![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||
Redream 1.3.1, Dolphin 5.0, PCSX2 1.4.0, RPCS3 0.0.6 Alpha
Ako su postojale i minimalne šanse da se neki stari igrači izvuku iz bule i „uđu u zeleno”, sada su svedene na nivo statističke greške, a da ne govorimo o tome da su standardi podignuti toliko visoko da su potencijalne novajlije gutale knedle. Baš zbog toga, šesta runda konzolnog rata isprofilisala je scenu i pokazala u kom će se pravcu kretati trendovi. U petoj rundi za primat najboljeg borilo se čak 11 ljutih protivnika, dok ih je u šestoj rundi bilo samo četiri. Stvari će kasnije postati još gore...
Nažalost, iako su svi mislili da će programerima najlakše biti da izrade kvalitetan i upotrebljiv emulator konzole Xbox, to se ni do današnjeg dana nije dogodilo. Postojali su pokušaji da se igre „prevode” u nativan Windows oblik, da se emuliraju najpopularniji naslovi (Halo, recimo), ali je sve ostalo samo na pokušajima. Ako ste skloni teorijama zavere, sigurno ćete reći da je sve napore programera zaustavio moćni Microsoft, ali kako to isto onda nisu učinili Sony i Nintendo? Sega Dreamcast
Dreamcast se isticao elegantnim kućištem koje je podsećalo na kvadratnu verziju PlayStationa. Gornjim delom dominirao je poklopac za optički drajv, a tu su bila i tri tastera: ’Power’, ’Reset’ i ’Eject’. S prednje strane nalazila su se čak četiri priključka za kontrolere koji su bili krajnje neuobičajenog oblika. Naime, naglašeni pravougaoni oblik „kvarile” su kratke ručke za držanje s donje i zaobljena ivica s gornje strane koja je bila deo otvora u koji se ubacivala memorijska kartica – famozni VMU (Virtual Memory Unit). Osim što je služila za snimanje pozicija, VMU je na prednjoj strani imala i ekran od tečnog kristala rezolucije 48 x 32 piksela koji je služio za prikaz dodatnog sadržaja za vreme igranja, ali i igranje mini-igara. VMU je mogao da prikazuje i sat, kalendar, te da se linkuje kako bi igrači razmenjivali podatke. Na sebi je imao ’D-pad’ i četiri komandna tastera. Inače, kontroler je imao analognu „pečurkicu”, postavljenu iznad ’D-pada’ i par analognih „ramenih” tastera.
Kada pričamo o emuliranju Dreamcasta ne možemo da zaobiđemo čuveni nullDC (segaretro. Nintendo GameCube
Konzola je ekstravagantnog izgleda i podseća na kocku (otuda i naziv), a sa prednje strane postoje priključci za četiri kontrolera i ubacivanje dve memorijske kartice. Sa zadnje strane nalazi se ručka za nošenje, koja konzolu pretvara u svejevrsno koferče. I kontroler je čudnog oblika, sa dugačkim ručkama, dve asimetrično postavljene analogne pečurkice, ’D-padom’ postavljenim u donjem levom delu „kućišta” i četiri akciona tastera različitih veličina. Zanimljivo je i to što je kontroler imao i tri „ramena” tastera.
Najpoznatiji emulator konzole GameCube je Dolphin (dolphin- Sony PlayStation 2
PlayStation 2 se uz pomoć daljinskog upravljača, koji se dokupljivao, lako mogao „konvertovati” u multimedijalni centar, na njega ste mogli da prikačite i video-kamericu (EyeToy) koja je pratila pokrete korisnika i omogućavala mu interakciju sa igrama, mikrofone, gitare... Zanimljivo je da su neke igre dozvoljavale kontrolu preko USB miša, pa čak i korišćenje USB tastature, dok je kupovinom Linux kita bilo moguće instalirati Linux, koji je predstavljao derivat distribucije Red Hat 6.
Next-gen era Sedma runda konzolnog rata zvanično je počela 22. novembra 2005. godine, kada je Microsoft javnosti predstavio svoj Xbox 360. Jedini preostali takmaci – Nintendo i Sony, kasne godinu dana i odgovore predstavljaju u vidu konzola Wii (19. novembra 2006. godine) i PlayStation 3 (11. novembra 2006. godine). Iako ga je krasio daleko inferiorniji hardver od konkurenata (konzola čak nije imala ni HD mogućnosti), Wii je oduvao konkurenciju prodavši skoro 102 miliona primeraka! Iako nije oboren rekord PlayStationa 2, postignuti rezultat je za svako poštovanje, naročito kada se iznesu podaci o broju prodatih primeraka konkurenata. Borba za srebrnu medalju trajala je do samog kraja, ali je pobedu ipak odneo PlayStation 3 koji je prodat u nešto više od 87 miliona primeraka. Xbox 360 beleži prodaju od gotovo 85 miliona primeraka. Kada se podvuče crta, dolazimo do zaključka da next-gen era zapravo predstavlja zlatno doba igračke industrije i da je u njenoj zori prodato neverovatnih 274 miliona konzola, što je zapanjujuć rezultat.
Što zbog ozbiljno jakog hardvera, što zbog tehnika programiranja, ljubitelji emulatora nisu se usrećili u next-gen eri i knjiga je praktično spala na dva slova: Wii i PlayStation 3, koje ćemo za sam kraj sage o konzolnom ratu obraditi. Sony PlayStation 3
Međutim, osnovne hardverske specifikacije predstavljale su samo vrh ledenog brega. Naime, konzola je imala ugrađen Blu-ray čitač, što je Trojku „pretvaralo” u moćan multimedijalni sistem i slično za te pare niste mogli da kupite. Sledeća važna stvar je Sixaxis kontroler, koji je izgledom neodoljivo podsećao na DualShock 2, ali je u pitanju bila sasvim drugačija tehnologija. Veza sa konzolom ostvarivala se putem Bluetooth signala i omogućavala je priključivanje do sedam kontrolera istovremeno. Na raspolaganju je bila i integrisana punjiva baterija, te mogućnost da se upravljanje obavi koristeći motion kontrole (ovo, nažalost, nikada u potpunosti nije zaživelo). Tasteri ’L2’ i ’R2’ zamenjeni su triggerima, a razočarenje je bilo što Sixaxis nije imao vibracione motore. Potonje je ubrzo ispravljeno, pa je svetlost dana ugledao DualShock 3, koji je postao deo standardne opreme.
Kada je emulacija Trojke u pitanju, iz ponude se izdvojio open source projekat – RPCS3 (rpcs3. Nintendo Wii U poređenju sa Xboxom 360 i PlayStationom 3, Wii je izgledao kao nekakva jeftina igračka. Tu ne mislimo samo na hardverske karakteristike, već i sam izgled i veličinu konzole koja može da se poredi sa modernijim kablovskim modemima. Međutim, ono što je Wii lansiralo među zvezde je fantastična biblioteka igara i neobični kontroleri (Wii Mote + Nunchuk) koji su pomoću akcelerometra i infracrvenog svetla detektovali korisnikove pokrete i određivali njegov položaj u prostoru. To je dovelo do prave poplave naslova koji su ovu tehnologiju koristili nemilice – igrali smo tenis, kuglali se, vežbali u teretani... Zahvaljujući tome, Wii je bio pogodan za celu porodicu i upravo tako se i koristio („ozbiljni” igrači su ga se gnušali). Mama, tata, bata i seka sedeli su iz večeri u veče okupljeni oko malene Nintendove konzole, „mlatarajući” rukama kroz vazduh i zabavljajući se kao nikad do tada. Delovaće zastrašujuće, ali najprodavanija igra za Wii – Wii Sports, prodata je u preko 87 miliona primeraka! Naravno, Wii je u biblioteci imao i gomilu „normalnih” igara, uglavnom ekskluziva, tako da su se na tržištu hitovi ređali kao na traci. Koliko je hardver ove konzole bio slabašan, pokazuje i podatak da ona uopšte nije imala mogućnost prikaza HD signala, čak ni HDMI priključak za moderne televizore. Srce sistema bio je PowerPC procesor kodnog imena Boradway koji je kucao na 729 megaherca. Za grafiku je bila zadužena ATI-jeva Hollywood kartica koja je, baš kao i procesor, izrađena u 90 nanometarskoj tehnologiji, fercerala je na 243 megaherca i na raspolaganju je imala 64 + 3 megabajta GDDR3 memorije. Što se tiče radne memorije, na raspolaganju je bilo svega 88 megabajta, ali to programerima kao da nije smetalo... Inače, konzola je imala DVD čitač prilično ograničenih mogućnosti, pa je i na tom polju zaostajala za konkurencijom, naročito za PlayStationom 3. Ipak, Wii je bio kompatibilan sa igrama pisanim za GameCube, čak je sa gornje strane imao konektore za priključivanje originalnih kontrolera i dva slota za memorijske kartice. Kao što smo već naveli, emulacija konzole Wii obavlja se iz programa Dolphin, a ukoliko imate originalni Wii Mote, i njega ćete moći da koristite tokom igranja. • • • Da rekapituliramo... Nakon dve, relativno, neuspešne epizode, sa Super Nintendom 64 i GameCubeom, Nintendo se vratio u igru sa Wiijem i preoteo tron od Sonyja. S druge strane, Sega je nestala sa scene i nakon fantastičnog uspeha sa Mega Driveom, tržištu više nije imala šta da ponudi. Tonuli su sve dublje (Saturn) i dublje (Dreamcast) i na kraju se udavili. Njihov najveći problem bio je što su gledali šta radi Nintendo umesto da su se fokusirali na osluškivanje potreba tržišta. Sony u celu priču sa igračkim hardverom kao da je pao sa neba i sa dva smrtonosna udarca (PS1 i PS2) uništio je konkurenciju. Analitičari tvrde da je PlayStation 3 bio neuspeh, ali 87 miliona prodatih konzola govore da je stanje na terenu sasvim drugačije. Za sve to vreme Microsoft iz prikrajka gleda šta se događa i zadovoljno trlja ruke, iako su i Xbox Classic i Xbox 360 više bili dostojni protivnici nego šampioni. Zapravo, koga je to uopšte briga, kada se govori o desetinama i desetinama miliona prodatih konzola u svakom „krugu” – svi su pobednici, a naročito igrači. Vladimir PISODOROV | ||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |