SERVIS<>
062002<><>

Izrada jednostavnih Web prezentacija (8)

„Treba obavestiti njegove prijatelje”

„Njegov poslednji prijatelj umro je krajem prošloga veka”

(Topalovići pored Pantelijinog uzglavlja, „Maratonci trče počasni krug”)

Na samom kraju procesa izrade jedne Web prezentacije preostaje još samo da se vaskoliko srpstvo i ostatak sveta upoznaju s njenim postojanjem. Varijanta pozivanja bliskih prijatelja i rodbine telefonom, sa sve diktiranjem onog čuvenog „ve-ve-ve”, bila bi svakako dinamičan, ali izvesno ne i najbolji način da obnarodujete svoje remek-delo. Za taj proces služe tzv. search engini. Među najpoznatije svetske spadaju Google i Excite, a od domaćih po popularnosti ubedljivo prednjače Krstarica i Pretrazivac.com.

Svi počivaju na gomilanju zbirki linkova ka sajtovima sa raznovrsnim sadržajem. Međutim, način na koji organizuju podatke i kriterijumi po kojima rangiraju sajtove zavisi od nekoliko faktora. To su sadržaj teksta na samoj stranici, ključne reči (keywords) i opis sajta (description) koje autor sajta mora svojeručno uneti u predviđena polja tokom izrade. Ovde dugujemo i jedno izvinjenje – ovo je trebalo da pomenemo ranije, jer se to naravno obavlja pre nego što se sve stranice Web prezentacije prekopiraju na izabrani Web server, o čemu smo pisali u prošlom broju. Ovako, ako pomenuta polja popunite naknadno, morate ponovo prekopirati sve izmenjene stranice na server.

Ključne reči

Keywords predstavlja skup reči odvojenih zarezom (ali bez razmaka između zareza i sledeće reči) koje su ključne za temu i sadržaj sajta, i za koje autor pretpostavlja da bi ih potencijalni posetioci ukucali u Search polje bilo kog enginea u potrazi za takvim informacijama. Te reči treba pažljivo izabrati, jer od njih često zavisi rejting vaše prezentacije na spisku nađenih sajtova prilikom pretrage. Poznato je da će prosečan korisnik Interneta kliknuti na neki od prvih deset linkova koji mu se nakon pretrage ponude, a ređe će otići na sledeću stranicu rezultata i tražiti dalje – to se radi uglavnom ako je traženi pojam dvosmislen pa se u prvih 10 rezultata ne nalazi nijedan koji zadovoljava korisnika, te je on prisiljen da traži dodatne informacije. Evo kako je, na primer, Web dizajner sajta „Sveta kompjutera” izabrao ključne reči za stranice na kojima se nalazi online verzija ovog serijala:

<meta name="keywords" content="skola, web, weba, prezentacija, prezentacije, HTML, meta, keywords, kljucne reci, opis, description">

Description je, slično kao i keywords, veoma bitan. Za razliku od ključnih reči koje se samo nabacaju jedna iza druge, description mora biti smislena rečenica koja sažeto objašnjava bilo kom posetiocu, slučajnom ili zainteresovanom, čime se sajt bavi i šta se na njemu može očekivati. U zavisnosti od ciljne grupe, biće određeni jezik i stil kojima će ova rečenica biti napisana. Kod nekih search enginea ova rečenica pojaviće se u rezultatima pretrage, odmah pored linka koji vodi ka sajtu, dajući dodatne informacije o njemu. Evo primera za description sa www.sk.co.yu:

<meta name="description" content="Najtiražniji jugoslovenski kompjuterski mesečnik / Yugoslav best-selling computer monthly">

Razni search engini na različite načine ispituju šta se sve nalazi na stranicama sajtova koji im se nalaze u evidenciji. Zbog raznih zloupotreba od strane autorâ pornografskih i komercijalnih Web sajtova, administratori search engina pribegavaju raznim metodama kako bi utvrdili stvarni sadržaj sajtova. Proverava se sve – keywords, description, sadržaj teksta na samoj stranici, njegova veličina i boja (tipičan primer zloupotrebe je ispisivanje imena popularnih ženskih zvezda najsitnijim fontom i u boji pozadine na dnu stranice – posetilac to neće ni primetiti, ali će robot-pretraživač search enginea na osnovu toga uvrstiti i takav sajt u spisak traženih; još ružnije je takvo korišćenje dečjih pojmova tipa Disney ili Harry Potter na sajtovima koji nemaju nikakve direktne veze sa ikonama dečjeg sveta – cilj je samo privući što više posetilaca i potencijalnih kupaca). Ponegde se proveravaju čak i natpisi kojima su obeležene slike, a koji se pojavljuju kada korisnik prođe mišem iznad slike na stranici. U zavisnosti od svih ovih faktora, njihove uzajamne povezanosti i zastupljenosti tražene reči u pomenutim elementima stranice, ona će u rezultatima search enginea biti rangirana na određenoj poziciji. Imajući u vidu važnost rangiranja, jasno je da treba težiti što boljem rezultatu.

Popunite sledeći formular...

Polja keywords i description se u programima za Web dizajn relativno lako popunjavaju. U Macromedia Dreamweaveru to se postiže iz menija Insert izborom opcija Head i Keywords unutar koje se ispisuju ključne reči, odvojene zarezima i bez razmaka. Slično se koristi i opcija Description. Kod Front Pagea je za istu svrhu potrebno unutar Page Properties izabrati karticu Custom i pod User Variables dodati (Add) Keywords kao Name i popuniti polje Value ključnim rečima. Na identičan način se dodaje i vrednost Description.

Kao što rekosmo, search engini se razlikuju po mnogim faktorima, pa tako i načinu prijavljivanja sajta za koji želite da se nađe u njihovim bazama. Ipak, neki osnovni princip je da se na glavnom, početnom ekranu search engina potraži opcija „Submit Site”, „Add URL”, „Dodajte svoj sajt” ili slična formulacija. Nakon toga predstoji popunjavanje formulara, što se uglavnom svodi na ispisivanje naziva sajta, opisa (za šta se može opcijom Copy/Paste upotrebiti ranije osmišljeni Description), podataka o Web masteru i slično. Prirodno, kod search engina koji imaju direktorijume razvrstane po kategorijama, potrebno je odrediti i taj parametar, kako bi se sajt našao na spisku unutar ostalih srodnih sajtova. Ako niste sigurni u koju kategoriju spada vaš sajt, prethodno zadajte search enginu da potraži sajtove koji sadrže neke od ključnih reči koje ste izabrali – tako ćete najlakše doći do žanrovske odrednice svog ostvarenja. Može se desiti da administrator search engina prilikom pregleda sajta zaključi da se vaš i njegov izbor kategorije razlikuju – nažalost, njegov je search engine, pa samim tim i pravo na kategorizaciju. U slučaju da server na kojem ste postavili prezentaciju ne radi u momentu kada administratori search engina pokušavaju da mu pristupe, dobićete upozoravajuću poruku, nekon koje se proces prijavljivanja sajta mora obaviti skroz od početka. Zamorno iskustvo. No, kada se jednom prijavite, sve će biti lakše – search engini automatski proveravaju svaki od prijavljenih sajtova u određenim vremenskim intervalima (nekoliko nedelja ili meseci) i osvežavaju informacije koje su u međuvremenu promenjene, što je izuzetno korisno. Nakon većih promena u sadržaju ili logičkoj strukturi sajta, ne morate obaveštavati opet sve search engine o tome, pobrinuće se oni i sami. A ako vam je sve ovo suviše komplikovano, uvek preostaje varijanta sa telefonom: „Ma ne, strina, piši: ve-ve-ve, al’ onako duplo, znaš... Jes’, kao posle čet’ri rakije... I reci stricu da pita Rajku ka’ će da pošalje one slike sa posela, da i to stavim... Ima celo selo da pukne od muke... E pa, ’ajd uzdravlje!”

Nenad VASOVIĆ

 
 NA LICU MESTA
Sybase dan
e-ide@
Miš protiv siromaštva
Chaintech ćošak
E-trgovina 2002
Ujedinjeni HP u Jugoslaviji

 KOMPJUTERI I FILM
Projekcija filma „Spider-Man”
Harry Potter DVD

 SERVIS
Izrada jednostavnih Web prezentacija (8)
Šta mislite o ovom tekstu?
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera