INTERNET<>
052004<><>

Google vs. Yahoo

Hladni rat pretraživača

Google je napadnut i odlično se brani

Pre šest godina Google je postao marka, sinonim za pretraživanje Interneta. Microsoftov bezuspešni pokušaj da ga otkupi bio je još jedan znak rastuće popularnosti i uspeha ovog kralja među pretraživačima. Ali, nešto stariji, a svakako mnogo veći i bogatiji, Yahoo i MSN ne zadovoljavaju se drugim i trećim mestom i ulažu velike svote novca, kao i umeće stotine inženjera kako bi razvili algoritme i programe koji bi mogli da podriju popularnost koju ima Google. Pretraživači kao što su AltaVista ili HotBot su odavno ostali u pozadini, tako da se bitka za titulu rasplamsala između dva igrača, a otpočela je tokom jula 2003. godine, kada je Yahoo objavio otvoreni rat Googleu... Ali ko su zapravo sučeljene strane?

Yahoo! Inc.

Kada su 1994. godine dva studenta sa Stanforda pokrenula Yahoo iz hobija, nisu ni slutila da stvaraju giganta koji će uveliko promeniti način komunikacije i on-line kupovine mnogim korisnicima Interneta. Zapravo, različite Yahoo servise na 13 različitih jezika koristi oko 237 miliona korisnika širom sveta, registrovanih u 25 zemalja. Značajan broj (oko 70% korisnika) je sa teritorije SAD i mnoge opcije na Yahoou – računajući i rezultate pretraživanja – su doskora bile prilagođene njima. Bez obzira na to, ova firma je u prvom kvartalu ove godine zaradila 758 miliona dolara, gotovo duplo više u poređenju s istim periodom prošle godine. Najpopularniji servis i dalje ostaje Yahoo!Mail, ali ubrzano se radi na optimizaciji rezultata pretraživanja, za koje je doskora bio zadužen Google...

Google Inc.

Google u ovom momentu sadrži Web indeks sa više od 6 milijardi podataka odnosno 4.28 milijardi Web strana, 800 miliona slika, 845 miliona Usenet poruka u više od 30.000 kategorija i rastuću kolekciju informacija vezanih za knjige. Godine 1998. osnovala su ga dva studenta sa Stanforda (zvuči poznato?), a Google danas drži monopol kada je u pitanju pretraga na Internetu jer procesira čak 80% svih upita na Internetu, što nije samo stvar koja laska vlasnicima kompanije – godišnja zarada premašuje 100 milijardi dolara, smatraju stručnjaci, dok zvaničnici u Googleu odbijaju da komentarišu ove procene. Bar dok se ne pojave na javnoj aukciji...

Rat!

Stručno „opipavanje” terena započeo je MSN Search prošlog jula, po svim upitima treći pretraživač Interneta po važnosti, koji je istovremeno i najisplativija jedinica Microsofta – čini je manje od 50 ljudi, a donosi godišnju neto zaradu od 150 miliona dolara! Naime, oni su stvorili tzv. MSNBot, prototip Web „rovca” (Web crawler robot) koji sakuplja informacije sa sajtova po kojima surfujete da bi sklopio neku vrstu pretraživog indeksa. Rezultati takvog „rovarenja” ne moraju da se slože sa rezultatima pretraživanja koje biste dobili posetom, na primer, sajt MSN Searcha (www.msnsearch.com/msnbot.htm). Microsoft je odlučio da ulaže u sopstvenu infrastrukturu posmatrajući dugogodišnju bitku Yahooa i Googlea za prevlast, usput mudro pokušavajući da otkupi Google! Na svetskom ekonomskom forumu, održanom krajem januara ove godine, čelnici obe firme su se posmatrali preko nišana, a sam Bill Gates je izjavio da je „...naš pristup bio progrešan kada smo odlučili da ignorišemo tržište koje uključuje pretraživanja”, u isto vreme čestitajući tvorcima Googlea. „Ali”, dodao je značajno, „stići ćemo ih!” Da ratovi proizvode i naizgled neverovatne saveznike, pokazuje višegodišnja saradnja Yahooa i Googlea, pri čemu je Yahoo koristio tehnologiju partnerske firme u pretraživanju. Međutim, tokom vremena zvaničnici u Yahoo! Inc. su se zabrinuli zbog brzog razvoja koji Google ostvaruje preko, činilo im se, njihovih leđa. Zato su prošlog leta prekinuli saradnju i otkupili Inktomi, pretraživač sa algoritamskom tehnologijom sličnom Googleovoj, kao i Overture. Nensi Blečmen, autor nezavisnog vodiča za Google (www.googleguide.com), smatra da i Microsoft i Yahoo svejedno čeka ogroman izazov, budući da Google štimuje svoj sistem posmatrajući kako korisnici ovog pretraživača menjaju sopstvene upite. A da bi dokazala koliko je to tačno i koliko nije ni najmanje zabrinuta za svoju budućnost, firma Google Inc. se odlučila na niz (ne)očekivanih poteza koji će verovatno još više razbuktati ratne igre!

Ko će koga?

Potpuni šok je nastao krajem prošle godine, kada je Google najavio izlazak u javnost i ponudu svojih akcija preko on-line aukcija. Činjenica da će na taj način u potpunosti zaobići Wall Street gorile, onemogućujući im da dograbe svoj deo kolača u transakcijama, nije nikoga ostavila ravnodušnim. S jedne strane, Google je našao sjajan način da sakupi „živ” novac koji mu je potreban za nabavku i razvoj tehnologije – aukcijska ponuda mu može doneti četiri milijarde dolara, uz tržišnu kapitalizaciju od preko 15 milijardi dolara – a s druge strane je pokupio simpatije „smrtnika”, koji su nepodeljeno stali na njegovu stranu. Preko aukcije će velikom broju malih investitora i pojedinaca biti omogućeno da se priključe igri, do sada dostupnoj samo Wall Street svetu visokih rizika. Istovremeno, ovo sprečava da Google preuzme neka velika kompanija (čitaj: Microsoft). Doduše, ovakav konkretan aukcijski metod nije novost – do sada su ga koristile firme poput Singapore Telecoma ili East Japan Railwaya. Posle prvih alarmantnih vesti, na forumima su se pojavile poruke podrške, potvrđujući kredibilitet koji Google ima kod korisnika Interneta, a ako ništa drugo, pokazujući rezultat sjajne PR strategije!

U međuvremenu, glave su se malo ohladile. Sindi Mekafri, portparol Googlea, odbila je da kaže nešto više o planovima firme za javnu ponudu, a Erik Šmit, Googleov izvršni direktor, naglasio je početkom februara da firma još ne planira da javno nastupi ni sa kakvom ponudom! Ali, svi i dalje čekaju, uzdržavajući dah – bankari Wall Streeta, kao i celokupna Internet javnost. A stručnjaci i dizajneri Googlea takođe ne miruju – krajem marta su pokrenuli specijalizovane servise Googlea kao što su personalizovano pretraživanje, Froogle servis za „pametnu” on-line kupovinu koji je još u beta fazi i – kao prvoaprilsku šalu za Yahoo – besplatan mejl (gmail.google.com)! Nazvan Gmail, ovaj web-based mejl nudi čak 1 GB prostora, automatsko organizovanje individualnih mejlova i već razrađen sistem pretrage – ovoga puta namenjen folderima koje ste organizovali u sopstvenom nalogu! Šamar Yahoou? U svakom slučaju, rukavicu je ovog puta bacio Google, posle osmomesečnog planiranja i razrađivanja taktike. Udarac je plasiran u najranjivije mesto Yahoo! Inc., a da li će odgovor doći uskoro i da li s te ili s neke druge strane, ostaje da pažljivo pratimo.

Iris MILJKOVIĆ

 
Bežične mreže
Budući Internet
ChatNannies
Office kao browser
Nagrada za WWW
Google vs. Yahoo
Šta mislite o ovom tekstu?
4G
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera