![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||
Besplatno modelovanje u 3D Studio Max okruženju
Gmax je relativno mali program (18 MB, sa dodacima 50 MB) baziran na radu svoje starije i veće braće iz Max serije. Rad u njemu je u znatnoj meri olakšan poznavaocima 3ds Maxa i za njih u Gmaxu ne postoji ništa novo, već samo, naprotiv, mogu da primete da neke stvari nedostaju (rendering i podrška za NURBS modelovanje, na primer). Za one koji se nisu ranije sreli sa 3ds Maxom i uopšte s programima za 3D animaciju postoji tutorijal koji se odvojeno preuzima, kao i User reference sa svim podacima u vezi s programom i njegovim alatom. Tu su još i forumi, on-line tutorijali i druge zajednice Gmax korisnika. Dakle, tokom rada se koristi Maxov interfejs koji se sastoji od tri ortogonalna pogleda (viewports) i jednog perspektivnog, što je sasvim dovoljno da sagledate vaš 3D model ili nivo. Podržana je HEIDI, Direct3D i OpenGL grafička akceleracija tako da sadržaj vjuportova može da se iscrtava u realnom vremenu. Ostatak interfejsa se sastoji od menija, dugmića i drugih elemenata koji služe kao prečice do određenih opcija ili alata, a koje korisnik može da menja po sopstvenom nahođenju. Što se samog rada s objektima tiče, podržano je modelovanje pomoću poligona, krivih i pečeva (patches) kao osnovnih tipova geometrije, a poligonalne primitive odnosno osnovni oblici (lopta, kocka, cilindar itd.) jesu tu da vam olakšaju modelovanje. Svaki objekat kreiran na sceni moguće je potom modifikovati pomoću raznolikog alata za menjanje oblika tako da poprimi baš onakav oblik kakav ste zamislili. Pored alata za modelovanje tu je i alat za animaciju kao što je kamera koja određuje pogled, „kosti karaktera” čije pomeranje u animaciji uslovljava pomeranje dela ili čitavog karaktera, vremenska linija (timeline) koja određuje trajanje animacije i čiju dužinu u potpunosti možete da prilagodite potrebama animacije i drugo. Tu je još i nekoliko vrsta svetla i nekoliko pomoćnih objekata (helpers). Da bi vaš model bio spreman da zakorači u svet vaše omiljene igre ili da bi vaš nivo izgledao što realnije, nije dovoljno samo dobro modelovanje, već i teksturisanje, a baš za tu svrhu Gmax ima svoj Material Editor koji je u stvari izmenjena verzija Material Editora iz 3ds Maxa prilagođena, naravno, teksturisanju za video-igre. Kada je vaš lik modelovan, teksturisan i animiran, vreme je da ga prebacite u format koji podržava vaša igra. Ovo konvertovanje se vrši pomoću gejmpekova (GamePack) i svaka igra koja podržava Gmax (Gmax Ready) ima svoj gejmpek, tj. skup instrukcija i plaginova koji optimizuju Gmax prema određenoj igri, menjajući njegov interfejs i omogućavajući snimanje iz *.gmax fajlova u format koji se koristi u igri. Gejmpekovi postoje samo za igre čiji su izdavači otkupili licencu od Discreeta. Primeri su gejmpekovi za Quake III, Dungeon Siege, GTA III i drugi koji se mogu skinuti s oficijelnih sajtova izdavača (gejmpek za Quake III se može skinuti i sa Gmaxove download stranice). Nažalost, mnogo je veći broj igara za koje ne postoji gejmpek, ali raduje to što se broj naslova koji su „Gmax ready” vremenom povećava. Kao mane programa možemo izdvojiti slabu kompatibilnost sa 3ds Maxom, iako rade na istom principu, kao i mali broj podržanih igara, iako se to ne može pripisati programu, već izdavačima tih igara koji nisu spremni da izdvoje desetine hiljada dolara za svoje verne igrače koji bi prvom prilikom promenili sve u njihovoj igri. Gmax jednostavno ima sve što je potrebno jednom modelaru u sferi video-igara, a na njegovu cenu se niko ne može požaliti. Danilo VUKOMANOVIĆ | |||||||||||||
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |