INTERNET<>
052010<><>

Zabava ili nešto više?

YouTube

Googleov program partnerstva

Gotovo je nemoguće da u svom domu imate pristup Internetu, a da nikada niste posetili YouTube. Ovaj sajt je za kratko vreme postao fenomen na Mreži i brzo ušao u svakodnevni život ljudi širom sveta. Jednostavan ali inovativan koncept odmah nakon pokretanja sajta privukao je milione ljudi da ga probaju i zavole. Osim korisnika, YouTube je ubrzo privukao i Google, koji ga je kupio nakon skoro dve godine nezavisnog rada. Google nije promenio mnogo toga što se tiče same funkcionalnosti sajta. Prosečan korisnik mogao je da primeti samo nov način logovanja preko Google profila.

Ono što korisnik možda i nije primetio jesu vešto proturene reklame bazirane na AdSenseu. Za one koji ne znaju, AdSense je Googleov servis koji na osnovu sadržaja sajta, ključnih reči, lokacije korisnika i još mnogo drugih faktora izbacuje reklame namenjene određenim ciljnim grupama. Glavni „krivci” za reklame koje se nalaze na određenim snimcima su zapravo sami autori snimaka zbog činjenice da su sa YouTubeom sklopili partnerski ugovor. Jednostavno rečeno, imati partnerski sporazum sa YouTubeom znači dati dozvolu kompaniji da na vaše video klipove „okači” reklame od kojih ćete međusobno deliti profit. Prema zvaničnim informacijama, ne postoje garancije da li ćete i koliko biti plaćeni ako pristanete na partnerstvo. Honorar partnera bazira se na udelu u profitu od reklamiranja, koji se generiše na osnovu gledanosti određenog snimka. Drugim rečima, što je snimak gledaniji, više novca ćete zaraditi. Prema nezvaničnim informacijama, partneri na jednom snimku zarađuju između jednog i pet dolara na svakih 1000 gledalaca. Brojke variraju u zavisnosti od popularnosti autora, a zbog kompleksnosti i tajnosti algoritama po kojima AdSense obračunava zarade još je teže utvrditi kolike su one zapravo. Takođe, autori imaju bonuse na redovne gledaoce, tj. pretplatnike (nagađa se da je to pet centi na svakih 1000 pretplatnika) i na ulaske gledalaca na njihov kanal (jedan cent na 1000 ulaska). Kada se sve stavi na papir, možemo doći do zaključka da najgledaniji youtuberi godišnje zarade šestocifren honorar izražen u američkim dolarima, što su pojedini autori potvrdili i u intervjuima.

Osim nepresušnog izvora informacija i zabave, YouTube je postao i veoma ozbiljan medij za planiranje poslovne delatnosti. Postoji nekoliko kriterijuma koje korisnik mora da ispuni da bi bio podoban za partnera. Neki od najvažnijih su, naravno, brojnost publike, kvalitet materijala, polaganje autorskih prava na sav korišćeni materijal, uklapanje u zacrtane norme zajednice itd. Postoji i zanimljiva opcija partnerstva, koja uključuje samo jedan korisnikov snimak. Hipotetički, ako Google primeti da je vaš snimak izrazito gledan, ponudiće vam partnerski ugovor za taj snimak. To znači da ćete ubuduće imati prihode od reklama koje se pojavljuju na njemu. Naravno, time niste postali partner, ali ste svakako na dobrom putu, pa će nakon još nekoliko gledanih snimaka verovatno uslediti zvaničan poziv za puno partnerstvo. Zasad je glavna kvaka u tome što program partnerstva trenutno radi u „invite only” režimu, pa je na korisnicima koji imaju partnerske ambicije da se trude najviše što mogu i da se nadaju pozivu.

Kao što Holivud ima svoje poznate ličnosti, tako i YouTube ima svoje superzvezde koje su, pogađate, partneri i prilično dobro zarađuju. Mi smo imali prilike da porazgovaramo sa nekoliko njih koji su trenutno na vrhuncu popularnosti. Rajan Higa je vođa trenutno najgledanije trupe na YouTubeu, čiji kanal Nigahiga ima više od dva miliona pretplatnika. Danijel Grozdić je kreator sve popularnije emisije Gradual Report, a na ovim prostorima proslavio se serijom snimaka pod nazivom Serbian Lessons. Kevin Vu, poznatiji po nadimku KevJumba, jedan je od najgledanijih komičara na sajtu, sa skoro milion pretplatnika, a poznat je po tome što voli da pravi jednostavne i zabavne snimke sa svojim ocem. Tobi Tarner je još jedan u nizu komičara koji se probio originalnim sadržajem, a mnogo novih gledalaca u poslednje vreme privukao je odličnom parodijom na Farmville.

1. Na koji način i iz kog razloga si započeo svoju karijeru na YouTubeu?

Rajan Higa: Pre nekih pet godine iz čiste dosade počeo sam da pravim video snimke sa prijateljima iz kraja. Pošto smo koristili kameru koja je snimala na VHS kasete, bio nam je potreban video rikorder za gledanje snimaka. Uploadovanje ovih snimaka na YouTube bio je mnogo lakši način da ih podelim sa prijateljima.

Danijel Grozdić: Počeo sam da postavljam materijal na YouTube zato što mi se činilo da tako dopirem do ljudi. Želeo sam da se smejem i da nasmejem druge. Oduvek sam to radio. Neki bi rekli da je nedostatak porodične ljubavi ono što me gura da tražim potvrdu od ljudi koje čak ni ne poznajem. U svakom slučaju, krenuo sam putem Interneta u potragu za prihvatanjem, jer to nisam osećao od strane svoje okoline.

Kevin Vu: Karijeru na YouTubeu počeo sam zato što volim da zasmejavam ljude i zato što sam oduvek želeo da budem komičar. YouTube je u tom trenutku bio jedini medij kojim sam mogao da zabavim široke narodne mase.

Tobi Tarner: U celu priču ušao sam da bih zabavio ljude jer mi je to u tom trenutku delovalo kao savršena delatnost. To je bilo 2006. godine i zaista nisam očekivao ovoliki odziv.

2. Kako je YouTube promenio tvoj način života?

Rajan: Imao sam prilike da putujem, steknem nova prijateljstva i upoznam mnogo obožavaoca.

Danijel: Stvorio je za mene mesto gde mogu da pobegnem i da se sakrijem od realnosti. Svestan sam svojih obaveza u stvarnom svetu, ali me bar siromaštvo i nedostatak novca za česte izlaske više nisu sprečavali u tome da se osećam ispunjeno zbog toga što stalno komuniciram sa ljudima širom sveta.

Kevin: YouTube je za mene otvorio mnoga vrata. Moji snimci trenutno imaju više od 100 miliona gledalaca. To je za mene veoma uzbudljiva činjenica, samim tim što je ogroman broj ljudi kliknuo na te linkove i saslušao šta imam da kažem.

Tobi: Svakako mi je otežao društveni život jer mi mnogo manje vremena ostaje za prijatelje. S druge strane, sprijateljio sam se sa mnogim youtuberima. Zabavno je upoznati ljude sa kojima delite istu strast.

3. Koji je tvoj glavni cilj vezan za YouTube?

Rajan: Glavni cilj zasad ostaje stvaranje video materijala koji će ljudima izazivati osmeh na licu.

Danijel: Da se povežem sa ljudima, nasmejem ih, učinim srećnim bar na trenutak, a ako su se usput zamislili ili čak nešto naučili, još bolje. Objavljujem samo one snimke koji mene uspevaju da nasmeju i svakog dana pokušavam da naučim nešto novo. Nadam se da ljudi primećuju taj moj uloženi trud.

Kevin: Moj glavni cilj je da preko YouTubea nastavim da zabavljam ljude širom sveta i iskoristim ovaj sajt kao odskočnu dasku za dalju karijeru koju planiram u svetu zabave.

Tobi: YouTube zasad plaća račune, pa se zato usredsređujem na širenje popularnosti mog kanala. Glavni cilj mi je da nastavim da živim od ovog što radim, a nakon toga se nadam i nekim glumačkim angažmanima.

4. Kakav odnos imaš sa svojim gledaocima i kako ga održavaš?

Rajan: Veoma sam zahvalan svojim obožavaocima na podršci koju mi pružaju. Čitam njihove komentare kako bih video šta im se dopada ili ne dopada u mom radu, i to imam na umu kada pravim nove snimke.

Danijel: Pričam sa klincima preko Skypea, odgovaram na mejlove i pravim video klipove po njihovim predlozima. Čak planiram da posetim Srbiju u avgustu, ako sakupim dovoljno novca za kartu.

Kevin: Vezu sa gledaocima održavam preko samog YouTubea, ali i preko ostalih sajtova za komunikaciju kao što su Twitter i Facebook.

Tobi: Moji gledaoci obično ne znaju šta da očekuju od mene i kada to mogu da očekuju, pa se trudim da to ispravim. Mislim da bi to umnogome popravilo naš odnos. Takođe, trudim se da im postavljam pitanja i onda njihove želje ubacujem u dalje projekte.

5. Planovi za budućnost?

Rajan: Voleo bih kada bih mogao da se upustim u televiziju ili u snimanje filmova.

Danijel: Nadam se da ću nastaviti da radim ono što sam i do sada radio, a uz to bih voleo da se oprobam u filmu, stand-up komediji ili televiziji – u nečemu gde ću moći da doprem do što više ljudi i steknem nove prijatelje.

Kevin: Moji planovi za budućnost su da nastavim da gradim svoj humor preko online video klipova, a ako odlučim da se bacim na glumu, režiju ili stand-up komediju, svakako će mi biti mnogo lakše nego kada bih počinjao od nule. YouTube mi je da samopouzdanja da se upustim u borbu sa industrijom, jer znam da već imam publiku koja bi me podržala.

Tobi: Život u Los Anđelesu, prijateljstvo sa još kolega i glumaca.

Uroš ZORIĆ

 
.rs
Da se ne zaboravi
Zabava ili nešto više?
Šta mislite o ovom tekstu?
File hosting
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera