DOMAĆA SCENA<>
102017<><>

Katedra za animaciju u inženjerstvu, FTN Novi Sad

Alternativa samoukosti

Diplomirani ste srednjoškolac koji obožava računarsku grafiku i animaciju? Želeli biste da svoju strast studirate u Srbiji?

Hteli biste da nakon studija bez problema nađete posao u struci, ali opravdano zazirete od pojedinih privatnih visokoobrazovnih ustanova sumnjivih reputacija i bez međunarodnog ranga i kredibiliteta na bilo kojoj skali? Najbolja alternativa amaterizmu i samoukosti je Fakultet tehničkih nauka u Novom Sadu, koji, jedinstveno u Srbiji, nudi studijski program „Animacija u inženjerstvu” i zvanje diplomiranog inženjera računarske grafike. FTN je državni fakultet na kome se diplome i zvanja ne prodaju za novac, već zahtevaju dugotrajno i bolno, ali zabavno i ispunjavajuće „grejanje stolice”.

Na naša pitanja odgovarao je Dr. Ratko Obradović, predsednik Katedre za animaciju u inženjerstvu na Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu.

Svet kompjutera: Po čemu se vaša katedra i studijski program razlikuju od programa koji nudi Akademija umetnosti?

Dr. Ratko Obradović: Akademija umetnosti u Novom Sadu nudi studije „Animacija i vizuelni efekti”, ali oni se bave umetnošću i školuju umetnike, dok mi stvaramo inženjere. Kod njih nema matematike i programiranja, već je curriculum isključivo zasnovan na neegzaktnim disciplinama i umetnosti. Plus, primaju maksimum pet studenata godišnje, dok mi primamo šezdeset (30 na budžet, 30 samofinansirajućih).

SK: Kako izgleda vaš studijski program? Navedite nam par predmeta koji se izučavaju.

RO: Klasičan „4+1” studijski program: student posle četiri godine stiče zvanje diplomiranog inženjera, a ako reši da studira i petu, postaje master. Što se tiče predmeta, pored ostalog, na prvoj godini se izučava dizajn prostornih oblika, geometrija i vizuelizacija 3D prostora; u drugoj imamo animaciju karaktera, 3D modelovanje, matematiku za inženjersku grafiku, video u inženjerskoj animaciji, akustiku i audio-tehniku u multimediji, napredne prikazne tehnologije... Među izbornim predmetima, recimo, imamo Unreal engine i druge zanimljive stvari... Želeo bih na naglasim da katedra prati sve aktuelne trendove na tržištu i da svoj program i softver o kome i na kome učimo stalno prilagođavamo njima. Naši predavači su mladi ljudi od kojih većina ima i sekundarni posao u industriji igara, u nekom studiju za animaciju ili nečemu trećem što je kompatibilno sa našim programom.

SK: Kakvu konkurenciju imate u Srbiji? Da li još na nekom mestu može da se dobije znanje i zvanje koje vi nudite?

RO: Nemamo pravu konkurenciju, jer nijedan privatni ni državni fakultet ne nudi studijski program koji mi nudimo. Kao što rekosmo, mi proizvodimo inženjere koji se školuju po složenom studijskom programu koji, pored uskostručnih disciplina vezanih za grafiku, animaciju i modelovanje, obezbeđuje i napredni „sloj” dodatnog znanja kroz, recimo, programiranje u C++ jeziku i obradu zvuka. Naš svršeni student nije samo animator koji zna da radi u programima Maja i 3DS Max, već neko ko je u stanju da samostalno napravi komercijalnu video-igru. Podvlačim da nije u pitanju isključivo teoretsko znanje kreiranja komercijalne igre, već teoretsko i praktično! Svaki student je u IV godini obavezan da napravi svoju demo-igru od nule. Naravno, tu se ne insistira na ne znam kakvim produkcionim vrednostima, već je cilj da se dokaže sinergija stečenih znanja i sposobnosti. Ove godine među studentima su izuzetno popularne infinity runner igre.

SK: Da li tokom studija polaznici imaju nekakvu praksu van fakulteta?

RO: Student na IV godini ima predmet koji se zove „Stručna praksa”, gde je u obavezi da provede 80 radnih sati u nekoj kompaniji sa kojom sarađujemo. Neke od njih su Crater Studio, Eipix Entertainment, Madhead Games, 3Lateral, Digitalkraft, Case 3D... U većini slučajeva, studenti na kraju „permanentno” završe u jednoj od njih.

SK: Pretpostavljamo da vaši diplomci nemaju problema da se zaposle u struci?

RO: Koji diplomci? Gro naših studenata se zaposli pre nego što diplomira: kompanije ih zgrabe na četvrtoj godini, najčešće nakon obavezne prakse, daju im odlično plaćene poslove i time ih demotivišu da završe studije. Recimo, prva generacija je upisana 2011, a apsolvirala je juna 2015. Od šezdeset upisanih, apsolviralo je 33, a samo 11 je diplomiralo. Ostali rade, dobro zarađuju, diploma ih ne zanima. Mi im stalno ističemo kako je važno završiti ono što si započeo, ali avaj.

SK: Kako izgleda vaša računarska učionica? Na kakvom hardveru studenti uče i rade?

RO: Kod nas se radi u grupama od po dvadeset studenata, od kojih, naravno, svaki ima svoj računar. Trenutni hardver individualnih radnih stanica je Intel i5 + GeForce GTX 960, a računare nadograđujemo kada se ukaže potreba za tim. Učionica je zauzeta svakim radnim danom od 7 do 22h, jer, pored predavanja, imamo i vežbe i veliki broj vannastavnih aktivnosti.

SK: Šta vam je plan za budućnost?

RO: U prvom redu, proširenje kapaciteta, jer imamo mnogo više interesenata nego slobodnih mesta za osnovne studije. Što se tiče kurikuluma, u sledećoj akreditacionoj turi uvešćemo dva dodatna predmeta neposredno vezana za AR (Augmented Reality) i VR (Virtual Reality).

SK: Dajte nam par linkova, ako neko želi da se dodatno informiše.

RO: Na sajtu FTN-a (www.ftn.uns.ac.rs/2103981531/animacija-u-inzenjerstvu) možete da vidite osnovne informacije o našoj katedri, da vidite kako izgleda kurikulum i druge podatke. Na sajtu katedre (www.racunarska-grafika.com) imate sve to, ali u detaljnijoj formi, potkrepljenoj mnogobrojnim primerima. Recimo, tu možete da pogledate preko dva sata filmova koje su naši studenti napravili tokom školovanja.

Miodrag KUZMANOVIĆ

 
 PRIMENA
Kraj misije za sondu Cassini

 NA LICU MESTA
IFA 2017, Berlin, Nemačka
Samsung pres-konferencija, IFA 2017
LG pres-konferencija, IFA 2017
Lenovo launch keynote, IFA 2017
Sony pres-konferencija, IFA 2017
Huawei Road Show
BalCCon 2k17

 KOMPJUTERI I FILM
Blade Runner 2049
Geostorm
Filmovi, ukratko

 DOMAĆA SCENA
Katedra za animaciju u inženjerstvu, FTN Novi Sad
Šta mislite o ovom tekstu?

 VREMENSKA MAŠINA
Franjo i Katrina

 PRST NA ČELO
Inovacija mahinacije
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera