The Settlers: Rise of An Empire | Sa svakom novo igrom u serijalu Settlers uvek se postavlja pitanje na koje aspekte gameplaya će se vredni ljudi iz Blue Bytea ovoga puta koncentrisati. Čini se da su tradicionalisti prevagnuli, u The Settlers: Rise of An Empire naglasak je ponovo na izgradnji, upravljanju i planiranju. Borba postoji i ponovo može direktno da se upravlja jedinicama, ali u pitanju su zaista rudimentarne stvari – vaš heroj, odnosno gospodar vaših teritorija, mačevaoci i strelci, i to je to. Istina, vaša pešadija može da zaposedne fiksne ratne mašine kao što su katapulti, ali i borba dalje ostaje samo mali segment upravljanja i razvijanja sopstvenog kraljevstva.U šestim Settlersima ponovo su gradski magacin i pijačni trg centar svakog kraljevstva. Osnova za izgradnju su drvo i kamen koje vaši vredni podanici dopremaju iz šume i kamenoloma. Sem materijala i resursa potreban je i novac – odnosno zlato – koje dobijate redovnim oporezivanjem svoje radničke klase. No, ako im uslovi života postanu nepodnošljivi, vaši naseljenici prestaće da rade i okupiti se na centralnom trgu. Buna, ustanak ili sindikalno organizovani štrajk, ovo jednostavno ne sme da se desi. Zato stopa poreza mora da bude razumna, svi podanici siti, obučeni i zaštićeni, a posle i razveseljeni, čisti i opremljeni za borbu. Putevi, i uopšte infrastruktura, u ovoj verziji ubrzavaju transport i lakoću funkcionisanja vašeg kraljevstva, ali nisu alfa i omega kao nekada, tj. nećete gubiti partije zbog nevešto izgrađenih puteva. Većina građevina, od lovačkih koliba preko pilana i mesara do krojačnica mogu da se unaprede dva puta, čime se povećava broj radnika u njima i ubrzava transport dobara iz te građevine i u nju. Unapređuje se i vaš dvorac, a kako vaš posed raste i postaje sve ozbiljnije organizovan, i vaš gospodar dobija sve veće titule i mogućnosti. Kada na teritoriji koja graniči sa vašom izgradite vojno utvrđenje, kraljevstvo počinje da se širi. Naravno, da biste napravili utvrđenje, morate da rešite problem varvara. To možete da uradite tako što ćete da ih potplatite da se privremeno smire ili ih oružjem ubedite da ostave vaše vredne čovečuljke na miru. U principu, to je ono što je ponovo najsvetlija tačka Settlersa, čovečuljci koji trčkaraju i žive svoje jednostavne, prelepo iscrtane živote pod vašom dirigentskom palicom. Ono što će neki igrači možda doživeti kao lošu stranu jeste sam vizuelni identitet Rise of An Empirea. Vaši podanici izgledaju mnogo realističnije. Naravno nije u pitanju hiperrealizam, ali u pitanju su relativno skladno građeni ljudi, a ne komične čikice sa velikim glavama na koje su mnogi stari znanci Settlersa navikli. S druge strane, novi pristup pruža zaista impresivne prizore, naročito sa opcijom Jump to Settler koja stavlja prateću kameru na izabranog podanika i prati ga u njegovom poslu, sa maksimalnim zumom i pojačanim ambijentalnim zvukovima oko njega. Kada kamera ne zumira, ambijent je tiši, ali zato je tu impresivna muzika, prilagođena okruženju. Dragan KOSOVAC | | |