INTERNET<>
082016<><>

Telenor banka

Banka na klik

Ako izuzmemo primetnu medijsku kampanju za ovu banku bez ekspozitura, jednostavnost i brzina kroz dobar web i mobilni interfejs osvojili su simpatije možda neočekivano velikog broja korisnika

Telenor banka počela je sa radom tačno pre dve godine, što je dovoljan period da sagledamo ponuđene usluge, prednosti, eventualne mane i zadovoljstvo korisnika. Telenor je 2014. godine kupio deo KBC banke koja je planirala da se povuče iz Srbije. Telenor je kupio „čistu” banku: licencu, IT sistem, deo osoblja i deo bankarskih kompetencija. Sve korisnike, portfolio, filijale, plasmane KBC banke kupila je bankaSociete Generale. Telenorova investicija vredna je oko 40 miliona evra.

Telenor grupa ima mobilnu banku još samo u Pakistanu. Posle Pakistana – u Srbiji, a analogija je prethodni niski nivo mobilnih bankarskih usluga u Srbiji i postojanje svojevrsnog dvovalutnog režima – korišćenje dinara i evra (mnoge cene u medijima prikazuju se u evrima). Danas pametni telefoni nude različite mogućnosti i logično je da će se upravo na ovim telefonima koristiti i bankarske usluge, posebno u zemljama gde nema svako računar, ali zato (skoro) svako poseduje mobilni telefon.

Time se banka upravo pozicionirala za jednostavno plaćanje i izvršenje transakcija putem mobilnog telefona i weba, kao i za male zajmove. Fokus je isključivo na bankarskim uslugama koje se mogu obaviti putem mobilnog telefona ili onlajn, tako da klijent ne mora fizički da bude na šalteru banke. Još u startu banka je navela da će se baviti samo rezidencijalnim klijentima (fizičkim licima), ne i korporativnim, niti će davati dugoročne kredite i odobravati hipoteke. Banka nudi uglavnom povoljnije uslove, kao što su niže provizije za plaćanja. Odmah da kažemo, nije sve povoljnije i uvek bi trebalo pogledati i ponudu konkurencije.

Zaista, za ove dve godine i skoro 200.000 korisnika, Telenor banka je postavila standarde u mobilnom bankarstvu, koje su druge, veće banke počele da slede. Međutim, ne bi sve trebalo posmatrati kroz prizmu same mobilne aplikacije, već kroz promenu načina na koji su korisnici do sada komunicirali sa bankom i pružajući usluge koje su zaista jednostavne, dostupne sa svakog uređaja. Primera radi, da biste postali korisnik Telenor banke potrebno je samo jednom fizički potpisati dokumenta (u Telenor poslovnici ili kurir donosi na adresu) i od tada će sve opcije biti raspoložive preko aplikacije. Za mnoge od njih i dan-danas je u drugim bankama potrebno otići u ekspozituru (i pored mobilne aplikacije i e-bankinga). Primer: samostalno otvaranje dinarskog ili deviznog računa za štednju po viđenju.

Propuštena prilika

Pre Telenor banke, pojedine banke pružale su rudimentarne usluge preko mobilnih uređaja, kroz web pregledač, najčešće uvid u lične račune, bez mogućnosti prenosa sredstava. Iako su mnoge banke imale dobar i rasprostranjen e-banking, on se nikako nije mogao primeniti na mobilni telefon, već je bio vezan isključivo za računare, ponajviše zato što se kao uređaj za autorizaciju koristio mini-CD ili token. Iako su banke tada imale puno e-banking korisnika i razvijenu e-banking kulturu, a mobilni telefoni bili u zamahu, izgleda da nijedna banka nije videla priliku da to iskoristi i započne poglavlje pravog mobilnog bankarstva. S obzirom na to da su tehnička rešenja mogla biti preuzeta od e-bankinga i da je to realno bilo ostvarivo (velike banke imale su resurse i mogućnosti), ovo je dobra priča o propuštenoj prilici i prednosti koju ima onaj ko je prvi.

Otvaranje računa i pristup

Sem što je „mobilna” i „prva”, Telenor banka nudi sve isto što i ostale, zapakovano u omot jednostavnosti i komfora. Počevši od samog otvaranja računa, sve se radi onlajn. Jedini fizički kontakt je prilikom potpisivanja ugovora (što traje kratko, jer su svi podaci već uneti). Posle potpisivanja ugovora, više nema potrebe da idete u banku ili čekate u redu. Zahtev za otvaranjem računa popunjava se na sajtu; zanimljivo je da možete da birate broj svog osnovnog računa (recimo, da bude isti kao mobilni broj). Usluge nisu ograničene na ovog mobilnog operatera, već se može registrovati sa svih mreža.

Web sajt i mobilna aplikacija su moderni, pregledni, jednostavni i ne zavise od platforme sa koje se pristupa (Windows, Mac OS, Linux, Android, iOS). Web i mobilna aplikacija nude istovetne usluge i grafički isto izgledaju. Bitno je naglasiti da uz pomoć aplikacije ili web pristupa mogu da se koriste sve usluge koje banka nudi. Imate kompletan uvid u stanje svojih računa, transakcija, kartica i uređaja povezanih s vašim nalogom. Uređaj može biti desktop ili laptop računar, tablet, mobilni.

Pošto ne postoji verzija za Windows Phone, na ovim uređajima može da se pristupi iz pregledača, koristeći web verziju.

Ponavljamo, iako su i druge banke pre Telenor banke omogućavale internet bankarstvo, to su ograničeno pružale, vezujući korisnika za jednu platformu (Windows) i, u jednom periodu, jedan pregledač (Internet Explorer). Sada su dostupne sve platforme i pregledači, a od mobilnih verzija aplikacija postoji za Android i iOS.

Bankarske usluge

Izdvojićemo zanimljive bankarske usluge:

• Slanje novca na mobilni ili email. Ako primalac ima račun u Telenor banci, istog trena dobiće novac; ako ne, dobiće uputstvo kako da podigne novac. Primalac dobija link i navodi na koji račun želi da dobije novac (može u drugoj banci).

• Plaćanje na „klik”. Slično trajnom nalogu, gde korisnik potvrđuje plaćanje (nije automatsko). Veoma praktična usluga gde se standardni mesečni računi prijave za „klik”, i od narednog meseca pojavljuju se kako pristižu i dovoljna je potvrda („klik”) da se plate, bez unošenja ijednog podatka sa računa. Nije potrebno pravljenje šablona i manja je šansa da se na račun zaboravi. Račun može biti plaćen do roka plaćanja; nakon toga nestaje iz „klik” liste. Veoma, veoma praktično i bez provizije, ali uz ograničenje da ima malo predefinisanih primalaca – svodi se na Telenor račune, Infostan u Beogradu, Informatiku u Vojvodini i nekoliko elektrodistribucija. Nema kablovskih operatera, telekom operatera, internet-provajdera... koji takođe šalju mesečne račune.

• Upravljanje karticama. Iz aplikacije je moguće uključiti/isključiti pojedine kanale plaćanja (internet, bankomat, POS) i promeniti PIN kartice. Vrlo praktično ako mislite da ste zagubili karticu, ali ne želite odmah da pozovete korisnički servis da vam je trajno isključe, već samostalno isključite kanale plaćanja i pokušate da je pronađete (ako je zaista izgubljena, ne može da se zloupotrebi). Takođe praktično ako imate ovlašćene članove porodice i svako ima svoju karticu.

• Deponovanje i podizanje dinara i evra. Na bankomatima prihvataju se obe valute. Za razliku od drugih banaka, nije potrebno čekati u redu da bi se evri uplatili na račun.

• Slanje (i prijem) novca u inostranstvo. Dok druge banke za LORO i NOSTRO doznake traže dolazak na šalter, ovde se sve završava preko aplikacije, a devize koje se šalju mogu da se uplate na samom bankomatu, ili podignu na bankomatu ako su primljene.

• Menjačnica. Banke se uobičajeno izbegavaju za promenu valute jer nude lošiji kurs od menjačnica. Telenor banka praktično je bila prva banka koja je uvela „kurs kao u menjačnici” za menjačke poslove. Ovo važi samo kada se bira opcija zamene valute u aplikaciji (gde je zaista veoma mala između kupovnog i prodajnog kursa), dok pri drugim operacijama banka primenjuje drugi, lošiji kurs (kao i druge banke). Recimo, ako na računu imate dinare, a plaćate iznos u evrima, konverzija će se obračunati po lošijem kursu (sem ako sami ne uradite konverziju unapred). Ovu praksu Telenor banke počele su da usvajaju i druge banke.

Spisak usluga se povećava, u ponudi je i kreditna 3-u-1 kartica sa revolving kreditom, kreditna kartica sa refinansiranjem, kredit za Telenor uređaj, keš kredit do tri godine, keš kredit na duži period, itd.

Bankomati

Bankomati su jedini „fizički” dodir sa bankom. Na njima je moguće podizanje i deponovanje novca na sopstveni račun (dinari i evri). Sa bankomata nije moguće izvršiti plaćanje računa ili slične transakcije, kao ni obavljanje menjačkih poslova. Sve se radi iz aplikacije. Sami bankomati nalik su drugima, sem opcije za prihvat novca (cash-in). Telenor Banka nije prva koja je uvela bankomate koji primaju novac (npr. UniCredit Banka ih je imala ranije), ali ceo koncept banke bez filijala ne bi bio moguć bez ovih modernih bankomata. Iako banka postoji dve godine, mreža bankomata i dalje je skromna, iako se proširuje. Ima delova Beograda u centru gde kilometrima nije moguće naći bankomat, a u Srbiji ima gradova u kojima uopšte nema bankomata. Podizanje novca na bankomatu druge banke staje 50 dinara, dok korisnici Progresiv paketa imaju pravo na pet besplatnih podizanja tokom meseca na bankomatima drugih banaka. Obratite pažnju, prilikom korišćenja „bankomat lokatora”, podrazumevano se prikazuju i poslovnice i bankomati; vama će vrlo često biti samo potreban bankomat, a njega nema u svakoj poslovnici.

Paketi

U ponudi su dve paketa, Starter, koji nema mesečnu pretplatu i Progresiv koji mesečno staje 300 dinara i nudi neograničen broj transakcija u zemlji bez provizije, pet besplatnih podizanja na bankomatima drugih banaka i besplatnu osnovnu karticu. Osnovna kartica koja se dobija je debitna MasterCard koja na kućnu adresu stiže za oko dve sedmice. Starter paket jeste besplatan, ali se izdavanje kartice naplaćuje 500 dinara (što se obavezno mora uplatiti na račun). Moguće je inicijalno otvoriti Progresiv paket uz koji kartica sleduje besplatno i od 1. u narednom mesecu preći na Starter paket.

Osnovni tekući račun je viševalutni, te je na njemu moguće imati dinare, evre, dolare...

Savetujemo vas:

• Sami konvertujte valute umesto da banka to radi za vas (primeniće najnepovoljniji kurs, dok je u menjačnici preko aplikacije daleko povoljniji). Ako treba da platite evrima, imajte dovoljno evra na računu (kako banka ne bi razmenjivala vaše dinare u evre po nepovoljnom kursu).

• Novac koji ne koristite držite na računu za štednju po viđenju (time izbegavate da možda i drugi vide vaše stanje koje stiže u svakoj info-SMS poruci ili mejlu). Sami možete napraviti nove račune i na njih prebaciti novac.

• Sem dinara i evra ostale valute nemaju smisla. Niti mogu da se uplate ili podignu, a MasterCard sve devizne transakcije konvertuje kroz evro, tako da kupovina dolara radi plaćanja u dolarima nema smisla već samo uvodi dvostruku konverziju. Ako kupujete u Americi ili Kini, kupujte u dolarima, a MasterCard će po dobrom kursu konvertovati u evro.

Podrška

Zanimljivo je da sem klasične podrške telefonom, mejlom i Twitterom, postoji i upotrebljiv Live Chat. Ipak, info-centar nema odgovore na sva bankovna pitanja već uglavnom osnovna i na tehnička pitanja korišćenja aplikacije ili web-sajta, a za bilo kog višeg bankovnog službenika morate da idete u jedinu filijalu, u Airport City na Novom Beogradu, pošto telefonski nije predviđeno možete da dođete do njih. Naravno, email podrška trebalo bi da može da pruži odgovore na sva bankarska pitanja.

Zaključak

Skladno su zaokružene osnovne bankarske usluge koje zapravo koristi najveći broj ljudi. Načelno niže provizije, moguće besplatno održavanje, bez čekanja u redovima (čak ni za otvaranje računa), sve online. Odlična mobilna aplikacija i funkcionalan web-sajt dovoljna su preporuka da probate osnovni, besplatni račun, ukoliko vam je potreban.

Ivan OBROVAČKI

 
Privatnost i bezbednost na internetu
Učenje programiranja
Telenor banka
Šta mislite o ovom tekstu?
WWW vodič

Prednosti:
• Jednostavno, zaokruženo i brzo (za osnovne bankarske usluge)
Cash-in bankomat koji prima evre, lako do internet kupovine
• Podesivost brojnih opcija, veća sigurnost

Mane:
• I dalje slabo rasprostranjena mreža bankomata
• Nemogućnost korišćenja PayPal naloga (rade Visa, ali ne MasterCard kartice)
• Plaćanje na klik ima premalo predefinisanih primalaca
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera