PRST NA ČELO<>
122014<><>

Raskid javnih ličnosti

Kao bomba je odjeknula vest da je Firefox promenio podrazumevanog pretraživača. U roku od samo nekoliko sati, internet je preplavljen komentarima samozvanih stručnjaka, korisnika, dežurnih hejtera i umereno raspoloženih korisnika Opere koji su vikali kako ih nije briga.

Ne pamtim da sam u skorije vreme video toliko komentara u vezi sa nekom aktivnošću kompanije Mozilla, a da nije u pitanju nova verzija njihovog čeda po imenu Firefox. Portali i internet novine su širom planete počeli da bruje o tome kako je Yahoo novi podrazumevani pretraživač „Vatrene Lisice”. Dok jedni govore o promeni navika postojećih korisnika, drugi bruje o „stvarnim namerama” Mozille da zarati sa Googleom. No, u celoj toj priči postoji problem. Niti je Firefox potpuno „raskinuo” sa Googleom, niti Mozilla ulazi u rat s njima. Mozilla samo konačno ima dobru poziciju za pregovaranje.

Vratimo se za trenutak tri godine unatrag. Jesen je vreme kada ozbiljne (svetske) kompanije rade svoje budžete. Izuzetak svakako nisu bile američke kompanije Mozilla i Google. Tema ključnog sastanka je bila poznata već mesecima – novi ugovor o pretraživanju. Novembra meseca 2011. godine isticao je stari i valjalo je sastaviti novi godišnji ugovor. Google je imao jasne argumente. Godišnji prihod kompanije Mozilla je iznosio otprilike 104 miliona američkih dolara. Gotovo neverovatnih 83 odsto je dolazilo od najpopularnijeg svetskog pretraživača. Tih 86 miliona američkih dolara je za kompaniju Mozilla bila količina novca koju nisu mogli nikako da zanemare. Pored toga, u tom trenutku konkurencija nije bila u stanju da iznese ponudu koja bi bila blizu pomenute. Za Google, ovaj ugovor je bio „kec na jedanaest”. Za datih 86 miliona, oni su zgrtali stotine miliona (možda i više) samo na činjenicu da svaki korisnik Firefoxa gotovo sigurno pretražuje na njihovom pretraživaču.

Danas je situacija malo drugačija. Jedan veliki igrač, pomažući (za novac, razume se) jednog starog (dobrog?) takmaca ima šta da ponudi. U igru ulazi naš stari poznanik Yahoo, potpomognut Microsoftovim Bingom ispod haube. Sasvim je očigledno da su oni sada bili u mogućnosti da ponude nešto više novca nego što je Google bio spreman da plati. S druge strane, promena podrazumevanog pretraživača važi samo na tri tržišta. U SAD-u, gde je Yahoo (odnosno Bing) više nego ravnopravan pretraživač, Firefox će vas dočekivati sa logoom Yahooa. U Rusiji će to (isto od novog kvartala) biti Yandex Search, a u Kini, prirodno, ostaje Baidu. Za nas ostale, u Evropi, Africi, Južnoj Americi i ostatku Azije – još uvek nije jasno koji će nas podrazumevani pretraživač dočekivati.

Suština situacije je u portfelju kojim Mozilla pregovara. Njegova vrednost danas iznosi fantastičnih 100 milijardi upita godišnje. To je, naime, broj upita u pretraživačima koje korisnici Firefoxa generišu. Poslednjih deset godina, Google i Mozilla su bili partneri u iskorišćenju tih upita. Narednih pet godina, bar u SAD, Yahoo će biti glavni. Njihovi marketinški napori su konačno generisali pažnju jednog pravog partnera i ostaje da vidimo kakve će posledice ovaj potez imati ne samo na smanjenje prihoda kompanije Google, već i na povećanje prihoda Yahooa i Microsofta.

Ovaj potez treba tumačiti i iz perspektive skorijih izjava izvršne direktorke Yahooa, a bivše zaposlene u kompaniji Google, Marise Majer (Marissa Mayer). Ona je pre izvesnog vremena ponavljala kako je pretraga linija biznisa u koju veruje i da će je podržati investicijama. Dogovor sa Mozillom je prvi takav potez nakon 2009. godine, kada su Microsoft i Yahoo potpisali ugovor o saradnji kojim kompanija iz Redmonda ustupa Bing funkcionalnosti kompaniji Yahoo, koja za uzvrat dobija deo kolača pretrage.

Na američkom tlu, Yahoo je do sada bio na sigurnom trećem mestu, sa nešto više od 10 procenata tržišta. Microsoft u svojoj šaci drži otprilike duplo više, a Google skoro sedam puta više nego pobednik pregovora sa „Vatrenom Lisicom”. U domenu broja korisnika, na teritoriji SAD-a, Yahoo drži oko 11 procenata tržišta, gotovo tri puta manje od Chromea. Svi ovi podaci možda ne deluju ubedljivo, ali ako vidimo da je samo godinu dana nakon pomenute 2011. godine Firefox sa 104 miliona skočio na 311 miliona dolara na prihodnoj strani, možemo očekivati da su rezultati za 2013. godinu, koji se očekuju svakog trenutka, bili preko pola milijarde. Količina novca koju je Google prihodovao od ugovora sa Mozillom je godišnje prevazilazio par desetina milijardi američkih dolara. Sav taj novac bi mogao da završi u rukama tandema Yahoo-Microsoft.

Čujem da se negde u masi komentara može naći i par onih koji koriste Internet Eksplorer i Operu. Kako to? Zar su oni aktivni na društvenim mrežama?

Momir ĐEKIĆ

 
 TRŽIŠTE
Strategija Jedinstvenog Microsofta

 PRIMENA
Misija Rosetta

 NA LICU MESTA
Web Summit 2014, Dablin, 4-6. novembar
Toshiba akcija pošumljavanja, NP Tara, oktobar-novembar
Konferencija o e-Upravi, Beograd, 25.novembar

 KOMPJUTERI I FILM
The Hobbit
Exodus: Gods and Kings
Big Hero 6
Night at the Museum
Filmovi, ukratko

 DOMAĆA SCENA
Predstavljamo: PSTech

 SITNA CREVCA
Mačak Ervin u svetu kvantnih kompjutera

 VREMENSKA MAŠINA
Da li bi ga majka prepoznala?

 PRST NA ČELO
Raskid javnih ličnosti
Šta mislite o ovom tekstu?

 GOST KOLUMNISTA
Ingeborg OFSTHUS
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera