PRVI UTISCI<>
032015<><>

Darkest Dungeon

Nakon hektolitara prosute krvi, krstaš u družini počinje da vidi protivnike koji ne postoje, usred borbe kreće da paranoiše što unosi dodatnu nervozu u ostatak ekipe; ogrubeli plaćenik koga su mučki izudarali kosturi dobija panični strah od undeada koji mu smanjuje HP u svakom dungeonu kojim plaze nemrtvi; mlada sveštenica koja je došla u sličnu situaciju nije podlegla panici, već je u ključnom trenutku prelomila i dobila bonus na štetu koju pravi „andedima”... Krstaša i plaćenika nećete uvrstiti u sledeći pohod, već ćete ih ostaviti da nedelju dana iskuliraju u bazi – viteza u kapeli na molitvenoj terapiji, a plaćenika u kupleraju da uz malo humpinga istera demone iz sebe. Mladoj heroini, koju je stres učinio jačom, odmor nije potreban, već sa entuzijazmom pakuje ranac i postaje deo ekspedicije u dublji i gadniji dungeon.

Darkest Dungeon je horizontalno skrolujući 2D roguelike RPG koji postavlja pitanje koje niko pre njega nije postavio – kako heroji reaguju na akumulirani borbeni stres? Svaka akcija koju preduzimate, svaki protivnik koga umlatite ili koji vas potkači, svaki uznemiravajući prizor na koji naletite lagano podižu nivo individualnog stresa, čiji se „overload” manifestuje katarzičnom reakcijom koja može da ima dobre, ali najčešće ima loše posledice. Koliko heroja – toliko varijabli u pogledu reakcije: jednom je to paranoja usled koje će heroj stalno tripovati i dizati tenziju ostalima, drugi put je fatalizam koji se manifestuje letargičnim i automatskim propuštanjem poteza u borbi i odbijanjem lečenja, treći put je prosta sebičnost zbog koje će se junak povremeno samoposluživati lootom sa zajedničke gomile... Burna reakcija nekad ima i dobre posledice jer heroj ne podleže iskušenju, već ga uspešno prevazilazi, što obično podrazumeva neki borbeni bonus. Dobre i loše posledice su permanentne, ali loše možete ukloniti tretmanom u sanatorijumu, što traži ulaganje nezanemarljive sume zlata. Nagomilani stres, i s njim povezane probleme, sanirate odmorom u bazi operacija – heroj koji u dungeon kreće sa nula stresa mnogo kasnije će doći u situaciju da pošizi, počne da ludi i ugrozi život ostalima.

Vaša operativna baza je okolina napuštene vile, poslednjeg ostatka nekada moćne feudalne porodice, čiji je mahniti vlasnik, u potrazi za zabranjenim znanjima iz podzemnih ruševina, kopao preduboko i probudio adske i htonske sile koje sada kuljaju sa svih strana. Kao poslednjem predstavniku ruinirane porodice, vama je stavljeno u zadatak da ispravite kardinalnu grešku vašeg pretka i regrutujete i organizujete avanturiste koji će na zlo nasrnuti prepadima na jedan po jedan lagum. Pored topovskog mesa za dungeone, ulagaćete u proširenje kapaciteta za regrutaciju, odmor i lečenje boraca, kao i u objekte za trening i nadogradnju opreme.

Darkest Dungeon je mehanički relativno jednostavan i sastoji se od dve osnovne celine – logistike u bazi operacija i ekspedicija u tamnice i lagume. Igra je potezna u strateškoj i u taktičkoj sferi – svaka dungeon ekspedicija s jednom četvoročlanom ekipom traje nedelju dana, što predstavlja jedan strateško-logistički „potez” koji osvežava broj raspoloživih regruta i kompletira terapeutske tretmane u bazi.

Taktičko meso i osnovna poenta igre su pomenute ekspedicije. Vašu malu družinu posmatrate sa strane, krećući se levo i desno u okviru svake prostorije ili hodnika uz biranje pravca kretanja na mapi dungeona. Svaka prostorija potencijalno krije loot, zamke ili grupe protivnika koje u poteznom maniru morate da slistite da biste nastavili napredovanje. Tokom fajta vi i protivnici naizmenično vučete poteze, aktivirajući specijalne udarce koji zavise od klase heroja i njegove pozicije u grupi. Klase su zaista maštovite jer osim klišea poput krstaša, sveštenice i lopova postoje i plague doctor (debuff/support), plaćenik sa sekirom i kukom, orijentalni demonolog, gubavac sa maskom i dvoručnim mačem...

Osim heroja sa što nižim nivoom stresa i očuvanim mentalnim zdravljem, za iole bezbedan adventuring trebaće vam hrana, baklje, zavoji i drugi potrošni resursi koje kupujete pre silaska u dungeon. Baklje su verovatno najvažnije jer slabo svetlo, osim podizanja stresa, može da dovede do problema sa uletanjem u zamke ili zasede – ovo poslednje je potencijalno smrtonosno jer ako vaša ekipa popije status „surprised”, redosled heroja će se pokarabasiti, tako da pola sposobnosti i udaraca nećete moći da koristite dok se ne dovedete u red.

Krupan element opipljive tenzije jeste činjenica da u igri imate jedan jedini sejv. Svaka greška i pogrešna procena skupo se plaćaju jer bekstvo iz borbe koja je pošla naopako nije uvek moguće. Smrt heroja ili kompletne ekipe neće biti anomalija, nego česta realnost, zbog čega u rezervi morate imati nekoliko timova spremnih da nastave pohod nadole, ka samom srcu nesvete korupcije.

Naposletku, vredi nahvaliti i audio-vizuelnu estetiku igre. Tokom avanture sve vreme vas prati baršunasti glas pripovedača koji kvalitetnim fantasy tonom ispreda sagu vašeg dooma ili uspeha, komentariše bitke, pojedinačne udarce i opštu situaciju. Na vizuelnom polju situacija je takođe sjajna, a kvalitet stripovski stilizovanih sprajtova i okruženja je fenomenalan.

Darkest Dungeon košta 20 evra, ali vredi mnogo više od toga. Meni je ovo je prva igra ove godine koju ću utefteriti na stranu sa kandidatima za igru godine. Iako se tehnički radi o naslovu koji je tek nedavno izdat kao early access igra na Steamu, dovoljno je „kompletan” da se u njemu može nesmetano uživati i nasmešeno gledati kako svakim pečom raste i prolepšava se pred vašim očima.

Miodrag KUZMANOVIĆ

 
Fractured Space
Darkest Dungeon
Šta mislite o ovom tekstu?
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera