INTERNET<>
072008<><>

Zarada na sajtu (2)

Optimizacija Greklama

Kako maksimizovati zaradu od prikaza reklama na sajtu

Postavljanje Google reklama na sajt predstavlja tek prvu (lakšu) polovinu posla. Dobro, i bez ikakvih daljih izmena novac od prikaza i klikova na reklame će početi da pristiže, ali to nikako nije maksimum koji može da se ostvari. Implementiranjem jednostavnih i potpuno legalnih izmena na sajtu zarada može da se udvostruči ili čak utrostruči. Osnovno pravilo je da ne smete da budete pasivni kada je program Google AdSense u pitanju. Ne postoji univerzalno pravilo kako se dolazi do maksimizacije klikova na reklame. Potrebno je stalno eksperimentisanje i provera kako svaka izmena u prikazu reklama utiče na zaradu. Takođe, neophodno je i strpljenje pošto se efekti izmene ne mogu videti odmah, već najranije za dva do tri dana. Preporuka je da se nakon svake izmene sačeka bar nedelju dana pre nego što se pristupi novoj izmeni, jer to je minimalan period u kom može da se vidi neki trend rasta ili opadanja klikova na reklame. Zato ovaj tekst ne treba smatrati egzaktnim uputstvom (niti to pokušavamo da predstavimo na taj način) već samo za smernice na šta sve treba obratiti pažnju prilikom optimizacije prikaza Google reklama.

Generalno, postoji tri osnovna načina za poboljšanje zarade od Google reklama. To su prilagođavanje Google reklama sajtu, optimizacija sajta za implementaciju reklama, kao i praćenje ponašanja posetilaca na sajtu. Ovo poslednje predstavlja osnovu svega jer se bez dobre analize ne mogu pravilno implementirati prva dva načina.

Analiza sajta

Kako se vrše analize nije tema ovog teksta, pa se nećemo mnogo baviti time, već ćemo se koncentrisati isključivo na ono što dolazi nakon dobijenih rezultata od analiza. Međutim, postoje analize u samom programu Google AdSense koje mogu da budu od velike pomoći. Recimo, korišćenje kanala u Google AdSense izveštajima može da dâ dobru sliku koliko se reklama prikazuje na odabranim stranicama, koliki je procenat klikova na reklame na tim stranicama itd. Ako pratite trendove samo za ove informacije, lako ćete utvrditi koje stranice donose više novca (i zašto), a kada to saznanje uparite sa načinom prikaza reklama, njihovom pozicijom na ekranu, pa čak i sa sadržajem na stranici, brzo ćete doći do korisnih zaključaka šta i kako treba eventualno promeniti.

Prilagođavanje reklama

Google reklame se na sajtu mogu prikazati u različitim formatima. Uobičajena upotreba jeste korišćenje reklama u formi banera (468 x 60 piksela). Ovaj, i sve ostale načine prikaza reklama koje će izgledati kao reklame treba potpuno zaboraviti. Sve što liči na reklamu, pa makar to bila i Google reklama, odbija posetioce da kliknu na to. Drugim rečima, najbolja reklama je ona koja se po svom vizuelnom identitetu i sadržaju uklapa u dizajn sajta. Možda deluje kontradiktorno, ali u slučaju Google reklama važi pravilo: što je reklama manje upadljiva, donosi više novca. Ako posetilac sajta pomisli da je ona sastavni deo stranice, šanse za klik na tu reklamu daleko su veće. Zašto? Zato što niko ne želi da gubi vreme klikćući na reklame, cilj svakog posetioca je da što pre dopre do traženih informacija. A ako je reklama „zamaskirana” tako da izgleda kao sastavni deo stranice, gubi se odbojnost koju posetioci imaju ka reklamama, što sa kontekstualnim prikazom koji nugi Google predstavlja dobitnu kombinaciju.

Jedna od stvari na koju treba obratiti pažnju je da se prilikom definisanja „reklamnog bloka” koriste isključivo tekstualne reklame. Grafičke Google reklame donose više novca po kliku, ali njih je nemoguće uklopiti u dizajn Web stranice na kojoj se nalaze. Takve reklame štrče i posetioci izbegavaju da kliknu na njih. Druga prednost tekstualnih reklama je to što se na istom prostoru, umesto jedne grafičke, može prikazati više tekstualnih reklama. A više informacija automatski povećava šansu da posetioci nađu nešto zanimljivo u njima.

Na početku ovog poglavlja pomenuli smo koji format tekstualnih reklama treba izbegavati, pa je red da kažemo i koji je format najbolji. Istraživanja su pokazala da je to format „Large Rectangle” (ovako ga je Google nazvao), a njegove dimenzije su 336 x 280 piksela. Ovaj format proizvodi najveći broj klikova, a razlog je to što se najlakše utapa u sadržaj sajta.

Upotreba boja u definisanju Google reklama takođe je od velikog značaja za povećanje klikova na reklame. Boje pozadine, teksta, naslova i linkova treba da izgledaju identično kao i isti parametri na Web stranici. Okviri oko reklama su nepotrebni i apsolutno nepoželjni! Svako uokviravanje vizuelno odvaja reklame od ostatka stranice. Jeste da su tada reklame uočljivije, ali ne zaboravite – zaradićete samo ako neko klikne na njih (a pomenuli smo da se više klikće na „neprimetne” reklame). Istraživanja koja su sprovedena na ovu temu kažu da je se duplo više klikće na reklame koje nemaju okvire nego na reklame sa okvirima, pa je to valjda dovoljno da se rešite okvira za sva vremena.

Optimizacija sajta

Da bi se materijalizovala promena dizajna reklama, potrebno je izvršiti i neke promene u dizajnu sajta. Za početak, treba osmisliti gde da se postave reklame kako bi se na njih najviše kliktalo. Treba obratiti pažnju da postavljanje reklama na pozicije koje „bodu oči” nije uvek najbolje. Možda će tada biti najvidljivije, ali lako se može ispostaviti da ne generišu dovoljno klikova. Zato, pre nego što se odlučite za pozicioniranje reklama potrebno je da prostudirate navike vaših posetilaca. Treba da saznate koji deo prezentacije ih prvo privuče, na kojim pozicijama se nalaze linkovi na koje najviše klikću itd. i da Google reklame postavite što je bliže tim pozicijama. Istraživanje koje je vršio Google daje neku globalnu smernicu koje su to pozicije na stranici. Njihovo saznanje je da na globalnom nivou centralna pozicija u gornjoj polovini prezentacije donosi najviše klikova. Detalje o tome gde se najviše klikće možete videti na slici koju prilažemo uz tekst (tamnija boja znači veći procenat klikova).

Veoma je bitno da reklame budu na osnovnom delu stranice, koji se može videti odmah po učitavanju i bez skrolovanja. Posetioci su lenji i ne žele mnogo da „šetaju” po Web stranici. Najčešće se čita samo ono što je vidljivo na ekranu odmah po učitavanju stranice, što znači da najveći broj reklama treba postaviti upravo tu. Takođe, „bolje” pozicije za reklame donose više novca jer Google na njima prikazuje reklame koje se više plaćaju. Postoji još jedan trik koji može da dovede povećanja klikova. Ako na tom delu stranice koji se vidi bez skrolovanja postave isključivo linkovi sa Google reklamama, broj klikova na njih će biti i do tri puta veći, nego na identičnoj stranici, koja na istoj površini ima i neke druge linkove.

Sve ovo neće imati mnogo smisla ukoliko Google ne indeksira pravilno sadržaj vašeg sajta. Zato treba nagovestiti Google robotu da proverava sadržaj sajta. To se obavlja tako što se napravi najobičniji tekstualni fajl sa imenom „robots.txt” u koji treba upisati sledeća dva reda:

***********
User-agent: Mediapartners-Google*
Disallow:
***********

Taj fajl zatim treba snimiti u root folder vaše prezentacije na serveru. Indeksiranje sajta će pomoći da se na njemu prikazuju relevantne reklame.

Još jedna stvar može mnogo da pomogne. Pokušajte da na sajtu odaberete font i veličinu slova koji će se uklopiti sa Google oglasima. Time će se postići još veći kamuflažni efekat za oglase. Naravno, ovo je samo mali deo onoga na šta treba obratiti pažnju prilikom optimizacije Google reklama, ali predstavlja dobru osnovu i ukoliko se primene bar neke od pomenutih izmena, zarada će sigurno da poraste. A to je valjda i cilj cele ove priče...

Branislav BUBANJA

 
.rs
MTS usluga „Moj pogled”
Internet protokol adrese
Zarada na sajtu (2)
Šta mislite o ovom tekstu?
Internet trendovi
Adresni prostor na Internetu
Borba za prevlast na Internetu
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera