Autor ovog teksta je predano čitao Kafku. Pročitavši većinu njegovih dela, ostao je pod trajnim utiskom dubine i kvaliteta njegove proze. O veličini Kafkinog dela svedoči i izraz kafkijanski, po raširenosti u haute culture krugovima uporediv jedino sa izrazom orvelovski.
Radnja igre počinje kada mlađani psihoterapeut K. u međuratnoj Čehoslovačkoj hipnotiše klijentkinju kako bi joj olakšao noćne more. Nakon seanse kreće sled sumanutih događaja koji obiluje preterano očiglednim uglavljivanjem motiva iz Kafkinih dela, kao i klišeima kojih u delima nije bilo. Pored referenci na Kafkina dela (za pohvalu je to što Proces nije jedina inspiracija, već su zastupljeni i motivi iz drugih priča i romana, kao što su Amerika ili Metamorfoza), tu su i reference na pop kulturu.
Po nama bi vizuelni stil igre koja se bavi Kafkom trebalo da bude mračniji, sumorniji, bizarniji, da podseća na, recimo, kinematografiju vajmarskog perioda. Kartunoliki izgled TFKV-a, prenet iz Hamleta, nije dovoljno kafkijanski za igru koja u naslovu sadrži ime ovog autora i bazira se na njegovom opusu. Zvučna podloga je minimalistička, ali na momente pozitivno utiče na celokupan ugođaj igranja. Nadali smo se daleko većoj povezanosti sa kafkijanskim motivima, koja ide dalje od pukih referenci i protežiranja „lol random faktora”. Sam naslov značajno podriva utisak igre, jer naziv The Franz Kafka Videogame iziskuje visok nivo očekivanja, koji ova ne opravdava, jer ne uspeva da prati dubinu Kafkinih dela. Čak i sa adekvatnijim naslovom i diskretnijim pozivanjem na Kafku, igrači bi shvatili reference. Opus Franca Kafke svakako sadrži dozu apsurdnosti, bizarnosti i nadrealizma, ali to nije nasumični apsurd kao u ovoj igri, koja predstavlja seriju događaja i zagonetki klimavo povezanih – i međusobno i sa Kafkom. Teme birokratizacije, otuđenja, dehumanizacije, problema običnog čoveka da se snađe u bizarno komplikovanom svetu i odoli nasumičnosti sudbine, jesu motivi koji u igri nisu obrađeni na način dostojan literarnog predloška. Igra u neku ruku predstavlja trivijalizaciju Kafkinog dela od neprikladnog vizuelnog stila, preko preterane nasumičnosti i nadrealnosti, do nabacanih pomena likova i događaja. Ne možemo se oteti utisku da igra ne obrađuje izvorni predložak sa dovoljno posvećenosti i ozbiljnosti.. Kafka Videoigru teško da možemo nazvati kafkijanskom u pravom smislu te reči, ali pošto sijaset „umetničkih” momenata koji imaju još manje veze sa Kafkom, kafkijanskim motivima ili zdravim razumom, nosi tu dezignaciju, šteta da ovoj ruskoj avanturici i njenom autoru uskratimo taj epitet, kad se već toliko trudio da ga dostigne. The Franz Kafka Videogame nije nužno loša igra, ali ako vas ne zanimaju avanture ili Kafka, ovo nije naslov za vas. Ipak, pošto smo zaključili da je premisa igre manjkava, a da zagonetki ima malo i da su varijabilnog kvaliteta, ne možemo da vam bez rezervi preporučimo ovu igru ni ako ste ciljna publika za kafkijanske avanture. Verovatno ćete iz igre izvući sat i po vremena neobavezne avanture i povremeni smešak na poneku humorističnu transplantaciju nekog Kafkinog motiva u crtani setting, ali pitanje je da li je to ikom dovoljno da se odvaži da kupi i proba igru. Ako igra zainteresuje nekog da pročita nešto od Kafke, što svakako preporučujemo, neće sve biti uzalud. Srđan BRDAR | |||||||||||||
|
Home / Novi broj | Arhiva • Opisi igara | Korak po korak | Šta dalje? | Netgames | Opšte teme • Svet kompjutera Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |