INTERNET<>
042007<><>

Trendovi na mreži

Video je ubio Internet?

Sećate li se pesme „Video Killed the Radio Star?”

Kao što je 2006. godina proglašena godinom socijalnog povezivanja i umrežavanja kad je Internet u pitanju, smatra se da će ovu godinu obeležiti presedan sličan onome obeleženom u pesmi Video Killed the Radio Star. Da li je moguće da je Internet video publika dostigla kritičnu masu? Da je opstanak televizije kakvu znamo ugrožen? I da online video servisi kakvi su YouTube ili Joost iskorišćavaju kapacitete Mreže do granice pucanja?

Pogledajmo činjenice. Istraživanje kompanije Nielsen Analytics govori nam da je širokopojasna veza promenila dinamiku sadržaja na Internetu pojavom tzv. Internet videa, to jest streaming video sadržaja koji „vučete” sa nekog sajta. Međutim, iako su se u čitavu priču relativno brzo uključile i velike TV stanice, očekujući da i tu ostvare dobru zaradu, kreatori i zvezde Web videa postaju „obični” Internet korisnici, svako ko želi da kroz ovu vizuelnu opciju podeli nešto svoje sa svetom. Rezultati istraživanja koji se mogu naći na adresi www.nielsen.com kažu da gledanje Internet videa, bez obzira na to da li se ono odvija preko PC-ja ili iPoda, nije ugrozilo tradicionalnu televiziju i da je tokom sezone 2005-2006. čak zabeležena rekordna gledanost TV programa u Americi. Stručnjaci ipak kažu da su očitavanja izvršena početkom ove godine drugačija i da u modernom takmičarskom svetu sva istraživanja vrlo brzo zastarevaju, posebno kada se bave upotrebom novih tehnologija koje se razvijaju brže nego ikad i lako preuzimaju tržište.

Isto istraživanje pokazuje da je u svetu sve veća potražnja upravo za širokopojasnim Internetom. Mnogi koriste širokopojasni Internet na poslu, sve veći broj i u kući, a posebna su kategorija korisnici prenosivih računara, PDA i mobilnih telefona sa Internet konekcijom. Rastuća potreba za brzom vezom pokazuje i želju da se prati video-sadržaj visokog kvaliteta na Netu. Zbog svega toga Vinsent Duro, šef razvoja TV tehnologije za Google, upozorava da se približavamo tački kada ćemo se bukvalno koprcati da odgovorimo takvim zahtevima Internet korisnika. Na Evropskom kongresu kablovske industrije koji je održan u februaru u Amsterdamu, Duro je izjavio kako se „približavamo maksimumu iskorišćavanja Internet kapaciteta”, kao i da „Google već ulaže ogromna sredstva samo da bi protok informacija uopšte postojao”. Milioni korisnika Interneta u svakom trenutku prate, gledaju i preporučuju različit video-sadržaj Interneta, a situaciji definitivno ne pomažu druge desetine miliona korisnika socijalne mreže kao što je MySpace i blogosfere koji već izvlače maksimum propusne moći Internet konekcije.

Besplatna samopromocija, saradnja i pomoć u online zajednici koja ništa ne košta doživeli su do sada neslućene razmere. Demokratizacija slave, kako ju je domišljato definisao Lakšmi Čaudri, može Internet skupo da košta. Svako ko za sebe pomisli da je bogom dan pevač/pevačica može da postavi svoj video-blog i očekuje reakcije milionskog auditorijuma. Svako ko je ikada želeo da se okuša kao teoretičar i predavač može da napravi video-tutorijal. Svaka marketinška agencija koja ima imalo pameti i želi da iskoristi besplatan prostor za promociju sebe i svojih klijenata može to da uradi kroz video-format. A ni TV stanice, kako smo na početku teksta videli, nisu naivne i takođe žele maksimalno da iskoriste novi medij, pri tome se starajući da im ovaj ne ugrozi „zlatnu koku”. Uz to bi svi da postanu glumci i komičari i da zarade puno para, reklo bi se, a na ruku im ide glavni sastojak svačijeg uspeha – nepodeljena pažnja javnog mnjenja. Da li je rešenje ulaganje još većih sredstava u infrastrukturu i propusnu moć Interneta ili će se negde podvući crta i Internet postati skupa zabava (po sistemu „koliko para toliko videa”), ostaje da se vidi. Krajem godine će sigurno biti smisleno napraviti novo istraživanje, kada budemo videli rezultat sudskih tužbi koje su već zasule YouTube i kada se peer-to-peer saobraćaj svede gotovo isključivo na video. Do tada, Internet će sigurno (pre)živeti.

Iris MILJKOVIĆ

 
.rs
WikiWikiMap
Web pretraživači
Socijalni fenomen Interneta
Trendovi na mreži
Šta mislite o ovom tekstu?
Nove tehnologije
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera