![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||
Moćna voćka
Ovom prilikom osvrnućemo se na punokrvni Producer Edition, dok je za korisnike sa plićim džepom na raspolaganju Fruity verzija koja nema mogućnost snimanja audio-zapisa i poseduje siromašniji izbor instrumenata. Za one koji na svojim bitovima vole da rade u letu tu su verzije za iPhone i iPad, kao i za Android uređaje koje sve krasi integracija sa Dropboxom i Soundcloudom kako bi rad mogao da bude nastavljen u komforu desktop računara ili odmah podeljen s muzičkom zajednicom putem najpopularnije producentske društvene mreže. Pomenute verzije dolaze sa nekoliko desetina instrumenata, osnovnim setom efekata, mogućnošću importovanja i eksportovanja MIDI fajlova, niskom latencijom i sekvencerom sa 99 kanala (u odnosu na 199 koliko omogućava Windows verzija), što će biti više nego dovoljno za osnovnu postavku novog hita.
Program vizuelno prilično odudara od konkurentskih, ali je princip rada praktično isti. Glavni sekvencer zove se Playlist i malo manje je precizan za rad na konvencionalnoj, linearnoj konstrukciji audio-materijala. Dashboard omogućava kontrolu hardverskih midi uređaja, audio-editor zove se Edison i postoji i u samostalnoj varijanti za rad van programa. Poseduje spektralni analizator i konvolutivnu reveberaciju. Maximus je limiter i kompresor koji služi kao alatka za mastering, gejting, sidechain i de-essovanje vokala. Riff mašina je zapravo nasumični generator melodija u Piano Rollu. Vokoder se zove Vocodex, Newtone služi za korekciju tonaliteta, a Slicex je sempler. Od noviteta su tu BassDrum (sintisajzer bas bubnja) i Groove Machine Synth (hibridni sintisajzer i efektor) koji najveću upotrebnu vrednost ima u Performance modu rada. Performance mod? Da, po uzoru na popularni Ableton Live, a od početaka prilagođen prvenstveno za rad sa audio-datotekama, FL Studio konačno ima mod koji omogućava lansiranje audio-klipova i rad uživo. U kombinaciji s ovim novitetom sjajno će funkcionisati i sada podržana multi-touch-screen interakcija s kompatibilnim hardverom i potrebnom verzijom Windows operativnog sistema. Podržani su svi popularni kontrolori poput APC, Launchpad, Lemur, Maschine i mnogih drugih. Činjenica na koju će novim korisnicima biti teško da se naviknu je upotreba desnog tastera na mišu i gomila padajućih menija. Praktično sve opcije imaju set podopcija do kojih se dolazi na ovaj način. Neki elementi prilično su sitni, mada sveprisutan tooltip prozor pomaže dok se ne uđe u rutinu i navikne na ikonografiju. Ako oko 30 integrisanih instrumenata u svim mogućim varijantama sinteze i preko 40 efekata nije dovoljno, moguće je koristiti i eksterne virtuelne instrumente (Patcher modul koji omogućava korišćenje VST i DXI dodataka znatno je unapređen i ne pati od dečijih bolesti prilikom povezivanja), a vični radu sa Max/Msp-om i programiranjem mogu da se okušaju i u pravljenju sopstvenih instrumenata u integrisanom Flowstone razvojnom okruženju, nasledniku Synthmakera. Naravno, i kompletna aplikacija može da radi kao dodatak nekom drugom sekvenceru putem ReWirea. Postoje brojne mogućne upotrebe ovoga, a najzgodnija je korišćenje generatora unutar nativnih instrumenata i efekata drugih radnih stanica. Audio-motor je sjajan, mada se ponekad čini da se svaki zvuk previše bori za svoje mesto u miksu pa je u radu potreban izvestan stepen samokontrole i dosta sečenja suvišnih frekvencija. Automatizacija je jednostavna i pored krivih koje su odavno prisutne sadrži i predloške koji ubrzavaju tempo rada svakome ko ima sopstveni stil. Može slobodno da se kaže da je čak i bolje rešena od napredne automatizacije u poslednjem Abletonu koja važi za gotovo perfektnu. Optimizacija je na visokom nivou, sve teče glatko i čak i na slabijim procesorima je moguće raditi sasvim udobno. Za sve nedoumice tu je više nego korisna obimna podrška koja odlično pokriva sve nejasnoće za početnike i napredne korisnike. Ako je baš neophodno naći i neku manu, ostaje izostanak verzije za iOS operativni sistem i, nažalost, još ne postoji jednostavan način za popularni sidechain efekat koji je skoro nezaobilazan u produkciji moderne muzike. Takođe, zbog svoje nevelike preciznosti glavnog sekvencera možda nije baš prilagođen svim muzičkim žanrovima. Korisnici koji vrše tranziciju sa drugog sekvencera će se malo pomučiti zbog drugačijeg pristupa editovanju i aranžiranju, ali kada se naviknu videće da je u pitanju prilično moćan program iako šareni interfejs ne odaje takav utisak. S poslednjom verzijom FL Studio je u svačijim očima definitivno prerastao igračkicu za tinejdžere koji sanjaju o karijeri elektronskog muzičara i postao ozbiljna alatka o čemu svedoče mnogi korisnici koji rade i žive od svog rada u ovom softveru. S druge strane, i dalje je jedan od najjednostavnijih za upotrebu na tržištu i izrazito efikasan radni tok predstavlja sjajnu platformu i za početnike na polju muzičke produkcije jer omogućava jednostavno konstruisanje materijala od audio-sekvenci i idealan je za svakoga ko hoće da radi na složenijem materijalu, a nije muzički potkovan. U dolazećoj nadogradnji proizvođač najavljuje i redizajn interfejsa koji će mnogim korisnicima drugih radnih stanica omogućiti lakši prelaz na FL Studio, kao i podršku za 64-bitne operativne sisteme. Za kraj je potrebno napomenuti da Image-Line uz kupovinu i dalje praktikuje prilično unikatnu polisu doživotne besplatne nadogradnje za sve buduće verzije. Uz sjajno parče softvera i pristupačnu cenu, šta više poželeti? Uroš ZEČEVIĆ | |||||||||||||
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |