![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pravljenje stop-motion filmova
Da biste napravili sopstveni animirani film, dovoljan je digitalni fotoaparat, stativ, kompjuter i malo kreativnosti
U današnje vreme, računari koje imamo u svojim domovima brži su od onih koji su korišćeni za pravljenje „Terminatora 2”, a digitalni fotoaparati postali su deo „standardne opreme” svake porodice. Šteta je da sva ta tehnika stoji neiskorišćena jer ono za šta je nekada bio potreban studio, danas može da se izvede u kući. Ono za šta je nekada bio potreban tim profesionalaca, danas može da izvede maštoviti amater. Verovatno vam nikada nije palo na pamet da vaš digitalni fotoaparat u kombinaciji sa kompjuterom možete veoma lako da iskoristite za pravljenje stop-motion animacije. Mi smo tu da vas podsetimo, a pomalo i inspirišemo. Pripreme
Kada smo obezbedili konstantne uslove rada, potrebno je „ubediti” i fotoaparat da su uslovi u kojima radimo nepromenljivi. Tada na scenu stupaju napredne opcije fotoaparata (ukoliko ih on ima). Prvo treba fiksirati fokus i ručno ga podesiti na udaljenost objektiva od scene. Zatim je potrebno isključiti blic i podesiti balans bele boje na odgovarajuću vrednost (bilo merenjem ili korišćenjem neke od predefinisanih opcija). Na kraju treba ručno podesiti trajanje ekspozicije i otvor blende u zavisnosti od svetlosnih uslova. Na taj način smo izbegli da aparat za svaku fotografiju izračunava tačku fokusa, balans bele boje i trajanje ekspozicije jer bi to sigurno dovelo do različitih parametara fotografije. To bi se u izlaznom video-snimku manifestovalo kao promena boje (usled različitog izračunavanja balansa bele boje), zamućivanje (automatski fokus koji izoštrava različite delove scene što je naročito uočljivo u makro fotografiji) ili tamni i svetli treptaji (automatsko određivanje ekspozicije i otvora blende).
Što se rezolucije fotografija tiče, nije neophodno slikati u najvećoj rezoluciji koju fotoaparat podržava. Pre početka treba razmisliti o tome koja će biti izlazna rezolucija video-snimka i tu rezoluciju podesiti na fotoaparatu. Ukoliko nju nije moguće izabrati na aparatu, treba izabrati neku koja se dobija prostim množenjem – recimo za izlaznu rezoluciju video-snimka od 800 x 600 piksela, poželjno je izabrati, na primer, 1600 x 1200. Prilikom kasnijeg smanjivanja slike, dva piksela se smanjuju na jedan i tako se izbegavaju komplikovane interpolacije koje mogu da dovedu do slabijeg kvaliteta umanjene slike. Prilikom izbora rezolucije izlaznog video-snimka treba uzeti u obzir standardne televizijske i kompjuterske rezolucije, kao i ograničenja kodeka. Na primer, DVD PAL rezolucija je 720 x 576, HDTV je u rezolucijama 1280 x 720 i 1920 x 1080 u zavisnosti od standarda, a ograničenja kodeka mogu biti u maksimalnoj podržanoj rezoluciji ili u odnosu horizontalne i vertikalne rezolucije snimka. Fotografisanje Pre nego što se upustite u avanturu pravljenja stop-motion filma, imajte u vidu da je to dugotrajan i ponekad mukotrpan posao. Kao što smo pomenuli, minut video-snimka zahteva oko 1500 fotografija. Isti niz radnji potrebno je ponoviti nekoliko hiljada puta – pomeriti objekte u kadru, skloniti se iz kadra i sa svetla, stisnuti dugme zatvarača, sačekati da istekne vreme tajmera i da se snimi fotografija i zatim ponoviti ceo proces. Toliki broj fotografija će sigurno zahtevati nekoliko menjanja baterija, kao i povremeno pražnjenje memorijske kartice na kompjuter, u zavisnosti od njenog kapaciteta, pri čemu je neophodno paziti da se fotoaparat ne pomeri u odnosu na scenu. Tokom neprekidnog rada greju se i fotoaparat i memorijska kartica, a stalno ponavljanje istog pokreta može da ima ozbiljne fizičke posledice (autor teksta je nedelju dana bio ozbiljno ukočen kao posledica pravljenja video-snimka u trajanju od samo 40 sekundi). Ipak, ne dozvolite da vas to pokoleba jer je konačni rezultat vredan truda. Treba stalno imati u vidu obim posla i podeliti ga na nekoliko dana, ako je moguće.
Prednost korišćenja softvera za snimanje fotografija jeste što se one snimaju direktno na kompjuter i na taj način se eliminiše potreba za povremenim pražnjenjem memorijske kartice. Još važnije, kada podesite vremenski interval koji vama odgovara, moći ćete da se koncentrišete samo na pomeranje objekata na sceni, bez potrebe da pritiskate dugme zatvarača na fotoaparatu, što štedi fotoaparat, ali i vas. Obrada materijala Kada skupite hiljade slika, vreme je da ih pretvorite u video-snimak. Za naš video-snimak mi smo iskoristili VirtualDub koji podržava uvoženje niza slika (File –> Open video file, a zatim u padajućem meniju Files of type izabrati Image Sequence). Pre toga je potrebno ispuniti dva uslova – imena slika moraju da budu u neprekidnom rastućem nizu i podržani format slika je BMP ili TGA. Fotoaparati automatski imenuju slike u rastućem nizu, a problem može da nastane ako ste neku sliku iz niza obrisali zato što niste bili zadovoljni njom. VirtualDub će prekinuti automatski uvoz slika kada naiđe na prekid u nizu. Za pravljenje novog neprekidnog niza moguće je koristiti neki od programa za menjanje imena fajlova ili opciju Multi Rename u Total Commanderu. Pod stavkom File name treba staviti „[C]” što označava brojač, a zatim u zavisnosti od ukupnog broja fotografija treba pod Digits podesiti broj cifara u novom nizu. Slična opcija postoji i u programu ACDSee (Tools –> Batch Rename).
Ograničeni maštom Ukratko smo objasnili put od niza fotografija do filma. Šta će se na tim fotografijama naći, zavisi od vaše mašte. U našem primeru mi smo spiralno rasklapali slagalicu od hiljadu komada i slikali smo međufaze. Slike smo zatim složili obrnutim redosledom i tako smo postigli iluziju slagalice koja se sama slaže na stolu. Fotoaparat možete postaviti na prozor i uz pomoć Intervalometra ili softvera podesiti da slika na pet minuta u trajanju od 20 sati. Tih 240 fotografija će u 10 sekundi video-zapisa efektno prikazati noć, izlazak sunca, tok dana, zalazak sunca i ponovo noć. Ako za model izaberete neku lako kvarljivu namirnicu, a period automatskog slikanja podesite na sat vremena, za nedelju dana imaćete u 168 fotografija ili sedam sekundi ceo proces truljenja. Možete ići i u suprotnom smeru – zasadite seme neke biljke i snimajte kako niče i raste. Tada ne morate da koristite automatiku, dovoljno je da u isto vreme jednom dnevno napravite sami fotografiju. Ukoliko želite da imate pokretne modele, a imate smisla za režiju, možete napraviti i pravi mali film. Kao modele možete koristiti automobilčiće, modele od Lego kockica, plišane igračke ili modele od plastelina. Između dva frejma (to jest dve fotografije) potrebno je da pomerite model u novi položaj. Ako biste želeli, na primer, da napravite video-zapis automobila koji kreće iz stanja mirovanja i ubrzava van kadra, potrebno je da model u početku pomerate manje, a zatim sve više, što će na izlaznom video-snimku dati iluziju ubrzanja. Za određivanje toga koliko je potrebno pomeriti model, potrebno je ili iskustvo ili poznavanje najosnovnijih (i jednostavnih) formula iz fizike koje se tiču brzine i ubrzanja, a koje su u vezi sa pređenim putem i vremenom. Sada vam je sigurno žao što ste spavali na časovima? Sirovi materijal moguće je obraditi i u nekom profesionalnijem programu za obradu video-materijala. Scene možete snimati iz različitih uglova, a zatim u odgovarajućem softveru to spojiti koristeći tranzicije između kadrova. Zvučna podloga se može pripremiti u nekom od programa za obradu zvuka. Najlepše u celoj priči je što je oprema potrebna za pravljenje najjednostavnijeg ili najkomplikovanijeg filma identična – stativ, fotoaparat i kompjuter. Koliko ćete daleko ići, zavisi samo od vaše mašte i strpljenja. Nadamo se da smo tu maštu uspeli da raspalimo. Ivan ČABRILO |
![]()
![]()
![]()
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |