INTERNET<>
052013<><>

Facebook Home

Sledeća velika stvar?

Kako Facebook pretvara Android u Facebook telefon

Od kada postoji, Facebook je izmenio naše živote. Reč „lajk” promenila je svoje primarno značenje na engleskom i odomaćila se u većini drugih jezika. Milijardu korisnika razvilo je instinkt da nešto radi ili fotografiše da bi kasnije (a što pre) to podelilo sa prijateljima. Svakodnevnica, od dosadnih jutarnjih rutina do izuzetnih životnih dešavanja, našla je svoje online mesto iz različitih motiva. Facebook je uspešno probudio instinkt za deljenjem i predstavlja proizvod koji je kompatibilni pratilac, deo ljudske prirode u 21. veku.

Uprkos pozitivnim analizama stručnjaka koji ocenjuju ovaj potez Facebooka vizionarskim u vreme kada Android i iOS vladaju mobilnim tržištem, korisnici nisu tako oduševljeni.

Izgleda da ovoj kompaniji sve savršeno ide. Međutim, Facebook se oduvek bori da unovči mobilni segment svog tržišta. Najnoviji pokušaj je Facebook Home, korisnički sloj „preko” Androida, koji Googleove telefone pretvara u interfejs za brzo deljenje i pregledanje sadržaja sa najveće društvene mreže na svetu.

Nije OS, nije App

Većina Facebook korisnika, njih 680 miliona, za pristup ovoj društvenoj mreži primarno koristi mobilne uređaje. Dok je web bio lakši za monetizaciju, kombinacija malih ekrana i platformi, koje su u različitoj meri kontrolisane od svojih tvoraca (Google, Apple, Microsoft), dovela je do toga da je u Facebooku u jednom trenutku čak razmatrano lansiranje sopstvenog mobilnog operativnog sistema. Ili se tako barem „šuškalo” na internetu.

Iz ideje da se dominira mobilnim tržištem rodio se Facebook Home. Ipak, Facebook nije napravio svoj OS, već „nešto poput launchera”.

Facebook Home, trenutno dostupan tek za nekoliko Android uređaja (Note 2, Galaxy S3, HTC First i još neke), uz mogućnost instaliranja hakovane verzije na ostalima, zamenjuje Androidov lock screen i naslovni ekran svojim, uz app launcher koji prioritet daje Facebookovim aplikacijama poput Instagrama i Messangera.

Ova aplikacija dolazi sa novim interfejsom CoverFeed, čiji je akcenat na vašim prijateljima. Zato Android telefon sa aktivnim Facebook Homeom već na lock screenu prikazuje fotografije sa ove društvene mreže i sadržaj koji je tamo šerovan. Novina su i chat heads, glave vaših prijatelja koje se pojavljuju preko bilo kog aktivnog ekrana na vašem Android telefonu (čak i kada to nije Facebook aplikacija), kako bi dopisivanje bilo uvek „on top”. Ova zanimljiva opcija dostupna je i u Facebookovoj aplikaciji Messenger.

Prilikom predstavljanja „potpuno novog Facebooka”, CEO i osnivač kompanije Mark Zakerberg istakao je da se radi o novom mobilnom iskustvu, koje umesto aplikacija akcenat stavlja na ljude i sadržaje koji oni generišu. On smatra da ovo „ličnije” iskustvo baca ono veštačko u drugi plan, čineći pristup Facebooku i šerovanje najvažnijih momenata bržim i lakšim.

Međutim, uprkos pozitivnim analizama stručnjaka koji ocenjuju ovaj potez Facebooka vizionarskim u vreme kada Android i iOS vladaju mobilnim tržištem, korisnici nisu tako oduševljeni.

Tržište app launchera je malo i meri se desetinama miliona korisnika. Ostali ne razumeju logiku zamene Androidove naslovne strane i ekrana za zaključavanje drugačijim interfejsom i novim sadržajima. Vidžeti za Android su dovoljna personalizacija za većinu korisnika.

Zato Facebook Home, barem zasad, nailazi na nezadovoljstvo. Prosečna ocena na Google Play stranici je manje od tri zvezdice, a mnogo je više negativnih komentara nego pozitivnih. Sem za prave „fejsbukofile”, teško je zamisliti da Home ozbiljnije ugrozi Android.

Ne baš lako na iOS

S poslovne strane, Facebook Home ima smisla, – jer će omogućiti Facebooku da gura oglase na nov način dok „usisava” Android, koristeći ga samo kao infrastrukturu.

Dok je bilo lako napraviti ovako nešto za Android, jer ne morate da radite sa Googleom da biste razvili app launcher, stvari su mnogo komplikovanije kada je Apple u pitanju. Kompanija kontroliše svoj operativni sistem u velikoj meri i akcenat stavlja na uniformnu lakoću korišćenja, pa je teško zamisliti da će Facebook ubediti Apple da napravi Home za iPhone i iPad.

Neka vrsta saradnje ipak je moguća. Apple je uvek voleo da ima ekskluzivne i vrhunske aplikacije na svojoj platformi pre nego što izađu (ako uopšte izađu) za Android (setimo se samo Instagrama). Međutim, Facebook integracija došla je kasno i teškom mukom na iOS. Ipak, Apple je sada u drugačijoj ulozi. Samsung postaje globalni lider na tržištu pametnih telefona, Googleov Android je jači od iOS-a, a novi iPhone i iPad uređaji neće biti toliko poželjni kao prva tri-četiri modela. Ako Facebook može da donese novac kroz aplikaciju koja bi bila integrisanija u iOS, ali nikako toliko dominantna kao Home za Android, onda će Apple razmotriti kako da napravi neke izuzetke. U svakom slučaju, nije realno očekivati nešto imerzivno kao Facebook Home na iPhoneu.

Microsoft je ovo već probao

Ako ne pratite dešavanja na tržištu operativnih sistema za pametne telefone, onda vam se ideja koja stoji iza Facebook Homea može učiniti originalnom. Istina je da je Microsoft još 2011. godine predstavio koncept Windows Phone, koji podrazumeva fokusiranje na ljude, a ne na aplikacije. Ideja i te kako ima smisla, a zašto je Microsoft bio neuspešan u tome, sasvim je drugo pitanje.

Nedavno je i Canonical predstavio svoju viziju Ubuntua za pametne telefona. Ona takođe akcenat stavlja na komunikaciju, ljude i sadržaje koji su vidljivi i dostupni jednim dodirom ekrana, bez otključavanja ili ulaska u nativne aplikacije.

Facebook Home je drugačiji u smislu da nije OS, ali mu je koncept identičan Microsofovoj ideji. To nije čudno, jer se već dešavalo da Microsoft predstavi neku dobru ideju, ali mu egzekucija ne valja.

Era apperating sistema

Kada je web u pitanju, Facebook je uvek znao kako da identifikuje korisničku potrebu, još od kada je Zakerberg implementirao status relationship u prvu verziju Facebooka. Dokaz da je tako jeste neverovatna trakcija koja je Sveti gral za svaki consumer startup.

Međutim, kada je mobile u pitanju, Facebook luta kroz maglu. Lansiran kao „potpuno novi Facebook”, Home je, barem zasad, podbacio – iako, naizgled, ima sve što treba za uspeh. Jednostavno, odreći se na neki način Androida da bi korisnici imali Home, ispostavilo se kao previsoka cena.

Neka je i podbacio, ali to što je Facebook ušao na tržište „apperating” sistema velika je validacija za buduće slične proizvode, a sama kompanija neće pretrpeti veću štetu.

Mogućnost izgradnje sopstvenog iskustva sa fokusiranjem na ljude ili nešto drugo što proizvođač smatra važnim jeste sledeća velika stvar za mobilne startape i kompanije. Valja se prisetiti Amazona, koji je postigao veliki uspeh svojim uređajima Kindle Fire, napravivši najbolji Android tablet koji „nije baš Android”. Time je dokazao da je dobro modifikovati Android.

Ovakvi proizvodi, na kraju, možda dovedu do boljeg Android iskustva ili do rešenja koja su atraktivna određenoj ciljnoj grupi. Korisnici mogu da budu samo na dobitku sa povećanom mogućnošću izbora. Najveći gubitnik može na kraju da bude Google. Ova kompanija ulaže mnogo para u razvoj Androida, ali ga disribuira kao otvoreni softver sa nadom da će većina proizvođača i developera koristiti „zvaničnu konfiguraciju”, koja podrazumeva akcenat na Googleovim aplikacijama i njihovu laku dostupnost, što je uslov da ova kompanija dobro zaradi na Androidu.

Problem za proizvođače ovakvih apperating sistema može da bude fragmentacija Android platforme, te mnoštvo uređaja, što sve dovodi do pitanja vezanih za kompaibilnost. To nije problem koji će se lako i brzo rešiti, ali Facebook Home dolazi kao anticipator življe i raznovrsnije Android scene naspram zaključanog i stabilnog iOS-a.

A web?

To što „burgija” mobilno tržište, ne znači da Facebook zapostavlja web. Kompanija je nedavno predstavila novi dizajn, sa kojim će se narednih nedelja upoznati svaki korisnik.

Zbog novog izgleda, Facebook više ne deluje kao da je s početka 21. veka, već da je savremena web aplikacija. Jedna od novina je crna traka sa omiljenim aplikacijama, bookmarkovima i prijateljima za čet, koja se nalazi levo. Sem globalnog feeda, novi dizajn omogućava i da pregledate samo muziku, klipove, postove ljudi i brendova koje pratite a nisu vam prijatelji, te da definišete sopstvene liste za praćenje.

Novi dizajn donosi i odgovor Facebooka na Google Plus fotografije. Pregledanje slika na novom Facebooku je prijatna aktivnost, čineći da fotogalerije budu nešto poput Instagrama za web. Kada se sve sabere, novom izgledu web Facebooka biće zadovoljan verovatno svako, za razliku od Android korisnika koji su probali Home.

Ivan VESIĆ

 
PayPal u Srbiji
Facebook Home
Šta mislite o ovom tekstu?
Bookmarks 2.0
WhatsApp
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera