StartLabs
Programirajte gde je jeftino, a prodajte gde je skupo. Ako ste prvi deo prebrinuli, ali vas ovo drugo muči, možda accelerator kao StartLabs može da pomogne Jedno je imati dobru zamisao i čak razviti solidan proizvod, ali egzekucija – probiti se na tržištu, skalirati i prodati – to je nešto što je znatno izazovnije. Novopečeni web preduzetnici, ali i oni s iskustvom, često trebaju savete i, još važnije, pristup resursima i zajednici koje startap ekosistemi mogu da ponude. SK: Šta je StartLabs? SK: Kako je nastao StartLabs? SK: Kako se StartLabs razlikuje od drugih akceleratora? Generalno, StartLabs investira do $50.000 po startapu u zamenu za manjinski udeo kompanije. Startapi ulaze u program koji se sastoji iz dva dela, od kojih svaki traje po tri meseca, jedan u Beogradu a drugi u SF. SK: Koji su startapi do sada ušli u program? Nebojša: Za svega nekoliko meseci smo u naš program uključili tri startapa: Business Exchange (Hrvatska), CaseTrek (Srbija) i CarLock (Slovenija). SK: Kako je koncipiran program i ko su mentori? Nebojša: Program je koncipiran iz dva dela: tri meseca rada u Beogradu i još toliko u San Francisku. Na oba mesta smo uspeli da okupimo zaista relevantnu ekipu mentora koja uključuje ljude koji su vrhunski stručnjaci u svojim oblastima. Ono što je posebno važno istaći kada se govori o našim mentorima jeste da su oni ljudi koji su u stanju da pomognu startapu na strateškom nivou i da odgovore na pitanja koja mlade kompanije često ostavljaju za kasnije što može imati kobne posledice za budućnost startapa. Za razliku od mnogih akceleratora koji startape u svom programu često zatrpaju velikim brojem predavanja, radionica i mentora od kojih svaki ima svoje viđenje problema iz svoje specijalnosti, mentori u našem programu su tu da, pre svega, odgovore na pitanja koje startapi imaju i podele svoje iskustvo sa njima. To omogućava startapima u našem programu da ostanu produktivni i fokusirani na svoj posao, umesto da idu u „školu”. Cilj našeg programa nije sticanje iskustva, poznanstava ili učenje: to je nešto što dolazi kao dodatna vrednost na osnovni cilj – razvoj proizvoda i izlazak na tržište. SK: Šta su najveći izazovi startapa u regionu? Nebojša: Izlazak iz regiona i učešće u trci sa kompanijama iz drugih daleko razvijenijih zemalja kao i suštinsko prihvatanje lean metodologije kao procesa razvoja kompanije. SK: Koliko je naša startap scena zrela, šta su neki od trendova? Nebojša: Startap scena na Balkanu veoma je mlada. Ona tek sada počinje da pokazuje prve znake aktivnosti. Izuzetak je Slovenija gde je situacija donekle drugačija i tamo postoji veoma aktivna zajednica i veliki broj uspešnih startapa, dok u ostalim zemljama tek treba očekivati procvat ove vrste preduzetništva. Naš region ima dugu istoriju outsorcinga i ljudi imaju velikog iskustva u tom poslu. Logično bi bilo očekivati da će ljudi i kompanije iz te branše krenuti u razvoj sopstvenih proizvoda to jest startupa. To se u velikoj meri i dešava, ali ono što je zaista prijatno iznenađenje jeste da veliki broj startapa pokreću ljudi koji se nisu bavili ovim poslom, a često i ljudi koji nisu inženjeri ili programeri po struci. Kada na ovim prostorima još malo sazri svest da pokretanje sopstvenog startapa nije alternativa „pravom” poslu i da to nije nešto što se radi kada čovek ostane bez posla ili ne može da se zaposli, broj i kvalitet startapa na ovim prostorima će da poraste. SK: Koje su oblasti i tržišta vama najinteresantnija? Nebojša: Mi najviše možemo da pomognemo B2B startupima, mada nismo isključivi: jedna od tri kompanije sa kojima trenutno radimo ima klasičan B2C proizvod. Softverski startapi za proizvodima ili uslugama namenjenim globalnom tržištu i sa jednostavnim načinima distribucije su najšira definicija startapa koji su nam zanimljivi. SK: Šta treba uraditi da bi se stvorila povoljnija klima za razvoj startapa i investiranje? Nebojša: Povoljna klima za razvoj startapa ovde već postoji. Za investiranje takođe: novca i investitora u regionu ima sasvim dovoljno – možda zvuči čudno, ali novca ima mnogo više nego što ima pravih investicionih prilika. Naravno, uvek postoje stvari koje država, institucije, akademske ustanove i drugi mogu da urade da bi pospešile razvoj preduzetništva, ali lopta nije kod njih: lopta je kod startapa i preduzetnika koji moraju da izađu na videlo i počnu ozbiljno da se bave realizacijom svojih ideja. SK: Osim programa i podrške odabranim startapima aktivni ste i na druge načine? Nebojša: StartLabs organizuje svakog meseca i radionice za preduzetnike koje drže ugledni mentori sa dugogodišnjim iskustvom. Prošle godine smo organizovali „Lean startup laboratory” radionicu, koju je držao preduzetnik Justin Wilcox. Imali smo, na primer, i „Customer Discovery” radionicu koju je 27. februara održao Tristan Kromer, jedan od osnivača „Lean Startup Circle” pokreta. U želji da stvorimo bolju perspektivu za razvoj domaćeg preduzetništva, na ovaj način pružamo podršku lokalnoj startap zajednici kako bi postala življa i otvorenija za susrete inspirativnih ljudi i ideja. U poslednjih nekoliko meseci pokrenuli smo i „Lean Startap Circle” grupu u Beogradu, u okviru koje organizujemo otvorene sastanke za sve koji su zainteresovani za lean pristup. Takođe, kako bi unapredili informisanje lokalnih preduzetnika na našem području pridružili smo se organizatorima Startup Digest email liste i aktivirali Startup Digest Belgrade. U nameri da proprate događaje sa našeg područja, Startup Digest nas je pozvao da moderiramo email listu lokalnih događaja u Beogradu i regionu. Startup Digest je inicijalno nastao u Silikonskoj dolini, gde ima preko 15.000 članova, a mi verujemo da kod nas ima dovoljno dešavanja i preduzetnika zainteresovanih za startap poslovanje kojima bi lista svih događaja u našem regionu bila veoma korisna. Ivan VESIĆ |
| ||||||||||||||||||
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |