INTERNET<>
052016<><>

Čekajući Uber

Bolje od originala

Ideju posrednika između putnika i vozača u Beogradu eksploatišu odlični servisi – Taxify i Car:GO

Grozničavo čekajući Uber u Beogradu, prateći novinske napise u kojima samo što nije stigao i kakva ga istovremeno lomača čeka, sladostrasno zamišljajući kako se Uber „razbaškario” u Zagrebu – nismo ni primetili da zapravo imamo „Uber” u Beogradu. Istini za volju, ne zove se Uber, ali radi kao Uber, košta kao Uber, ni u čemu ne manjka u odnosu na Uber; Beograd može da se pohvali da ima odličnog takmaca koji će Uberu, ako jednog dana dođe „razraditi posao”, a skloni smo da pre poverujemo u – „zagorčati posao”. Odmah da kažemo, ne govorimo o jednom, već o dva servisa – srpskom Car:GO i estonskom Taxify.

Kao što smo u uvodniku naglasili, oba servisa veoma blisko slede model koji taksistima obećava „uberoliku” tehnologiju ali i ono mnogo bitnije – spas od samog Ubera, koji je posle Zagreba potvrdio zainteresovanost za ulazak na tržište Srbije. Najavljeni dolazak Ubera u Beograd zapravo pomaže firmama kao što su Car:GO i Taxify kada komuniciraju sa taksi udruženjima. Udruženja za javnost zadržavaju nepomirljiv stav da Uber nije dobrodošao, ali ipak osećaju da promena dolazi i znaju da udruženja koja se sada „otvore” imaju znatno veću šansu da opstanu nakon revolucije koja, ipak, neminovno stiže. Dok Uber i konkurencija beleže milione vožnji na dnevnom nivou, bilo kakva medijska kampanja ne može da zaustavi nove trendove i ono što ljudi žele. Setimo se prohibicije i šta se dešava kada se zabrani nešto što je opšteprihvaćeno. S druge strane, ne bi trebalo smetnuti sa uma otpor s kojim se Uber suočio i bio isteran iz brojnih velikih evropskih gradova, ali onda kada je promovisao svoju uslugu Uber Pop, koja omogućava svakom vozaču da postane taksista, što nije slučaj sa servisima Taxify i Car:GO, koji rade samo sa profesionalcima – vozačima koji imaju taksi licencu grada Beograda.

Taksisti širom Istočne Evrope polako shvataju važnost ovakvih servisa, mahom vođeni strahom od servisa za deljenje vožnje (ride-sharing) koji dobijaju sve više pažnje.

Kada uporedimo taksi kompanije na područjima Zapadne i Istočne Evrope, prvo što se primeti jeste razlika u visini naknade za dobijanje licenci za taksiranje. I dok ona može iznositi i do 200.000 evra u Francuskoj, ista licenca u Srbiji se može nabaviti za par stotina evra (ukoliko se prethodno položi test). Ovo je ujedno i najveća korist za sve taksiste u Srbiji, niske cene poslovanja i visok stepen prihvatanja novih tehnologija kod korisnika predstavljaju najpovoljnije tle za razvoj i implementaciju sličnih rešenja.

Uber ima smisla na tržištima poput Francuske i Nemačke, gde je cena poslovanja taksista izuzetno visoka. Na tržištima kao što je Balkan, možda postoje efikasniji poslovni modeli, vođeni nižim cenama i višim stepenom usluge.

Beogradski taksi – „ne” Uberu

Beogradski taksisti javno su rekli veliko „ne” Uberu, uključujući i javne proteste, što je dovelo do toga da je nadležno ministarstvo izašlo u javnost s nemuštim saopštenjem – kako Uber neće moći da dođe u Srbiju! U kontaktu sa firmama Car:GO i Taxify potvrđeno nam je, paradoksalno, da oni nisu imali nikakvih problema sa zakonom i taksi-udruženjima kojima je Uber golemi trn u oku! Takođe, problema nije bilo ni zbog popusta, promotivnih i besplatnih vožnji, koji obe kuće koriste kao deo svoje strategije sticanja novih mušterija i zadržavanja postojećih. Podsetimo, Grad je zakonom utvrdio minimalnu cenu taksi usluge, a udruženja su se „džentlmenskim sporazumom” dogovorila da dotadašnjeg popusta (na poziv) neće više biti. Potom je nastao popust na vožnje preko Twittera, a neka udruženja vratila su popust na poziv. Svesni smo da postoji jak interes pojedinih udruženja da se zakon izmeni i da određuje samo gornji limit tarife (maksimalnu cenu usluge), što bi povećalo konkurentnost i snizilo cene.

Taxify i Car:GO su tehnološki startapi koji su razvili mobilnu aplikaciju za korisnike i taksi vozače, kao i dispečerski softver za taksi kompanije. Omogućava taksi vozačima da korišćenjem aplikacije dobiju pristup novim mušterijama. Time im pružaju ne samo dodatni izvor zarade, već i mogućnost da korišćenjem novih tehnologija unaprede svoju uslugu i ostanu konkurentni u doba tzv. „uberizacije” poslovanja. Taxify i Car:GO možemo da posmatramo kao e-platfomu za bukiranje taksija koja taj proces čini veoma lakim, transparentnim i lagodnim. Taxify taksi-udruženjima nudi kompletno dispečersko rešenje, kao i aplikaciju za vozače.

Taxify: „Većina taksi kompanija još uvek ne prihvata da su taksi buking aplikacije budućnost. U Beogradu smo se suočili sa otporom pojedinih taksi kompanija koje su smatrale da nije pravi trenutak da se priključe. Mi smo otvoreni za saradnju sa svim taksi kompanijama i verujemo da je upravo sada trenutak da se pokrenu i tako učestvuju u napretku lokalne industrije prevoza.

U razgovoru sa Taxify timom, pričaju nam šta je bio najveći izazov za njih kada su leta 2015. došli u Beograd: jako mali broj taksi vozača je koristio pametni telefon ili tablet (tek jedan od deset!). Bilo im je potrebno dosta vremena i truda da objasne vrednost koju e-buking donosi. Sada se vidi pozitivan trend (uz rast korisničke baze i broja vožnji) i kod vozača koji u sve većem broju nabavljaju potrebne uređaje.

Smatramo da su taksisti s pravom zabrinuti zbog dolaska Ubera na tržište Srbije, međutim, mnogo toga zavisi od modela poslovanja koji odluče da primene. Takozvana ride-sharing usluga koju pružaju privatni vozači uglavnom nudi dobar kvalitet vozila i niže cene, tako da korisnici dobijaju mnogo toga, dok taksi vozači gube svoje mušterije.

U tom smislu, Taxify i Car:GO nude taksi vozačima način da se takmiče protiv Ubera. Kada se sve sabere, korisnici vide da su aplikacije veoma slične i mogu da odluče da li žele da se voze taksijem (kome treba manje vremena da ih preveze od tačke A do tačke B zbog privilegije da voze u žutoj traci uz bolje poznavanje grada) ili sa privatnim vozačima.

Tamo gde to zakoni dozvoljavaju, Taxify sarađuje sa privatnim vozačima, što ne znači da na tim tržištima ne radi i sa taksi vozačima, naprotiv, uvek će biti korisnika koji žele da se voze isključivo taksijem.

Cilj ovih firmi je da industriju prevoza učine efikasnijom jer većina evropskih gradova ima problem sa dostupnošću taksi vozila u špicu (potražnja je oko 30 odsto veća od ponude, tako da mušterije dugo čekaju da dobiju taksi), a privatni vozači tu mogu da pomognu da se uspostavi balans ponude i potražnje. Ovo se ne odnosi na tržište Beograda, gde je ponuda još uvek veća od potražnje.

U suštini, taksi može da se poruči preko telefona, Twittera, Facebooka, SMS-a ili posredničke aplikacije; sada vidimo veličinu aplikacije, dodatnu vrednost za kupca i logistiku koja stoji u pozadini.

Vuk iz Car:GO tima prenosi nam njihovu ideju: u svakodnevnoj gradskoj gužvi koja je u konstantnom porastu, CarGo sistem je tu da pruži alternativu ljudima koji se odluče da neće taj dan da voze, parkiraju ili idu autobusom. Naš cilj je da omogućimo toliko povoljan prevoz i postanemo alternativa vlasništvu vozila, a ne ekskluzivna usluga kao što je trenutno taksi u Beogradu.

Pre nego što pogledamo kako sistemi rade „ispod haube”, s obzirom na to da su novi i da ih puno ljudi nije probalo, najpre glavni utisak – autor ovih redova koristio je oba i – rade odlično. Aplikacije su jednostavne, pregledne i informativne, vožnje ugodne u dobrim vozilima, plaćanje – na sve moguće načine, po izboru. Vozač i putnik uzajamno se ocenjuju, gradeći reputaciju. Upravo onako kako se očekivalo, bez iznenađenja. Osećaj sigurnosti: potpun. Zapravo, možda jesmo bili „u čudu” kada nas u vozilima nisu sačekali „divljaci”, „ilegalci”, kako sugeriše brojna štampa i bili smo osigurani. Drugim rečima, dobili smo profesionalnu uslugu, kakvu bismo dobili pozivanjem taksi-udruženja u Beogradu, uz dodatke: niža cena vožnje, „flat” cena bez promene tarifa tokom dana (nema skuplje vožnje nakon 22 časa), profesionalni vozači, novija vozila, osiguranje, beleženje tačne rute vožnje (sa slučaj eventualnog spora), uzajamno ocenjivanje.

Cena? Skoro kao regularni taksi. Taxify trenutno subvencioniše do 20% od cene vožnji svojih korisnika. Car:GO je primetno jeftiniji u Mini klasi posle 22 časa, a oba servisa pružaju opcije upotrebe kupona. Međutim, nema govora o (niskim) cenama vožnji koje se mogu dobiti u Novom Sadu ili Nišu, a tek ne onim iz drugih gradova u Srbiji.

Pozivanje

Iz aplikacije vozilo se može pozvati tačno na lokaciju na kojoj se nalazite (GPS uključen) ili pokazivač (pin) može da se malo pomeri na mesto na kojem želite da vas vozilo sačeka, uz procenjeno vreme dolaska vozila. Bira se destinacija (okvirno), dobija se pretpostavljena cena. Sledi izbor načina plaćanja (kartica, gotovina...) i finalno pozivanje. Car:GO omogućava izbor vrste vozila: Mini, Eco i Elite. Vozilo koje je prihvatilo poziv u realnom vremenu prikazano je na mapi kako se približava. Odmah se ispiše ime taksiste, registarski broj, marka, model i godište vozila. Postoji mogućnost da se taksisti pošalje direktna poruka, ali i otkaže vožnja. Nema „kazne” ako se otkaže vožnja (ni naplate), ali ukoliko neko zloupotrebljava ovu opciju svakako će biti udaljen sa sistema (najpre na par dana, a ako se nastavi – zauvek). Tokom vožnje do odredišta beleži se putanja kojom se vozilo kretalo. Aplikacija koju koristi taksista je drugačija i ona je „glavna”; uvek bude razlike u ceni koju nakon vožnje prikaže korisnička aplikacija i vozačeva aplikacija, gleda se vozačeva (ove razlike zaista bile su male, nekad u korist vozača, nekad putnika).

Moguće je pozvati taksi za drugoga i platiti vožnju, nije neophodno da se osoba koja je pozvala (kod koje je telefon sa aplikacijom) nalazu u vozilu.

Plaćanje

Taxify nudi plaćanje putem kartice ili gotovinom. Car:GO je otišao korak dalje, sem plaćanja karticom, korisnicima MTS operatera nudi plaćanje zaduživanjem postpejd broja ili kreditom sa pripejd broja. Uz to, nudi direktno plaćanje preko Telenor banke, kao i PayPal. Vezano za sigurnost ostavljanja broja kartice, prvi put u Srbiji se vrši tzv. „post-pejd” režim, korisnik samo jednom unese svoje podatke i prevoz mu se naplaćuje posle svake naredne vožnje (bez unošenja podataka). Svi podaci su sačuvani od strane firme koja procesira plaćanje tako da je bezbedno za korisnika.

Ako plaćate karticom, obratite pažnju da to činite karticom na kojoj imate dinare, jer se zaduženje ostvaruje u domaćoj valuti (ako imate evre na računu, svaka banka će obaviti konverziju po najgorem kursu).

Posle vožnje pristigne email sa detaljnim računom (cena po kilometru, cena po minutu, start).

Promo kodovi

Car:GO često deli kodove na svojoj Facebook stranici. Taxify posle prve vožnje daje promo kod koji kada se podeli s nekim – obe strane dobiju popust na sledeću vožnju (trenutno 600 din). Primetili smo da Car:GO daje kupone i postojećim korisnicima, a Taxify samo novim. Taxify novim korisnicima poklanja promo kod SVETKOMPJUTERA koji važi za prvu besplatnu vožnju do 1000 dinara!

Ocenjivanje

Davanjem ocena vrši se pozitivna selekcija kako mušterija (pijani, neuredni, otkazuju vožnju) tako i vozača i njihovih vozila (higijena, muzika, napadni razgovor sa mušterijom). Oba servisa zahtevaju da njihovi vozači budu u redu i da se njihov brend ne razvlači u negativnom kontekstu.

Na kraju svake vožnje, korisnici imaju mogućnost da ostave komentar, ali i da ocene vozača pomoću zvezdica (1-5). Ako ocena vozača padne ispod određenog minimuma, recimo 4,5 koliko je u Beogradu, vozač je automatski blokiran u sistemu.

24/7

Car:GO i Taxify rade više od šest meseci i prošli su fazu očekivanih „dečijih bolesti”, kao što je nedostatak vozila ili dugo čekanje na vozilo (preko 10 minuta). Radno vreme 24 časa, garantuju za vozilo od 7 časova ujutru do ponoći, odnosno do 2 časa ujutru petkom i subotom. Car:GO je nešto manji, prosečno ima oko 50 vozila na ulicama, dok Taxify broji 350 vozača i 170 vozača aktivno svaki dan u nedelji.

Profi vozači

Oba servisa nisu registrovana za prevoz (kao ni Uber), već za njih voze licencirani taksisti Beograda, koji mogu da pripadaju nekom od udruženja ili su samostalni (preduzetnici) ili zaposleni u rent-a-car kućama. Svaki vozač može istovremeno da radi i za druga udruženja, tako da često voze upravo taksisti drugih udruženja koji su uvideli prednosti sistema naručivanja i naplate putem mobilne aplikacije. UberPop je jedna od verzija Ubera, najviše rasprostranjena u SAD gde vozač ne mora biti profesionalac (i oko koje se diže najviše prašine, u svakom pogledu). Kao što vidimo, u Beogradu to nije slučaj: kada se pozove vozilo preko Car:GO i Taxify aplikacija pojaviće se vozilo i vozač koji su morali da zadovolje iste kriterijume kao i da rade preko udruženja. To uključuje i dodatno osiguranje putnika (tzv. „auto nezgoda”) koje taksista mora da ima, što je još jedna razlika u odnosu na američki UberPop, gde to nije obavezno.

Oba servisa uključuju vozila starosti do pet godina, što je daleko iznad proseka u odnosu na taksi-udruženja.

Utisak

Obe aplikacije rade zadovoljavajuće i na Androidu i na iOS (Taxify podržava i Windows platformu). Moramo da primetimo da smo više puta imali utisak da vozači ne poznaju dobro grad (i to sam centar). Autor teksta mogao je da oseti nesigurnost „kuda sada” kod nekih vozača. Sem toga, zamerki nema, niti smo za primedbe čuli.

Obe kompanije su mlade, reklama je „od usta do usta” i na društvenim mrežama, ima puno prostora za omasovljavanje. Dobro je što ima sve više taksista koji „krišom” koriste Taxify i Car:GO da odvozaju dodatnu vožnju.

Ivan OBROVAČKI

 
Čekajući Uber
Šta mislite o ovom tekstu?
Nove tehnologije na internetu
Fenomen „Millenials”
WWW vodič

Planovi
Car:GO: U ponudi će se uskoro naći „van” tj. kombi prevoz po gradu za pet do osam putnika. Žele da obuhvate ljude koji idu grupno na utakmice, koncerte, aerodrom, kao i poslovne klijente kojima je potreban grupni prevoz. Ova usluga će biti jeftinija po osobi nego kada biste koristili bilo koji drugi vid javnog gradskog prevoza u Beogradu.
Taxify: Nedavno je lansirao ’Taxify Biznis’ namenjenu korporativnim klijentima, gde zaposleni mogu da koriste Taxify vozila, uz potpunu transparentnost usluge i uvid u vožnje zaposlenih. Kompanije dobijaju jednostavno i efikasno rešenje za prevoz zaposlenih, uz bezgotovinsko plaćanje i jednu mesečnu fakturu sa detaljnim izveštajem o svim vožnjama.

Lična karta
Taxify je estonski startup koji je krajem 2014. osigurao 1,4 miliona evra investicije od poznatih imena kao što su Skype i Pipedrive. Ova aplikacija na mesečnom nivou već rezerviše više od 100.000 vožnji.
Uslugu pruža u deset (uglavnom baltičkih) zemalja i 11 gradova Evrope, s izuzetkom Duranga u Meksiku. Uspešno se takmiči sa Uberom u Estoniji, Litvaniji i Češkoj.
Car:GO je mladi srpski tehnološki startup Vuka Guberinića i Marka Vučića. Marko je radio u SAD kao jedan od partnera Ubera. Za sada pokriva Beograd. Jako su zadovoljni kako su prihvaćeni jer ništa nisu uložili u oglašavanje.

Car:GO o Zakonu o saobraćaju
„Svesni smo da u našoj Srbiji postoje zakoni koji štite određene grupe i svih apsurda koje ti zakoni nose. Tako Zakon o saobraćaju doslovce zabranjuje prevoz putnika u drumskom saobraćaju (bez obzira na to da li je on linijski ili vanlinijski) bilo kojim putničkim vozilom ili kombijem, osim ako nije u pitanju taksi vozilo. Verujem da će se mnogi složiti da ja kao putnik i onaj koji plaća uslugu prevoza moram imati pravo na izbor – ko će da me vozi i sa njime sklopim ugovor i platim uslugu prevoza. Zamislite da jednostavno hoćete da sa porodicom od pet članova i sedam kofera odete na aerodrom i da imate izbor da vas prevezu dva taksija ili putnički autobus za 12 do 50 putnika. Apsurdno, zar ne?
I dalje je lako sklopiti ugovor i platiti uslugu „limo” servisa tj. iznajmiti vozilo sa vozačem pa će se taj vid prevoza karakterisati kao „privatni najam” kao jedino preostalo rešenje za same putnike. Mi smo taj proces pojednostavili i omogućili – prevoz i plaćanje na klik.”
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera