TEST DRIVE<>
082016<><>

AMD Radeon RX 480 8 GB

Agresivna sredina

Tehnološki napredak ponekad mogu da uspore faktori koje mnogi uzimaju zdravo za gotovo. Tako se desilo da dva najveća svetska proizvođača čipova, Global Foundries i TSMC, već godinama kubure sa usitnjavanjem proizvodnog procesa, te su tako do nedavno i AMD i Nvidia, kao korisnici njihovih usluga, bili osuđeni da svoje grafičke procesore projektuju i prilagođavaju proizvodnom procesu od 28 nanometara. Posle punih pet godina stvari su se napokon promenile. Nvidia je prva predstavila novu, Pascal arhitekturu u 16-nanometarskom FinFET proizvodnom procesu, dok je AMD uspeo da se domogne samog vrha tehnološkog procesa i stane rame uz rame sa Intelom i njegovih 14-nanometara, takođe izvedenih upotrebom FinFET proizvodne tehnologije.

Sitniji proizvodni proces ne donosi automatski bolje performanse nekog čipa, ali zato poboljšava druge parametre, poput smanjene potrošnje struje i zagrevanja, a koji otvaraju prostor za dalja unapređenja. S obzirom na to da je AMD malo popustio u trci za najbrži čip, pristup projektovanju novog modela donekle je izmenjen. Ciljalo se na višu srednju klasu i karticu koja će prikazati inovacije implementirane u novu arhitekturu, dok su sirove performanse i trka u najvišem segmentu ostavljeni za narednu godinu. To je dovoljno vremena da se proizvodni proces usavrši tako da procenat složenijih ispravnih čipova bude na zadovoljavajućem nivou, pošto ni trenutnih 5,7 milijardi tranzistora sigurno nije bilo lako odštampati u 14-nanometarskoj litografiji. Koliko god takva odluka bila razumna i opravdana, tek ćemo videti koliko će vremenski faktor ići na ruku AMD-u. Do tada, pogledajmo šta donosi nova srednja klasa.

Polaris

Sa novom arhitekturom AMD se otisnuo sa arhipelaga i vinuo u svemir, barem kada su nazivi u pitanju. Verovatno da bi napravio jasnu distinkciju u odnosu na nekoliko prethodnih generacija, nazivanih po raznim ostrvima Tihog okeana. Ipak, napredak u samoj arhitekturi, ako izuzmemo proizvodni proces, nije toliko različit i zapravo predstavlja dalji razvoj dobro poznate GCN (Graphics Core Next) arhitekture, koja je sada označena kao GCN 4.0. Prema navodima samog AMD-a, kada se uporede dve CU (Computing Units – osnovna jedinica građe AMD grafičkih procesora, prim. aut.) sa istim brojem tranzistora, ostvareni napredak prosečno iznosi oko 15 procenata u odnosu na drugu generaciju pomenute arhitekture. To na prvi pogled možda zvuči nedovoljno, pogotovo za dve generacije noviji proizvod, ali u kombinaciji sa ostalim poboljšanjima koja, pored ostalog, uključuju i znatno viši radni takt, bolje iskorišćenje sistemske magistrale, kao i znatno unapređenu kompresiju podataka koji se smeštaju u video-memoriju, u zbiru daje znatno bolji rezultat od onog koji je dobijen prostim poređenjem samih tranzistora.

Sama Polaris arhitektura za sada ima dve verzije: Polaris 10 i Polaris 11. Predstavnici „desetke” su modeli sa oznakama RX 480 i RX 470, dok je model planiran da nosi sufiks 11 označen kao RX 460. Sem u broju tranzistora, širini magistrale i količini radne memorije, među ovim modelima nema razlike u samoj arhitekturi, tako da će i najslabiji model raspolagati svim novitetima. Ono što je do sada najviše zamerano Radeon grafičkim karticama uglavnom se odnosilo na video-izlaze starije generacije koji ne prate savremene trendove. Zato će sve Polaris kartice na raspolaganju imati HDMI port verzije 2.0b i DisplayPort verzije 1.4. Tačnije, DisplayPort će podržavati sve funkcije koje standard 1.4 bude propisivao, pošto definitivna standardizacija ovog protokola još nije finalizovana. Pored toga, svaki video-izlaz podržavaće i HDR (High Dynamic Range) tehnologiju prikaza slike sa daleko višim kontrastom od uobičajenog.

RX 480

Prisustvovali smo evropskoj premijeri novog Radeona u Minhenu, uspeli malo da se poigramo, a onda i da dobijemo jedan primerak na detaljno testiranje. Donekle izmenjenu oznaku u odnosu na ranije generacije niko nije prokomentarisao, ali sumnjamo da ovo X u nazivu zapravo menja R10 oznaku, jer su prethodne dve generacije koristile R9. Još jedan detalj, iako za korisnike krajnje nebitan, kojim AMD pokušava da novu generaciju predstavi kao „stvarno novu”. Pogledajmo koliko je to insistiranje deo marketinga, a koliko je zaista opravdano.

Tehničke specifikacije kažu da se novi GPU, kodnog naziva Ellesmere, sastoji od 36 Computing Units, od kojih svaka raspolaže sa 64 shader procesora, što ukupno čini 2304 šejderska procesora. Pored šejderskih jedinica, novi GPU čini i 144 teksturne i 32 rasterske jedinice, a sve to potpomognuto je 256-bitnom magistralom i video-memorijom kapaciteta četiri ili osam gigabajta. Brzina procesora iznosi 1266 megaherca, dok memorija radi na osam gigaherca, odnosno na za gigaherc sporijem taktu u verziji kartice sa četiri gigabajta memorije. Potrošnja je deklarisana na 150 vati.

Kartica fizički podseća na Fury modele. Prilično kratka štampana ploča (dužine manje od 18 santimetara) uspela je da na istoj strani ugosti svih osam memorijskih čipova, naponsku sekciju od šest faza (i još jednu dodatnu za memoriju) i GPU površine 232 kvadratna milimetra. Ipak, klasičan turbinski ventilator i prateći rashladni sistem nisu mogli da se uklope u ovako skromne dimenzije, tako da je ukupna dužina kartice nekih 30 odsto veća od same štampane ploče. Dobra strana dužeg kulera je u tome što turbina uvlači vazduh sa obe strane i time donekle poboljšava protok vazduha. A u ovom slučaju to je vrlo bitno, jer je metalni hladnjak koji prekriva grafički procesor izrađen od običnog parčeta aluminijuma, bez toplotnih cevi, vapor chamber tehnologije ili makar obične bakarne baze. Zbog hlađenja tako skromnog kapaciteta, GPU postiže temperature koje uglavnom orbitiraju oko cifre od 80 stepeni celzijusa, uz ne baš naročito tih ventilator.

Pored termalnih limita koje nameće kuler, kartica se pokazala i kao izuzetno loš overkloker. Nismo uspeli da ostvarimo ni za nekoliko desetina megaherca viši takt, čak i uz ventilator ručno postavljen gotovo na maksimum. Razlog tome je u loše osmišljenom dizajnu napajanja. Naime, referentni model RX 480 raspolaže sa samo jednim šestopinskim konektorom za napajanje koji kartici obezbeđuje tek 75 vati, dok preostalih 75 dobija iz PCI-E slota, što je ujedno i maksimum koji propisuje PCI-E standard. Kako kartica troši 150 vati, jasno je da dodatni megaherci nemaju odakle da „povuku struju”. Ovi nedostaci će, sasvim sigurno, biti ispravljeni na modelima partnerskih proizvođača, jer zaista nije naročito teško dodati još jedan šestopinski konektor ili pak postojeći zameniti jednim osmopinskim i tako obezbediti znatno više struje naponskoj sekciji. Takođe, prosečnih 150 vati nije naročito teško ni ohladiti, tako da custom kuleri verovatno neće znatnije uticati na cenu ne-referentnih modela.

Rezolucije i frejmovi

Pomenuli smo već da RX 480 ne puca na vrh, već se trudi da višoj srednjoj klasi ponudi pristojne performanse za pristojnu cenu. Ta cena bi trebalo da iznosi oko 200 dolara za model sa četiri gigabajta i 240 za onaj sa duplo više memorije. Naravno, ove cifre nemaju baš nikakvog značaja kada je naše tržište u pitanju, ali isto važi i za druge raspoložive modele, pa ćemo u tom kontekstu i razmatrati koliko je kupovina ovog Radeona isplativa. Pre toga, osvrnimo se na performanse.

Još uvek najzastupljenija rezolucija je FHD, odnosno 1080p. U ovoj rezoluciji, čak i pri najzahtevnijim podešavanjima, RX 480 briljira u svim igrama. Nema toga što neće leteti u preko 60 frejmova uz Ultra podešavanja. Prema statistici i ciframa koje se mogu naći na Steamu, takve performanse zadovoljiće 90 odsto svih igrača na svetu. Kome to nije dovoljno, može da računa da će se ova kartica sasvim pristojno nositi i sa rezolucijom od 2,5K, odnosno 1440p, ali da će tada morati da pravi kompromis između broja frejmova i nivoa detalja, jer 60 frejmova neće biti moguće uz Ultra preset. Takvi rezultati RX 480 po performansama svrstavaju između suparničkih modela sa oznakama GTX 970 i GTX 980. U igrama koje koriste DirectX 11, Radeon je bliži slabijem suparniku, dok u (još uvek retkim) DirectX 12 naslovima uglavnom sustiže, a nekad i prestiže jačeg takmaca. Istina, oba modela pripadaju prethodnoj generaciji, ali oni kod nas i dalje koštaju kao i pre dve godine i daleko su skuplji od RX 480. Pravi odgovor iz Nvidije u vidu GTX 1060 modela tek treba da se pojavi, ali do tada pravimo poređenje na osnovu raspoloživih modela i njihovih cena.

• • •

Ono što će odrediti uspeh RX 480 modela svakako je cena. Navedene cifre, nažalost, nemaju veze sa stanjem stvari na našem tržištu, gde je sav hardver znatno skuplji. U takvoj situaciji ljudi se neretko odlučuju za nabavku koja zalazi u sivu zonu i kupovinu u inostranstvu, ali ako pogledamo cene u domaćim prodavnicama, videćemo da novi Radeon može da se nabavi za oko 35K dinara. Uprkos drastičnoj razlici u odnosu na inostrane cene, ovo ne smatramo previsokom cifrom jer kartica zaista može mnogo da ponudi. Naša preporuka bi bila da se budući vlasnici opredele za neki od ne-referentnih modela i da potraže model sa četiri gigabajta memorije. Više od toga trenutno retko koja igra može da potroši, barem pri rezolucijama i podešavanjima sa kojima ovaj čip može da se izbori. Osam gigabajta memorije eventualno može da opravda upotreba VR sistema i Crossfire konfiguracija, ali će u ostalim, „običnijim” situacijama dvostruka količina memorije uglavnom ostati neiskorišćena.

Vladimir TRAJKOVIĆ

3D Mark
3DMark 11 (Extreme preset)4170
3DMark (2013) - Fire Strike (Extreme preset)5334
Unigine, 1920 x 1080 px (min/avg/max FPS - rezultat)
Heaven (Ultra quality, Tessellation extreme)9/71/160 - 1790
Valley (Ultra quality)25/81/149 - 3372
Unigine, 2560 x 1440 px (min/avg/max FPS - rezultat)
Heaven (Ultra quality, Tessellation extreme)8/43/92 - 1093
Valley (Ultra quality)20/50/88 - 2088

Igre, max. settings, no AA [min/avg/max FPS]1920 x 1080 px2560 x 1440 px
Company of Heroes 244 / 65 / 9635 / 54 / 81
Bioshock Infinite125 / 148 / 21383 / 103 / 133
Far Cry 448 / 72 / 9351 / 59 / 69
Metro: Last Light Redux64 / 71 / 7940 / 45 / 50
GTA V61 / 83 / 12253 / 69 / 93
Ashes of the singularity (DX11)16 / 33 / 5415 / 28 / 50
Ashes of the singularity (DX12)24 / 37 / 5219 / 30 / 51
Hitman (DX11)39 / 67 / 10138 / 54 / 61
Hitman (DX12)38 / 73 / 10140 / 57 / 76
 
AMD Radeon RX 480 8 GB
Šta mislite o ovom tekstu?
Kingston SSDNow UV400 480GB
Intel Core i7-6950X (Broadwell-E) i Gigabyte GA-X99-Ultra Gaming
Tuncmatik Lite II 650VA i Digitech Pro 1000VA
DeepCool Gamer Storm Maelstrom 120T, 240T; LC-Power LC-CC-240-LiCo i LC-CC-360-LiCo
HP Spectre 13
Asus ZenBook UX360CA
Dell Vostro 3558 i 3559
Dell P2217H, P2317H, P2417H, P2717H
LG 43UH6507
Divoom Voombox Travel, Voombox Outdoors, AuraBulb, AuraBox
Deepcool N2
Epson EB-U32
TP-Link TL-PA8030P (komplet)
Gembird WNP-RP-002-W
LG Minibeam PH550G
Samsung Gear Fit2

GPU:
Ellesmere (Polaris 10 – GCN 4.0), 2304 shader jedinice, 144 teksturne i 32 ROP jedinice, radni takt 1266 MHz
Memorija:
8 GB GDDR5, radni takt 8000 MHz, magistrala 256 bita
Video-konektori:
1 x HDMI 2.0b, 3 x DisplayPort 1.4
Dužina:
240 mm (177 bez kulera)
Ostalo:
14 nm, TDP 150 W, 1 x 6-pin konektor za napajanje, 6+1 faza naponske sekcije
Proizvođač:
AMD

Test konfiguracija
Procesor:
Intel i5-6600
Ploča:
Gigabyte GA-H170-Gaming 3
Memorija:
4 x 4 GB DDR4 HyperX 2133 MHz
Napajanje:
1250 W Chieftec GPM-1250C
Operativni sistem:
Windows 10 Pro x64
Drajveri:
Crimson 16.6.2
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera