INTERNET<>
062011<><>

.rs

Može samo skuplje

Telekom nije prodat • Poskupljuje impuls • Oživeo ćirilički domen • Država na Twitteru • Izbori važniji od digitalizacije

Tender za prodaju Telekoma Srbija je propao. Austrijanci su dostavili ispravljenu ponudu, ali ona nije zadovoljila uslove tendera (800 miliona evra plus godišnje isplate u narednih devet godina do ukupne sume od 1,1 milijarde evra), pa je odbačena.

Prema informacijama koje su nezvanično objavljene, Austrijanci su imali problema da sakupe potreban novac, što i nije čudo s obzirom na stepen zaduženosti kompanije, te su pokušali da obezbede sredstva raznim „gimnastikama” u koje je bio uključen i Vip. Značajno je bilo i mišljenje Evrope da jedan vlasnik ne bi smeo da ima i Vip i Telekom Srbija.

S obzirom na to da u ovom trenutku novi tender nije opcija, zvanično se pominje se da će akcije Telekoma ići na berzu već do kraja leta. Dakle, i podela akcija građanima i zaposlenima. Međutim, nezvanično se saznaje da su u igri tri opcije. Jedna je otkup akcija od OTE-a (Grčka je ovih dana najavila da će čak prodavati akcije OTE-a), zatim tzv. IPO emitovanje akcija na berzi kod kojih prikupljeni kapital ostaje Telekomu za investicije, a pominje se i dokapitalizacija kroz emitovanje novih obveznica. Šta bi to moglo da znači za tržište telekomunikacija u Srbiji i za sam Telekom Srbija?

Vlada trenutno ima priliku, posebno ako dođe do otkupa akcija OTE-a, da izdvoji iz Telekoma preduzeće koje će brinuti se o infrastrukturi, tj. „žicama” i na taj način omogući ravnopravnost svim sadašnjim i budućim operaterima. Ali to se neće desiti. Umesto toga, RATEL je doneo odluku o maksimalnoj ceni zakupa kanalizacije od 0,09 evra po metru (uzevši prosek cena u Hrvatskoj i Bugarskoj! www.ratel.rs/upload/documents/Novosti/Resenjeoodredjivanjucenezazakupkablovskekanalizacije.pdf). RATEL je najavio i promenu cena nekih usluga na osnovu troškovnog modela Telekoma Srbija. Već za petnaestak dana najavljena je promena cene telefonskog impulsa, naravno naviše. Primena će početi od prvog jula ili avgusta. „Problem” je nastao jer 2009. godine nije sprovedeno povećanje cene impulsa za fizička lica 100 odsto već samo 37 odsto! Sada to pravi problem pri regulaciji tržišta! A hitno smanjenje cena u oblasti Interenta ili razmene saobraćaja ka mobilnim mrežama niko ne pominje. Čemu troškovni model ako se bude koristio samo za poskupljenje usluga koje su potcenjene?

Da tu nešto nije u redu govori i rekordni prihod Telekoma u 2010. godini. Ako je impuls u fiksnoj telefoniji potcenjen, odakle onda tako mastan profit (osim što se maksimalno štedelo na ulaganjima)?

Direktor Telekoma Srbija Branko Radujko izjavio je da će Telekom ostati uspešan. Vi mu verujete na reč? On je prethodno izjavio da će otići s mesta direktora čim se završi tenderska procedur. Od toga nije bilo ništa, a ne bi nas začudilo ni da postane u isto vreme i direktor i predsednik Upravnog odbora, što je inače apsurd.

Da li će Telekom sa svojim subjektivnim slabostima (viškom zaposlenih, neoptimizovanim radnim procesima, nerazrađenim sistemom poslovne odgovornosti, manjkom ulaganja, statusom sličnim javnim preduzećima) i objektivnim slabostima (svoju infrastrukturu mora da iznajmljuje drugima, konkurencija u fiksnoj telefoniji, danas svako polaže optiku u Srbiji, prenosivost brojeva) uspeti da ostane dugoročno uspešan i lider na ovom tržištu? Možda, ali da bi u tome uspela, kompanija mora maksimalno da se profesionalizuje i da se obezbede sredstva za investicije. No, tome stoji na putu previše raznih interesa. U svakom slučaju, korisnici u Srbiji mogu očekivati nešto bolju tržišnu ponudu, ali sigurno ne i niže cene.

Prenosivost brojeva u mobilnoj telefoniji? Prošlog meseca smo rekli od 1. juna. Sada kažemo od 1. jula. Šta ima veze? I tako se to već odavno odlaže. Zato još čudnije zvuči vest da je RATEL stavio na javnu raspravu Pravilnik o prenosivosti brojeva u fiksnoj telefoniji (ratel.rs/upload/documents/javne_rasprave/Prenosivost_br_u_javnim_tel_mrezama/FNP,prenosivostbrojaufiksnoj.pdf).

RATEL je za jun najavio kompletan izveštaj o tržištu telekomunikacija u Srbiji u 2010. godini. Sada su objavljene samo globalne brojke. Ukupno tržište iznosilo je 1,45 milijardi evra, tj. 4,95 odsto bruto društvenog proizvoda. Fiksna je imala 3.110.339 pretplatnika uz prihod od 421 miliona i ulaganja 75,29 miliona evra. Mobilna je imala 9.915.348 pretplatnika uz prihod od 769,15 miliona i ulaganja od 132,99 miliona evra. Broj pretplatnika Interneta kod 192 provajdera bio je 2.407.390, dok je 1.247.192 pretplatnika distribucije medijskog sadržaja donelo 86,01 miliona evra prihoda.

 
Ćirilični ili, kako to odnedavno pravopis nalaže ćirilički domen . od 3. maja konačno je postao vidljiv na Internetu. Prvo je ICANN podržao zahtev RNIDS-a za delegiranje domena (icann.org/en/minutes/resolutions-21apr11-en.htm#7.3), a sada je ostalo da Ministarstvo trgovine SAD to potvrdi, što se očekuje do kraja maja. Zasad domen .xn--90a3ac ima samo jednu aktivnu adresu – , koja je za ovu priliku obnovljena novom prezentacijom RNIDS-a. Pravilnik o registraciji domena biće donet na skupštini RNIDS-a 28. maja, pa u sledećem broju očekujte više detalja. Ako ste nestrpljivi, posetite sajt .

Uprava za digitalnu agendu počela je da komunicira s građanima preko Twittera. Adrese su twitter.com/digitalnaagenda i twitter.com/jasnamatic. Jasna Matić je, otvarajući jedan skup, konstatovala da se naš državni vrh ne zanima previše za IT sektor i pored njegovog značaja za razvoj naše privrede i celog društva. Međutim, najavila je završetak nekoliko značajnih projekata. Ustavni sud Srbije kreće sa elektronskim upravljanjem dokumentima i elektronskim sednicama, automatizovaće se Sekretarijat za zakonodavstvo uz dalje unapređenje portala e-Uprava. Što se tiče projekta „Digitalna škola”, 2910 osnovnih škola u Srbiji dobiće računarske kabinete, a u okviru projekta „Digitalni čas” nastavnici se stimulišu da digitalno pripreme predavanja iz svojih predmeta i uključe ih u bazu iz koje bi ih koristili i drugi. Za projekat digitalizacije televizije prvi put je pomenula da bi rok (april 2012. godine) mogao da se produži, i to ne iz tehničkih razloga već zbog izbora i predizborne kampanje...

Građani Srbije konačno mogu da dobiju izvode iz matičnih knjiga u bilo kojoj opštini. Preduslov je da se njihovi podaci nalaze u centralnom računarskom sistemu. Na početku rada ove usluge u sistemu je 27 gradova i opština, tj. više od 3,2 miliona građana, a uskoro se očekuje dodavanje još 14 gradova sa 750 hiljada građana, dok se očekuju podaci za još 30 opština. Informacija kada će 100 odsto građana moći da koristi ovu uslugu nije dostupna.

U Srbiji je do sada izdato 10 hiljada elektronskih potpisa i to uglavnom preduzećima koja ih koriste za autentifikaciju kod plaćanja poreza i za transakcije sa Zavodom za zdravstveno osiguranje. MUP od 1. juna počinje da kažnjava na osnovu zapisa dobijenih s kamera na raskrsnicama. Još se ne pominje da li će snimci biti dostupni i putem Interneta.

Telekom Srbija omogućio je plaćanje računa za fiksni telefon, ADSL, IPTV, Web i mail hosting preko Interneta. Ujedno se na isti način može kupiti i postpaid MTS paket. Sistem prihvata Internet DinaCard, kao i znatno zastupljenije kartice Visa i MasterCard , a funkcioniše preko već poznatog portala Moj Račun i prodavnice https://webshop.telekom.rs.

MTS je osvežio ponudu mobilnog postpejd Interneta dodatnim saobraćajem i SMS-ovima uključenim u pretplatu. Najveći novitet je paket Surf Start, koji za samo 400 dinara mesečno daje 2 GB saobraćaja i 300 SMS poruka. Ostali paketi imaju 6, 10, 20 i 40 GB i čak do 4000 SMS poruka. I prepaid internet dopune sada daju više saobraćaja za isti iznos novca.

MTS i Prva televizija ponudili su paket sa Android telefonom koji omogućava korisnicima da gledaju omiljene emisije Prve na mobilnom telefonu. Telenor je završio testiranje usluge tStore, pa će ona verovatno uskoro biti i zvanično puštena.

BeotelNet je počeo da nudi IPTV svojim ADSL korisnicima, a svim onima koji imaju „Midi” ili veći paket dostupna je usluga 6+6 meseci gratis pretplate.

Korisnici društvenih mreža, blogeri, tviteraši, komjuniti menadžeri, kreatori online javnog mnjenja i drugi okupiće se peti put zaredom 8. i 9. oktobra ove godine u Novom Sadu na međunarodnoj konferenciji BlogOpen. Kao najavu konferencije organizatori su ove godine otvorili konkurs za promotivni video spot. Priliku da osvoji 12.500 dinara imaće prvoplasirani takmičar koji na najkreativniji način iskoristi materijal postavljen na sajtu Green Design (www.greendesign.rs/konkurs/preview/58), a drugoplasirani i trećeplasirani biće nagrađeni sa dve odnosno jednom kotizacijom za BlogOpen u vrednosti od 7000 odnosno 3500 dinara. Konkurs se zatvara 6. juna u 7 sati ujutro, a tri prve nagrade biće dodeljene na posebnom događaju koji će biti organizovan sredinom juna. Više o konferenciji BlogOpen 2011 pročitajte na adresi www.blogopen.rs/bo2011/.

Dušan DINGARAC

 
.rs
Šta mislite o ovom tekstu?
Google I/O No4
Sony Playstation Network
Još jedna kupovina u internet svetu
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera