Operacija „Pravedna stvar”, američka invazija Paname (1989) sa ciljem svrgavanja ubogog Manuela Norijege, poslužila je kao inspiraciona baza Avalancheu, švedskom game developeru, za igru sa sličnim ciljem, ali potpuno drugačijim pristupom. Delikatni akt nasilne promene režima u zaostaloj latinoameričkoj zemlji ovde nećete izvesti kao komandant invazione armije od 30.000 ljudi, već kao usamljeni operativac CIA Riko Rodrigez. San Esperito, mala ostrvska država koja neodoljivo podseća na Kubu, već godinama je trn u oku aktuelnoj administraciji SAD, koja naposletku odlučuje da preduzme operaciju niskog intenziteta, šaljući latino verziju Džemsa Bonda da uništi korumpirani državni aparat, samostalno eliminiše veći deo vojno-policijskih snaga i podigne opštenarodni ustanak koji će dovesti do slobodnih parlamentarnih izbora. Deep breath...Srećom, ovaj klišeizirani crap postaje vrlo nebitan već u prvim momentima igre čije konceptualno-tehničke karakteristike teoretski ne mogu da izazovu ništa manje od agresivnog oduševljenja. Najkraće rečeno, u pitanju je ultramoderni GTA klon sa do sada neviđenom slobodom kretanja, akcije i destrukcije. Ostrvski arhipelag koji čini San Esperito ima površinu od 100.000 hektara šuma, sela, gradića, plaža, puteva, planina, livada i svega ostalog što čini teren u širem smislu, uz slobodu kretanja identičnu jednom Oblivionu. Za razliku od tog mamutskog (i precenjenog) RPG brontosaurusa, gameplay Just Causea je potpuno drugačiji. Nalik na GTA naslove, esencija igre je ispunjavanje brzih i eksplozivnih single-player misija (24 obavezne i preko 200 opcionih u punoj verziji igre), uz korišćenje najšireg dijapazona prevoznih sredstava i akcione mehanike kakvu do sada sigurno niste videli. Ogroman broj automobila, motocikala, kamiona, helikoptera, čamaca i aviona ovde čeka samo vas radi davanja inicijalne kapisle neobuzdanoj dinamici. Riko Rodrigez ima sposobnost da vozila menja u letu, naskačući sa jednog na drugo bez obzira na tip. Suludi stunt manevri, skokovi iz helikoptera na automobil u pokretu (ili na avion!), korišćenje padobrana i specijalne kuke kojom se možete zakačiti za bilo koje vozilo u igri celoj stvari daju potpuno neverovatnu dimenziju. Brzina, glatkost i vatrenost akcije su, u nedostatku adekvatnog srpskog izraza, intoxinating. Demo koji smo imali prilike da probamo nudi početnu celinu finalne verzije, u okviru koje imate cilj da likvidirate četiri vladina činovnika, inicirate pobunu gerile u jednom selu i ukradete prototip naprednog terenskog vozila, uspešno vam ilustrujući najznačajnije akciono-koncepcijske momente kojima igra raspolaže. Sve nam ovo miriše na megahit u finalnoj fazi razvoja, a da li smo bili u pravu, najverovatnije ćete saznati u oktobarskom broju. Miodrag KUZMANOVIĆ | | |