INTERNET<>
052005<><>

Internet pretraživači

Ostajte ovde

Yahoo, Google i zadržavanje korisnika

Otvoren je novi front u borbi pretraživača za vernost korisnika. Preuzimajući definicije i druge informacije s raznih relevantnih sajtova i postavljajući ih na vrh stranica sa rezultatima na korisnikov upit, Google, Yahoo i drugi nastoje da surfere „ljubomorno” zadrže kod sebe, odvraćajući ih od odlaska na same izvore preuzetih informacija.

Neprofitna organizacija Wikimedia Foundation Inc. primila je početkom aprila značajnu donaciju od kompanije Yahoo Inc. zahvaljujući kojoj će njena osnovna aktivnost – upravljanje on-line enciklopedijom Wikipedia – biti očuvana i dodatno unapređena. Međutim, daleko je važnije to što će Yahoo sa Wikipedije preuzimati delove sadržaja kako bi ih prezentovao u vidu odgovora na relevantne upite, i to u formi kratke definicije pozicionirane na vrhu stranice odnosno u vidu kratke informacije u vezi s upitom ili linka ka takvoj informaciji. Ovim postupkom korisniku se tražena informacija servira momentalno, čime se on praktično obeshrabruje da nastavi sa potragom. Džimi Vejls, predsednik Wikimedije, izjavio je ovim povodom da je „donacija Yahooa u vidu opreme, usluge hostinga i plaćanja protoka u potpunosti besplatna i da nije uslovljena nikakvim reklamiranjem niti će Yahoo imati ikakvu vlasničku ili ma kakvu drugu kontrolu nad Wikipedijom”.

Značaj pretraživača
Prema rečima dr Džejkoba Nilsena, čelnika analitičke kuće Nielsen Norman Group, pretraživači su ključni interfejs preko kojeg korisnici pristupaju čitavom Internetu – kako stari tako i novopridošli. Na konferenciji Web Usability, održanoj 2004, iznet je podatak da čak 80% surfera na određeni sajt dolazi preko pretraživača, a da na samim odredišnim sajtovima daleko rađe koristi njihove interne mašine za pretraživanje nego sisteme za navigaciju. U isto vreme, ljudi provode sve manje vremena na stranicama koje otvore – u proseku između 25 i 60 sekundi, posle čega se ponovo vraćaju na pretraživač tragajući za novom informacijom. U prevodu, prosečan čovek današnjice gotovo je u potpunosti zavisan od pretraživača i sadržaja koje mu on prezentuje, dok za druge vidove potrage za informacijama nema vremena ili volje.
 
Ovaj naprasni „humani” gest Yahooa postaje nešto jasniji ukoliko se uzme u obzir da je praktično istog dana kada je objavljena vest o sponzorisanju Wikipedije Google lansirao svoj Q&A servis u okviru kojeg će pružati odgovore na upite na način praktično istovetan Yahooovom. Radi se o tome da će se u vrhu stranice s rezultatima nalaziti kratka informacija/definicija o traženom pojmu sa ciljem da se eliminiše potreba surfera da u svojoj potrazi ode bilo gde sa sajta Google.com. Interesantno je što se i ovaj Googleov servis delimično oslanja na fond znanja Wikipedije, ali se – za razliku od konkurenta – bazira i na drugim izvorima referentnih informacija (poput CIA FactBooka). Prema rečima odgovornih u Googleu, Q&A je još u ranim fazama razvoja i za sada je „jak” u oblastima kao što su geografija, poznate ličnosti ili fizika, sa tendencijom stalnog proširenja.

Ovakvu praksu „zadržavanja” posetilaca na svojim stranama uveli su i drugi pretraživači poput AskJeevesa ili AOL-a. Namera je jasna – dati korisniku sve što mu je neophodno na jednom mestu i odjednom, kako ne bi poželeo da ode na neki drugi sajt i informiše se na njemu. Kako većina onih koji pružaju usluge pretraživanja nije uspostavila nikakve formalne odnose sa snabdevačima informacija, već podatke s njih crpi na osnovu činjenice da su u pitanju javni i/ili neprofitni projekti, postavlja se pitanje da li će takva praksa izazvati proteste usled eventualnog smanjenja saobraćaja i posećenosti izvora informacija. U Googleu navode da će ona izazvati upravo suprotan efekat: navođenje tih izvora na vrhu stranice sa rezultatima, smatraju oni, doprineće publicitetu tih sajtova i dodatno im podići popularnost. Ovo je prilično cinična opaska s obzirom na to da je veoma mali broj ljudi spreman da informaciju koju traži dalje proverava ukoliko im je Google ili Yahoo već serviraju. Na kraju krajeva, zašto ići na www.wikipedia.org, ako se svi rezultati mogu videti preko www.google.com (ili www.yahoo.com)?

Dušan KATILOVIĆ

 
.yu
I Firefox ima rupu
Pristup Internetu
Povratak otpisanih
Speeedy Internet Accelerator
Novi lokalni pretraživač
Klin se klinom izbija
Gmail raste!
Google mapiranje
Internet pretraživači
Šta mislite o ovom tekstu?
Korisnici su zbunjeni
Yahoo! suđenje bliži se kraju
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera