![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||
Facebook Graph Search
Facebook je predstavio novu društvenu pretragu, koja će uskoro postati dostupna svima i možda promeniti način na koji koristite ovu društvenu mrežu
Ruku na srce, Google i Facebook neće propasti tako brzo, ali ambicije i jedne i druge kompanije da dominiraju na toliko mnogo strana postaju sve teže izvodljive. Tako je Google uspeo da preuzme primat od Applea kada su mobilne platforme u pitanju. Šuškalo se o tome da će i Facebook početi da gradi svoj ekosistem, ali su snaga Androida i iOS-a nešto što očigledno sprečava ovog giganta da na isti način pokuša da osvoji jedno od najvažnijih tech tržišta. S druge strane, Google pokušava da uvrsti društveni element u svoju pretragu. Međutim, u tome nema toliko uspeha koliko se očekivalo, ponajviše zbog toga što je zakasnio sa lansiranjem Google Plusa, društvene mreže koja je bolja od Facebooka, ali i znatno manje posećenija od svog najvećeg konkurenta.
Šta je Graph Search? Graph Search je nova pretraga u okvriru Facebooka. Ona omogućava da pretražujete sve ono što ste ikada uradili na ovoj društvenoj mreži, sve što su vaši prijatelji uradili i sve što su prijatelji vaših prijatelja uradili. Naravno, sve pod uslovom da je sadržaj koji se prikazuje dostupan vama, tj. zavisno od podešavanja privatnosti za svaku pojedinačnu stvar na Facebooku. To znači da možete pretraživati statuse, linkove, lajkove, grupe, fotografije, video kliove, događaje, mesta koja ste posećivali, prijatelje i načine na koje je sve to povezano. Fokus je na ljudima, slikama, mestima i interesovanjima, ali će „na tapetu” biti i brendovi, grupe, video klipovi, događaji i sve drugo. Facebook Graph Search „razume” prirodni jezik, pa umesto suvoparnih upita možete da kucate stvari poput friend who likes games ili friends who like snowboarding. Kako Facebook to radi? Ta društvena mreža je jedan veliki „grafikon”, tj. sve veze vas i vaših prijatelja na sajtu su deo impresivne baze poznatije kao social graph. Dok ste do sada koristili Bing za očajnu pretragu Facebooka, sada ćete biti u stanju da iskopate onaj meme ili onaj status koji ste zaboravili i želeli ponovo da vidite, a koji je već mnogo meseci ranije „pao u zaborav” beskrajnog Facebookovog feeda sadržaja. Sa Graph pretragom bićete i kreativni jer možete da kombinujete više uslova, praktično da pretražujete ono što je ranije bilo dostupno samo ako želite da uplatite reklamu na Facebooku, ali ovoga puta sa ličnom dimenzijom, jer se pokazalo da je na webu snaga preporuke najvažnija i najrelevantnija stvar kada pokušavate nešto da otkrijete. U tom smislu, pravo je pitanje što se ovo nije desilo. Zato, ako vas zanimaju single women who live 25 miles of me and like dogs, nema boljeg načina da ih pronađete. Mogućnosti su beskrajne. Možete tražiti blogere i TV serije koje im se sviđaju ili veterinare i restorane koji im se sviđaju. Svaka veza, svaka korelacija koja postoji u delu grapha koji je vama dostupan sada je ili će biti uskoro dostupna za pretragu. To je skroz šašavo, naravno ako se korisnici „prime”, a otvara i mnogo mogućnosti da se iskopa nešto iz vaše mladosti, čega biste se sada stideli ili što bi napravilo problem u vezi, na poslu i slično. Ostati nevidljiv Šta ako ne želite da budete vidljivi u rezultatima nove pretrage? Pa, to je već samo vaš problem. Ono što je Timeline za stare profile, to je novi Graph Search za sramotno lošu, jadnu i bednu Facebook pretragu. Ipak, ne očajavajte. Prvo, proći će još dosta vremena dok većina korisnika ne dobije ovu pretragu. Do tada, pravac Activity Log (ne Timeline), pa iskontrolišite privacy podešavanja, tj. dostupnost svega što ste uradili na Fejsu ranije. Zašto je ovo važno? Zamislite da ste lajkovali stranicu Vrele Goth devojke. Tu nema ničeg lošeg, pogotovo što će taj lajk biti vidljiv maloj grupi ljudi sa kojima najviše komunicirate, jer stvari i inače tako funkcionišu na Facebooku. Međutim, sa Open Graphom, vi ćete biti deo liste „perverznjaka”, kako to neko može da percepira, jer će odjednom lajk iz prošlosti biti ujedno i vaš potpis na listi koja može postati problematična u određenom kontekstu. Možda je primer loš, ali imajte u vidu suštinu problema, zavisno od svoje životne ili poslovne situacije i drugih okolnosti. Da napomenemo još nešto – ne nasedajte na „navlakuše” koje će se sigurno pojaviti, tipa kliknite ovde da ne koristite Graph Search, a koje smo već imali prilike da vidimo u verzijama Ko mi gleda profil i Vratite stari izgled Facebook profila. Graph Search je zapravo kul Novi Graph Search, u beta verziji dostupan samo određenom broju ljudi, ponajviše tech novinarima i blogerima, sem što nudi mogućnost da najprirodnijim engleskim jezikom nađete šta vam treba (pictures of friend in Egypt, friends and friends of friends who liked mountain climbing), što je zaista sjajno, prikazuje i filtere koji olakšavaju pretragu. Oni uključuju traženje prijatelja, slika, restorana, igara, muzike itd. Pretraga već sada otkriva velike ambicije Facebooka, pa će biti zanimljivo videti šta će se desiti u budućnosti, kada bude brendova i sponzorisanog sadržaja, opet, naravno, ako se ljudi „prime” i pokažu dovoljno inspiracije i potrebe da uopšte traže sve i svašta. Ako Facebook uspe da učini da ovo dobro radi na mobilnim platformama, a da istovremeno bude umeren i diskretan sa oglasima i plaćenim sadržajem, biće dobro i za njih i za korisnike. Međutim, to uopšte neće biti lako. Što se velikih ambicija tiče, Facebook ima toliko podataka da može da podrije mnoge krupne igrače. Graph Search vam može pomoći u tome da pronađete ljude iz svoje mreže, makar to bili prijatelji prijatelja koji rade u nekoj kompaniji ili industriji. Zato, LinkedIn, čuvaj se! Zatim, možete tražiti restorane koje su vaši prijatelji posetili. Tu je pogođen Yelp i mnogi drugi. Možete tražiti i ljude sa kojima želite „nešto više” (ko je rekao dating sajtovi?). Jedan Graph da vlada svima U današnjem mobilno-društveno umreženom svetu, startapi rastu i propadaju u roku od tri meseca, „a deset miliona je novi milion”. Thumb, Circle, SnapSeed i mnogi drugi su prethodnica novog servisa koji će postati novi Facebook ili Google. Svaka generacija želi nešto svoje, „da zabode svoju zastavu”, kako kaže jedan od čelnih ljudi YouTubea Hanter Vok. Upravo je zbog toga ambicija Facebooka očekivana, ali suprotna duhu vremena. Ovakva društvena pretraga ima smisla, ali Facebook je u mnogo većem problemu jer gubi kompas. Umesto da orijentacija ostane na graphu, koji ga je učinio uspešnim, Facebook pokušava da odgovori na svaku potrebu korisnika. Asimetrični sistem praćenja je odgovor na Twitter, kontrola deljenja sadržaja na Google Plus, kupovina Instagrama na mobilno foto-šerovanje, Poke na samouništavajuće, a po reputaciju bezbednije snapchatove. Opet, prema Hanterovim rečima, pokušaj da Facebook bude jedan jedini društveni graph za sve, slično je kao da nameravate da zadržite vodu u pesnici. Na šta je tačno mislio, pogledajte na goo. Ivan VESIĆ |
| |||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |