Thrustmaster Ferrari 458 Italia XBOX360/PC i Ferrari Wireless GT Cockpit 430 Scuderia Edition PC/PS3 Iako igara sa tematikom simulacije vožnje nema mnogo, one su izuzetno popularne, a publika je očekivano posvećena. Ozbiljnijih proizvođača volana za PC i konzole takođe ima malo, a jedan od „najposvećenijih” je Thrustmaster. Njihova ponuda je šarolika i pokriva sve cenovne kategorije, od jeftinih jednostavnih modela za „koju desetku” evra do vrhunskih modela koji predstavljaju replike pravih volana i pedala, po ceni koja odgovara količini novca koji biste izdvojili za (lošiji) polovan automobil. Na testu smo imali prilike da „provozamo” dva modela koje možemo svrstati u sredinu ponude Thrustmastera.Ferrari 458 Italia XBOX360/PC je licencirana „replika” volana pomenutog modela modenskog proizvođača sportskih automobila namenjena prošloj generaciji konzole Xbox i računarima. Zbog multiplatformske prirode, dodatni tasteri odgovaraju tasterima Xbox kontrolera. Drajver je takođe univerzalni Microsoft Accessories Software. Pored pomenutih tastera postoji i regler za izbor modova vožnje kao na pravom Ferrariju, doduše ovaj „taster” funkcioniše kao dvopoložajni prekidač i ne ostaje na mestu izabranog moda. Tu je i ’Start Engine’ ispod kog se krije D-pad. Podrška za Xbox ogleda se i u prisustvu priključka za hedset.  | Postolje je veliko i zahteva prostor na stolu, ali pomaže stabilnosti koja je krucijalna za volane. Jedan veliki šraf i nožica koji služe za fiksiranje volana na prvi pogled deluju nedovoljno čvrsti da izdrže „ludu vožnju”, ali su se i posle dužeg korišćenja pokazali sasvim adekvatnim. Pri tom, uopšte ne morate da zavrćete šraf do iznemoglosti da biste bili sigurni da volan neće pobeći tokom igranja. Pedale gasa i kočnice nalaze se na odvojenom postolju koje se povezuje sa volanom kablom sa priključkom koji podseća na telefonski. Kako se poluge menjača nalaze iza volana (sekvencijalni) nema pedale kvačila, ali ako vam je bitno, možete dodeliti ovu funkciju nekom od tastera. Nažalost, nosač pedala je previše lagan i „šetaće” po podu, pa je neophodno naći način da se fiksira. Najlakše rešenje je postavljanje pored prepreke (zida ili ploče od stola), ali treba obratiti pažnju jer papučica gasa ima dugačak hod i može da se desi da gas „ne ide do kraja” jer papučica udara o prepreku.Plastika od koje su izrađena postolja nešto je jeftinija, ali je veoma čvrsta i dobro obrađena. Volan je finiširan kvalitetnije i presvučen je gumom pa zaista sjajno leži u rukama i olakšava višečasovnu vožnju, a uz to izgleda veoma ubedljivo. Pedale su takođe dobro finiširane, i stopala vam neće skliznuti s njih. Postolje takođe ima gumene odbojnike na kraju hoda pedala, što osim sigurnosti doprinosi osećaju, jer deluje realnije. Volan je veoma precizan i reaguje i na najmanji pokret, promena brzine je gotovo momentalna, a velike metalne poluge menjača ulivaju poverenje. Pedale takođe ostavljaju dobar utisak, naročito gas, jer se primećuje ubrzanje već pri blagom pritisku, i onda „ide do kraja”. Kočnica bi mogla da bude tvrđa, ali je osećaj dovoljno jasan, tako da je lagano postolje jedini ozbiljan nedostatak. Nažalost, ovaj model nema force feedback, koji je izgleda rezervisan samo za skuplje modele. Ferrari 458 Italia XBOX360 /PC je robustan i odziv je odličan i, iako bismo za cenu od oko 120 evra želeli da „osetimo” i force feedback, u pitanju je dobar i zaokružen proizvod. Ferrari Wireless GT Cockpit 430 Scuderia Edition PC/PS3, čije ime ćemo morati da skraćujemo u daljem tekstu, nešto je drugačija i mnogo veća zverka. Kokpit se ne nalazi slučajno u oznaci modela, jer je u pitanju zajednička „konstrukcija” koja sadrži i pedale i podesiv volan. Cela skalamerija teži deset kilograma i sigurno neće bežati dok budete jurcali virtuelnim gudurama i trkačkim stazama. Volan se lako podešava po visini i udaljenosti od konstrukcije. Korišćenjem istih „kontrola” (šrafovi sa zaključavanjem) volan se lako može sklopiti za eventualni transport. Sam volan (bez letve) se može skinuti radi lakšeg transporta, ali doprinosi i utisku „pravog” trkačkog automobila. Komunikacija volana sa bazom vrši se kablom, tako da osnova sa koje se skida nema nikakve kontakte.Osim veličine i cool faktora, na prvi pogled (ako niste pročitali punu oznaku) primećuje se i odsustvo kablova. Komunikaciju sa računarom ili PS3 konzolom GT Cockpit 430 Scuderia ostvaruje putem wireless veze na 2,4 GHz, sa maksimalnom daljinom od 10 metara, tako da možete da se namestite ispred ogromnog televizora u sobi od trideset ili više kvadrata „ko čovek”. Proizvođač navodi da nema latencije i mi je nismo primetili. Doduše, ovaj model ima određeni prazan hod za razliku od „gore opisanog”, koji se, naravno, može podešavati. Pogon ovom modelu daju četiri AA baterije sa predviđenim „životom” od 50 sati. Thrustmasteru su licence očigledno bitne jer i ovaj model predstavlja repliku pravog volana modela 430 Suderia. Pedale menjača nešto su manje i takođe ne reaguju munjevito kao oni na 458 Italia, ali su precizni i kvalitetne izrade. Tri grupe od po dva tastera nalaze se na svakom kraku volana, a još dva dodatna tastera elegantno su uklopljena u „točak”. Engine Start D-pad deluje nešto bolje, a i prekidač za izbor modova vožnje je napredovao i osim što autentično ostaje na mestu izabranog moda ima i pozadinsko osvetljenje. Volan zahteva malo navikavanja posle 458 Italia, zbog drugačije reakcije, ali je takođe veoma precizan kada se prazan hod dotera. Nedostatak force feedbacka na 458, nekako može da se opravdana cenom (koja, opet, nije mala), ali ovaj model prosto „plače” za njim, baš zato što je osećaj dobar i bliži realnom. Pedala kočnice je, zahvaljujući velikoj opruzi, izuzetno tvrda. Sa druge strane, gas je malo mekši. Ništa od navedenog nije mana, ali zahteva drugačiji pristup u odnosu na 458 Italia. Wireless volan je zanimljiv koncept i omogućava slobodu lokacije sedenja, ali nažalost, mišljenja smo da force feedback (koji bi inače pojeo baterije) i dugačak kabl ne smetaju mnogo slobodi, a doprinose utisku, kao i da bi svaki model ovog cenovnog ranga (230 evra) trebalo da ima force feedback. Danilo LUKINOVIĆ | | 

|