PRST NA ČELO<>
092016<><>

Plastično-fantastični na dopunskoj nastavi

Više je nego jasno da prosečna cena telefona kontinuirano pada, te ostaje da se vidi da li će i kako će Apple opstati u igri sa aktuelnom poslovnom politikom

Dok su građani u našoj zemlji godinama kupovali Apple uređaje isključivo „preko grane” ili kod domaćih „uvoznika”, bez adekvatne registracije kod nadležnih poreskih i drugih institucija, iPhone posebno, ali i iPad i Mac proizvodi imali su oreol čijoj su se moći klanjali mnogi. Kako su prodavci i preprodavci Apple uređaja polako otvarali prodavnice u „krugu dvojke” i značajnijim tržnim centrima prestonice tako su i ushićenja na pojavu iPhonea u rukama poslovnog ili privatnog saradnika počela bivati sve tiša i tiša. Ovo je stišavanje trajalo sve dok se ta ista ushićenja nisu preselila u pravcu vlasnika poslednjih izdanaka korejskog šampiona – Samsunga.

U poslednjih godinu i po dana, sve više ljudi priča o novim Edge (druga generacija) i S (sedma generacija, već) telefonima plastično-fantastičnog Korejca, a sve manje o fensi metaličnom Kinezu u ruhu dizajniranom u srcu Kalifornije. No, nisu ushićenja jedina pojava koja je migrirala iz američkog u korejski tabor. Dosetljivi južnokorejski majstori su, u međuvremenu, ovladali još pokojom tehnikom koja je Apple učinila najvrednijom kompanijom na svetu.

Da li ste se ikada pitali zašto Apple proizvodi tako postojano drže svoje cene? Za početak, bitno je istaći da cene uređaja kod nas i u inostranstvu jesu drugačije i za to postoje mnogi razlozi, koji u ovoj priči nisu u fokusu. Ipak, na tržištima koja su mnogo veća, postojanija i propulzivnija, cena Apple uređaja toliko mizerno varira među prodavcima, da možemo slobodno reći da je stabilnija od mnogih valuta. Ovo nije iznenađenje za kompaniju koja ima više keša od 95 odsto država na svetu.

Trikovi kojima se Apple služi veoma su interesantni. Naime, prva taktika kojom Apple kontroliše održivost cene se odnosi na demotivaciju veleprodajnih cena. Razumemo se – cene u veleprodaji nisu posebno niže nego one koje na kraju plaćaju kupci. Na taj način, prodavci i posebno preprodavci nisu motivisani da drže prevelike zalihe ovako skupe robe. Drugi deo strategije odnosi se na „nagrađivanje” prodavaca koji poštuju pravila igre koju Amerikanci propisuju. Ukoliko ispoštujete krajnju brojku u mikrookolini „minimalne cene”, Apple će vas „častiti” sa još malo prihoda. Sa koliko, to javno nije dostupno. Ipak, sigurno se radi o iznosu koji je veći nego rizik od držanja zaliha, uz prodaju po nižoj maloprodajnoj ceni, radi zarade na količini.

Oba ova modela imaju za cilj očuvanje vrednosti Apple uređaja. Ovo je važno jer omogućava da i preprodajna cena Apple proizvoda bude visoka (oko 69 odsto maloprodajne cene nakon godinu dana), ali i da mali prodavci mogu da zarade na isti način kao i veliki lanci prodavnica. Tako su sami proizvodi i dostupniji, što pojačava snagu brenda, posebno kada već imate izgrađenu poziciju na tržištu. Ovako očuvana cena pomoći će i uređajima koji su servisirani od strane ovlašćenih servisera američkog brenda i koji se prodaju u „"refurbished” stanju za osetno manje novca od novih. Tako, na primer možete kupiti iPad uređaj za petnaestak procenata manji iznos od onog kada je uređaj bio u novom stanju, uz jednogodišnju garanciju proizvođača. Zgodno, zar ne? Kada se na sve ovo doda i takozvani trade-in model, po kom se kupovina novog uređaja olakšava davanjem u protivvrednost starijeg (najčešće uređaja prethodne generacije), koji se u servisu sređuje i onda prodaje na manje razvijenim tržištima, jasno je kako Apple održava snagu brenda kontinualnim akcijama.

Koliko je ovaj pristup značajan pokazuje i istraživanje kompanije Gartner koja je procenila da će sledeće godine biti isporučeno oko 120 miliona ovakvih uređaja širom planete. Kada se to konvertuje u novac, radi se o iznosu od oko 14 milijardi američkih dolara. U Sjedinjenim državama, mesečno prodaja ovakvih uređaja raste stopom od oko 20 odsto. Ovoga je postao svestan i Samsung, čiji se refurbished modeli prodaju po ceni od oko 51 odsto od inicijalne. Cilj je jednostavan – iskopirati i nadograditi Apple model i otkupiti telefone korisnika u SAD i Koreji i prodati ih na manje razvijenim tržištima, posebno onima na kojima se telefoni menjaju na 28 ili 24 meseca.

U igri profitabilnosti biznisa pametnih telefona, samo Apple i Samsung zarađuju. Ostali su u minusu! Više je nego jasno da prosečna cena telefona kontinuirano pada, te ostaje za videti da li će i kako Apple opstati u igri sa pomenutim karakteristikama (održivost visoke cene, procentualno visoka cena preprodaje, visoki profit). Samsung je, sa druge strane, pokazao da može da isporuči tržištu telefon za svakoga, od tetke penzionerke koja konzumira Pink, do hipsterski nastrojene cice u prestoničkom party kvartu. I tako sve dok neki punokrvni Kinez ne preotme uzdahe. Te jedno, te isto...

Momir ĐEKIĆ

 
 TRŽIŠTE
AMD Zen arhitektura procesora

 PRIMENA
KiraVan

 KOMPJUTERI I FILM
Ben-Hur
Miss Peregrine
Filmovi, ukratko

 SERVIS
Testiranje hardvera računara

 VREMENSKA MAŠINA
TV Politika, Nadžibulah i 3D štampa

 PRST NA ČELO
Plastično-fantastični na dopunskoj nastavi
Šta mislite o ovom tekstu?
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera