![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||
Autodesk 123D
Kompanija Autodesk već preko tri decenije spada među najpoznatije proizvođače softvera na svetu, dok je u oblasti CAD alata neprikosnoveni svetski lider. To je dovoljan razlog da se svaki njihov proizvod dočeka sa povećanom pažnjom. Ovde je reč o nečem neuobičajenom, što nema jasnu podelu na desktop, veb i mobilne aplikacije, jer je u pitanju paket koji trenutno sadrži šest aplikacija... 123D Design 2.2 Aplikacija 123D Design (www.
Ponuđene opcije iz gornjeg menija spadaju u klasike ove vrste programa i sa sobom donose rad sa primitivima u obliku kvadrata, sfere, piramide, klina, cilindra, kupe, prizme i torusa. Tu su i primarni 2D geometrijski oblici od kojih je moguće proizvesti trodimenzionalne primitive uz pomoć alatke Extrude. Slede nezaobilazne alatke za grupisanje i kombinovanje objekata, te instrument za umnožavanje objekata po nekom šablonu, što smo još davnih godina gledali u okviru AutoCAD-a. Poslednja ikonica u gornjoj paleti alatki nosi naziv Material i u sebi krije tridesetak vrsta materijala koje možemo dodeliti predmetima. Gornji levi ugao je namenjen meniju koji sadrži samo najosnovnije funkcije za rad sa datotekama. Osim snimanja i učitavanja modela, iz njega je moguće direktno štampati neki model ukoliko posedujemo 3D printer ili ga poslati na štampu u servis koji će obaviti posao na sopstvenim štampačima. Jedna od najlepše urađenih stvari u programu se odnosi na kocku namenjenu navigaciji u trodimenzionalnom prostoru. Na njoj su ispisani engleski nazivi (left, right, top, bottom) i uz pomoć strelica koje se nalaze oko ovog područja se uz malo vežbe možemo dosta uspešno kretati kroz prostor. Isto tako, postoji mogućnost pogleda iz perspektive koja se nalazi na prelazu između nacrta, tlocrta i bokocrta. Omogućen je ortografski prikaz i prikaz iz perspektive. Ništa lošije nije rešen ni sistem manipulacije nad objektima. Jednim klikom na neki objekat pozivate kontekstualni grafički meni o kome smo prethodno govorili, dok dvoklik aktivira meni sa opcijama za promenu njegovog oblika. Imamo na raspolaganju ceo spektar instrumenata za precizno „štimovanje” stranica objekta, mada je ponekad problematično izabrati željenu opciju, pošto ona nestane u trenutku kada kursor miša pomerimo prema njoj. U svakom slučaju, biće potrebno neko vreme da se savladaju osnovne operacije sa ponuđenim instrumentima. Autori programa su nam ponudili i odličan način za dimenzionisanje predmeta uz pomoć klasičnih kotnih linija. Dok je kod većine programa ove vrste dimenzionisanje dosta bolna operacija, ovde to nije slučaj. Kombinovanjem pomoćne mreže koja na sebi sadrži brojne vrednosti, kotnih linija, mehanizma vezivanja objekta za mrežu i uglomera, dobijamo moćno oruđe za crtanje objekata precizno određenih dimenzija. 123D Catch
Preuzimanje gotovih projekata iz galerije, kao i njihovo učitavanje sa računara traje izuzetno dugo, od 30 od 70 minuta. Za postizanje dobrih rezultata potrebno je mnogo vežbe i nemojte se iznenaditi ako tokom prvih pokušaja dobijete praktično neprepoznatljive objekte. Postoji varijanta programa za sve popularne mobilne platforme (iOS, Android, Windows Phone), kao i aplikacija za Windows 10 i klasični desktop. Circuits
Meni u gornjem levom uglu sadrži nekoliko različitih pristupa u realizaciji projekata. Opcija Electronics Lab predstavlja virtuelno radno okruženje za kreiranje elektroničkih projekata. Ona nam stavlja na raspolaganje mnoštvo komponenti koje koristimo isto onako kao i stvarne, sa tom razlikom da ovde ne možemo da proizvedemo fizička oštećenja. Opcija menija pod nazivom PCB Design je više okrenuta ka iskusnijim hobistima, pošto nudi pristup sličan onome viđenom kod profesionalnih CAD programa iz te oblasti, s tom razlikom da je ovde sve izvedeno da maksimizuje jednostavnost pri korišćenjenju. Opcija pod nazivom Library Manager je još uvek u Beta fazi i nije bila dostupna u trenutku pisanja teksta, a trebalo bi da predstavlja bazu komponenti. Sledeća opcija nosi naziv Circuit Scribe i odnosi se na kreiranje projekata zasnovanih na istoimenoj tehnologiji koja omogućava realizaciju električnih kola crtanjem po običnom papiru. Osim elektroprovodnog mastila koje služi za ostvarivanje veza, na raspolaganju su nam specijalni gotovi moduli koji se postavljaju na papir i obavljaju neku funkciju. Zanimljiva stvarčica namenjena deci mlađih uzrasta preko koje bi trebalo lakše da usvajaju osnove elektronike. Poslednja opcija menija nosi naziv Eagle i predstavlja ništa drugo do reklamu za popularni program za izradu štampanih pločica koji je besplatan za nekomercijalnu upotrebu. Da se sada malo vratimo na najinteresantniji deo, odnosno modul Electronics Lab. On nam nudi mogućnost da započnemo sa kreiranjem sopstvenog projekta ili da pogledamo neke koje su napravili drugi korisnici. Bez ikakve sumnje, ova druga varijanta je odličan način da se početnici upoznaju sa funkcionisanjem programa, kao i da nauče dosta toga o elektronici. Postojeći projekat je moguće kopirati u radni nalog i tako omogućiti menjanje i dodavanje komponenti. Za to je potrebno kliknuti na taster Duplicate Project, koji se nalazi nešto niže na stranici posvećenoj projektu. Klikom na taster Components, u donjem delu ekrana se otvara panel sa svim raspoloživim elementima predstavljenim grafički. Opcija All Components List prikazuje istu stvar, samo u vidu liste sa opisima komponenti. U okviru opcije Arduino Basic Kit nalazi se tridesetak elemenata koji dolaze u okviru osnovnog kompleta elektroničkih komponenti za rad sa Arduinom. Dolazimo do najzanimljivijeg dela jer ova aplikacija omogućuje rad sa projektima baziranim na Arduinu bez potrebe da posedujemo sam uređaj. Da stvar bude još lepša, ima mogućnost dibagovanja koda, što je dosta komplikovano na većini stvarnih modela. U pitanju je svojevrsni emulator Arduino platforme unutar kojega možemo da pišemo, testiramo i izvršavamo kod kao na stvarnim uređajima. Da ne zaboravimo da pomenemo i prisustvo tridesetak komponenti pod opcijom DFRobot Beginner Kit koji su odlična dopuna Basic kitu. Kada završimo sa razvojem nekog projekta, možemo prebaciti programski kod na Arduino uređaj gde će se izvršavati isto kao i u virtuelnom Arduinu. Osim toga, imamo mogućnost da izvezemo električnu shemu i dizajn štampane pločice u pominjani program Eagle, što će u velikom broju slučajeva biti neophodno, pošto je kvalitet crteža štampane pločice koje nudi ova veb-aplikacija, blago rečeno, užasan. 123D Make 1.6
Model urađen u nekom programu za trodimenzionalnu grafiku prebacujemo u Make, gde se vrši automatska konverzija u jedan od pet različitih režima rezanja materijala koji se potom numeriše i slaže u fizički 3D objekat. Interfejs aplikacije podeljen je na tri dela. Centralni deo je namenjen manipulaciji samog modela, levi određuje parametre koji imaju uticaj na način kako će se rezati sirovina, dok u desnom panelu dobijamo izgled svih pojedinačnih isečenih delova zajedno sa spiskom označenih delova, rasporedom slaganja i količinom potrošenog materijala. Sirovine korišćene za stvaranje fizičkog modela mogu da budu praktično bilo šta. Počevši od papira i kartona, preko plastike, pleksiglasa, kože i drveta, pa do lima i metala. Rezanje vrši specijalizovani robot uz pomoć laserskog snopa različite energije, tako da mašina ne pravi veliku razliku u odnosu na materijal. S obzirom na relativnu jednostavnost konstrukcije reznog uređaja, ova tehnologija bi mogla da posluži kao odličan izbor kod poslova gde postoje potrebe za brzim, jednostavnim i jeftinim prototipovima. Tinkercad
Glavna namena programa je kreiranje objekata za izradu na 3D štampačima i pri tome se vodilo računa da bude pristupačan što većem broju korisnika, uključujući i decu. Celokupna koncepcija umnogome podseća na ono što smo videli kod Designa, tako da mnogo toga rečenog važi i ovde. Meniji sadrže najelementarnije opcije za rad sa fajlovima, kao i za manipulaciju nad objektima (Copy, Paste, Duplicate, Delete). Na desnoj strani se nalazi panel koji sadrži geometrijske primitive, kao i veći broj objekata nastalih manipulacijom nad primitivima. Našlo se mesta i za manje korisne stvari, kao što objekti za pojedinačna slova, brojeve i simbole. Nedostaju opcije za definisanje vektorskih objekata, kao i za logičke operacije nad telima. Još više nedostaje kocka za navigaciju kroz 3D prostor. Zato je određivanje dimenzija pomoću kotnih linija subjektivno rešeno još bolje nego u slučaju Designa. • • • Iako je reč o besplatnim aplikacijama, deo njih će vam ponuditi ograničen skup mogućnosti u odnosu na komercijalne varijante, ali je i to u suštini sasvim dovoljno da se obave potrebni poslovi. Primetno je da u skoro svim modulima postoji određen stepen nedorađenosti i manjkavosti, što je slučaj u praktično svim besplatnim Autodeskovim proizvodima za mobilne platforme koje smo videli. Očigledno je da firma ne ulaže mnogo napora u projekte koji ne donose veliku materijalnu korist. Na zapadu je poslednjih desetak godina izrastao snažan pokret „mejkera”, svojevrsnih multidisciplinarnih tehnoloških hakera koji uživaju u inventivnom radu i majstorisanju i ovaj kompleks alatki treba posmatrati kao pokušaj Autodeska da tu grupu ljudi što više privuče u svoju orbitu. Igor S. RUŽIĆ | |||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |