INTERNET<>
072016<><>

Video servisi na internetu

Nije samo YouTube

Da li znate koliko ima zanimljivih video servisa na internetu?

Kao što za 95 odsto korisnika interneta ne postoji ni jedan drugi servis za pretraživanje podataka osim Googlea ili kao što za većinu ne postoji ni jedan servis elektronske pošte osim Gmaila, tako i za ogroman broj ljudi koji vole da gledaju video sadržaj ne postoji ništa drugo osim YouTubea. Štaviše, ukoliko biste nekome postavili pitanje da vam nabroji bar još jedan servis slične namene, verovatno ne biste dobili odgovor na postavljeno pitanje. YouTube neosporno dominira segmentom hostinga video materijala i za to postoji više razloga. Prvi je svakako njegova planetarna popularnost koja je neosporna od samog početka. Ta popularnost je imala za posledicu da na njemu možete pronaći najviše stvari koje vas zanimaju. Treći razlog leži u jednostavnosti korišćenja servisa. Četvrti u otvorenosti praktično prema svim korisnicima i tako dalje.

Međutim, sve to ima i svoje negativne strane koje se ogledaju u velikoj količini sadržaja sumnjivog kvaliteta, praktično informacionog smeća koje samo otežava pronalaženje onoga što je vredno pažnje. Da ne govorimo o tome da danas, kada zahvaljujući mobilnim telefonima i deca predškolskog uzrasta imaju pristup tom servisu, ne predstavlja problem doći do sadržaja koji može negativno uticati na nežnu dečiju psihu. Uporedo sa crtaćima i sadržajem edukativnog karaktera uopšte nije teško doći do morbidnih scena ubistava, nasilja i raznoraznih perverzija koje iz dečije perspektive mogu biti pogrešno shvaćene. A šta tek da govorimo o komentarima koji prate video sadržaj? Na pojedinim stranicama je moguće videti neverovatne količine, blago rečeno, degutantnog sadržaja koji prevazilazi sve mere dobrog ukusa. Kada na sve to dodamo i reklame koje su u poslednje vreme česta pojava, shvatamo da YouTube i nije toliko idealan koliko u prvi mah izgleda.

Bilo kako bilo, teško da ćemo u skoroj budućnosti videti da će se neki sajt sa video hostingom znatnije približiti svetskom lideru. Međutim, imamo sve izraženiji fenomen tematske specijalizacije sadržaja, kao i tendenciju da sajtovi vode računa o visokom kvalitetu publikovanog materijala. Kada već ne mogu da pariraju po kvantitetu, onda je mudro pokušati sa kvalitetom. Ovaj tekst je zamišljen kao pregled trenutno najpopularnijih video servisa na internetu, pa da vidimo šta to postoji a da nije YouTube.

Vevo

Servis (vevo.com) zamišljen da bude ono što je MTV za svet televizije. Iza njegovog osnivanja stoje tri velika imena iz sveta muzičkog biznisa: Universal Music Group (nekadšnja DECCA), Sony Music Entertainment i EMI (kasnije podeljena od strane više kompanija uključujući i prethodne dve). To je mesto gde možete pronaći na desetine hiljada muzičkih spotova poznatih izvođača savremene popularne muzike. Kvalitet je na visokom nivou, što je i logično, pošto su prezentovani materijali vezani za najpoznatija imena iz sveta šou-biznisa. Osim savremenih izvođača je moguće videti i veći broj hitova iz nekih prošlih vremena, ali se mora priznati da mnogi veliki hitovi iz tamo nekih sedamdesetih i osamdesetih nisu našli svoje mesto na serverima servisa.

Treba istaći to da Vevo plasira svoj sadržaj i preko istoimenog kanala na YouTubeu i u stvari, na njega otpada ubedljivo najveći deo gledanosti njihovih muzičkih spotova. Interesantno je i to da veći deo spotova koji su izloženi na sajtu direktnog konkurenta je moguće pogledati iz celog sveta, dok je gledanje na originalnom sajtu za sada moguće samo iz šesnaest zemalja (čak ni većina zemalja iz EU nije na tom spisku). U prethodnim brojevima vašeg omiljenog časopisa mogli ste da pročitate o tome kako je moguće efikasno zaobići ovu i slične barijere, tako da to ne bi trebalo da vam predstavlja veći problem. Ako volite muziku i muzičke spotove, ovo je dobra lokacija za vas.

TED

TED (ted.com) je skraćenica za Technology, Entertainment, Design i reč je o projektu koji počiva na organizovanju konferencija širom sveta, na kojima se publici obraćaju brojni (uglavnom) naučnici i umetnici sa vrlo zanimljivim prezentacijama koje vam mogu objasniti mnogo toga i naterati vas da krenete u pravcu kreativnog razmišljanja. Sve te prezentacije se snimaju i objavljuju na njihovom sajtu koji suštinski predstavlja usko specijalizovani internet video servis u okviru kog je moguće pregledati preko 2200 predavanja. Ponuđeni sadržaj je moguće pretraživati prema temama, dužini trajanja i jezicima prevoda. Više hiljada volontera bavi se prevođenjem sadržaja na brojne svetske jezike, pa tako i na srpski. To opet znači da ćete, i u slučaju da vaše znanje engleskog nije na zavidnom nivou, ipak moći da pratite sadržaj solidne količine sadržaja uz pomoć titlova. Svidelo nam se što su tvorci sajta sav izloženi materijal razvrstali prema tematskim celinama. Tako, recimo, ukoliko nas zanima medicina, možemo pronaći 128 predavanja u vezi sa tom temom plus dodatna 42 predavanja na temu medicinskih istraživanja. Pošto je prisustvovanje TED konferencijama uživo skup sport (karte se kreću i do 6000 dolara), sajt je sjajan način da besplatno pogledate to za šta su ljudi spremni da izdvoje toliki novac. Ukoliko spadate u intelektualce (skoro izumrla sorta na brdovitom Balkanu), nema sumnje da će vam se dopasti.

Vimeo

Pretpostavljamo da je dobar deo čitalaca čuo za ovaj dosta popularni servis (vimeo.com), čiji je naziv kovanica od reči video i me (dodatno je i anagram od reči movie). Prvo što pada u oči na ovom sajtu je da je sadržaj na visokom nivou, kako na planu produkcije tako i na planu reprodukcije, što uz prijatan dizajn stranice ostavlja dosta bolji utisak od onoga koji imamo na YouTubeu. Vimeo je mesto obožavano od strane indi umetnika (indie, od eng. independent), pošto po svojoj koncepciji predstavlja idealno sredstvo za distribuciju njihovog sadržaja. Moguće je uz finansijsku nadoknadu pogledati zanimljiva filmska ili umetnička ostvarenja, ali je najveći deo sadržaja potpuno besplatan.

Ukoliko imate nameru da ovde postavljate svoj materijal, besplatni nalog vam omogućuje do 500 megabajta uploada nedeljno. Moguće je ograničavati pristup do svog sadržaja i deliti ih samo sa onima koji su vam po volji. Najveći deo materijala je u HD i boljem kvalitetu, a moguće je i gledanje videa u 2K i 4K rezolucijama.

Liveleak

Dok je većina sajtova prvenstveno namenjena sadržaju za zabavu, ovde je situacija malo drugačija. Reč je o mestu (liveleak.com) gde se objavljuje dosta materijala koji nije pogodan za prikazivanje putem konvencionalnih medija, uključujući tu i države koje se kunu u medijske slobode. Inače, servis je postao poznat nakon objavljivanja tajnih snimaka smaknuća Sadama Huseina. To je mesto gde ćete videti ono što vlade pojedinih zemalja ne žele da bude viđeno. Recimo, ubistva civila od strane vojnika zapadne koalicije u Iraku, Avganistanu i sličnim mestima, zatim su tu snimci agresivnog ponašanja policije, terorističkih napada, krađa, rezultata vremenskih nepogoda, razni optužujući snimci protiv političara, snimci saobraćajnih nesreća, scene brutalnog nasilja zabeležene širom planete i tako dalje. Međutim, nije sve baš tako mračno, pa ćete tu pronaći i mnogo drugog sadržaja, od kojih će vas pojedini slatko nasmejati.

Jedna od glavnih zamerki se odnosi na dosta zbunjujući interfejs sa nejasnom podelom na logičke celine. Na vrhu su obično istaknute prečice do sadržaja koji je aktuelan u danom trenutku (prilikom pisanja su to bili Ukrajina i Sirija). Veoma je teško pronaći ono što vas interesuje, pa najčešće morate da vršite pretraživanje preko ključnih reči.

Sloboda izražavanja podrazumeva otvorenost iznošenja mišljenja svih strana, pa tako u komentarima često možemo čitati žustre prepirke vrlo slične onima na YouTubeu. Isto tako, česta je pojava da pojedinci namerno postavljaju video provokativnog sadržaja koji posle toga izaziva buru emotivnih reakcija. To su stvari koje dosta kvare krajnji utisak o ovom internet resursu. Poslednjih godina, LiveLeak ima potpisan sporazum o strateškom partnerstvu sa televizijskom kompanijom Ryptly (Russia Today).

MetaCafe

Reč je o servisu (metacafe.com) koji spada među najstarije aktivne video hostinge. U početku je radio po sličnoj shemi kao što funkcioniše YouTube, ali su vremenom izmenili koncepciju koja sada daje prednost kratkom sadržaju vezanom za teme kao što su video igre, film, sport, muzika i druge stvari planski namenjene određenim društvenim kategorijama. Bitno je napomenuti to da postoji dovoljno stroga selekcija sadržaja koji se može objaviti, mada se i ovde može naići na neke totalne gluposti. Najlakši način da se snađete na sajtu je da izaberete neku od kategorija koje se nalaze u meniju (sličan onom na Android telefonima) smeštenom u gornjem levom uglu. Dok je postojao sistem nagrađivanja za preglede postavljenog videa, ovaj servis je bio veoma popularan. Međutim, nakon njegovog ukidanja, glavnina onih koji su objavljivali sadržaj se prebacila na YouTube. Inače, nije tajna da je MetaCafe od 2012. godine na ovamo dosta izgubio na popularnosti.

Twitch

A sada, nešto za dušu velikog broja čitalaca „Sveta kompjutera” koji obožavaju video igre. Twitch, ili još pravilnije, Twitch.tv (kako glasi i njegov URL) je video servis čija je prvenstvena namena striming video igara. Neko će reći, za kog đavola bi čovek gledao kako drugi igraju igre? Pa sad, odavno je poznato da postoje kibiceri u kartaškim igrama koji uživaju ništa manje intenzivno od samih igrača. Gledanje sporta na televizoru je suštinski ista stvar kao gledanje prenosa neke video igre. Osim toga, možda ste i pročitali nešto o nekoj igri pa vas je ona zainteresovala i želite da vidite njen gejmplej uživo. Dakle, uvek se nađe dovoljno razloga za posetu sajtu ovakvog tipa. A potvrda za to je da auditorijum ovog servisa ostvari preko 50 miliona poseta mesečno. Ukoliko postanete dovoljno popularni među publikom, moguće je čak da zarađujete dosta novaca igrajući vaše omiljene igre. Doduše, da biste došli u takvu poziciju, potrebno je da dobro vladate engleskim jezikom, pošto je ta komponenta socijalne interakcije jedna od najvažnijih karakteristika servisa. Prenos prati i čet kanal koji na translacijama sa mnogo posetilaca uglavnom služe za slanje spama.

Dailymotion

Prvi utisak koji ostavlja Dailymotion (dailymotion.com) je taj da je reč o nekakvom mešancu između sajtova MetaCafe i YouTube. Njegova značajna karakteristika je to što se radi o projektu koji je baziran u Francuskoj, što je svojevrsni startni hendikep u odnosu na slične sajtove iz SAD. I pored toga, reč je o resursu koji svakog meseca ima preko 60 miliona poseta, što ga svrstava u rang najvećih video hostinga. Osim klasičnog pretraživanja preko ključnih reči, moguće je i pregledanje sadržaja razvrstanog u sedamnaest osnovnih kategorija. Primetno je i to da ostavljanje komentara ispod videa nije česta pojava. Svidela nam se mogućnost pregledanja segmenata videa dok držimo kursor iznad njega. Tako lakše možemo da odlučimo da li nam je sadržaj zanimljiv ili ne. Utisak o servisu generalno nije loš, pošto smo videli da ima dosta zanimljivih materijala, a i kvalitet videa je uglavnom na visokom nivou. Sve što nam je palo na pamet od muzike raznih žanrova (računajući i balkanske kvazinarodnjake) smo uspeli da pronađemo. Međutim, svedoci smo toga da je servis u poslednjih nekoliko godina prilično izgubio korak sa liderom i da mu je popularnost opala.

Nije sve na zapadu

Iako je engleski jezik glavno sredstvo sporazumevanja u svetu, treba reći da postoje i veliki video hosting servisi na drugim jezicima. Prvo treba spomenuti japanski resurs Niconico (nicovideo.jp) koji beleži čak 700 miliona mesečnih poseta, što ga svrstava na drugo mesto u svetu, odmah iza YouTubea. Iza njega sledi kineski Yuoku (youku.com), koji sa svojih 60 miliona poseta na mesečnom nivou spada u sami svetski vrh. Naravno, reč je o mestu gde se najčešće nudi sadržaj na kineskom jeziku, ali se može pronaći ponešto i na drugim jezicima, uključujući i srpski. Još jedan od servisa vredan pažnje je ruski RuTube (rutube.ru) koji je popularan na prostoru bivšeg SSSR-a, ali se i na njemu može pronaći pristojna količina sadržaja na srpskom jeziku. Pregledom nisu obuhvaćeni izraženo komercijalni servisi kao što su Netflix, Hulu, Amazon Prime i slični njima koji na zapadu imaju brojnu publiku željnu da plati novac za ponuđeni sadržaj.

Igor S. RUŽIĆ

 
.rs
Video servisi na internetu
Šta mislite o ovom tekstu?
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera