INTERNET<>
072001<><>

Elektronski junaci

Zavođenje virtuelnog

Možda bi trebalo reći „zavodljivost virtuelnog”, ali budući da se već dugo realni i virtuelni svet snažno prepliću, ponekad se sama granica između njih i ne vidi. Zato i nije sigurno koji svet zavodi onaj drugi

Početkom osamdesetih godina prošlog veka Japan je postao jedan od svetskih lidera na polju umetnosti stripa. Svet je zahvatila Animanija – prava pomama za japanskom manga industrijom. Japanske mange ili anime, kako nazivaju stripove na Dalekom istoku, popularizovane su putem strip magazina i televizije, jer su se najčitaniji i najomiljeniji likovi brzo selili u filmsko okruženje (tj. u svet animiranih filmova). Likovi sa okruglim glavama i krupnim izražajnim očima vrlo brzo su sofisticirani za potrebe američkog tržišta. Eksploziju je najavio internacionalni uspeh filma „Akira” iz 1988. godine, a godišnja prodaja manga-stripova tokom devedesetih godina dostigla je cifru od oko 11 milijardi kopija! Sajberpank tematika ušunjala se u svet anime, a film „Ghost in a Shell” (1995), koji je među prvima koristio kompjutersku grafiku kasnije modifikovanu i poboljšanu u filmu „Matrix”, samo je potvrdio suverenost japanskog strip-pravca.

Ovi kratki podaci navedeni su da bi se stekao uvid u ono što će polovinom devedesetih godina postati kompjuterski stereotip, sa pojavom igrica zasnovanih na manga umetnosti i fantastičnom svetu Tolkina. Stereotip lika i tematike virtuelnog sveta.

Svi su čuli za Laru Kroft, posebno nakon premijere filma rađenog na osnovu kultne kompjuterske igre „Tomb Raider”. Ko ne poseduje Sony Playstation, možda ne zna za serijal igara pod imenom „Final Fantasy”, koji je takođe uzet kao ideja za film, a čija je premijera u našim bioskopima 17. avgusta, a sa „Svetom kompjutera” film možete pogledati i pre toga!

Što se tiče novog Diznijevog filma „Monsters Inc.” - slatki mali biholder u zvaničnoj najavi navodi nas na pomisao o prelazu imeđu Ravenlofta i Baldur’s Gatea! Da ne pričamo o opštoj histeriji koja nas čeka krajem godine, pred premijeru prvog dela serijala „Gospodar prstenova”.

Kako uočavamo, ovogodišnji filmski hitovi nisu ništa drugo do pokušaj da se ekranizuju najmasovnije ljudske fantazije protekle dekade, uz primenu najsavremenije tehnologije.

Ljudska mašta u 21. veku? Čini se - akcioni heroji iz manga sveta, sajber okruženje, ratnička utopija, kids-only.

Ali, tu se provlači i drugačija strana priče, ona koja je vezana upravo za fantazmagoriju međuljudskih odnosa. Zaplet je drugačiji. Godine skakanja, pucanja, puzanja i ubijanja naterali su neke od nas „realnih” da osmotrimo virtuelni svet drugačije.

Ono što je japanski umetnik Eri Izawa naveo u svom on-line eseju može se primeniti i u ovom slučaju „...anime pričaju univerzalnu priču o ljudskom progresu i ličnom odrastanju. Mnogi ljudi se pitaju ko su. Neki su izgubljeni, kriju se iza maski koje štite njihova najtananija osećanja. Neki od nas zaboravljaju da maske nisu stvarne. Ljudi čine greške, povređuju druge, propadaju. Ipak, neki imaju hrabrosti da pogledaju unaokolo; oni ostaju verni sopstvenim, dubokim idealima; bore se da prihvate svoje greške i uče iz njih. Ova poruka stalno se ponavlja u svetu anime. Ona je široko rasprostranjena kao i lako uočljivi stereotipi: velike oči, kosa, ženske grudi, mašine i krv do kolena. Ali, stereotipi se gube pred dubinom poruke koja je tako često usađena u anime.”

Da je Eri Izawa u pravu, potvrđuju milioni sajtova na Internetu. Vlasnik/ca jedne od njih navodi: „...moje lične informacije nemaju nikakve veze sa činjenicom što umem da se bavim crtanjem. Ovaj sajt ne služi unapređenju moje karijere ili kao sredstvo za zavođenje. Ja ovo radim da pobegnem od realnosti! Ne podsećajte me šta sam, niti da li uopšte postojim. U redu?” Kao vlasnik sajta navodi se „Sefirot” (Sephiroth), jedan od glavnih negativaca iz igre „Final Fantasy VII”... i ovo nije usamljeni slučaj - sajtova sa istim imenom ima preko sto hiljada!

Upravo to rastezanje i širenje poslednjih granica između virtuelnog i realnog navodi nas da shvatimo da se ljudski duh oslobađa upravo kroz kompjuterski svet. Ako je tehnologija uzela jedan deo ljudskosti od nas, u vidu odvajanja od našeg socijalnog okruženja, čini se da će se umesto stalne bojazni – da će oduzeti i onaj deo nepomućene ljudskosti u nama – desiti da nam pomogne da je opet otkrijemo i razvijamo.

Rešenje nije u poistovećivanju sa negativcima iz kompjuterske igre. Ili u intenzivnom razmišljanju o načinu ubijanja koji je na tom i tom nivou dopušten, niti u sklapanju braka preko Interneta, ili zaljubljivanju u izmišljen, nacrtan lik... ma koliko „cool” njegove oči bile, ili njena kosa (da li ste pomislili na Laru Kroft?).

Ipak, romantika nije uništena. Želja čovečanstva da veruje u dobro, u srećan kraj, u ultimativnu ljubav, vidi se i na Internetu: na sajtovima koji su posvećeni prepravljanju krajeva ponuđenih u igricama, peticijama da se neki virtuelni lik nanovo oživi ili da se putem Interneta omiljeni par iz igrice venča (!). To uvek uključuje one likove koji su se dokazali u virtuelnom svetu: da su sposobni da priznaju svoje greške, da mogu da se promene na bolje, da imaju mogućnost da steknu prijatelje, da pobede sebe i svoje strahove i na taj način postanu heroji. Unutrašnji razvoj i napredak likova je ono što priču čini stvarnom i ljude saosećajnima.

Kamo sreće da se sve to prenese na realni svet – zavodljivost dobrog ne treba da ustukne pred nemogućnošću virtuelnog. Ono nam daje umetničku slobodu, a ona je nepresušna, zar ne?

Iris MILJKOVIĆ

 
Elektronski junaci
Šta mislite o ovom tekstu?
Zaštita elektronskih podataka
Odlazak originalnog „Mrežanina”
Povlastice za korisnike servisa 041
Zarada na Mreži (2)

Istorijat Mange:
www.uncc.edu/~medomoto/3209/anime/anime_contents.html
www.netscool.com/students/andy1/history.html
Final Fantasy VII:
sefirosu.homestead.com/Main.html
www.anipike.com/ff.html
Tomb Raider:
www.tombraiders.com/
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera