TEST RUN<>
072008<><>

Autodesk 3ds Max 2009

Jedanaesta zmija po redu

Nismo se pošteno ni izigrali Max verzijom 2008, kad nas je Autodesk uzdrmao preranim izlaskom nove verzije svog 3D mainstream paketa. Šta može biti bolje od nove verzije Maxa, predstavljene samo šest meseci ranije? A šta kažete na dve nove verzije Maxa koje nam se nude?

Autodesk je na ovogodišnjem SIGGRAPH-u predstavio dve nove verzije, tj. linije nazvane 3D Studio Max 2009 i 3D Studio Max 2009 Design. Razlika među njima nije suštinska, već više kozmetička i prezentaciona. Max 2009 verzija fokusirana je na tržišta koja se bave medijima i zabavom, dok je druga namenjena više tržištu koje se bavi arhitekturom i vizuelizacijom.

Autodesk je uveo u Max 2009 novine u obliku alata za navigaciju ViewCube i SteeringWheel. ViewCube je dodatak u gornjem desnom uglu viewporta, u obliku kocke u 3D prostoru koja vam omogućava da, rotirajući tu istu kocku, pomerate scenu ili objekat, imajući istovremeno i lakši pregled u minijaturi o tome kako ta rotacija izgleda. Inače, prostorni operatori slični ViewCube postoje u drugim aplikacijama već duže vreme, ali za Autodesk nikad nije kasno.

 
SteeringWheel je poluprovidni set kontrola koji prate miš dok je aktivan u viewportu. Točkići koji se prikazuju mogu menjati funkcionalnost u zavisnosti od operacije koja vam je trnutno potrebna. Možete orbitirati oko scene, zumirati i švenkovati po viewportu. Pošto su ove kontrole locirane odmah pored pointera miša, ne morate skrolovati dole po interfejsu da bi uključili opciju na dugmetu ili koristiti prečicu na tastaturi – sve vam je pod mišem. Ova opcija nudi vam i zanimljiv dodatak nazvan Rewind mod (mod premotavanja), koji se pojavljuje u obliku sličica koje su umanjeni prikazi nekoliko poslednjih promena u viewportu. Da pojasnimo – ako ste se šetali po sceni, zumirali, pa još malo rotirali, i taj kadar vam se svideo, ali se sve to desilo pre nekoliko operacija, SteeringWheel će vam, posle pozivanja opcije, prikazati u nekoliko poslednjih operacija i te koje su vam potrebne. Potrebno je samo da kliknete na sličicu u kojoj vidite kadar koji vam je potreban.

Prethodna verzija Maxa imala je u sebi Design & Arch materijale za pravljenje realističnih materijala kao što su staklo, cement, polirano drvo, hrom i slično. 3ds Max 2009 nudi nam novi set u obliku dodatka osnovnim materijalima nazvanih ProMaterials. Rezulati sa ProMaterijalima, kada renderujete u Mental Rayu, zadivljujući su. Ovi materijali se, takođe, nalaze i u Autodeskovom proizvodu pod imenom Revit, tako da je razmena materijala između oba programa moguća. „Najcool" funkcija u novom Maxu možda je Spline Mapping. Ovaj UV maping metod najsličniji je cilindričnom mapiranju, osim što centar cilindra može biti splajn koji omogućava da se tekstura obmota oko savijene ruke ili cevi koja se savija napred i nazad, ili na bilo koji nepravilan oblik – ako provučete splajn kroz centar kako treba, UV mapa će biti savršeno mapirana sa minimalnim distorzijama. Pelt Mapping princip UV mapiranja usavršen je u međuvremenu i lakši je za korišćenje. Klikom na dugme StartPelt mapa se kontinualno ravnomerno širi po modelu dok ne kliknete ponovo na dugme – lakše nego više puta, kao što je dosad bilo potrebno.

Ako ste se mučili sa kompozitnim mapama kada ste pravili materijale sa više lejera, bićete srećni kada budete čuli da je paradigma pravljenja kompozitnih mapa sada ista kao ona u Photoshopu, sa svim modovima providnosti i pretapanja kao što su Multiply ili Overlay, sa Color Correction mapom čija je svrha korekcija boja. Možete isto dodati masku na različite lejere.

Importovanje popularnog formata OBJ uvek je bilo komplikovano jer je prethodni exporter radio sa MTL fajlovima odvojeno od OBJ, ali od kada je Autodesk dodao u svoju liniju proizvoda Mudbox, nastaje potreba za punom podrškom OBJ formata. Max 2009 ima iznova napisan OBJ importer i eksporter baziran na kodu tima GuruWare (www.guruware.at). Ovaj tim u svom arsenalu ima još lepih besplatnih pluginova, pa slobodno posetite njihov sajt. Novi OBJ plugin kombinuje materijale u samom OBJ fajlu i nudi dodatke u vidu raznih preseta i nekoliko opcija optimizacije.

FBX format dobio je poboljšanja da u samom dijalogu za import možete svući sa Interneta najsvežiju verziju updatea plugina.

Što se tiče renderinga i svetla, novine su Photometric Lights iliti fotometrijska svetla. Umesto da imate više različitih tipova fotometrijskih svetala, sada imate samo dva – target (poziciono) i free (sa slobodnim pozicioniranjem), koja imaju različita svojstva kao što su tipovi distribucije svetla i oblik. Postoje i novi cilindrični oblici area fotometrijskih svetla, koji su bliži pravom svetlu od postojećih pravougaonih.

Da bi ubrzali svoje probne render faze, prozor Render Frame morao je da doživi izmenu. On sada uključuje opcije kao što su renderovanje regije, selektovanje render preseta i zumiranje specifičnog objekta – sve to bez napuštanja prozora ili otvaranja Render Scene dijalog boksa. Novi dijalog ima i opciju iterativnog renderovanja – što može mnogo da ubrza probni render.

Za Mental Ray korisnike uveden je Mental Ray Proxy, koji preuzima na sebe svu kompleksnu geometriju koja se nalazi u viewportu. Proxy je vezan za izvorni objekat i snimljen kao odvojeni fajl, tako da u sebi nosi animaciju na verteks nivou. Dok se animacija renderuje, izvorni objekat se učitava i koristi se dok proxy prikazuje objekat u viewportu – što ubrzava iscrtavanje same scene. Max 2009 omogućava Mental Ray fotonima i mapama da budu pre-renderovani u final gather medotama generisanja slike.

Bipe pomoćni objekti dobili su dugo očekivanu funkcionalnost. Radi se o tome da sada možete, uz pomoć opcije ForeFeet, da podesite ruke na Bipe objektima i dodelite im mogućnost da budu noge, tj. objekat vam može hodati četvoronoške (zgodno za neke animacije „objekta” koji se vraća kući iz kafane).

Još jedna opcija u Bipe novinama jeste Triangle Neck. Ona vam omogućava prirodnije skinovanje objekta, poredeći ih sa dosadašnjim tradicionalnim, gde možete klavikulu da spojite sa vrhom kičme, pre nego sa vratom da bi izbegli dosadašnje probleme u rigovanju. Bipe sada može koristiti Working Pivot, privremeni pivot, koji se koristi za Bipe objekte koji se sapliću o druge ili sami od sebe padaju.

Od manjih dodataka imamo InfoCenter tulbar, preko koga možete pretražiti, sa zadatom ključnom reči, svu dokumentaciju, tutorial fajlove, Max Script dokumentaciju i Mental Ray, kao i Autodesk sajt sa još nekoliko iz Max komune.

Walkthrough Assistant je mali dodatak ali, kako kažu, spasava život time što vam preko dijaloga nudi opcije pravljenja kamere i putanje po kojoj će se ona kretati kroz scenu i gledati levo ili desno sa fokusom na neki objekat – što je za neki brz preview scene jako potrebno.

Softverske kompanije, naročito one koje rade aplikacije za grafičku obradu i dizajn, uvele su nova pravila u ciklusu obnove i izlaska novih verzija njihovih paketa, koja se ogledaju u veoma brzom izbacivanju novih verzija – postavlja se pitanje da li je ta trka posledica straha od konkurencije (open source – ko je rekao Blender ) ili njih samih?

Na kraju mali savet – ako ste u industriji pravljenja igara i potreban vam je SDK jer kodirate dodatne inhouse plaginove i eksportere, izaberite Max 2009. U suprotnom, Max 2009 Design je prava stvar za vas.

Duško PEJAČKI

 
Autodesk 3ds Max 2009
Šta mislite o ovom tekstu?
PC Tools Desktop Maestro 2.0
Adobe Dreamweaver CS4 Beta – Stiletto
Date Doctor For Men 1.7
Advanced PDF to Image Converter 1.9
Capricorn AstrologyExplorer 3D 1.2
Corel WordPerfect Office X4 Standard Edition
Odboso PhotoRetrieval 1.4.1
Urgent Backup 2.8
Acala DVD iPod Ripper 3.0.2

Potrebno:
Windows XP SP2 / XP Pro x64 / Vista / Vista 64 bit; 512–1024 MB RAM-a
Cena:
3500 dolara (upgrade 900)
Adresa:
www .autodesk .com /3dsmax
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera