2D, 2,5D i 3D na specifičan način  | Četkica automatski detektuje deo slike za odstranjivanje | Uz pomoć programa PhotoAnim može se ostvariti niz radnji vezanih za 2D i 3D manipulaciju i animaciju grafičkih fajlova. Kroz odlično uputstvo i video klipove koje je autor obezbedio shvatićete čemu je u osnovi program namenjen. Jedan od efekata koji program može da postigne mogli smo u skorije vreme da vidimo na kanalu History, kada su ilustracije poznatih ličnosti isečene sa papira i od njih je napravljena lepa kvazi 3D animacija. Animacije koje se mogu postići ovim programom idealne su za džinglove, reklame, špice i slično. Tome u prilog govori i maksimalna dužina klipa u trajanju od jednog minuta. Ako baš želite da izradite duži klip, moraćete to da učinite preko više projekata i rezultujuće animacije spojite u nekom eksternom video editoru.Jedna od ključnih mogućnosti programa, koja inače ne zahteva mnogo truda, jeste pravljenje 3D objekta od fotografije. Situacija je najpovoljnija ako se radi o dodavanju malo volumena pljosnatom objektu kao što je tanjir. Uz pomoć 3D alatki on se može dodatno obraditi tako što će se njegov središnji deo malo uvući po Z-osi. Dobra strana pljosnatih modela je i to što se tekstura previše ne razvlači, što je inače veliki problem kod složenih 3D objekata. Sve što je potrebno jeste fotografija tanjira slikana pod pravim uglom. Alatkom kao što je ona za meko izvlačenje dela objekta po 3D osi može se lako postići reljef na zemljištu. Ipak, nije teško napraviti ni „pun” 3D objekat od jedne jedine fotografije, dok su dve potrebne da bi se teksture s obe strane novodobijenog modela bolje uklopile. Naravno, mora da se radi o fotografiji, tj. o predmetu koji nema delove koji se prepliću.  | Primer skeletalne animacije (metoda bones i joints) | Ono što nam se mnogo svidelo je mogućnost dodatnog editovanja modela, kao što je pravljenje otvora koji nije mogao biti prepoznat sa fotografije (otvor na vazi), pa čak i popravljanje geometrije i oblika modela kako bi se otklonile nepravilnosti. Za pravljenje prâvih 3D objekata potrebno je malo više truda, ali je i to mnogo lakše i, da ne zaboravimo, jeftinije od učenja i kupovine profesionalnog 3D programa. Granica svakako postoji – pod složenim objektom ne podrazumevamo pravljenje heroja za animaciju u Diablu 3, već mislimo više na nešto nalik predmetu kao što je stolica. U tom slučaju potrebno je slikati objekat sa svih strana, obraditi slike tako da dobijete više sastavnih delova tog objekta i, na kraju, sve delove pretvoriti u 3D elemente koje ćete spojiti nazad u jednu celinu. Odlično je to što se ceo proces može obaviti direktno iz programa i novonastali objekat snimiti u biblioteku za kasnije korišćenje.Napredne tehnike podrazumevaju pravljenje 3D scene od običnih fotografija. Radi se o tome da se različiti delovi slike lepe na 3D površine koje treba postaviti tako da odgovaraju ravni kojoj taj deo slike pripada. Delove fotografije na kojima su bile osobe ili neki predmeti koji su u prvom planu potrebno je iseći i pretvoriti u 3D model, kao što smo malopre opisali. U slučaju složenih objekata, umesto verodostojnog modela, možete napraviti samo model koji prati konture objekta, ali poseduje dubinu, zajedno sa teksturama koje nespretno prate tako dobijenu treću dimenziju. Kako su ovi modeli daleko od pravih, rotiranje na ovaj način dobijene 3D scene ne sme da bude preveliko, inače će sve deformacije i nepravilnosti postati uočljive čim kamera malo „zađe” pored objekata. Međutim, opseg kretanja kamere više je nego dovoljan za postizanje verodostojnog utiska treće dimenzije i ekstremno dobrog vizuelnog efekta. Često je umesto pravljenja 3D modela dovoljno zadržati pljosnatu 2D sliku neke osobe, a 3D efekat će i dalje biti izvrstan. Isecanje predmeta sa slike, crtanje osnovnih geometrijskih oblika, crtanje četkicom i slične operacije vezane za obradu slike moguće je obaviti i u okviru editora koji je ugrađen u program. Dobijeni 3D model može se animirati pomeranjem njegovih sastavnih delova, dok je kod 2D animacije i manipulisanja 2D objektima situacija nešto drugačija. Pored običnih transformacija i translacija kompletne slike, moguće je isečenu figuru animirati putem kostiju i zglobova (bones i joints). Dodavanje „skeleta” nije komplikovano, kao ni animiranje preko vremenske linije. Na taj način možete humanoidnoj figuri pomerati delove tela, a na sličan način se prave i pokretni elementi bilo kog slikanog predmeta. Promenu vrednosti svakog efekta, uključujući i translaciju, skaliranje, blur, promenu boje i još nekoliko ponuđenih, duž vremeske linije kontrolišete preko krivih. Poseban odeljak u programu rezervisan je za kontrolisanje kamere, što u sprezi sa pokretanjem objekata može dati pravi filmski prizor. Na taj način možete model 3D objekta ubaciti ispred pozadinske fotografije i putem kontrola kamere rotirati scenu tako da prati kretanje modela. S druge strane, možete vršiti zum ili translaciju nekog dela slike, što je posebno lepo ako ste scenu pretvorili u kvazi 3D model. Objekti se mogu povezati (bajndovati) jedan za drugi i na taj način praviti zavisne putanje kretanja. Napravljenu animaciju moguće je snimiti u sasvim dovoljnom broju formata (AVI, WMV, MOV, FLV, GIF). Pravu upotrebnu vrednost programa pokazaće vreme. Među nedostacima koji su uočljivi na prvi pogled je nemogućnost učitavanja ili eksportovanja gotovog 3D objekta u bilo koji eksterni format, mada se to najavljuje u nekoj od narednih verzija. Baratanje slikama moguće je samo u PNG i JPG formatu. Naravno, sam rad nije toliko udoban kao u nekom profesionalnom programu, jer se dobijeni objekti često moraju spajati tako što se snimaju u biblioteke, pa onda iznova učitavaju na scenu kao grupisani objekat. Nema alatke kojom se brzo postiže rotacija u 3D prostoru, kako smo to navikli pri korišćenju ozbiljnijih programa za 3D animaciju. Poenta naprednog korišćenja ovog programa zapravo je stvaranje iluzije 3D prostora kombinovanjem više elemenata u sceni. Naravno, metode kojima se postiže utisak treće dimenzije nisu, naučno gledano, baš najpravilnije, ali krajnji rezultat može biti impresivan. S druge strane, ovo je takođe izvanredan alat za manipulisanje običnom 2D animacijom, bila ona obična translacija i uvijanje ili sastavljena od nešto složenijih pokreta (govorimo o skeletalnoj animaciji, a ne o tradicionalnoj, koja se smenjuje frejm po frejm). Ognjen POPOVIĆ | | |