Sonic Foundry Vegas Video 4.0 |
Profesionalna digitalna audio-video produkcija Programi po kojima se softverska kuća „Sonic Foundry” jasno izdvaja od ostalih jesu popularni Sound Forge i Acid (prikazi aktuelnih verzija u SK 10/2002). Mnogi zbog toga misle da su svi proizvodi ove kuće usmereni ka radu sa zvukom ili bar sa tim imaju više dodirnih tačaka. Pošto smo do sada pažnju (ne)opravdano usmeravali samo ka pomenutom dvojcu, „treći” program ove kuće Vegas nezasluženo je ostao u zapećku. Kako je neposredno pred zaključenje ovog broja svetlost dana ugledala verzija 4.0, odlučili smo da proverimo kako „Sonic Foundry” stoji na drugim poljima.Ako do sada niste koristili Vegas, prvim startovanjem može da vam se učini da ste se obreli u hibridnoj verziji Acida ili derivatu Sound Forgea. Prepoznatljiv raspored komandnih ikonica i jedinstvena organizacija radnog ekrana najveći su krivci za to. Središnjim delom dominira vremenska linija po kojoj mogu da se razmeštaju audio-video komponente (elementi) koje će nakon uklapanja i obrade činiti jedinstvenu celinu (reklamu, spot, prezentaciju...). Na levoj strani se, kao kod Acida, nalaze informacije o korišćenim elementima, a odavde se na brz način može pristupati implementiranju specijalnih i drugih efekata za svaki element pojedinačno. Poput programa za loop-based muziciranje, svi elementi u Vegasu mogu da se razvlače do potrebne dužine trajanja, da se slobodno premeštaju po vremenskoj liniji, seckaju, modifikuju, kombinuju... Kako je reč o programu za video (post)produkciju, osnovu predstavlja rad sa video-zapisima kojih je otvorenih, u istom momentu, moguće imati neograničen broj. Sve promene na projektu postaju vidljive trenutno (bez gubljenja vremena za rendering) u preview prozoru u donjem delu ekrana. Pored njega se nalazi odeljak putem kojeg je vizuelno moguće vršiti izbor mnogobrojnih efekata ili odabrati i učitati željene elemente. Izgled i organizacija upravljačkog interfejsa potpuno su konfigurabilni, pa je korisniku ostavljeno na volju da programske celine slobodno premešta po ekranu ili ih odstranjuje i dodaje po potrebi. To upotrebu Vegasa čini jednostavnom, a privikavanje na upravljački interfejs prolazi uz minimalan gubitak vremena. Ono što krajnjeg korisnika najviše zanima, kada je produciranje video-materijala u pitanju, jeste s koliko uspeha su autori uspeli da integrišu sve alatke koje će omogućiti profesionalan izgled gotovog materijala. Tu se pre svega misli na efekte koje je moguće implementirati, ali i rad sa tekstom, statičnim slikama, zvukom... Uz pomoć Vegasa 4.0 materijalu bez problema mogu da se dodaju tranzicioni, geometrijski i specijalni efekti, omogućena je dobra podrška za rad s tekstom (čak i za titlovanje filmova), kontrola boja i prikaza itd. Što se tiče rada sa audio komponentom, Vegas 4.0 kombinuje mogućnosti viđene u Acidu i Sound Forgeu. Iz prvog je preuzet način rada (putem vremenske linije) i vizuelna implementacija brojnih efekata, dok je iz drugog preuzet sistem rada sa plug-inovima i kontrola semplova (poseban akcenat je stavljen na DirectX efekte). Na sve to treba dodati i činjenicu da je, kao i u slučaju video komponente, moguć rad sa neograničenim brojem semplova u isto vreme. Iz Acida 4.0 preuzeta je i pomodna mogućnost za pozicioniranje zvuka u prostoru koja vam apsolutno ništa neće značiti, sem ako ne posedujete neki od 5.1 setova zvučnika. Tu su i opcije za capturing „živog” materijala (ako posedujete odgovarajući hardver), kao i narezivanje CD-ova direktno iz programa sa gotovim projektima. Finalni proizvod je izuzetnog kvaliteta i bez problema može da se koristi na TV stanicama i u druge profesionalne svrhe. Vegas 4.0 je nesumljivo kvalitetan i jedan od vodećih programa u svojoj klasi. Ono što korisnicima sa ovih prostora može da zasmeta jeste cena koja, uzevši našu platežnu moć u obzir, nije nimalno pristupačna. Doduše, autori preporučuju program za korišćenje u poluprofesionalne i profesionalne svrhe, on nije ni predviđen za široku kućnu upotrebu. Što je još gore, Vegas 4.0 bez trenutno važećeg popusta košta paprenih 700 dolara. Ko voli – nek’ izvoli. Vladimir PISODOROV | | |