Skladištenje digitalnih podataka
Postoji realna opasnost da će velika količina digitalnog filmskog sadržaja biti nepovratno izgubljena Holivudski filmovi su tek vrh ledenog brega sazdanog od enormne količine video-materijala koji se generiše na globalnom nivou. Tu su i TV produkcija, nebrojeni sportski prenosi i, naravno, okean video-klipova koji se na dnevnom nivou uploaduje na net. Sem toga, dok prosečan bioskopski film traje oko dva sata, tokom njihove produkcije se snimi na stotine sati video-materijala koji studiji čuvaju u svojim arhivima. Do nedavno ti arhivi su podrazumevali ogromna, klimatizovana skladišta sa niskim stepenom vlažnosti i temperature u kojima bi filmska traka mogla da se čuva više od stotinu godina. Danas, kada se gotovo sve snima u digitalnom formatu, a filmovi iz arhiva postepeno digitalizuju, restauriraju i tako čuvaju u formi koja je znatno bezbednija od zuba vremena, neophodno je obezbediti sisteme za skladištenje velike količine podataka. Naime, rezolucija filmske trake je prilično velika i, u zavisnosti od formata i kvaliteta filma, kreće se između 4K i 6K za standardni 35-milimetarski film, odnosno između 12K i 18K za 70-milimetarski IMAX format. Digitalizacija filmova visoke rezolucije proizvodi velike fajlove, pa konverzija jednog značajnog filmskog arhiva zahteva skladište čiji se kapacitet meri petabajtima ili čak egzabajtima. LTO Kada su se pojavili, LTO drajvovi su bili spas za holivudske studije koji su tražili povoljan i pouzdan sistem za dugoročno skladištenje filmova u digitalnoj formi. Zaista, planirani životni vek LTO kertridža, ukoliko se čuva u odgovarajućim uslovima, iznosi između trideset i pedeset godina. Ipak, problem postoji, a to je dugoročna kompatibilnost. Povećanje kapaciteta sve naprednijih generacija LTO sistema ograničava kompatibilnost sa starijim modelima do dve generacije. Tako, na primer, LTO-5 i dalje čita kertridže iz četvrte i treće generacije, ali drugu više ne čita. To znači da svaki arhiv mora redovno da obavlja migraciju digitalnog sadržaja sa starijih generacija na aktuelne kako ne bi došli u situaciju da imaju bitne arhivske podatke na kertridžu koji ne može se pročita. U Jugoslovenskoj kinoteci trenutno koriste uređaje od pete do sedme generacije i prebacuju celi digitalni arhiv na LTO-7. Dok su arhivi do nedavno mogli da uštede prilikom seobe podataka preskačući po jednu generaciju, arhiviranje je od ove godine postalo još skuplje, jer je LTO-8 prva generacija koja je kompatibilna samo sa neposrednim prethodnikom (ne čita LTO-6). Šta će vam LTO-7 kertridž koji traje pola veka ako ga neće čitati LTO-9, koji će se pojaviti za dve do tri godine? Kombinacija skupog držanja koraka sa tehnologijom i eksplozivnog porasta količine digitalnog sadržaja koji treba sačuvati budi strah kod istoričara i arhivista da će sadržaj iz prvih decenija ove „digitalne revolucije” zadesiti ista kobna sudbina koja je pogodila nebrojene filmove sa početka prošlog veka – biće nepovratno izgubljeni u hodnicima vremena. Traka Početkom pedesetih godina, omasovljenjem televizije i prelaskom sa nitratnog na acetatni film, arhivi su prestali da budu rizik i opterećenje za studije i postali su nepresušna riznica sadržaja koji će zanimati mlade generacije filmofila. Tako se, odjednom, cilj studija (profit) poklopio sa željama istoričara koji žele da sačuvaju kulturnu baštinu – potrebno je sačuvati filmove što duže i u što boljem stanju. Decenijama je važilo pravilo da se rolne sa filmom stavljaju na police horizontalno u hladnim prostorijama niske vlažnosti (idealno 12 oC na 35 odsto relativne vlažnosti), a dodatna mera opreza bilo je pravljenje više kopija koje bi se čuvale u različitim arhivima. Takođe, bitna stavka za čuvanje filmova jeste nepomičnost. Svako vađenje iz arhiva povećava rizik od izlaganja filma prašini, otiscima prstiju i ogrebotinama koje vremenom mogu da dovedu do ozbiljnih oštećenja. Ove arhivske, takozvane master kopije mogu da se iskoriste s vremena na vreme za pravljenje novog duplikata za projekciju. Rezolucija Dok se proizvođači televizora takmiče u prelasku sa 2K na 4K modele (8K je već na horizontu), skladištenja materijala u toliko visokoj rezoluciji samo dodatno otežava posao arhiva, jer digitalni film u 8K zauzima šesnaest puta veći prostor na magnetnim trakama nego onaj u 2K. Trenutno jedan visokobudžetni holivudski film sa svim pratećim materijalom, kao što su obrisane scene i trejleri, prosečno zauzima 350 terabajta i skladištenje te količine podataka na godinu dana košta digitalni arhiv 20.000 dolara, dok je jedna epizoda TV serije nešto povoljnija sa 12.000 USD. Veliki studiji, kao Disney, Warner, Sony i NBCUniversal, imaju arhive sa više desetina hiljada filmova i epizoda nebrojenih serija, što podrazumeva žongliranje sa stotinama hiljada LTO kertridža na godišnjem nivou. Snimanje u digitalnoj tehnologiji dodaje još jednu dimenziju problemu sa skladištenjem pratećeg materijala. Kada se snima na filmskoj traci, za svaki minut filma koji publika vidi u bioskopu tokom snimanja se napravljeno oko deset minuta sirovog video-materijala. Pošto filmska traka više nije limitirajući faktor, sa digitalnom kamerom se snima mnogo više – u nekim slučajevima se tokom snimanja za svaki minut filma na platnu napravi preko dvesta minuta sirovog snimka. Specifičan problem imaju studiji koji se bave kompjuterskom animacijom, kao slavni Pixar. Osim master kopije filma, neophodno je čuvanje „sirovog” koda i svih sitnih podešavanja u softverskim alatkama koje su korišćene za pravljenje svakog pojedinačnog kadra. Problem je u tome što se vremenom softver menja, pa neke komande iz starijih verzija prestaju da budu kompatibilne sa novim. • • • Zapravo, najbolji način za dugoročno čuvanje filma još uvek je upravo – filmska traka. Čak i kada se radi o filmovima koji su snimljeni, montirani i projektovani isključivo digitalno, prave se specijalne filmske kopije za dugoročno skladištenje. U pitanju su kopije na visoko kvalitetnoj poliesterskoj traci sa razdvojenim verzijama za cijan, žutu i magentu. Stručnjaci za arhiviranje i restauraciju filmova tvrde da će ovakve kopije, ako su čuvane na odgovarajući način, moći da se i za više od sto godina lako pretvore u verziju spremnu za projekciju u bioskopima (ili nekom njihovom ekvivalentu iz 22. veka). Digitalizacija jeste najbolji način za restauraciju i dugoročno očuvanje filmova, ali količina podataka koju je potrebno dugoročno arhivirati pokazuje limite magnetnih memorijskih sistema. Realan problem ostaje to što velika količina digitalnog sadržaja može da bude nepovratno izgubljena dok se ne pojavi nova komercijalna tehnologija koja će naslediti LTO i otkloniti nedostatke na poljima kompatibilnosti i kapaciteta. Dragan KOSOVAC |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |