TEST RUN<>
102012<><>

Stencyl 2.1

Razvoj igara za svakoga

Programiranje slaganjem koda ne viđa se baš često
Verovatno su mnogi od vas koji ovo čitate nekad imali sjajnu ideju za igru, smislili uzbudljivu priču i likove, zanimljiv gameplay i znali da će se to sigurno dopasti ljudima. Isto tako je verovatno da vas je slabo poznavanje nekog programskog jezika sprečilo u tome da svoju ideju sprovedete u delo. Oni koji su pokušali da pronađu programera znaju koliko ponekad može biti teško održati prvobitnu zamisao i viziju, i da rezultat nikad nije baš onakav kakav ste zamišljali na početku.

Kako bi spasao nedužne zidove od udaraca glava svih onih koji su shvatili koliko je obiman i kompleksan posao izrada čak i jednostavne igre, nastao je Stencyl, designer-friendly alat kojim je s minimalnim poznavanjem programiranja moguće napraviti raznovrsne 2D igre za web i mobilne uređaje. Odmah da razjasnimo – iako ne morate biti ekspert, ipak će vam biti potrebni osnovno predznanje i logika programiranja da biste svoju zamisao isterali do kraja.

Kada pokrenete Stencyl, dočekaće vas Welcome Center sa prikazanim projektima koji dolaze uz instalaciju, kao i svi projekti na kojima ste radili. Za one koji se prvi put sreću sa programom autori su spremili Crash Course, online uputstvo koje će vas na najbrži mogući način uputiti u osnove izrade igara u ovom programu. Odatle je moguće i skinuti dodatne stvari sa interneta, kao što su javno dostupne igre, Kits (koji su neka vrsta templejta za određeni tip igara), ekstenzije, a zatim i pratiti vesti sa zvaničnog bloga, Facebook i Twitter stranice.

Ako pogledate gotove projekte, videćete da pravljenje igara nije toliki bauk kao što se priča, jer Stencyl olakšava mnogo toga. Sve počinje kreiranjem nove igre iz menija File, što vam daje okvir za ubacivanje svih ostalih elemenata, na primer scena, koje mogu biti meni ili ekran u igri na kojem će se sve dešavati. Od ostalih elemenata tu su Actor Type, Background, Font, Behaviour, Sound, Tileset i Resource pack. Stencyl organizuje editovanje i rad na elementima u posebnim tabovima, što je vrlo pregledno i olakšava rad. Svi objekti će se naći u odgovarajućim listama na početnoj kartici Dashboard.

Actor Type je u stvari svaki objekat koji se može naći na sceni i imati interakciju sa drugim elementima. Actori su, na primer, glavni lik u platformi, njegovi neprijatelji, municija, svi pokretni elementi i slično. Kada dva puta kliknete na njegovu sličicu u Dashboardu, kao i za svaki drugi objekat, otvoriće se novi tab gde mu se mogu promeniti osobine, izgled, mogu mu se dodati akcije, odrediti kako će se ponašati u igri, kolizija sa drugim objektima i reagovanje na fiziku u igri. Background, Font i Sound objekti govore sami za sebe i rade upravo ono što pretpostavljate. Jednom kada se ubace u bazu, moguće ih je koristiti na bilo kojoj sceni. Tilesets su delovi scene koji se ponavljaju i nastavljaju jedan na drugi, recimo, platforme i zemlja po kojima se kreću likovi u igri. Tu ne postoji mnogo opcija, samo za veličinu seta i oblast kolizije, koja može biti kvadrat ili mnogougao koji sam korisnik može da nacrta.

U Resource packsu mogu se dodavati svi elementi koji čine igru, a onda se on može eksportovati (navodno, jer nama to nije pošlo za rukom) ili deliti na internetu u skladu sa Creative Commons licencom, koju sami birate.

Stencyl ima svoj grafički editor Pencyl, koji ima otprilike sve što je potrebno za crtanje i editovanje sprajtova u igri, kao i ugrađeni editor za pisanje koda.

Sada dolazi na red zabavni deo – kako naterati svoju verziju Marija da skoči? Kako fejzerom topiti neprijateljski čelik i pretvarati vanzemaljski šljam u svemirsku paru, a da se pritom povećava skor? Jednostavno – moraćete to da isprogramirate! A sad čekajte malo, polako, nema potrebe da se razočarate i kunete autora što vas je prevario i rekao vam da nema programiranja. Kôd nećete morati ni da vidite (mada možete ako baš hoćete), već se sve radi kroz Actor Behaviors ili kreiranje Eventa, na način koji je najlakše opisati kao sklapanje Lego kockica. U predefinisanoj listi nađete deo koda koji je predstavljen određenim oblikom, na primer, uslov, a onda uklopite drugi deo koda i tako dalje dok je potrebno. Otuda potreba za izvesnim predznanjem jer ipak morate slediti određenu logiku, iako ovaj način više podseća na pisanje pseudokoda nego na „pravo” programiranje.

Stencyl koristi Flash tehnologiju koja polako umire, ali će sigurno potrajati bar još nekoliko godina. Ipak, već je najavljeno da će sledeća verzija doneti mogućnost eksportovanja igre u HTML5 format i na platformu Android (sada je moguće sačuvati igru u Flash obliku, objaviti je na Apple Storeu, kao igru za Chrome Web Store ili Stencyl Arcade). Stencyl je potpuno besplatan za korišćenje i nema nikakvih funkcionalnih ograničenja ako nije plaćena licenca. Međutim, da biste objavljivali igre, dodali reklame i uklonili logo morate izdvojiti 149 dolara godišnje.

Miloš MILOŠEVIĆ

 
Adobe Photoshop Lightroom 4
Greenshot 0.8
Pika Software Builder 4.9.5.2
Kaspersky Internet Security 2013
AudioGaming AudioRain i AudioWind
Stencyl 2.1
Šta mislite o ovom tekstu?
FrontFace 2.2.2
JukeRec 1.7.0.0
CyberLink Power2Go 8 Platinum
HandBrake 0.9.8
ASTRA32 3.01
ALLPlayer 5.2
AutoReplay for YouTube 1.9.14
Color Desker 2.2
AlwaysMouseWheel 2.22
CleanPage 1.4.0.2
Live TV Toolbar 1.1.3.0
Screen Ruler 2D 1.12
Sharp World Clock 5.82
Scroll Marker 0.6-4

Potrebno:
Windows, Linux, Mac OS X
Veličina:
58,7 MB, 161 MB na HD-u
Cena:
program je besplatan
Adresa:
www .stencyl .com
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera