Decenija i po od početka serijala X-COM nije dovoljno okrugla cifra za naslovne stranice i tvrdo koričene letopise, ali je nedavno najavljena revitalizacija franšize svakako razlog za omanju rekapitulacuju. Kao što ljubitelji franšize već znaju, novi XCOM neće biti strategija već pucačina, a Džulijan Golop (kreator prva tri dela) ne figuriše u njenom razvoju ni kao fusnota. X-COM: UFO Defense, na evropskom tržištu izdat pod nazivom UFO: Enemy Unknown, pojavio se 1994. godine. Revolucionarna u svakom pogledu, igra se smatra rodonačelnikom PDS (Planetary Defense Simulator) podžanra strateških igara. Susret sa ovom kombinacijom globalne strategije, menadžmenta resursima, trupama i istraživanjem novih tehnologija i taktičkih borbi mnogi porede sa prvim poljupcem. Utisak i otisak u aleji velikana kreiran od strane prvog i najboljeg X-COM-a isto je dubok je ili dublji od onoga koji je ostavila prva Civilizacija.Godinu dana kasnije usledio je podvodni nastavak. X-COM: Terror from the Deep bio je escencijalno isti kao UFO Defense (mada teži), s tom razlikom što ste vanzemaljske planove osujećivali na dnu mora i okeana. Harpuni i Gaus puške zamenili su projektilsku municiju i lasere, Sektoidi su zamenjeni Akvatoidima, a presretači, transporteri i vanzemaljsko brodovlje došli su u formi brzih UFO-likih podmornica.Za realni nastavak, onaj koji je doneo nešto zaista novo, moralo se čekati još dve godine. X-COM: Apocalypse (1997) bio je poslednji X-COM na kome je radila originalna ekipa Mythos Gamesa na čelu sa Džulijanom Golopom. Pored klasične potezne borbe, Apocalypse je doneo i mogućnost „pauzabilnih” real-time okršaja (čiji ste tip birali pre svakog fajta), drastično poboljšanu izometrijsku grafiku, napredan AI i novi retro-futuristički stil. Najkompleksniji klasični X-COM, koji zaista vredi igrati i uveriti se u činjenicu da je evolucija strateških igara stala krajem prošlog veka.Pretposlednji X-COM bio je čisto razočaranje. X-COM: Interceptor (1998), prvi službeni X-COM urađen od strane internog tima u MicroProseu, pokušao je da kombinuje stratešku logistiku X-COM-a sa akcionom simulacijom leta koja je zamenila taktičke bitke. Igra nije bila epic fail, ali je jasno demonstrirala to da u nekada bezgrešnom MicroProseu sada caruju javašluk i totalna osrednjost. Ubrzo nakon izlaska igre, MicroProse je pao u šake Hasbroa i postao deo njihovog odeljenja za zabavni softver, Hasbro Interactivea. Dve nove X-COM igre, čiji je razvoj tekao paralelno u dva različita interna tima, naoko nije bio ugrožen...Korporacijska idila potrajala je malo više od godinu dana. Gašenje Hasbro Interactivea 2000. godine od strane matične firme i utapanje sredstava i resursa kompanije u Infogrames (sada Atari) nabacilo je omču na vrat timovima koji su radili na X-COM: Allianceu i X-COM: Genesisu. Obe igre su ekspresno otišle pod led, a programerska ekipa raštrkala se širom Zemljinog šara. Kao utešna nagrada, legijama fanova ponuđena je uvreda poznata kao X-COM: Enforcer, banalna pucačina u trećem licu, koja je, nažalost, bila poslednji službeni X-COM naslov u istoriji. Činilo se da je franšizi, kao i samom PDS konceptu konačno odzvonilo.Onda je usledilo prijatno iznenađenje: Mythos Games je te iste godine obznanio da radi na pravom nasledniku X-COM-a, u šta nije bilo teško poverovati s obzirom na kalibar autora. Idila nije potrajala, a Dreamland Chronicles: Freedom Ridge postavio je neobičan rekord: u pitanju je jedina igra čiji je razvoj tri puta terminalno prekidan. Prvi put u februaru 2001. godine jer Mythos nije uspeo da nađe izdavača, a drugi put tri meseca kasnije, kada je Bethesda prvo dala pare pa se popišmanila, i treći put krajem iste godine, kada je Mythos Games konačno prestao da postoji. Ostatke Dreamlanda za male pare je kupio češki Altar Interactive (sada Altar Games) i najavio nastavak rada na igri, preimenovanoj u UFO: Freedom Ridge, koji je do izlaska postao UFO: Aftermath.UFO: Aftermath i njegov nastavak UFO: Aftershock ostaće upamćeni kao polufabrikati prepuni tragova dobrih ideja delimično ili potpuno zakopanih u moru šuta, generičkih borbenih mapa, zastarele grafike i nefunkcionalnog kvazi real-time moda. Upravo iz tog razloga niko živ nije očekivao da će UFO: Afterlight, njihov treći X-COM klon, ispasti (realno) najkvalitetniji spiritualni naslednik originala.Gotovo istovremeno sa UFO: Afterlight (u razmaku od tri dana u maju 2007. godine), na tržište je izbačen i UFO: Extraterrestrials, X-COM klon anonimnog ruskog tima (Chaos Concept), koji je uspeo da uprska sve što se moglo uprskati. Tužnu i ružnu igru sa sumanutim težinskim skokovima i nefer borbenim pravilima spasla je zajednica X-COM fanova, koja je modovima uspela da u dobroj meri popravi inicijalni mess. UFO: Extraterrestrials GOLD, koji se pojavio u februaru ove godine, nije ništa drugo nego osnovna verzija igre kojoj je nalepljena mod kompilacija jednog korisnika/modera (B-man) koji je naknadno dobio stalno zaposlenje u Chaos Conceptu.Budućnost X-COM-a u strateškom, klasičnom smislu simulatora planetarne odbrane leži isključivo u neslužbenim klonovima, omažima, replikama, nazovite ih kako hoćete... UFO 2: Extraterrestrials (www.ufo2extraterrestrials.com) jedan je od onih koje iz očiglednih razloga ne iščekujemo sa preteranim nestrpljenjem, ali zato Xenonauts (www.xenonauts.com) miriše više nego primamljivo. Ovaj budžetski indie naslov, sudeći prema informacijama dostupnim na web sajtu, cilja na to da postane definitivni duhovni naslednik originala, a da li će u tome uspeti, saznaćemo krajem ove ili početkom sledeće godine. Klonovi Dešperatno vam se igra nešto „ikskomoliko”, ali šta uzeti? Originalne igre deluju vam beznadežno zastarelo, a i niste raspoloženi da kvarite uspomenu gledajući ih tako jadne i naborane. Svesni ste toga da su nezvanični klonovi u najvećem broju slučajeva loši, ali ste čuli da ima jedan (jedini) dobar. Yep. Ima. UFO: Afterlight, treći (srećni) deo Altar Gamesove odiseje o čovečanstvu koje gubi bitku sa vanzemaljcima je, bez obzira na to šta tvrde neinformisani kritičari (koji zbog dva kriminalno neadekvatna prethodnika po inerciji pljuju kvalitetnog naslednika), odličan da poližeš prste.Zašto tvrdimo da je UFO: Aftelight najbolji X-COM klon? Osim toga što je vizuelno najlepši, Afterlight je konceptualno najkompleksniji i jedini X-COM klon koji pokušava da bude nešto više od prostog PDS-a. Literarni momenat igre, oličen u „pričajućim glavicama”, doprinosi većem uživljavanju u sudbinu kolonista na Marsu i njihovoj bespoštednoj borbi protiv nekoliko vanzemaljskih rasa. UFO: Afterlight se i koncepcijski gotovo potpuno razlikuje od svih sličnih naslova, pre svega zbog interesantne mehanike osvajanja i teraformiranja teritorije, kao i resursnog sistema koji vas tera na ekspanzionistički pristup. Igra je sjajna u svakom pogledu osim jednog: nasumične misije na planetama, sa zadacima čiji opisi nemaju veze sa zapletom i suštinom kampanje, u izvesnoj meri kvare utisak. No, ne terajmo mak na konac. UFO: Alien Invasion je najozbiljni i najkompletniji freeware klon originalnog X-COM-a. Urađena na bazi modifikovanog Quake 2 enginea, igra ima sve što i voljeni original (osim destruktabilnog terena). Zapanjujećeg kvaliteta za nešto što ne košta ništa, ovo svakako vredi odigrati neposredno nakon Afterlighta. Interesantna stvar vezana za UFO: AI jeste činjenica da poziciju nije moguće snimiti u toku taktičke bitke, jer to, prema rečima autora, ruinira iskustvo i eliminiše tenziju (slažemo se). UFO: Alien Invasion, pored verzije za Windows, postoji i u Linux i MacOS varijantama, a sve tri možete pronaći na http://ufoai.ninex.info.Project Xenocide (www.projectxenocide.com), drugi besplatni Windows ekskluzivni klon, sirotinjska je varijanta prethodnog naslova. Izbegavati, osim u slučaju neizlečive radoznalosti. Email X-COM, potezna multiplayer PBEM (Play-by-Email) verzija X-COM-a izdata od strane Hasbroa krajem devedesetih godina prošlog veka, odavno je napuštena od strane izdavača, koji je ugasio servere i onemogućio igranje. Fanovski oživljenu verziju igre (diskutabilne legalnosti) možete pronaći na http://worldofstuart.excellentcontent.com/excom.htm. Mobilni klonovi Pocket UFO, besplatnu adaptaciju X-COM: UFO Defense za Pocket PC i mobilne telefone sa operativnim sistemom Windows Mobile , možete „svući” sa http://pocket-ufo.en.softonic.com/pocketpc. Zavisno od veličine ekrana uređaja na kojem mislite da ga igrate, iskustvo koje pruža Pocket UFO variraće od odličnog do traumatičnog. Port kao port, Pocket UFO je više nego zadovoljavajuć, bez obzira na neumitno pojednostavljivanje nekih koncepata. Vlasnici Apple iPhonea uskoro će dobiti priliku da zaigraju Isochron (http://game.jseuss.com), X-COM klon čiji prvi screenshotovi deluju apsolutno zamamno. Da li je ovo dovoljan razlog da kupite iPhone zavisi od stepena vašeg X-COM fanatizma i dužine svakodnevnog boravka u javnom prevozu.Mobilna verzija X-COM DS, koja je naviše obećavala, totalno neoficijelni (homebrew) klon rađen od strane jednog X-COM fana, nikada nije ugledala svetlost dana. Apsolutna šteta, s obzirom na najave da se radilo o 1:1 portu originalne igre sa PC-a. Miodrag KUZMANOVIĆ | | |