![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Magic Morph 1.95b, MorphMan 4.0, Fun Morph 3.0, FaceMorpher Multi 2.51, Morpheus Photo Morpher 3.16, FantaMorph Deluxe 5.2.2
Kada je od dve slike potrebno napraviti efektnu animaciju, dizajneri obično posežu za morfingom. Dobro, nije da se ovaj efekat (postupak, ako vam se tako više sviđa) na sto baca iz vedra neba i po random principu, ali morate priznati da nema upečatljivijeg načina da se nešto istakne uz upotrebu samo dve autorske sličice. Ovde se sve prepušta programskoj rutini koja, kao po komandi iskusnog dirigenta, pretapa sadržaj i uredno ga beleži na hard disk, ostavljajući korisniku vreme da se bavi nekim drugim stvarima. Kako zapravo funkcionišu morfing algoritmi u praksi? Stvar je jednostavnija nego što se može i pretpostaviti. Ako pomenute slike posmatramo kao početnu i krajnju, potrebno je označiti komplementarne tačke na obe kako bi algoritam znao odakle kreće i gde treba da stigne. Obično se u tu svrhu uzimaju neke distinktivne osobenosti na slici – konture nosa, oči, brada, oblik lica i slično. Nakon toga, programska rutina vrši „izobličavanje” prve slike u drugu, što se postiže postepenim „mešanjem” sadržaja. Što ste više izabrali tačaka i preciznije ih označili na obe slike, to će rezultati biti upečatljiviji. Moderni programi u klasi mahom funkcionišu po gore opisanom principu, nudeći veću ili manju dozu autonomije, tj. radeći posao za koji su namenjeni brže ili sporije. Važno je još prepoznati da li je program sposoban da na izlazu pravi isključivo animaciju ili seriju međusličica, da li podržava nekakve dodatne obradne radnje nad materijalom, kao i da li je setom opcija predviđeno „lepljenje” određenih grafičkih efekata... Magic Morph 1.95b
Magic Morph donosi uglavnom osnovne radne alatke, pa ga je ipak lakše koristiti nego što smo to u prvi mah pomislili. Detektujemo alatku za postavljanje tačaka na krajnjoj i početnoj slici naizmenično, komplement koji na osnovu ulaznih koordinata vrši automatsko postavljanje tačaka na izlaznoj slici, opciju za pomeranje već postavljenih ključnih tačaka, gumicu za njihovo brisanje, kao i opciju zoom. Treba reći da se na meniju nalazi i neka vrsta obradnog alata koja dozvoljava promenu dimenzije izlazne slike, odnosno njeno kropovanje, ali i tri različite vrsta morfing efekta koje je moguće upotrebiti – Source Warp, Target Warp i Morph Merge. Rendering i snimanje gotovog materijala obavljaju se prilično sporo, a iznenadio nas je podatak da program na izlazu maksimalno može da „ištancuje” 200 sličica (ne znamo da li je u pitanju ograničenje probne verzije programa ili nešto drugo). Bilo kako bilo, Magic Morph može da izradi klasičan AVI fajl, gde korisnik određuje dužinu trajanja animacije, broj sličica u sekundi, ali i primenu nekog od sistemskih kodeka za „sabijanje” sadržaja. Pored toga, rezultat rada može da se snima i kao GIF ili SWF filmić, odnosno sekvenca BMP, JPEG ili GIF slika. MorphMan 4.0
MorphMan ima nekoliko mogućnosti koje će napredniji korisnici umeti da iskoriste. Kao prvo, tu su lejeri, pa skup alatki za crtanje poligona, mogućnost igranja s transparencijom i distorzijom prikaza, učitavanje i manipulacija video fajlovima itd. Baš kao i Magic Morph, MorphMan na ulazu prepoznaje samo najkorišćenije grafičke formate. Malo iznenađenje je postojanje podrške za Photoshop fajlove, odnosno klasične video datoteke (MPEG, AVI, MOV i QT). Na izlazu je situacija sasvim različita, jer se rezultati rada mogu snimiti kao uobičajene AVI datoteke (sa kompresijom ili bez nje), animirani GIF, Macromedijin SWF, kao i MPEG, MOV ili QT fajl. Na sve to treba dodati i podršku za snimanje sekvence slika, što se beleži kao JPG, TIF, BMP, TGA, PCX, PNG i PSD – isto kao na ulazu. Dakle, opet bogato i „široko”. Kad se radi o snimanju video zapisa, program nudi manipulaciju svakolikim radnim parametrima od dimenzije, preko frameratea do tipa primenjenog render algoritma. Iako nismo merili, došli smo do zaključka da je MorphMan višestruko brži od Magic Morpha. Ipak, od naše preporuke deli ga besmislena cena od čitavih 100 dolara! Fun Morph 3.0
Upravljački interfejs ne oslanja se na klasična Windows rešenja, a tu je i čarobnjak koji je zadužen da korisnika vodi korak po korak kroz proces izrade animacije. Prvo što treba da se uradi je izbor tipa animacije – na raspolaganju su klasičan morphing i warping. Nakon toga sledi izbor slika sa kojima će se raditi, i tu vidimo da Fun Morph podržava minimalan broj grafičkih formata – na spisku se nalaze samo JPG, BMP, PNG i TIF. Kao što možete videti, izostanak video formata ukazuje na to da ovaj program nema nameru da koketira za video morfingom. S druge strane, učitane slike mogu se donekle obrađivati. Pored neizbežnog kropovanja, na meniju se nalazi i mogućnost štelovanja osvetljenosti i kontrasta, apliciranje grafičkih filtera kao što su Blur, Negative, Edges, Embos, Sharpen itd. Sledeći korak je konfiguracija izlaznog filmića. Bira se rezolucija (program će ponuditi i neke klasične rezolucije, na primer za upotrebu sa običnog DVD-a), odnosno dužina trajanja filmića u sličicama. Framerate nije moguće podešavati, ali zato dobijate obaveštenje koliko svaki od podržanih formata (AVI, GIF i SWF) sadrži sličica u sekundi, pa se možete prilagođavati. Poslednji korak je dodavanje kontrolnih tačkica na osnovu kojih će programska rutina izvršiti „spajanje” slika. U ovom koraku nalazimo se u glavnoj radnoj formi čiji gornji (veći) deo zauzima preview prikaz, dok se u donjem delu, jedna pored druge, nalaze učitane slike. Dodavanje tačke na početnoj slici automatski proizvodi ucrtavanje tačke na krajnoj slici, tako da vas tamo čeka njihovo pomeranja na željenu poziciju. Ovde nemate preterano veliki manevarski prostor (nije ni da je baš potreban), tako da još postoje dugmići putem kojih se koriguje intezitet zuma, odnosno gumica za brisanje nepotrebnih tačaka. Zanimljivo je da preview prikaz reaguje u realnom vremenu i da na licu mesta možete da vidite kako će finalna animacija izgledati. Već smo rekli da se snimanje gotovih kreacija može obaviti u jednom od tri video formata, a sada ćemo dodati da autori nisu predvideli bilo kakvo dodatno igranje sa parametrima. Samo odaberete ime projekta i mesto na hard disku, i to je sve. Kod AVI datoteka čak nije moguće birati ni da li će one biti komprimovane ili ne. Inače, rad se može snimiti i u HTML obliku, kao pojedinačna slika, odnosno sekvenca slika. FaceMorpher Multi 2.51
Da bi se FaceMorpher uspešno koristio, slike koje se koriste moraju biti dobro osvetljene, a lica moraju biti u prvom planu. Doduše, program podržva isecanje dela slike i rotaciju, ali o predlogu autora treba voditi računa kako bi se došlo do najboljih rezultata. Postupak dodavanja slika ide kao po traci i automatizovan je do te mere da postoji specijalni algoritam koji služi za prepoznavanje distinktivnih tačaka (oči, konture lica, usta, nos...). U principu, to znači da od kvaliteta snimaka zavisi da li će program tačke postaviti na prava mesta ili ne. Vaše je jedino da im promenite mesta u onim slučajevima kad algoritam nije uspeo da ih postavi na mesto koje vi želite. Iako takvih situacija ima, akcija se obavlja veoma brzo i stvarno je za svaku pohvalu to koliko algoritam za analizairanje sadržaja slike dobro funkcioniše. Sve slike postavljaju se na neku vrstu vremenske linije (predstavljena je kao kotur filma) i dozvoljeno je menjati im mesta jednostavnim prevlačenjem. Tu je i prozor za preview, gde možete videti kako će izgledati materijal na izlazu, i to po principu slika po slika. Kompromis je negde morao biti učinjen, pa FaceMorpher predstavlja najslabiji program u klasi kada je broj podržanih grafičkih formata u pitanju. Tako se na ulazu prepoznaju samo JPG i BMP slike, dok je film moguće snimiti kao klasičan AVI, Flash klipić SWF, odnosno animirani GIF. Sekvence slike isključivo je moguće snimati u formatu JPG, a ako nekog zanima, podržan je i format HTML. Morpheus Photo Morpher 3.16
Morpheus Photo Morpher se od konkurencije razlikuje po simpatičnom komandnom interfejsu, postojanju čarobnjaka koji će vas voditi kroz proces morfinga, režimom za početnike koji sa ekrana uklanja napredne opcije, te relativno jednostavnim sistemom upravljanja. Kažemo relativno jednostavnim iz razloga što su autori pomalo zakomplikovali proces dodavanja ključnih tačaka na slike. Naime, kada postavite tačku na ulaznoj slici, ona se automatski dodeljuje i izlaznoj. Pošto je sva verovatnoća da se druga tačka ne nalazi na odgovarajućem mestu, potrebno ju je pomeriti. Da biste to uradili, moraćete da kliknete na opciju Move Dots, što je jedan korak više u odnosu na ostvarenja koja smo do sada predstavili. To je urađeno zbog toga što Morpheus Photo Morpher dozvoljava postavljanje tačaka i obrnutim redom – prvo na izlaznoj slici, što nije slučaj kod drugih ostvarenja. Glavni ekran, sem ulazne i početne slike, sadrži i preview prikaz, koji trenutno reaguje na bilo koju načinjenu izmenu. Međutim, tu je i prateća jedinica komandi, putem kojih se može vršiti ucrtavanje linija i objekata, spajanje ključnih tačaka, pa čak aktivirati i rad sa više slika istovremeno – nešto slično kao kod programa FaceMorpher Multi. Na ulazu ovaj program vidi šumu različitih formata zapisa, čak i nekih egzotičnih poput C64 Koala Graphics (KOA) ili Dr. Halo (CUT). Od onih uobičajenih, tu su PSD, GIF, JPG, JP2, PNG, TIF, TGA, BMP i PCX. Na sve to treba dodati i podršku za učitavanje filmova u AVI, MPG ili WMV formatu zapisa. I na izlazu je stanje više nego povoljno – izbor se kreće od klasičnih AVI datoteka (podržana je i kompresija), preko formata SWF, GIF, pa sve do snimanja sekvence slika u formatu JPG, PNG, TIF, BMP ili TGA. FantaMorph Deluxe 5.2.2
Program krasi futuristički komandni interfejs, čijom površinom dominiraju tri odvojene radne forme. U gornjem redu nalaze se „prozori” za učitavanje slika, dok je dole smešten preview segment, koji na načinjene promene reaguje u realnom vremenu. U produžetku svake forme, na improvizovanim panelima, raspoređene su komande i sve to deluje prilično uredno i skladno. Ono što nam se ne sviđa nalazi se pri samom vrhu ekrana – pull-down meniji, čije je prisustvo jedini podsetnik da se radi o programu za Windows. FantaMorph sadrži svojevrsni wizard koji korisnika vodi kroz postupak pripreme animacije. Na početku se valja odlučiti za tip morfinga, i tu su na raspolaganju čak četiri mogućnosti. Morph je standardna varijanta morfinga koji animaciju pravi na osnovu dve učitane slike. Warp do animacije dolazi radeći samo s jednom slikom, dok Sequence Morph polazi od pretpostavke da ćete raditi sa više slika istovremeno. Konačno, na meniju je i Layer Morph, koji simultano radi sa više slika u više ravni (čitaj: lejera). Odabir ulaznog materijala nije ograničen samo na slike, već je moguće raditi i sa videom, koji mora biti u formatu AVI. Kada je u pitanju statičan grafički zapis, podržani su PSD, BMP, JPG, TIF, PNG, TGA, PCX, GIF i WMF/EMF. Sasvim korektno i dovoljno. Sledeći korak je priprema slika. Omogućeno je kropovanje, promena formata prikaza, baš kao i flipovanje, odnosno rotiranje. U posebnoj sekciji nalaze se grafički filteri Pinch, Splash, Emboss, Mosaic, Oil Paint, Blur, Smooth itd. Dozvoljeno je čak postaviti i sekvencu filtera, što je stvar koja i te kako može da posluži. Ono što nismo videli ni u jednom testiranom ostvarenju, a postoji u FantaMorphu, jeste mogućnost rada sa tekstom. Na sliku možete nalepiti bilo kakav naslov, igrati se sa fontovima, veličinom prikaza, bojom, stilom ispisa... Sledi određivanje dužine trajanja klipića, setovanje frameratea i odabir radne rezolucije. Poslednji korak je postavljanje ključnih tačaka na slikama. Zanimljivo je to što se proces može obaviti i automatski, kao kod FaceMorphera, ukoliko radite sa slikama na kojima se nalaze lica. Važno je reći to da proces postavljanja tačaka podrazumeva dodatno kliktanje na dugme za pomeranje već postavljenih tačaka, što ne štedi vreme, ali ste bar u mogućnosti da radite sa obe slike istovremeno. Snimanje animacije obavlja se pod punom kontrolom korisnika. Recimo, možete da se odlučite da izradite filmić koristeći naznačenu sekvencu slika. Lepo! Dalje, projekti se mogu snimiti kao AVI filmovi, flash animacija SWF, animirani GIF, odnosno kao Quick Time klipić. Posebna poslastica jeste mogućnost direktne izrade skrin-sejvera ili samoizvršne datoteke (EXE). Da ne zaboravimo da je tu i podrška za generisanje HTML materijala, te mogućnost snimanja sekvence slika u JPG, BMP, GIF, TIF, PNG, TGA ili PCX formatu. • • • Utakmica baš i nije bila preterano uzbudljiva. Jedina nedoumica je za koju se verziju FantaMorpha odlučiti. Sto dolara za izdanje Deluxe previše je para da biste se u kućnim uslovima igrali izobličavanja lica ili pretvarali „ladu” u „ferari”. Ono što se ne može pobiti odnosi se na podatak da je FantaMorph Deluxe ubedljivo najkompletnije i najkvalitetnije rešenje u klasi i ako možete sebi da ga priuštite, ne treba oklevati. Prva alternativa je Morpheus PhotoMorpher, koji, nažalost, košta kao pola prosečne plate u Srbiji, ali ipak ne donosi taj nivo opreme kao FantaMorph. Konačno, na trećem mestu su FunMorph i FaceMorpher Multi, ali oni spadaju u zasebnu klasu (bolje reći – grupu) kada je morfing u pitanju. Tu prevashodno mislimo na FaceMorpher, čija je namena strogo usmerena. Vladimir PISODOROV
![]()
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |