TEST DRIVE<>
021999<><>

3dfx Voodoo II, 3dfx Voodoo Banshee, Matrox G200, S3 Savage3D, nVIDIA Riva TNT

Kartice za zahtevne igrače

Kada je u pitanju hardver, može se slobodno reći da je prethodna godina protekla u znaku 3D grafičkih kartica. Za koju se odlučiti?

Revolucija koja je započeta na tom polju sa 3dfx Voodoo čipom prerasla je u pravi rat između najjačih svetskih proizvođača grafičkih čipova. Posledica toga je nekoliko konkurentnih čipova na tržištu i veliki broj grafičkih kartica zasnovanih na nekom od njih. Ovaj tekst treba da ukaže na prednosti i mane tih čipova, a ne pojedinačnih grafičkih kartica, polazeći od toga da je razlika između dve kartice zasnovane na istom čipu minimalna.

3dfx Voodoo

Kada je prvi Voodoo čip ugledao svetlost dana, tada gotovo anonimna firma „3dfx Inc.” nije ni slutila koliko će to uticaja imati na čitavu kompjutersku industriju. Kompjuterska grafika na PC računarima doživela je prvi veliki radikalni napredak od pojave VGA kartica. Firma „3dfx” je do danas ostala među vodećim na ovom polju, a na tržištu je predstavljaju Voodoo II i Banshee čipovi. Mnogi im zameraju na oholom ponašanju u marketingu i promociji svojih čipova, ali jednostavno rečeno – može im se. Postavili su standard koji je većina kompanija uzela kao model za svoje proizvode.

Game Master II (Voodoo II)
Game Master II (Voodoo II)
Voodoo II čip svima je poznat. Iako je najstariji među aktuelnim čipovima i dalje je jedan od najbržih. Posebna mogućnost da se dve Voodoo II kartice spoje u takozvani SLI režim omogućava ovom čipu veliku prednost u odnosu na sve ostale i ubedljivo najbolje performanse ostvarene na svim testovima. Objektivne zamerke na račun Voodoo II čipa odnose se na potrebu za posebnom primarnom, običnom grafičkom karticom kao i ograničenje na rezoluciju od 800 x 600 (odnosno 1024 x 768 za SLI režim). Ostale zamerke svode se na 16-bitni Z-buffer i nemogućnost 32-bitnog renderovanja, mada objektivno gledano, za današnje igre to i nije potrebno. A sirova snaga koju postižu dve Voodoo II kartice i dalje je nedostižna za sve konkurente.

Acorp A-392 (Banshee)
Acorp A-392 (Banshee) 
„Banshee” je prvi „3dfx-ov” integrisani 2D/3D čipset. Prednost u odnosu na konkurentne kartice je podrška za Glide („3dfx-ov” OpenGL API). Od svog starijeg brata razlikuje se po većem radnom taktu i nedostatku drugog čipa za procesovanje tekstura (Voodoo II ih ima dva). To dovodi do toga da Banshee bude sporiji od Voodoo II u igrama tipa Quake II ili Unreal (koje koriste takozvani multi-texturing). S druge strane, u igrama koje ne koriste multi-texturing, kao što su današnje Direct3D igre tipa Forsaken ili Incoming, Banshee je brži zahvaljujući svom većem radnom kloku. Nažalost, dve Banshee kartice nije moguće vezati u SLI konfiguraciju, a nedostatak AGP 2x podrške mogao bi da bude kritičan za nadolazeće igre.

Matrox G200

Matrox G200
Matrox G200
„Matrox” se u trku uključio u proleće prošle godine sa svojim novim čipom sa oznakom G200. Poznavajući renome firme kao što je „Matrox”, od ovog čipa se mnogo očekivalo. No, sama tehnička rešenja za koje se „Matrox” odlučio, dovela su do toga da od svih današnjih čipova ovaj bude, u neku ruku, najmanje interesantan. Na svim testovima redovno je ostvarivao najslabije brzinske rezultate, iako su oni čak i takvi podnošljivi za normalno igranje današnjih igara. Podrška za AGP 2x je pohvalna, a prednosti koje ima u odnosu na ostale kartice kao što su podržani 32-bitni rendering i 32-bitni Z-buffer, doprinose boljem kvalitetu renderovane slike, ali ipak nisu dovoljno pokriće za malu brzinu grafičkog čipa. Dodatna otežavajuća okolnost je i nedostatak pravog OpenGL ICD-a koji „Matrox” obećava već pola godine. Umesto njega, „Matrox” je napravio Direct3D wrapper koji OpenGL pozive prosleđuje Direct3D drajveru, što dovodi do neumitnog pada u performansama. U čisto Direct3D igrama, G200 stoji mnogo bolje, ali i dalje ima najslabije performanse u odnosu na konkurenciju. G200 bi kupce pre mogao naći u korisnicima kojima je potreban kvalitetan i dobar prikaz slike u veoma visokim rezolucijama uz veliko osvežavanje ekrana (sa 8 MB memorije i RAMDAC-om na 250 MHz, G200 može da prikaže desktop veličine do 2048 x 1536 piksela).

S3 Savage3D

Cardex Savage3D
Cardex Savage3D 
Firma „S3” predstavila je svoj novi čip pod sloganom „Voodoo II performanse po S3 cenama”. Slogan im je lep, još samo kada bi u potpunosti bio tačan. Mora se priznati da su mu barem dali odgovarajuće ime („savage” – engl. divlje, divljak). Čip se upravo tako ponaša. Neosporno je da poseduje veliku sirovu brzinu i mogućnosti, ali se u isto vreme ponaša „neukroćeno”, ponajviše zbog Beta verzije drajvera. To se najviše manifestuje u Quakeu II i sličnim igrama, gde ponekad neće da radi u rezoluciji 800 x 600. Nekada se umesto celog ekrana vidi samo jedan deo slike, igra ponekad „koči”... Boje pod Windowsom deluju pomalo bledunjavo i isprano, a prilikom podizanja sistema ekran može da pocrni i bljesne što ostavlja utisak nedovršenog proizvoda.

Ono što Savage razlikuje od na konkurentskih čipova jeste S3TC (S3 Texturing Compression) tehnologija, na koju je firma „S3” veoma ponosna. S3TC služi za dinamičku kompresiju i dekompresiju tekstura (uz određeni gubitak kvaliteta). Cela stvar mogla bi biti upotrebljiva kada igre počnu da koriste glomazne teksture u visokoj rezoluciji, što još uvek nije slučaj. Loša stvar je što nije moguće odrediti pojedinačno koje teksture treba kompresovati, već se kompresuju sve, što dovodi do slabijeg kvaliteta celokupno prikazane slike. Savage3D poseduje veliki potencijal, po prilično niskoj ceni. Ipak, sa trenutnom verzijom drajvera, Savage3D je ostavio najslabiji utisak.

nVIDIA Riva TNT

ELSA Erazor II (Riva TNT)
ELSA Erazor II (Riva TNT) 
Posle delimičnog uspeha sa Riva 128 čipom, „nVIDIA” je napravila pun pogodak sa Riva TNT čipom. O ovom čipu se mnogo priča i kod nas i na Internetu. TNT je skraćenica za „TwiN Texel” i asocira na dva rendering pipelinea, slično kao i kod Voodoo II čipseta. Osnovne prednosti u odnosu na Voodoo II su mogućnosti rada do rezolucije od 1600 x 1200 (zamislite Quake II u toj rezoluciji na 21-inčnom monitoru!), zatim pravi OpenGL ICD (što nema nijedna druga testirana kartica) kao i AGP 2x podrška (za dolazeće igre). Sa druge strane, TNT je dosta procesorski zavistan i svoju pravu snagu pokazuje tek na jačim mašinama. Iz samih testova vidi se da su performanse TNT-a u OpenGL-u u rangu Voodoo II performansi (Voodoo II SLI je i dalje ispred) dok je u Direct3D-u TNT dosta brži od Voodoo II i približava se performansama Voodoo II SLI.

Vatreno krštenje

Za potrebe testa imali smo sledeće kartice na raspolaganju: Cardex Savage3D, Elsa Victory II (Voodoo Banshee), Elsa Erazor II (Riva TNT), Acorp A-392 (Voodoo Banshee), Acorp AT-26 (Voodoo II), dve Game Master II (Voodoo II) i Matrox G200. Kartice su testirane na Celeron 300A procesoru, overklokovanom na 450 MHz, Chaintech 6BTM ploči sa 64 MB SDRAM memorije pod Windowsom 95. Korišćena je verzija 3.20 Quakea II i najnoviji drajveri za kartice koji su se mogli naći do sredine januara.

Quake II je, naravno, poslužio kao osnovni benchmark. Ova igra je i razlog zbog kojeg su mnogi kupili 3D karticu i igra koje je zasigurno obeležila novu grafičku eru na PC računarima. Rezultati testova pokazuju trenutni odnos snaga datih čipova u OpenGL okruženju (što će reći većini današnjih 3D igara). Rezultati jasno pokazuju da je Voodoo II SLI i dalje neprikosnoven vladar kada je Quake II u pitanju. Riva TNT je nešto sporija od Voodoo II kad je reč o rezoluciji 640 x 480, ali je zato brža u rezoluciji 800 x 600. Banshee je na četvrtom mestu sa i dalje visokim performansama (40 fps-a u 800 x 600 je sasvim dovoljno za ugodno igranje). Sledi Savage3D, koji na nekim mestima i prestiže Banshee po brzini, ali uz već navedene probleme je daleko manje prijatan za igranje. Matrox G200 je postigao najslabije rezultate, ali je i dalje prijatan za igru sa visokim kvalitetom slike i podnošljivom brzinom.

Kad je reč o Direct3D igrama, još ne postoji igra koji bi bila povoljan benchmark za DirectX 6.0 tako da smo se odlučili za Forsaken koji je DirectX 5 igra, ali je dobar kao merilo sirove snage datih čipova pod Direct3D-om. Sve kartice su pokazale rezultate daleko veće od minimalnih potrebnih za prijatnu igru. U rezoluciji 640 x 480 Riva TNT i Voodoo II SLI su se „zakucale” na 242 FPS-s(!!!) i ograničavajući faktor je postao CPU koji jednostavno nije mogao da generiše više frejmova. Takođe, zahvaljujući svom većem kloku, Banshee je bio znatno brži od Voodoo II i vrlo blizu performansi TNT-a. Matrox G200 je pokazao dobre Direct3D performanse, prestigavši i Voodoo II u rezoluciji 800 x 600.

Šta kupiti?

Na to pitanje ne možemo dati definitivan odgovor, jer se on razlikuje od konkretnih potreba. Ako ste beskompromisni igrač i želite svaki delić performansi koje možete dobiti, a pritom i imate para da ne znate šta ćete s njima, odgovor bi bio: Riva TNT + Voodoo II + Voodoo II. No, naravno malo kome treba tako nešto. Otežavajuća okolnost za Voodoo II je što vam treba dodatna grafička kartica, ali ako već imate jednu i planirate upgrade Voodoo II će vam doneti najviše performansi za najmanje para. Dve Voodoo II kartice nešto su skuplje od TNT-a i donose više performansi, ali će vam uzeti ukupno tri slota u mašini. Riva TNT je jako primamljiv proizvod, ali i dalje sa visokom cenom. Banshee i G200 su ukupno gledano dosta slabiji a Savage3D, iako veoma jeftin, deluje prilično nedorađeno. Možda će se i slika o njemu promeniti sa nekom novom revizijom drajvera.

Ako vam se ne žuri, možete da sačekate neke od novih kartica koje stižu u proleće. ATI Rage 128 (tj. Rage Fury) trebalo bi da bude bar na nivou TNT-ovih performansi, ako ne i bolji. Za sredinu proleća najavljen je i Voodoo 3, a Permedia 3 i TNT 2 se očekuju krajem proleća. Uglavnom, očekuje nas opet jedna burna godina, bar što se grafičkih kartica tiče.

Vladimir PRELOVAC

 
Samsung SyncMaster 531TFT, NEC MultiSync LCD1500M
Creative Sound Blaster Live! Value
3dfx Voodoo II, 3dfx Voodoo Banshee, Matrox G200, S3 Savage3D, nVIDIA Riva TNT
Šta mislite o ovom tekstu?
MiroVIDEO DC50
Samsung SDC-33
AudioExcel AV-530
Abit BH6
Acorp 100Base TX 5 Port Stackable Hub
Elsa GLoria L/MX
ATI XPert 98 AGP
Elsa MicroLink Office, Acorp A-56EMS, HK Robotics (Lucent), Acorp A-56PML
Mustek 12000SP
Logitech Cordless Desktop, Cordless Mouse, NewTouch Compact Keyboard
Bar-code Reader CCD-80S

Rezultati testova
Quake II Timerefresh (frejm/s)
Quake II Demo1 (frejm/s)
Forsaken Mark (frejm/s)
(Za prikaz dijagrama neophodan je browser sa uključenom podrškom za JavaScript)

KONTAKT (Elsa, Matrox, Cardex):
List Computers
KONTAKT (Acorp):
Necline
KONTAKT (Game Master):
Computer Dream
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera