TRŽIŠTE<>
052015<><>

U trendu: Big Data i Internet of Things

Svet pripada prilagodljivima

Dve novopridošle, dugo najavljivane informatičke paradigme pune internet članke u tekućoj godini. Jednoj je ime Big Data, a drugoj Internet of Things.

Kada smo pre nekih četvrt veka započeli krstarenje globalnom mrežom, mnogo smo maštali. Govorili smo o demokratizaciji pristupa informacijama kao temeljnom pokretaču ekonomije zasnovane na znanju. Ova savremena verzija ekonomije je generacijama koje su danas u najpropulzivnijim tinejdžerskim godinama ili ranim dvadesetim omogućila pristup kolektivnom znanju, iskustvu i vrednostima na način na koji nijedna generacija pre njih nije bila izložena. Svet je poludeo za opcijom Dopada mi se ili Podržavam ili Preporučujem i okrenuo se pozitivističko-optimističkom pogledu na univerzum podataka. U pauzama ushićenja, pokrenuta su pitanja sigurnosti pristupa i deljenja informacija a formirano je bezbroj organizacija i udruženja koje su, za novac, slavu ili nešto treće diktirale tempo globalne trke u informacionom naoružanju.

Dve novopridošle i dugo najavljivane informatičke paradigme pune internet članke u tekućoj godini. Jednoj je naziv Big Data, a drugoj Internet of Things. Na prvu loptu bi se i dalo razumeti šta je kum (koji ih krsti tako bombastičnim imenima) hteo reći. No, u svima nama koji smo otelotvorenje računarstva u oblaku posmatrali iz prvih redova postoji taj crv sumnje u istinitost blagoglagoljivih najava o dominaciji ova dva računarska pojma. U drugom delu pomenutog univerzuma, neman po imenu mobilna ekonomija (ekonomija prenosnih uređaja, prim. aut.) preti da destabilizuje dosadašnji poredak na internetu.

Digitalni pedigre

Nešto se dešava u kompanijama razvijenog sveta. Tiho, sasvim tiho, u ulogama menadžera se sve više i više pojavljuju pripadnici generacija koje su odrasle u eri laganog opadanja tehnologija poput VHS-a, računara Spectrum i Commodore i snažnog rađanja personalnih računara sa x86 procesorima. Ovi mladi ljudi sa sobom donose zahteve s kojima se postojeća nomenklatura nije susretala u prevelikoj meri. Do pre nekoliko godina, razgovore na određene teme oni su mogli voditi samo sa ljudima zaposlenim u IT-ju. Danas, situacija izgleda poprilično drugačije. Zahteve novog doba sa sobom donose ekonomisti, farmaceuti, lekari i pravnici. Da, dobro ste pročitali. Pravnici!

Jedno od istraživanja, koje sprovodi američka kompanija EMC, široj javnosti poznata po tehnologiji smeštanja podataka, pokazalo je da preko 96 odsto poslovnih lidera veruje da su nove tehnologije zauvek promenile stvarnost i to na taj način da su fundamentalno promenile očekivanja. Pojmovi koje je anketa preko 3600 ljudi iz 18 država sveta prepoznala kao ključne su:

• Brz i stalan pristup digitalnim informacijama

• Apsolutna povezanost (na bilo kom mestu, u bilo koje vreme)

• Jedinstveno, personalizovano iskustvo

Dok prva dva zahteva zajednica same infrastrukture interneta, globalno rasprostranjenih prenosnih uređaja konektovanih na Mrežu i standardizovanih aplikacija rešava bez previše kreativnosti, treći predstavlja ne tako lako dostižan cilj. Pored toga, insistiranje na trećem kriterijumu je generacijama mlađih kolega u velikim kompanijama donela oreol „klinaštva”, nezrelosti i bahatosti, čak, a sve usred klasične implementacije jaza generacija. Građanin digitalnog sveta zahteva jedinstveno iskustvo. On ne želi već viđeno. Traži se nešto drugačije.

Logično pitanje koje se postavlja jeste kakve su kompanije koje uspevaju da ispravno adresiraju pomenutu publiku. Studija EMC-a pružila je posebnu pažnju ovoj temi. Nalazi tvrde da su pet neophodnih poslovnih atributa za uspeh u svetu „informatičkih generacija”, kako u studiji nazivaju pripadnike generacija o kojima govorimo, sledeće sposobnosti:

• Predviđanje poslovnih prilika na (novim) tržištima

• Demonstracija transparentnosti i buđenje poverenja kod klijenata

• Agilna inovacija

• Isporučivanje jedinstvenog i personalizovanog iskustva

• Funkcionisanje u realnom vremenu

Na koje ste kompanije pomislili dok ste čitali ove kriterijume? Apple? Samsung? Google? Verovali ili ne, ovo su tri vodeće kompanije u svetu investicija u digitalni svet, što i ne treba da čudi imajući u vidu njihove primarne delatnosti. Ipak, među igračima, posebno u domenu Internet of Things koncepta, svoje mesto traži i Intel, čije investicije između ostalih i u pomenutu studiju, zajednički sa EMC-om) premašuju milijarde dolara godišnje. Analize su pokazale i da svega 12 odsto ispitanih smatra da su sposobni da prepoznaju nove prilike, devet odsto tvrdi da agilno inovira, a 14 odsto ističe da uspevaju da demonstriraju transparentnost i da im klijenti veruju. Siromašne brojke, priznaćete, posebno ako uzmemo u obzir to da se radi o veoma razvijenim državama iz kojih ispitanici dolaze.

Povezanost. Odmah!

Ne stišavaju se razni plaćeni i manje plaćeni pisci digitalnog sadržaja na internetu. Bruje vodeći mediji digitalnog neba u najavi Globalno umreženih uređaja (Internet stvari zaista ne zvuči sjajno na našem jeziku, prim. aut.) i eksplozije koja će ih pratiti. „Pitanje je matematike”, kažu protagonisti. Sve dosadašnje digitalne revolucije (film u digitalnu kameru, analogna telefonija u digitalnu, televizija iz analogne u digitalnu i drugo) podrazumevale su broj priključaka koji je bio vezan za konačan broj korisnika i bio je relativno lako predvidiv. Uvođenjem povezanosti uređaja kao što su frižider, rerna, ploča za zagrevanje i/ili bojler u kupatilu po jednoj osobi – korisniku, postoji sve veći broj uređaja koji povezani čine jednu celinu. Nije sama brojka povezanih uređaja jedina mera veličine. Dodavanje softvera, rezolucije informacija i inteligencije, složenost tih „priključaka” postaje nedeterministički zadatak kog samo skup vrlo moćnih računara u velikom broju može dostojno pojmiti. Tu u igru stupa i druga velika paradigma.

Koncept velikih, nestrukturiranih podataka postoji već duže vreme u našoj svesti. Istraživanja kompanije IDC govore da u svetu trenutno postoji oko 200 milijardi uređaja koji bi potencijalno mogli da budu povezani na internet. Kada tome dodate i njihove podsekcije, razne senzore i sklopove – dobijate više hiljada milijardi adresabilnih jedinica koje pumpaju podatke u globalnu mrežu. Razumevanje ovih podataka je izazov i za najnadarenije među nama. Izvlačenje vrednih informacija iz te šume i mnoštva povezanih podatka, ali ne u modelima sa kojima svakodnevno operišemo – izuzetno je teško. Štaviše, ne radi se o pukoj naprednoj matematici i tehničkim zahtevima. Ključan faktor u uspehu projekata sa Big Data oznakom na sebi je saradnja veoma različitih ljudi, sa znatno različitim navikama i očekivanjima. Nije tajna da se radi o matematičarima (statistički nadarenim), računarcima (sa snažnom matematičkom osnovom i strašću za podacima) i akademskim radnicima čija dobra teorijska potkovanost često može doneti presudnu kohezivnu aktivnost u ovom interdiscplinarnom timu.

Ipak, nije sve svetlo u priči o globalno povezanim uređajima. Osnovni problem sa kojim se suočavaju timovi koji se delatnostima iz ovog konteksta bave jeste nedostatak standardizacije. Poseban nedostatak predstavlja i nedovoljno dobro obrađeno pitanje sigurnosti koje prati nezreo ekosistem. U poslovnom smislu, EMC i IDC prepoznaju pet karakterističnih načina ostvarivanja globalne povezanosti uređaja:

• Novi poslovni modeli

• Sistemi koji pružaju informacije u realnom vremenu

• Diversifikacija tokova novca na prihodnoj strani

• Globalna vidljivost (svuda i u svako doba)

• Efikasno i inteligentno izvršavanje zadataka (pametni uređaji)

Prvi pogled na ovaj spisak dosta podseća na prethodni. Ne samo da ponovo figurira broj pet (ne treba sumnjati da iza brojke stoji advertajzing kapacitet), već se mnoge stavke i podudaraju. Ne, nije u pitanju slučajnost. Naime, kompanije koje investiraju u IoT (svetski nametnuta Internet of Things skraćenica) upravo su kompanije koje agilno inoviraju, prepoznaju nove prilike na tržištu i teže isporuci jedinstvenog iskustva. Granica njihovog uspeha nije vidljiva, kao što nije bila vidljiva ni granica uspeha televizije ili interneta u vreme kada ih je koristilo svega nekoliko procenata svetske populacije.

Predikcije i restrikcije

Jedna od stvari na kojima analitičari insistiraju jeste predviđanje o tome kako će uređaji iz embedded IoT porodice do 2020. godine predstavljati oko 10 odsto ukupnih uređaja. Mašine koji pripadaju ovoj porodici imaju zadatak da opažaju fizička svojstva stvarnosti i digitalno ih prosleđuju u veće sisteme. Najveći broj tih uređaja će u godinama koje slede biti prenosnog tipa. Već ste u tekstovima našeg lista imali priliku da čitate o prenosnim gedžetima.

Mobilni uređaji preuzimaju primat i više ih ništa ne može zadržati. Oni danas čine oko 20 odsto svih uređaja na planeti, a procene ukazuju da se internetu u preko 60 odsto situacija pristupa upravo preko prenosnika. Kada se u formulu uračunaju i procenti kupovine preko prenosnih uređaja koji se opasno približavaju psihološkoj granici od 50 odsto, dolazi se do jasne slike stvarnosti – svet mobilnih uređaja dominira u gotovo svakom aspektu digitalne stvarnosti. Ova činjenica nosi sve veću važnost. Google je saopštio da će u svojim algoritmima za rangiranje sajtova obratiti pažnju na postojanje verzije za prenosnike. Tako će sajtovi koji imaju mobilnu verziju napredovati, a oni koji još uvek žive u prošlosti – nazadovati, bez obzira na sadržaj i važnost. Navodno je Google dao grejs period od oko dva meseca u kom će webmasteri širom planete morati da modernizuju svoje platforme. Ukoliko to ne učine, njihovi sajtovi više neće imati konkurentnu prednost na koju su navikli. To može značiti samo pad u prihodima.

Fokus u procesu prelaska u novu eru računarstva stoji na Kini. Trenutna veličina digitalnog svemira Kine iznosi oko 1000 egzabajta (1 EB=1018 B). Poređenja radi, najsnažnija ekonomija Evrope, Nemačka, ima četiri puta manju veličinu svog digitalnog univerzuma. Kina će do 2020. godine svoju prednost nad Nemačkom uvećati dva puta. Kao i u drugim aspektima globalne ekonomije, analitičari one digitalne ocenjuju da će tokom 2017. godine tržišta u razvoju (koje predvodi upravo Kina) u ukupnoj vrednosti prestići dosadašnje globalne lidere (SAD i zapadno-evropske države). Procenjuje se da će 2020. godine kineski digitalni univerzum iznositi gotovo petinu svetskog, što predstavlja povećanje od 100 odsto za samo 5 godina. Ipak, ako posmatramo aspekt sigurnosti podataka, potrebno je istaći da preko polovine podataka u kineskom delu spektra nema adekvatnu zaštitu. Za očekivati je da će kineske vlasti u godinama koje slede definisati vrlo stroge principe upravljanja sigurnošću podataka, a što je moguće samo uz zadržavanje najkvalitetnijih studenata u samoj Kini, suprotno dosadašnjoj praksi u kojoj su najkvalitetniji odlazili u SAD i Evropu. S druge strane, Nemačka mora da uveze još stručnjaka (i nastavi dobar trend u poslednjih nekoliko decenija) i dodatno unapredi svoje sigurnosne standarde jer ni oni ne predstavljaju lidera u svetu kada je zaštita podataka u pitanju.

• • •

Svet tehnoloških lidera koji su u blagoj uspavanki i ritmu inercije predstavlja idealno tlo za – startape. Spor i ne preterano kreativan svet je idealno vlažno tlo. A posle kiše – dođu pečurke. Neke potraju, neke uberu dok su još poletne i čvrste a neke ostanu da vladaju neko vreme a onda se samo ugase. Dok na vrata domaće scene kucaju velikani poput Ubera, mnogi sanjaju da budu novi Nordeus. Ispostaviće se da je i Uber, a i Nordeus, jedan. Na nama je da prepoznamo nova tržišta i prilike, agilno inoviramo, pružajući non-stop pristup jedinstvenim uslugama koje transparentno kreiraju osećaj poverenja kod klijenata.

Među vama se kriju kreativci bez presedana. Šta čekate?

Momir ĐEKIĆ

 
 NOVE TEHNOLOGIJE
Interesantni izumi

 TRŽIŠTE
U trendu: Big Data i Internet of Things
Šta mislite o ovom tekstu?

 NA LICU MESTA
RAF Challenge 2015
Start Imagine
Resonate 2015

 KOMPJUTERI I FILM
Mad Max: Fury Road
Tomorrowland
Filmovi, ukratko

 DOMAĆA SCENA
Predstavljamo: HintTech

 SITNA CREVCA
Tehnologije panela ekrana (2)

 VREMENSKA MAŠINA
Samanta, OS/2 i LinkedIn

 PRST NA ČELO
Pet godina
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera