![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||||||||
Završni iskorak ka punom profesionalizmu video montaže
Paralelno sa ekspanzijom DV-a, kompjuterski softver vezan za problematiku obrade digitalnog video materijala doživeo je pravi procvat. Softverske kompanije, od onih malih i nezavisnih u kojima se poslovično rađaju sveže i originalne ideje, pa sve do giganata čija su imena poznata već i bakicama koje na pijaci prodaju jaja i sir, vode žestoku tržišnu bitku oko potencijalne klijentele. Jedni su, što je sasvim prirodno, okrenuti tzv. consumer tržištu, dakle onima koji obradu video signala posmatraju kao zabavnu međufazu, da ne kažemo nužno zlo, u procesu prebacivanja DV snimka na DVD ili neki sličan medij. Naravno, postoje i oni drugi čiji zahtevi idu mnogo dalje, a kojima su namenjeni proizvodi visoke klase, i do deset puta skuplji (ali i moćniji) od amaterskih. Raznolikost softverskih rešenja ovog tipa je, dakle, veoma velika, a o nekima od njih „Svet kompjutera” je pisao proteklih meseci. Međutim, nije sve oduvek bilo tako. Crni pastuv
Premiere Pro (zapravo verzija 7.0) je aplikacija kreirana ekskluzivno za Windows XP (Home ili Professional Edition) sa instaliranim Service Packom 1 i optimizovana je za Intel Pentium procesore. Ovako striktna orijentacija, koja isključuje Windows 2000, a upotrebu AMD-ovih procesora sužava samo na XP modele možda deluje pretenciozno i u najmanju ruku nefer prema mnogim vlasnicima računara, ali je u osnovi imala za cilj maksimalno iskorišćenje resursa operativnog sistema, pogotovo kada je u pitanju završni rendering gotovog projekta odnosno njegovo eksportovanje u odabrani format. Iako po zvaničnim podacima traži minimalno Pentium 3 na 800 MHz, 256 MB RAM-a i 800 MB prostora na hard disku, čisto sumnjamo da će bilo ko jednu ovako zahtevnu aplikaciju pokušati da potera na navedenoj konfiguraciji. Za optimalne rezultate potreban je P4 na 2-3 GHz, 1 GB RAM-a i poveći disk, od 80 GB i više. Razlozi su jednostavni: ako se zna da jedan sat video zapisa u DV25 formatu (Standard DV i MiniDV) zauzima oko 13 GB prostora i da je potrebno obezbediti još toliko praznog mesta za „svopovanje” i eksportovanje, sledi da je za njegovu komfornu obradu potrebno odvojiti oko 25 GB.
Da se stare navike ipak teško menjaju, vidi se iz načina na koji je organizovan desktop Premiera. Iako je sam interfejs, uključujući i ikonice, potpuno redizajniran, osnovni layout namenjen editovanju filmskog zapisa ostao je skoro isti. Za razliku od sličnih programa, rad u njemu se i dalje izvodi u dva prozora: levom, koji služi kao izvorni i u kojem se vrši fino podešavanje audio-video efekata i tranzicija, i desnom, koji je vezan za vremensku liniju (timeline) i prikazuje krajnji rezultat montaže, kao i sve ono što se u tom procesu dešava. Korisniku je, po ugledu na Photoshop i druge proizvode ove kuće, pružena puna sloboda u organizaciji prozora unutar desktopa, s tim što su autori ugradili četiri predefinisana rasporeda vezana na najznačajnije faze u postupku obrade materijala: montaža slike, primena specijalnih efekata, montaža i obrada zvuka i korekcija boja. Sve u svemu, onima koji su navikli da koriste programe niže kategorije sa „user friendly” interfejsom, okruženje Premiera će delovati komplikovano i nerazumljivo, ali kada se čovek navikne, njegova funkcionalnost dolazi do punog izražaja. Igra bez granica Proces obrade digitalnog video zapisa počinje njegovim „hvatanjem” (capturing), koje se ostvaruje povezivanjem kamkordera i računara preko IEEE 1394 odnosno FireWire veze. I tu se odmah uočava bitna novina u Premieru Pro – program konačno ima mogućnost detekcije scena na video traci, pa će ih, ako je opcija uključena, automatski razdvajati i tako pripremati za montažu. Konkurentski proizvodi poput Sonic Foundryjevog Vegasa 4.0 ili Pinnacleovog Editiona 5 odavno poseduju tu sposobnost. Prozor Timeline, koji predstavlja srž aplikacije i u kojem se vrši manipulacija scenama, takođe je unapređen. Pre svega, sada je u okviru jednog projekta moguće otvoriti više „kartica” koje se nazivaju sekvence. Svaka sekvenca može biti film za sebe, pa je na taj način moguće paralelno montiranje više „epizoda” od istog sirovog materijala (npr. istovremeno montiranje dva DVD-a od materijala sa tri DV trake). Podrazumeva se da se isečci, video, audio ili kombinovani, mogu rutinski prebacivati iz jedne sekvence u drugu, a kao zgodna opcija pojavljuje se i mogućnost njihovog grupisanja, na sličan način kako se to radi sa objektima u programima za obradu rasterskih i vektorskih slika. Navigacija duž vremenske linije je lakša, njeno rastezanje i skupljanje pojednostavljeno, ali se, nažalost, skok na određeni kadar prilikom kontinualne reprodukcije video klipa završava njegovim zamrzavanjem. Vegas 4.0 je, dakle, po ovom pitanju ostao napredniji. Najzad, kada govorimo o preciznoj montaži, kada je sliku i zvuk potrebno uklopiti sa savršenom preciznošću, na scenu stupa tzv. trim prozor, koji je daleko funkcionalniji u poređenju sa verzijom 6.5.
Ozbiljni korisnici će znati da cene činjenicu da se novi Premier oslanja na YUV kolorni sistem, koji je prirodan za digitalni video. To praktično znači da program prilikom procesa hvatanja video zapisa ne vrši konverziju u RGB sistem, zadržavajući pri tom potpuno prirodne boje. O uštedi vremena i prostora da i ne govorimo. Ipak, ako se javi potreba za korekcijom boja, na scenu stupa novi „three-point color” modul, u okviru kojeg je moguće podesiti bukvalno bilo koji parametar vezan za korekciju slike. Na polju zvuka Premiere Pro je načinio ogroman kvalitativni skok. Pre svega, puna podrška 24-bitnog zvuka i semplinga do 96 KHz, kao i ASIO (Audio Stream Input/Output) kompatibilnost, što sve predstavlja ekvivalent SACD (Super Audio CD) i DVD-A standardima, omogućava kreiranje 5.1 surround zvuka najvišeg kvaliteta. Program je tu zapravo ispred svog vremena jer je još uvek teško zamisliti DVD video izdanja sa zvukom takve rezolucije. Audio mikser je izvanredan za softver ovog tipa. Editovanje zvuka je moguće do nivoa „subframeova” sa neverovatnom preciznošću – do devedesetšestohiljaditog dela sekunde (1/96.000 s). Konačno, tu su i VTS (Virtual Studio Technology) efekti, tačnije njih sedamnaest, pomoću kojih se zvuk može dovesti do nivoa perfekcije. Finalni korak u pripremi filma jeste njegovo eksportovanje u željeni format. A to je polje na kojem ovaj program zaista briljira. Pored standardnih mogućnosti da se izmontirani film ponovo snimi na DV traku ili odmah kreira sirovi DVD (dakle, bez menija i sličnih kozmetičkih ulepšavanja), njegov glavni adut je modul Adobe Media Encoder, doslovno čitava aplikacija, u kome su moguća podešavanja od kojih zaista boli glava, naročito u slučaju snimanja generičkog MPEG-2 fajla. Za one koji nisu dovoljno iskusni, na raspolaganju su brojne opcije koje sadrže predefinisane parametre. Na primer, kada je reč o MPEG2-DVD formatu, postoji čak šest tipova podešavanja za televizijski sistem PAL, ali to ne znači da korisnik ne može da kreira i neki novi. Brzina renderovanja je na zavidnom nivou, ali proces ipak može da potraje, pogotovo ukoliko je na čitav film primenjen određeni filter ili efekat (recimo, osvetljenje, korekcija boja ili kontrast), a sve se izvodi u dva prolaza. Adobe Premiere Pro je definitivno opravdao svoj novi sufiks. Doslovno ne postoji ni jedan segment programa koji nije pretrpeo unapređenja, od kojih su neka naizgled zanemarljiva, većinom usmerena ka boljoj funkcionalnosti, a druga suštinska, koja Pro verziju definitivno vraćaju na tron softverskih alata za nelinearnu video montažu. Konkurencija definitivno ima razloga da se češka po glavi. Slobodan MACEDONIĆ |
| |||||||||||||||||||||||||||
![]()
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |