![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||
Besplatan program za modelovanje i animaciju
DAZ Studio ima vrlo kvalitetne preview modove. Prisutne su gotovo sve kombinacije žičanih i senčenih modova, a teksturirani OpenGL preview je zaista vrlo kvalitetan i ne razlikuje se previše od punog rendera. Kuriozitet je i to što DAZ Studio ima i sasvim pristojan Cell (Toon) Shader pa je moguće raditi i vrlo popularne animacione sekvence u manga stilu. Puni render je zasnovan na 3Delightovom Render Engineu, koji je kompatibilan sa RenderManom, što bi ipak trebalo da bude kakav-takav dokaz kvaliteta. U pitanju je kombinovani ray-trace i scan-line rendering, ali su prisutne sve render atrakcije poput refleksija, refrakcija, bumpa, displacementa i ostalih. Render nije najbrži koji smo imali prilike da vidimo, ali je za ovu klasu programa i po kvalitetu i po brzini više nego što bi bilo realno očekivati. Bila bi zaista velika šteta da tako upotrebljiv render ne bude opremljen i pristojnim editorom materijala. Materijali se mogu editovati osnovnim i naprednim alatima, a ako ste ikad zavirili u bilo koji 3D program, sa DAZ-ovim editorom materijala ćete se osećati kao kod kuće. Mala zamerka može se uputiti činjenici da nemate nikakvu kontrolu nad mapiranjem pa će ponekad podešavanje mapa biti pravi izazov za početnike.
Upravljanje podacima i fajlovima je uprošćeno jer se sve radi preko foldera. Podatke koje koristite u svojim scenama jednostavno možete da grupišete i imenujete onako kako vama najviše odgovara ili da ih prilagodite trenutnom projektu na kojem radite. Sve operacije su gotovo trenutne jer se zapravo menja samo mapiranje putanja, dok podaci ostaju na istim fizičkim lokacijama na disku. Još jedna zgodna opcija je i autorizacija (ili, bolje rečeno, „potpisivanje”) fajlova koje ste sami napravili. Ovo naravno nije obavezno i vaši podaci biće snimljeni samo ukoliko vi to odaberete. S vašim objektima i scenama biće snimljeno i vaše ime ili umetnički pseudonim, datum kada ste radili na nekoj sceni, kao i verzija DAZ Studija s kojom ste napravili snimljenu scenu. Kod animiranja likova nemojte očekivati najsavršenije alate i tehnike za animiranje. Na raspolaganju vam je samo tzv. forward ili direktna kinematika. Skeleti s kojima radite će biti dovoljno komplikovani i u principu se neće razlikovati po kompleksnosti od onih s kojima biste radili u programima 3ds Max, Maya ili Lightwave. Modeli koje ćete downloadovati su odlično podešeni, a sva skeletna ograničenja su pristojno setovana pa se neće događati da neki od udova na vašem objektu štrči ili se nađe u neprirodnom položaju. Naravno, ograničenja (engl. constraints) možete i da isključite. Tada ćete međutim sami biti odgovorni za svaki ugao, što može biti jako zamorno pa je ovu opciju preporučljivo koristiti samo u slučajevima kada tačno znate šta želite da postignete i kada to ne može da se postigne sa uključenim ograničenjima. Dok smo se igrali isprobavajući DAZ Studio, nismo primetili da objekti mogu da se nađu u gimbal locku. Sve poze koje smo želeli da isprobamo jako brzo su uskočile u „grubi položaj”, a s obzirom na to da već nekoliko godina nismo animirali direktnom kinematikom, bilo je interesantno prisetiti se nekih zaboravljenih tehnika. U svakom slučaju, ako već nemate manekena, nabavite jednu od ovih lutkica jer će vam jako dobro doći uz ovaj program. Osim lukovnog animiranja udova na vašim objektima, sa DAZ Studijom ćete bez problema animirati i morf sekvence lica, naravno, pod uslovom da vaši objekti podržavaju tzv. morf targete. Na ovom polju može se još dosta poraditi, ali treba reći da su svi podržani animatorski alati (uključujući i morfing) dobro usklađeni sa key-frame tehnikom animiranja koja je ujedno i jedina tehnika. Nemojte očekivati funkcijske krive ili nelinearne editore pokreta jer to realno i nije osnovna namena ovog programa. Publika kojoj je namenjen DAZ Studio verovatno ne bi znala ni odakle da krene s ovim alatima. Ipak, ako nikad niste radili 3D animaciju, a želeli biste da se u tome oprobate, DAZ Studio je odličan za početak. Korisnički interfejs ovog programa je jednostavan, ali i vrlo funkcionalan. Oblikom i dizajnom podseća na interfejse Aurae, ZBrusha i sličnih programa. Konfigurabilan je onoliko koliko je to neophodno, a pored elemenata koji će biti prikazani, možete da birate raspored, veličinu i broj prikazanih ortogonalnih ili perspektivnih pogleda. Kao što je to slučaj s većinom programa za 3D animaciju, DAZ Studiju će prijati pun ekran i što veća rezolucija. Osnovne kontrole su uvek nadohvat ruke, a tu su i prečice koje u ovakvim programima život znače. Boje na interfejsu se mogu podešavati, ali je dosta nezgodno to što ćete posle svake promene boje morati da restartujete program da biste mogli da vidite promenu na interfejsu. Iz nekoliko pokušaja, trebalo bi da dođete blizu onoga što vam je najprijatnije za rad. Funkcionalnost DAZ Studija se dodatno može proširiti plaginovima i skriptovima. Razvoj ovih dodataka može biti nešto veći zalogaj za početnike, ali će rezultati svakako biti veliki podsticaj, pa ko ima ovih sklonosti, ne treba da se suzdržava. Korisnička zajednica DAZ Studija veoma je aktivna, a na forumima možete da nađete veliku podršku i uputstva, kako za korišćenje softvera tako i za razvoj plaginova i skriptova. Jedna od najinteresantnijih stvari vezanih za DAZ Studio jeste to što je ovo potpuno besplatan program, a nove verzije možete preuzimati sa DAZ Production sajta čim se tamo pojave. Pa ipak, ovo je potpuno komercijalni proizvod jer se naplaćuje kontent (3D sadržaj) koji ćete koristiti u svojim animacijama. Na taj način se daje velika podrška korisnicima jer uvek mogu da računaju na najnoviji softver bez velikih investicija, ali i umetnicima jer se njihov rad direktno prodaje korisnicima. Na taj način se stvaraju uslovi da se 3D materijal koristi masovnije, da ga korisnici lakše prilagođavaju svojim potrebama i brže dođu do rezultata. Sve u svemu, DAZ Studio je vrlo interesantna ideja koju obavezno treba isprobati. Za to postoje kvalitetni besplatni modeli koje možete preuzeti uz sam program, a ako vas neki od komercijalnih modela posebno inspiriše, petnaestak dolara je sve što vas od njega deli. Ako imate vremena i potrebnog znanja, u stvaranje komercijalnih modela možete da se upustite i sami, ali će vam za to biti potreban softver koji može da snimi vaš objekat i skelet u OBJ formatu. Stevan JOSIMOVIĆ | |||||||||||||
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |