DOMAĆA SCENA<>
112014<><>

Predstavljamo: Saga

Integracija sistema i ljudskih resursa

Tradicija poslovanja duga 25 godina, razvijena interna komunikacija i stalno osvajanje novih tehnologija opredeljuju Sagu kao poželjnog poslodavca

Prema istraživanju Transparency Market Research, vrednost svetskog tržišta integracije sistema će do 2020. godine dostići cifru od 377,59 milijardi dolara, sa prosečnom godišnjom stopom rasta od 10,9 odsto, u odnosu na 2013. godinu, kada je beležila 191,36 milijardi. Da Srbija ne zaostaje za pozitivnom statistikom u ovoj oblasti pobrinula se domaća Saga koja posluje u okviru grupacije koja se prošle godine našla na Gartnerovoj listi deset najuspešnijih sistem integratora na tržištu Centralne i Istočne Evrope. Pored hardvera, softvera i komunikacionih tehnologija, Saga integriše i kadar različitih usmerenja koji danas broji 270 zaposlenih.

Kada je počela sa radom 1989. godine, Sagine redove činilo je petnaest ljudi. Osnovna delatnost bila je distribucija računara, a svoje usluge je nudila malim i srednjim preduzećima. Dvadeset pet godina kasnije, ova kompanija se može pohvaliti laskavom titulom sistem integratora broj jedan u Srbiji sa godišnjim prihodom od 44,7 miliona evra (2013. godine).

„Tokom svog rasta, kompanija je obavljala poslove koje niko drugi u Srbiji nije radio niti je znao da radi, i to je ono što nas je proslavilo”, kaže Ivan Čabrilo, direktor sektora marketinga. „Nama su krajnji korisnici biznisi i radimo po sistemu ’ključ u ruke’. Recimo, ako neka firma zahteva da joj se uradi infrastruktura, kabliranje, nabavi softver, laptop računar, ali i opremi server sala ili napravi rešenje za call centar i slično, sve to možemo mi da rešimo. Tokom ove dve i po decenije, Saga je postala sinonim za kvalitet i inovativnost, a svi ti uspesi su doveli do toga da i u očima korisnika Saga bude broj jedan.”

Kako je firma rasla, javila se potreba za proširenjem poslovanja, pa su otvorene kancelarije u Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini i Makedoniji, a došlo je i do akvizicije pojedinih preduzeća u Srbiji koja su se na tržištu istakla sopstvenim inovativnim rešenjima. Sagino širenje van granica bivše Jugoslavije obezbeđeno je ulaskom u strateško partnerstvo sa New Frontier Group, koja okuplja 20 firmi iz 17 zemalja.

„Iako poseduje 60 odsto vlasništva, grupacija je izabrala da svim lokalnim firmama ostavi njihov identitet. Mi smo ušli u NFG, ali zadržali autonomiju i nastavili da na lokalnim tržištima poslujemo kao i ranije. Ono što se promenilo je mogućnost da kroz grupaciju naša rešenja lakše plasiramo u inostranstvo”, ističe Ivan.

Kompanija je podeljena na dve glavne divizije – Prodaju i Opštu administraciju i Operativni sektor koji se dalje deli na softverska, odnosno tehnološka rešenja i inkorporirane usluge. Mada su se u odnosu na prethodnu godinu, usled promena na tržištu i u samom poslovanju, ljudski resursi smanjili za 20 odsto, Saga na nivou cele korporacije i dalje može da se pohvali sa značajnom brojkom od 270 zaposlenih.

Razvijena interna komunikacija kao ključ dobre organizacije

Kancelarija u Beogradu broji najviše ljudi, dok je u ostalim predstavništvima između sedam i petnaest zaposlenih. S obzirom na profil firme, najveći deo ljudstva čine inženjeri, dok su u drugim sektorima raspoređeni pojedinci koji se bave pravnim i finansijskim pitanjima, razvojem biznisa, prodajom. Odnos juniora i seniora se razlikuje u zavisnosti od sektora, a oblast razvoja softvera nudi najviše prostora za ulaganje u mlade ljude.

Da bi ovako veliki tim funkcionisao dobro, prema rečima Milane Petković, direktorke službe ljudskih resursa, najbitnija je dobra radna atmosfera:

„Ovde gajimo kolegijalne i dobre odnose unutar i između sektora, nismo kompanija koja funkcioniše po principu forme iznad sadržaja, već se trudimo da ’olabavimo’ atmosferu. Posao je prioritet, a potreba nametanja discipline ne postoji. Sama činjenica da imate jednu opuštenu atmosferu čini da se ljudi u njoj osećaju mnogo bolje i prijatnije, fokusirajući se na to da posao završe.”

Zvanično radno vreme je od devet do sedamnaest časova, ali se zaposleni u Sagi drže principa da se posao može završiti na razne načine, tj. da nije nužno da se lokacijski bude vezan za kancelariju. Ako radni zadaci ne zahtevaju timski rad, već se temelje na individualnom angažovanju, dolazak na posao u definisanom periodu je opciona stvar (u dogovoru sa pretpostavljenim).

Ova olakšica deo je razrađenog sistema „Mobilne kancelarije” i temelji se na internom komunikatoru za rad od kuće Jabber koji obezbeđuje uslove za neometano obavljanje zadataka kao što su pozivi putem računara ili mobilnog telefona sa instaliranim Jabberom, lokalni pozivi iz inostranstva bez troškova rominga, slanje internih poruka sa uvidom u status o dostupnosti kolega, uvid u korporativni telefonski imenik, deljenje desktopa, integracija sa kalendarom u Outlooku.

Međutim, bez obzira na ovu mogućnost, Milana kaže da je zaposleni ne koriste u velikoj meri.

„Ljudi su ipak skloni da dođu ovde, a to se posebno odnosi na veliki broj njih koji imaju malu decu ili nemaju uslove za rad od kuće. Ali, s obzirom na to da imamo tu opciju, svaki zaposleni zna da može da je iskoristi. To je definisano i našim pravilnikom o radu, ali istovremeno se podrazumeva da ni jedan projekat ili rezultat ne smeju biti ugroženi.”

Bilo da rade od kuće ili iz kancelarije, radni učinak svakog pojedinca se meri pomoću Ključnih indikatora performansi (KIP) tj. zadatih rezultata koji bi trebalo da se postignu u periodu od godinu dana i koji se evaluiraju na kvartalnom nivou. S druge strane, postoji interna evaluacija koja se sprovodi na kraju godine i putem koje članovi svih sektora izražavaju svoje zadovoljstvo poslom.

„Rezultate delimo sa menadžmentom u jednom obliku i sa svim zaposlenima u drugom i trudimo se da na osnovu tih rezultata napravimo plan za narednu godinu, da bismo popravili uslove na koje su nam zaposleni ukazali kao nezadovoljavajuće”, ističe Milana.

Građenje karijere

Pored dobrih uslova rada koji, osim navedenog, podrazumevaju mnogobrojne društveno-sportske aktivnosti, većini je od presudnog značaja mogućnost napredovanja. Svi zaposleni na godišnjem nivou dobijaju plan razvoja koji se dostavlja zajedno sa KIP-ovima. Planiranje karijere je zajedničko – s jedne strane se osluškuje poslovanje i pravac kom kompanija teži, a s druge interesovanja i želje zaposlenih. Kako bi držali korak s tržištem, određena suma novca se svake godine izdvaja iz budžeta za interne i eksterne obuke i seminare, kao i sertifikacije za razne programe. Ova težnja vođena je i činjenicom da Saga kao velika firma dobija zahtevne projekte koji uključuju i inovativne i dosad nepoznate aspekte, zbog čega je inženjerima koji vole da razvijaju nove stvari rad u ovoj kompaniji izazov.

Upravo zbog obima posla i raznovrsnosti projekata na kojima rade, lideri na tržištu kao što je Saga, svakom pojedincu, osim hijerarhijskog, nude i mogućnost horizontalnog napredovanja. Planiranje karijere podrazumeva nadograđivanje znanja i veština i van pozicije na kojoj se zaposleni trenutno nalazi i mogućnost prelaska u drugi sektor.

Iako su, prema rečima Milane Petković, primanja više prosečna nego natprosečna, ono po čemu mnogi prepoznaju Sagu kao dobrog poslodavca jeste stabilnost, potkrepljena tradicijom poslovanja dugom 25 godina.

„U stanju smo da redovno i sasvim solidno plaćamo naše zaposlene, nema onih koji se osećaju uskraćeno. A s druge strane, kada je firma ovako velika, vi morate očekivati da će neki od sektora na tržištu praviti manje novca nego drugi. Ono što zaposlenima znači jeste sigurnost i kontinuitet, jer baš zbog različitih fokusa vi uvek možete kao žiroskopom da održavate stanje stabilnosti. Ako je neki sektor bio u minusu, drugi u plusu, svima će nam biti manje-više jednako. S druge strane, baš zato što postoji mogućnost da neki sektor nije bio toliko produktivan, plate nisu na onom nivou kao u kompaniji koja se bavi samo jednom oblašću, ima mali broj zaposlenih i ’baš joj je dobra godina’. Recimo da smo nešto u sredini.”

Program dobrodošlice

Za one koji tek dođu u kompaniju, postoji poseban program uvođenja u posao gde svaki novozaposleni dobija svog mentora koji je prethodno prošao specijalizovanu obuku. Period praćenja traje šest meseci i realizuje se u saradnji mentora i kadrovske službe.

„Cilj je da se novozaposleni što pre osamostali u poslu, uklopi u atmosferu, da mu postane jasno u kakvoj je firmi i sve je vrlo vođeno.”, kaže Milana.

Jedan od njih je i Vlada Milanović koji trenutno radi na poziciji sistem inženjera u Sektoru za brigu o korisnicima. Pomoć kolega u učenju ističe kao najdragoceniji utisak koji je stekao nakon petomesečnog rada u Sagi.

„Smatram da je dosadašnje znanje koje mi je pruženo vrlo precizno, informativno i, što je najbitnije – primenjivo. Mentor, a sadašnji kolega, je bio vrlo uspešan u prenošenju znanja, kao i u uvođenju u korporativne vode jedne velike firme kao što je Saga. Pored stručnog znanja, koje je osnovni preduslov za rad na poziciji kao što je sistem inženjer, vrlo je bitno ispratiti procedure i pravila u firmi, koja omogućavaju jednu konzistentnu organizaciju i lakši rad ostalih sektora koji zavise od našeg sektora, a sve u cilju uspešno urađenog zadatka. Moj dosadašnji zaključak je da je Saga jedna zdrava, stručna i profesionalna sredina za ljude koji počinju svoju karijeru, kao i za ljude koji žele da podignu svoj nivo znanja.”

Ono što je zanimljivo u okviru programa uvođenja u posao jeste da, pored pomoći kolega, svaki zaposleni dobija svojevrsni vodič koji sadrži informacije o organizaciji, kao i osnovna uputstva o internoj kulturi poslovanja i ponašanja.

Preporuka kao referenca

U zavisnosti od upražnjene pozicije koja se oglašava, na adresu službe ljudskih resursa stigne od 30 do 150 radnih biografija. Za one koje nisu u vezi sa razvojem softvera, prava adresa su standardni sajtovi za zapošljavanje, dok se za kvalifikovane softveraše koriste dva izvora – dugotrajni Sagin sistem „Preporuči kolegu iz struke” i LinkedIn kao nezavisna mreža. Međutim, kada se pojavi slobodno radno mesto, prvi korak je interna baza koja sadrži CV-eve svih kandidata koji su u prethodnom periodu konkurisali za posao, ali i onih koji su samoinicijativno slali prijave, bez otvorenog konkursa.

„Kada dobijemo zahtev od nekog sektora za novim članom, napravimo profil sa traženim kvalifikacijama i pokušamo da lociramo zonu u kojoj bi trebalo tražiti kandidate”, objašnjava Milana. „Prvi krug je opšti HR intervju i sastoji se od psihološkog testiranja, testa znanja iz stručne oblasti, kao i poznavanja engleskog jezika. U drugom krugu nam se priključuje direktor sektora, a ponekad i budući mentor, pa imamo stručni intervju kojim se proveravaju kompetencije kandidata. Na osnovu ukupnih rezultata odabiramo onog ko nam najviše odgovara.”

Za one malo mlađe, koji se još uvek kroz akademsko učenje pripremaju za posao, Saga je obezbedila stručnu praksu. U svakom trenutku u kancelarijama u „Sava Centru” je petnaestak studenata na praksi u trajanju od dva do šest meseci, zavisno od oblasti.

„Imamo vrlo intenzivnu saradnju, potpisane ugovore sa raznim fakultetima, najvećim delom sa Beogradskog Univerziteta, ali i sa privatnim fakultetima i univerzitetima. Za praksu je potreban uput od obrazovne institucije, a studenti su ovde pet dana nedeljno, po pet sati dnevno. Kao i svi zaposleni, i oni dobijaju plan rada, a ako se program prakse završi uspešno, tada su naši praktikanti prvi izbor”, završava Milana.

Saga neprekidno širi oblast poslovanja i zastupljena je u gotovo svim industrijskim granama. Od 100 najuspešnijih preduzeća u Srbiji, čak 36 su Sagini klijenti, a sa preko 1300 sertifikata i udelom na domaćem ICT tržištu od 12 odsto, Saga je već 25 godina sinonim za kvalitet i inovativnost.

Jelena SLOVIĆ

 
 TRŽIŠTE
Podela kompanije HP

 PRIMENA
Računari poslednje tri decenije (2)

 NA LICU MESTA
Microsoft Sinergija 14, hotel Crowne Plaza, Beograd, 20-23. oktobar
SBB prezentacija, Telepark Testing Room, 23. oktobar
Najava; JobFair 14, Zgrada tehničkih faluteta, 3-4. novembar
Konferencija Intel Technology Days 2014, hotel Falkensteiner, 15. oktobar
Najava: Četvrti Hackathon, Prostorije Nordeusa, 13. decembar
Epson prezentacija, Beogradski Sajam, 16. okobar
Dodela IT Awards 2014, studio emisije Polarotor, 21. oktobar

 KOMPJUTERI I FILM
Penguins of Madagascar
Interstellar
Filmovi, ukratko

 DOMAĆA SCENA
Predstavljamo: Saga
Šta mislite o ovom tekstu?

 SERVIS
Povećanje Wi-Fi dometa

 VREMENSKA MAŠINA
Ravni ekrani i srušeni mostovi

 PRST NA ČELO
Kloniranje proseka

 GOST KOLUMNISTA
Vladimir PRELOVAC
Vladimir PISODOROV
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera