![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Leteći automobili
Predstavnici nekoliko kompanija smatraju da će se tokom 2019. godine obistiniti želja za komercijalnim automobilom koji može da poleti Leteći automobili su, zajedno sa raketnim rancima, kolonijom na Mesecu i robotskim batlerima, jedan od kamena temeljaca futurističke vizije tehno-utopista. Bilo da se radi o nečemu iz filmova o Džejmsu Bondu, što podrazumeva stavljanje krila na automobilsku karoseriju, ili o „pravim” letećim automobilima koji levitiraju sami od sebe, kao što je slučaj u crtanoj seriji „The Jetsons” ili filmu „Blade Runner”, ljudi prosto imaju pozitivnu organsku reakciju na samu frazu „leteći automobil”. Upravo zbog toga, brojni proizvođači i inovativni timovi vole da pominju taj termin kada žele da privuku pažnju na svoj rad. Ova godina je specifična po tome što priče o letećim automobilima dolaze sa mnogo više strana nego obično, a tu je i činjenica da broj „ozbiljnih igrača” među onima što obećavaju komercijalne modele ovih vozila neprestano raste. Realnost U idealnom slučaju (za vozače), leteći automobil bi trebalo da može lako i brzo da iz režima vožnje po putevima pređe u mod letenja i bez posebne piste se vine u vazduh. Nažalost, verovatnoća da će se ta fantazija obistiniti, pogotovo u skorije vreme, gotovo je ravna nuli. Naime, vozači nisu jedini koji se pitaju, a pored tehnoloških prepreka postoje brojni izazovi po pitanju logistike, infrastrukture i organizacije. Da li bi svaki vozač koji želi da poleti morao da zasluži pilotsku dozvolu, kakva bi bila zakonska regulativa i najbitnije, šta bi sve gradovi morali da preduzmu da garantuju bezbednost građanima kojima iznad glava lete hiljade i hiljade automobila – to su pitanja na koja svaki potencijalni proizvođač „letećeg automobila” mora da ima odgovor. Zbog toga se brojna konceptualna rešenja i prototipi i dalje zakonski tretiraju kao avioni ili helikopteri i zahtevaju i dozvolu i posebnu pistu za poletanje i sletanje. Takođe, kada zainteresovana publika vidi nešto što može da se opiše kao leteći automobil, ne žele da razmišljaju o preprekama, već maštaju o tome kako će sledeći put kad se zaglave u saobraćaju moći da polete iznad gužve sa velikim osmehom na licu. Ipak, tehnološke prepreke jesu realnost jer funkcionalni automobil i avion moraju da ispoštuju različite dizajnerske stavke koje često nisu u međusobnom skladu. Auto mora da ima pogon na točkovima i da bude dovoljno stabilan i pouzdan za učestvovanje u saobraćaju. S druge strane, letelica mora da ima rotor za kretanje, krilne površine koje će joj omogućiti uzgon i sve to mora da bude u aerodinamičnoj, što lakšoj konstrukciji koja olakšava letenje. Zbog toga, dok neko ne osmisli naučno-fantastične antigravitacione motore koji omogućuju letenje vozilima bez obzira na njihov oblik, inženjeri koji su posvećeni dizajnu „letećih automobila” moraju da budu spremni na brojne kompromise koji su očigledni kod svih modela koje ćemo pomenuti u ovom tekstu. Žirokopter Žirokopter ili autožir je vrsta letelice koja ima vučnu ili potisnu elisu kao avion, a uzgon mu obezbeđuje obrtno krilo, nalik rotoru helikoptera samo bez sopstvenog pogona (samo kretanje letelice uzrokuje obrtanje rotorskog krila). Ovakav tip konstrukcije je veoma popularan među dizajnerima koji obećavaju leteće automobile, jer obrtno krilo može da se sklopi, a pokretačka elisa ne mora da bude povezana sa motorom velike jačine ako je cela konstrukcija relativno lagana. Sem toga, let žirokopterom se lakše savlada nego upravljanje avionom ili helikopterom zbog lakše stabilizacije letelice tokom leta.
Nešto pristupačniji koncept je SkyRunner, koji istoimena kompanija prodaje za 120.000 dolara. Zamišljen kao sportsko vozilo za razonodu, SkyRunner ima telo terenskog bagija čiji uzgon obezbeđuje veliki padobran. Motor od 85 kilovata obezbeđuje brzinu leta od 65 km/h i dolet od 190 kilometara. Ove specifikacije ne obećavaju brz i efikasan transport, pa će se SkyRunner više svideti avanturistima koji bi nakon vožnje po negostoljubivom terenu želeli da malo polete. Slično rešenje sa padobranom koristi i model Maverick. Transformersi
Budućnost i moduli Pošto brojni stručnjaci procenjuju da će u bliskoj budućnosti (pet do deset godina) u centrima velikih gradova moći da voze isključivo automobili sa mogućnošću autonomne navigacije, ne čudi da brojna leteća rešenja predlažu potpuno automatizovane letelice za transport ljudi i tereta. Već neko vreme razni proizvođači predstavljaju letelice koje neodoljivo podsećaju na ogromne verzije aktuelnih komercijalnih dronova kao što su Ehang 184 ili ove godine predstavljeni Bell Nexus. Dok oba ova vozila nisu leteći automobili nego varijante helikoptera, tehnološka i dizajnerska rešenja na tim letelicama kao da su bila polazna tačka za razna modularna rešenja koja bi u doglednoj budućnosti zaista mogla da premoste jaz između sna o letećem automobilu i realnosti na putevima i iznad njih.
• • • Za kraj smo ostavili naš omiljeni stereotip da je sve bolje u Japanu. Dok se proizvođači iz celog sveta hvale svojim električnim automobilima, Nissan je prodao više modela Leaf nego sva konkurencija zajedno. Slično tome, dok brojne kompanije najavljuju leteće automobile budućnosti, u Toyoti registruju patente. Tako je krajem prošle godine ova kompanija registrovala pante za ekstremno futurističko rešenje letećeg automobila, a koje je zasnovano na postojećim tehnologijama, pre svega električnim automobilima kojima svaki točak pokreće zasebni motor. Ideja iza Toyotinog letećeg automobila je da točkovi nisu povezani sa karoserijom sa donje strane vozila, nego da su na bočnim nosačima koji mogu da se podignu i tada motor u svakom točku postaje pokretač rasklopivog rotora. Put od patenta do prototipa, a kamoli komercijalnog modela, dug je i naporan, ali nas raduje kako Toyotini inženjeri razmišljaju. Leteći automobili su već sada stvarnost, ali samo za malobrojne entuzijaste. Sem toga, čak i oni, nakon što izdvoje pozamašne iznose novca za svoju igračku, ostaju ograničeni infrastrukturom i zakonima. Da bi se fantazija o svakodnevnom putovanju letećim ličnim vozilom ispunila većini populacije, neophodan je i značajan tehnološki napredak i ozbiljna promena u organizaciji modernog saobraćaja. Ne znamo šta će se desiti pre, ali na obe ove stavke ćemo ipak pričekati duže vreme. Dragan KOSOVAC |
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |