na višeslojnim elementima tipa viteškog oklopa. Na svakom modelu može se raditi i u režimu Isolate, u kojem program prikazuje samo taj model a ostale sakriva, time štedeći kompjuterske resurse i vizuelno vam olakšavajući rad. Svaki podmodel može da ima i svoju UV i displacement mapu.

Funkcijom Mesh Extraction u Zbrushu možete da maskirate ili obeležite jedan deo modela i od njega napravite Subtool (novu alatku). Sa tim novokreiranim alatom možete da vajate po modelu ili samo utiskujete brush u model, ostavljajući detalje koje bi na neki drugi način bilo veoma komplikovano uraditi.

Ako se pitate kako se mogu pomerati delovi modela da bi se proverilo kako model izgleda u određenoj pozi, prosto možete da koristite Transpose Brush, alatku koja dozvoljava da vučete transpose liniju od početka „kosti” do njenog kraja, sa deformacijom pokreta u maniru Forward Kinematics; još jedna funkcija koja vas štedi izlaska iz ZBrusha i pokretanja veće aplikacije za animaciju, poput Maye ili Maxa.

Korisnici Zbrusha dugo su čekali modeliranje po slojevima (layers). Sa verzijom 3.1 sad možete da modelirate po slojevima odvajajući, na primer, sloj mišića od sloja varijacija na koži i odeći. Svakom sloju mogu da se odrede intenzitet i vidljivost.

Za kraj da pomenemo da se Zbrush aktivno koristi u studijima koji rade specijalne efekte za holivudsku produkciju – Industrial Light and Magic u „Pirates of Caribbean: At World’s End” i u trilogiji „Lords Of The Rings”. Naravno, ni industrija video igara nije ostala po strani. Ubisoftov novi naslov koji se očekuje za PC a izašao je već za konzole – Assassin’s Creed – koristi modele rađene u Zbrushu.

Firma Pixologic, svojim proizvodom ZBrush, koji je u verziji 3.1 doveden do savršenstva, potpuno je uspela da na pravi način prenese deo tradicionalne umetnosti u digitalni svet.

Duško PEJAČKI

 
Pixologic ZBrush 3.1
Šta mislite o ovom tekstu?
Microsoft Windows XP Service Pack 3 RC2 (build 3311)
Advanced Uninstaller Pro 8.5.5
Reshade 1.4
TagTuner 1.9
Total Recall Data Recovery 1.0.7
SadMan Software Slice’n’Splice 2.2.2
Saint Paint Studio 14.1
Crossword Compiler 8
Systerac Tools for Vista 1.30, XP Tools Pro 8.2, MicroSmarts Speed It Up Free 4.75, IObit Advanced WindowsCare Personal 2.7, SuperLogix Super Utilities Pro 2008, Systweak Advanced System Optimizer 2.20, Advanced Vista Optimizer 2008, Ashampoo WinOptimizer 5

Potrebno (minimum):
Windows 2000, Pentium 3 / 512 MB RAM-a, monitor rezolucije 1024 x 768 piksela
Potrebno (optimum):
Windows XP/Vista, P4/Core2 i sl., 1 GB RAM-a (2 GB za multimilionske poly meševe), monitor rezolucije 1280 x 1024 piksela
Cena:
595 dolara
Adresa:
www .pixologic .com
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera