Dizajniranje ikonica Napraviti program za kreiranje ikonica na prvi pogled ne izgleda teško. Ipak, kada se malo bolje udubite u temu, shvatićete da nije nimalo jednostavno napraviti alat koji će u samo nekoliko stotina piksela efektno predstaviti zamisao dizajnera ikonica. Nije teško napraviti dobru fotografiju u visokoj rezoluciji. Ali, kada to isto želite da prikažete sa malim brojem piksela, vrlo je verovatno da krzavost ivica, mali broj boja ili pogrešno odabrane palete mogu da dovedu do rezultata potpuno neprepoznatljivog u odnosu na ono što ste zamislili. Zato je od izuzetne važnosti to da se svaki piksel u ikonici iskoristi na najbolji mogući način.Pixelformer pripada novoj generaciji bitmap editora i optimizovan je za rad sa slikama malih dimenzija. Osim ikonica, može da se koristi i za web dugmiće, kao i za sve ostale sitne grafičke elemente. Osim uobičajenih grafičkih funkcija koje se nalaze u svakom programu ovog tipa (nema potrebe da ih opet pominjemo), Pixelformer se ističe po jednoj specifičnoj funkciji. Njeno ime je supersampling, a služi za efektivno podizanje rezolucije slike. Supersampling je u osnovi antialiasing tehnika, korišćena najčešće u modernim igrama, koja je ovde primenjena na neuobičajen način. Ukoliko vas interesuju detalji o ovoj tehnici, možete ih naći na en.wikipedia.org/wiki/Supersampling. Mi ćemo pokušati da na jednom primeru prikažemo kako je ova tehnika iskorišćena u Pixelformeru. Kada na slici sa malim brojem piksela (ili na slici koja je višestruko uveličana) pokušate da nacrtate bilo kakvu krivu liniju (krug, na primer), rezultat će biti sve samo ne prihvatljiv. Razlog je očigledan – velika rasterizacija ili, kako se drugačije kaže, pikselizacija objekta. Postoji nekoliko uobičajenih načina za prevazilaženje ovog problema. Prvi način je vektorizacija objekata, što u slučaju ikonica koje su bitmapi nije moguće. Drugi način je blago pretapanje boja koje dovodi do zamućenja ivica, koje, u sadejstvu sa nesavršenošću naših očiju, „vara” mozak kao da se radi o mekšim ivicama. Ovo je primenjivo na fotografijama visoke rezolucije, ali ne i kod ikonica, koje ionako nemaju dovoljnu količinu piksela za reprezentaciju objekta.U suštini, u Pixelformeru supersampling predstavlja crtanje slike u većoj rezoluciji nego što je postojeća slika. Prethodna rečenica može da deluje čudno, jer je na prvi pogled nemoguće ostvariti veću rezoluciju od postojeće. Međutim, autori Pixelformera su pomoću supersamplinga uspeli upravo to. Naime, svaki piksel sastoji se iz tzv. subpiksela. Nećemo da zalazimo u detalje, samo ćemo da pomenemo da se boja jednog piksela dobija usrednjavanjem boja subpiksela koje čine taj piksel. Ali, ako se svaki subpiksel posmatra kao zaseban piksel, automatski dobijamo mogućnost da se vrši preciznije crtanje na maloj površini. Kako to u praksi izgleda, možete videti na priloženim slikama, gde je krug veličine pet piksela iscrtan bez korišćenja subpiksela i sa njim (koristili smo uvećanje od 6400 procenata da bi razlike bile uočljive). Pixelformer koristi 8 x 8 supersampling, što znači da se jedan piksel deli na 64 subpiksela. Aktiviranje supersamplinga vrši se preko posebnih supersampling layera, a kod snimljenih grafičkih fajlova neće se povećati veličina, ali će se znatno popraviti kvalitet slike. Od ostalih funkcija pomenuli bismo dobro zamišljeno i realizovano generisanje gradijenta, mada je šteta što je dozvoljen samo gradijent između dve boje. Doduše, dodavanje višestrukih gredijenata može se rešiti korišćenjem polutransparentnih lejera, ali to zahteva dosta „igranja” dok se ne pronađu pravi parametri za prikaz kakav želite. Pixelformer bismo mogli da proglasimo nekom vrstom hibridnog grafičkog alata. To je program čija je namena očigledno za izradu malih grafičkih objekata, ali su na njemu primenjene neke jedinstvene tehnologije sa kojima se male slike u toku obrade „pretvaraju” u velike. Uostalom, na to ukazuju i grafički formati u kojima se slike mogu snimiti, kao i činjenica da u programu ne postoje ograničenja po pitanju ulazne veličine slika. Ovo je program sa kojim možete dobiti kvalitetnu ikonicu, bez obzira na broj megapiksela u ulaznoj fotografiji. Branislav BUBANJA | | |