![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Istorija prenosnih muzičkih plejera
Prenosni audio uređaji napunili su 55 godina i njihova uloga u savremenom društvu je neprocenjiva. Oni su sveprisutni, izuzetno pristupačni i moćni Nekima od nas muzika je nezaobilazan sastojak svakodnevnog života. Kod kuće, dok odmaramo, na putu do škole ili posla, na stanici dok čekamo gradski ili međunarodni prevoz, u kolima, autobusu, avionu ili spejs-šatlu minute i sate ispunjavaju raznorazne melodije. Veliki broj mladih ljudi poseduje neki od prenosnih multimedijalnih plejera, ali ne pamti uređaje koji su i u prošlosti omogućavali da svoju omiljenu muziku ponesemo sa sobom. Ovo je priča o muzici i njenoj dostupnosti, o trnju i zvezdama prenosnih uređaja za njeno reprodukovanje i prilika da možda najznačajnijem uređaju od svih poželimo srećan trideseti rođendan. Rokenrol na radiju
Gramofon za poneti
Ubrzo nakon pojave modela KLH, pokušavalo se sa umetanjem sličnih uređaja u automobile, uprkos veličini samih uređaja. Kao što je poznato, ova ideja nikada nije doživela masovnu proizvodnju, ali je dodatno uticala na razvoj novog nosača zvuka koji će promeniti svet. Prvo se pojavio takozvani 8-track, metalnog kućišta, sa megnetnom trakom na koju je nasnimljena muzika. Razvoj ovog nosača zvuka finansirala je kompanija Ford, a krajem 60-tih godina u mnogim modelima mogao se naći podsistem za njihovu reprodukciju. Iako uspešan u ovom segmentu, 8-track nikada nije postigao komercijalan uspeh u meri u kojoj su to njegovi kreatori očekivali. Uloga vodećeg prepuštena je proizvodu kompanije Philips, razvijenim pod imenom Compact Cassette, a nama poznatom prosto kao audio kaseta. Godine 1963. holandska kompanija je u Evropi predstavila audio kasetu, u SAD godinu dana kasnije, a 1965. godine u Nemačkoj je počela njihova masovna proizvodnja. U početku su bili dostupni samo muzički naslovi kćerka-kompanije holandskog giganta, ali su ubrzo svetlost dana ugledali i modeli koji su se mogli presnimavati. Cena jedne nasnimljene kasete u to vreme je iznosila oko 6 američkih dolara (današnjih 50 $). Prvi uređaji za snimanje pojavili su se ubrzo, a predvodio ih je Norelco Carry-Corder 150, prvi uređaj za snimanje na audio kasete. Težak oko kilogram i po i pokretan pomoću pet AA baterija, Carry-Corder je posedovao izuzetan mikrofon i bio je omiljen među novinarima krajem 60-tih godina. Audio kasete obeležile su narednih dvadesetak godina muzike, iako su ploče i dalje bile veoma aktuelne. Imperija uzvraća udarac
Pravi novitet u izradi uređaja bio je zapravo princip uklanjanja nepotrebnog. Dimenzije TPS-L2 bile su nešto veće od veličine same kasete, a razlika je bila jedino u delu sa elektronikom glave za čitanje. Podsistemi za brisanje kasete i snimanje, kao i zvučnik izostavljeni su, i tako smo dobili prvi komercijalni plejer. Prvi Walkman imao je dva ulaza za slušalice da bi dvoje ljudi moglo istovremeno da sluša reprodukciju, ali i duple kontrole izlazne snage (za svaki kanal). Još jedna zanimljiva odlika ovog modela bilo je i takozvano „hotline” dugme. Pritiskom na ovo dugme jedan korisnik je mogao da pomoću ugrađenog mikrofona preko muzike koju je puštao plejer prenosi i neku poruku drugom korisniku, recimo onom koji je slušao nekoliko desetina metara dalje, putem kabla. Prodavan po inicijalnoj ceni od 35 dolara (današnjih 275 dolara), Sony TPS-L2 nije bio jeftin, ali je, zahvaljujući praktično novom tržištu koje je stvorio, ubrzo postao apsolutni hit na tržištu i tako prokrčio put prodaji više miliona primeraka porodice kojoj je pripadao. Godinama su se i drugi proizvođači širom sveta uključivali u trku, što je naposletku dovelo do obaranja cena i konačne situacije u kojoj je Walkman bio pristupačan svim slojevima društva.
Za kasnije inkarnacije Walkman i Discman brenda, ali i uređaja drugih proizvođača iste namene, razvijane su nove tehnologije. Daljinski upravljači, ugrađivanje digitalnih risivera AM/FM signala, tehnologija za čitanje diskova u pokretu – ESP (Electronic Skip Protection) i LCD displeji samo su neke od njih. Sony je nastavio da koristi brend Walkman, stavljajući ga na MD (MiniDisc) plejere, MP3 CD plejere, mobilne telefone (pod brendom SonyEricsson), ali i na nove multimedijalne plejere. U godini u kojoj slavi 30. godišnjicu, Walkman brend je u teškom položaju jer mora da se nadmeće sa konkurencijom, pre svega sa čedom kompanije Apple. Novi pravci
MPMan imao je samo 32 MB memorije za skladištenje muzike, a za dodatnih 70 dolara bilo je moguće proširiti memoriju do 64 MB. Kako MPMan nije bio baš dobro primljen u svetu, lovorike je pobrao Diamondov takmac Rio. Veličine špila karata, crni plejer je imao LCD ekran i kontrolni prsten sa dugmićima. Imao je kontrole za preskakanje numera unapred i unazad, ponavljanje, random play i četiri preseta ekvilajzera. LCD ekran je prikazivao samo redni broj tekuće numere, a sam plejer je podržavao MP2 i MP3 formate različitih bitrateova, uključujući i varijabilni (VBR). Rio je bio opremljen sa 32 MB interne memorije, te proširiv SmartMedia karticama, a napajan je jednom AA baterijom koja mu je omogućavala osam do deset sati neprekidne aktivnosti. Cena ovog modela iznosila je 200 američkih dolara, a vrlo brzo su počeli da izlaze i naslednici, koji su za 50 dolara više nudili redizajniran (ili drukčije obojen) spoljašnji deo i povećanu internu memoriju na 64 MB. Konekciju sa računarom Rio je ostvarivao preko paralelnog porta, uz korišćenje naročitog RioPort konektora. iPod i kineska poplava
Dve godine nakon izlaska prvog iPoda, Apple je otišao korak dalje i izdao iTunes, softver koji i dan-danas predstavlja ozbiljan deo kolača zarade kompanije Apple. Po ceni od jednog dolara (tačnije 99 centi) omogućeno je legalno skidanje pesama iz iTunes prodavnice, što je Appleu omogućilo da izbegne sve vrste tužbi muzičke industrije, a pri tom i da ostvari dodatne prihode. Te 2003. godine uveden je i patentirani Touch Wheel, koji do danas ostaje zaštitni znak game iPod proizvoda. Cene iPod uređaja nikada nisu bile male, a Apple i sada nastavlja sa sličnom taktikom. U međuvremenu, pored klasičnog, uvedeni su i nešto pristupačniji modeli u vidu Mini, Nano i Shuffle uređaja koji, uprkos smanjenom kapacitetu, veličini i funkcionalnostima nude prepoznatljivi iPod feel (kombinacija korisničkog interfejsa i Touch Wheela). Počevši od treće generacije, povezivanje sa računarom moguće je putem USB konektora, a od druge generacije nije vam potreban Mac računar da biste svog ljubimca napunili pesmama. Godine 2007. na tržištu se pojavio i iPod Touch, multimedijalni plejer koji komunikaciju sa korisnikom ostvaruje preko 3,5-inčnog ekrana osetljivog na dodir u više tačaka (Multitouch), a ima i WiFi adapter. Testove Apple plejera najnovije generacije možete naći u prošlomesečnom broju. Iako se ne mogu opisati kao konkurencija Apple modelima, takozvani MP4 plejeri, koji se uglavnom proizvode u Kini, preplavili su planetu. Dolaze u nebrojeno mnogo boja i oblika, puštaju različite audio, ali i video formate (često jedinstvene za konkretan model), a neki čak imaju ugrađene i kamere. Opremljeni su jeftinom flash memorijom kapaciteta do 8 GB, a retko se izrađuju i sa hard diskovima. MP4 je oznaka koja može da vas zbuni, jer nije u pitanju format video fajlova (MPEG-4), već nekakva oznaka koja govori o tome da su plejeri iz ove grupe sposobni da puštaju i više od „običnih” MP3 fajlova. Mnogi poznati proizvođači audio plejera učestvovali su u osvajanju tržišnog udela i time snizili cene ovih plejera do te granice da gotovo ne postoji čovek koji sebi ne može da priušti neki od ovih uređaja. Svakako da su kvalitet izrade i funkcionalnost uređaja morali da trpe, ali je princip „koliko para, toliko muzike” ovde vrlo jasan (i bukvalan). • • • Pređen je veliki put. Decenije razvoja prenosnih plejera iznedrile su nove šampione i svrgnule stare vladare. Od tranzistorskog radija do iPod Toucha prošlo je nešto više od pola veka i za to vreme su stvorena mnoga nova tržišta, oživele su mnoge ideje, a sve to na zadovoljstvo mnogobrojnih ljubitelja muzike koji danas mogu pozamašan deo svoje kolekcije da ponesu sa sobom, uz mogućnost da bilo kada i bilo gde puste svoju omiljenu numeru, album ili čitav opus nekog umetnika. Već je aktuelno gledanje spotova na „prenosnicima”. Šta je sledeći korak, odgonetnuće nam najveći „igrači”. Pratite šta radi Apple, ali i Sony, jer, kako čujemo, stižu novi plejeri sa sofisticiranom opremom. Slavljenik, stari lisac, ne želi da 30-godišnje nasleđe tek tako pošalje u penziju, što jasno stavlja do znanja plejer po imenu NWZ-X1050, opremljen WiFi adapterom, OLED ekranom dijagonale tri inča i gomilom tehnologija za najkvalitetniju reprodukciju zvuka na tržištu, bar prema rečima onih koji su imali prilike da ga isprobaju. Sigurni smo u to da nas čeka uzbudljiva i bogata budućnost. Uživajte u muzici! Momir ĐEKIĆ |
![]()
![]()
![]()
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |