Autsajder otima titulu Iako se možda bavite obradom zvuka, postoji velika verovatnoća da nikada niste čuli za firmu Cockos i njen glavni proizvod Reaper. Ova (pre)malo poznata digitalna audio radna stanica (DAW – Digital Audio Workstation) polako osvaja veliki broj korisnika (pod uslovom da nisu teški snobovi i da se bar jednom odvaže da je probaju). Program koji na najjednostavniji način može da uradi praktično sve što i Sony Acid Pro, uz još nekoliko kreativnih dodataka verovatno bi oduzeo parče tržišta i sekvencerima kao što su Ableton Live, FL Studio, Cubase, Pro Tools itd. Međutim, i bez ovih dodataka, u nekim oblastima Reaper nadmašuje i navedene programe. Bez nepotrebnih tuđih lupova i osobina koje zahteva svega 0,1 odsto korisnika, Reaper download je trideset puta manji od Acid Pro verzije. Ipak, u njemu možete obaviti sve radnje vezane za snimanje, obradu, komponovanje, miksovanje i mastering vašeg audio projekta.Glavni adut Reapera je usavršeni, pojednostavljeni koncept samog procesa audio produkcije, što se i očekuje od novih programa koji pretenduju na deo tržišta. Sve je vrlo logično, brzo i lako, što u kombinaciji sa odličnim tehničkim karakteristikama daje skoro savršen proizvod. Iznenadićete se činjenicom da program tačno „zna” šta želite da uradite, što je očigledno rezultat dugogodišnjeg iskustva programerskog tima u oblasti audio produkcije. Program je vrlo stabilan i dobro optimizovan, tako da neće nepotrebno „jesti” CPU vreme i pucati u najgorem trenutku. Međutim, Reaper zbog svog „ortodoksnog” pristupa u sebi krije i jednu manu, koja se primećuje u radu sa loopovima, a to je otežan stretching u odnosu na tempo projekta. Stretching je, naravno, moguć i za njega postoji čak devet različitih algoritama, ali ako vam se materijal ne uklapa savršeno, ne očekujte dobre rezultate kakve daju navedeni popularni DAW/sequencer programi. Ovo se može opravdati filozofijom programera prema kojoj nema „varanja” i instant, polovičnih rešenja, ali ako ste navikli na to da vam Ableton ili Cubase warpuju loopove, teško ćete se navići na ovaj pristup. Sam endžin programa je 64-bitan, pa će sve što uradite biti potpuno nedestruktivno po kvalitet audio signala. Broj kanala ograničen je jedino resursima, a mikseta omogućava lak routing iz kanala u kanal i sidechain podršku za sve plug-inove (VST, DX, AU). MIDI podrška je adekvatna, iako to nije primaran deo i namena programa. Podržan je ogroman broj kontrolera i ostalog audio hardvera, kao i svi Rewire programi. Postoji čak i mogućnost međusobne automatizacije audio i midi signala putem sidechaina, što pokazuje koliko su daleko programeri otišli sa inovacijama. Ipak, sve je jednostavno, brzo i lako, sve osim pomenutog loop-warpinga. Ono po čemu Reaper odskače u odnosu na neke programe je jednostavno, izuzetno brzo spajanje više kanala u jedan uz primenu efekata i automatizacije, što rezultuje olakšanim radom kroz raskrčivanje završenih delova audio projekta, lakšom obradom i oslobađanjem resursa. Uz program dolazi i dvadesetak plug-inova zadovoljavajućeg kvaliteta. Ovi VST-ovi mogu se koristiti i u drugim hostovima ako ih zasebno učitate (besplatni su). Takođe, vrše se i kalkulacije sa 64-bitnom preciznošću. Izdvojili bismo ekvilajzer sa neograničenim brojem „tačaka”, tačnije bandova. Program u probnoj verziji nije obogaljen i nakon test perioda od 30 dana ne prestaje da funkcioniše, iako proizvođač naglašava da se nakon tog perioda mora pazariti licenca. Ako vam se eventualno učini da je Reaper dečja igračka, previše jednostavan i siromašan program, u velikoj ste zabludi. On u sebi krije ogroman broj vrlo naprednih sposobnosti, o čemu možete saznati iz PDF priručnika na više od 400 stranica. Iako je jeftiniji, mali (optimizovan) i pojednostavljenog interfejsa, ovo je moćan program koji ne pokušava da prevari korisnike, već radi tačno ono što treba, bez imalo šminke i balasta. Takođe, portabilan je, te ga možete staviti na USB. Novi pristup drag’n’drop filozofije i routinga po „folderima” jedan je od dosad najsavršenijih pristupa, a kada malo ukapirate osnovne principe, vreme i uloženi trud prilikom rada eksponencijalno se smanjuju u odnosu na ostale DAW aplikacije. Sve je toliko jednostavno i pametno osmišljeno da je teško zamisliti još neko poboljšanje u korisničkom interfejsu. Tu je i poseban razgranati undo sistem koji osigurava da sve što uradite možete jednim klikom vratiti na staro, što je još jedna tačka na kojoj podbacuju mnoge druge aplikacije. Pored audio materijala, možete „miksovati” i video fajlove, kao i obične slike, što predstavlja još jedan ogroman plus. Po našem mišljenju, jedina stvar o kojoj bi programeri trebalo da razmisle je specijalizovana verzija koja bi po defaultu brinula o „razvlačenju” loopova, budući da je na to navikla većina korisnika ovakvih programa. U firmi Cockos očigledno brinu o feedbacku mušterija, a takođe obećavaju i redovan update i poboljšanja. Moramo priznati da bi nam bilo drago kada bi Reaper uspeo da preotme veliki deo tržišta nekim glomaznim, ustajalim programima čiji programerski timovi ne poznaju i arogantno zanemaruju potrebe i vapaje korisnika. Slavko STOJNIĆ | | |