![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||
Magix Fastcut 3.0 Plus Edition
Za akcione heroje i dronove Jedno od takvih ostvarenja je i Fastcut koji stiže iz renomirane kompanije Magix koja ima debelo iskustvo kada je u pitanju video-montaža, ali i baratanje multimedijalnim zapisima. Odmah treba istaći da program može da se preuzme i u besplatnoj varijanti koja je više nego upotrebljiva, ali da smo se mi ipak odlučili da predstavimo Plus ediciju koja sadrži nekoliko korisnih perkova. Pre svega tu je digitalna stabilizacija slike, slowmotion efekti, mogućnost da korisnik kreira sopstvene radne šablone, baš kao i napredne obradne alatke. Sve to ima cenu, ali po našem mišljenju vredi uloženog novca.
Do rezultata vode tri putića Materijal može da se povlači direktno sa priključenih uređaja ili da se po selektovanju automatski kopira u radni direktorijum na hard-disku. Pre nego što obavite selekciju, svaki klip može da se pregleda u povećoj preview formi za koju su „zakačene” osnovne komande za kontrolu toka reprodukcije. U sledećem koraku klipovi su poređani jedan ispod drugog i klikom na strelice menjate im redosled. Na raspolaganju je još veća preview forma, ali i mogućnost podešavanja kvaliteta reprodukovanog materijala. To je učinjeno s razlogom, jer je sada potrebno obaviti označavanje najvažnijih delova u klipovima (highlights), ali i smanjiti im dužinu trajanja. Umesto klasičnog trimovanja, postupak se svodi na pomeranje ulaznog i izlaznog markera, što opet znači da od isecanja više delova iz istog klipa nema ništa. To može da bude nezgodno. Program uredno beleži ukupnu dužinu originalnog i na ovaj način skraćenog materijala, te naglašava koliko highlightsa ste odabrali. Zašto su oni važni, objasnićemo kasnije, a još ćemo dodati da Fastcut omogućava precizno „kretanje” kroz materijal – sličicu po sličicu, bez ikakvih gubitaka u performansama, krkljanja hard-diska i ostalih neželjenih dešavanja.
Automatizovan i na izlazu Po pritiskanju tastera Create Movie nudi vam se nekoliko opcija među kojima je i ona da gotov filmić snimite na lokalni hard-disk. Koketiranje sa uobičajenim radnim parametrima kao što su bitrate, framerate, samplerate, tipovima kodeka i formata zapisa, ovde ne figuriše kao mogućnost i umesto toga birate izlaznu rezoluciju za koju se automatski vezuje i kvalitet rezultante. Na raspolaganju su njih četiri: DVD (720 x 480 piksela), HD (1280 x 720), Full HD (1920 x 1080) i UHD (3840 x 2160). Pored toga, produkt rada može da se snimi i u obliku pogodnom za reprodukciju sa mobilnih telefona i ovde su date po tri mogućnosti za Android, iOS i, davno prežaljeni, mobilni Windows. Ako ste mislili da je ovde kraj – nije, jer se sve može uobličiti i za objavljivanje na Facebooku i YouTubeu. Ništa bez ručnog rada
Prva stvar koju ćete primetiti je da se ispod preview prozora, koji je postavljen levo, nalazi pojednostavljena vremenska linija sastavljena iz dve „trake”. U prvoj se nalaze kadrovi poređani na osnovu odabranog templatea, dok se ispod nalazi pripadajuća pozadinska numera. Najvažnija stvar je smeštena u desnom delu radne forme i tamo se nalaze akcije koje možete da preuzmete nad polugotovim materijalom. Program može da izvrši optičku korekciju kompenzujući distorziju nastalu korišćenjem GoPro kamera, mada je dozvoljeno i ručno potiranje pojave preko naročite skale. Na meniju je i pomenuta opcija za digitalnu stabilizaciju slike (odlično funkcioniše u praksi), rotiranje prikaza u levu ili desnu stranu u koracima od po 90 stepeni, kao i mogućnost automatskog ili ručnog „peglanja” slike. Šuruje se sa klasičnim parametrima kao što je intenzitet osvetljenja, kontrast, zasićenost bojama i tako dalje. Na kadrove može da se aplicira Slow/Fast motion efekat i to je naročito zgodno pošto je materijal već podeljen na segmente pa ne morate puno da mozgate kako da izvedete zahvat. U podsekciji Templates nalazi se dvadesetak specijalnih efekata preko kojih menjate vizuelni identitet snimka. Tako na sliku može da se doda „sneg”, tu je i efekat „starog filma”, dodavanje okvira, mirrorovanje, zumiranje i tome slično. Čitava podsekcija u ovom odeljku posvećena je radu sa tekstom, koji može da bude i animiran i postavljen na bilo koji deo ekrana. Ubačeni naslovi mogu da se podebljaju, iskrive, podvuku, dozvoljeno ja „baciti” senku, ostaviti samo konture slova na ekranu, „prišiti” Fade In/Out efekat, odabrati tip i veličinu slova, ali i podesiti vremenski interval držanja teksta u kadru. I ovde je na raspolaganju dvadesetak templatea koji donose već definisane oblike i u miks se ubacuju jednim klikom miša. Nismo to do sada pomenuli, ali Fastcut po defaultu obavlja potpuno utišavanje originalnog zvuka, ističući u prvi plan muzičku numeru koja dolazi sa odabranim šablonom. Odavde to možete da promenite miksujući intenzitet obe komponente odvojeno. I ne samo to! Na raspolaganju je nekoliko šablona za optimizaciju originalne zvučne komponente uz čiju pomoć se uklanja nezgodan efekat duvanja vetra u mikrofon, pojačava se muzika ili govor, eliminišu pozadinske smetnje... A šta ako poželite da osetite moć „pravog” ručnog rada? Možete i to, ali se u tom slučaju program dodatno transformiše, eliminišući neke promene nastale apliciranjem muzičkog templatea. Odjednom, Fastcut postaje svedena verzija klasičnog programa za nelinearnu video-montažu, nudeći korisniku da u kućice između kadrova (bar oni bivaju sačuvani) ubaci tranzicione efekte, obavi trimovanje video-klipova i tako dalje. U ručni režim rada možete da uđete odmah po odabiru video-klipova, ako kliknete na taster ’Edit directly’, mada je bolje da to uradite tek nakon što aplicirate template koji će vam uštedeti gomilu vremena na rearanžiranje kadrova. Ne očekujte čuda od ručnog režima, jer je on tu više kao pomoćno sredstvo, nego osnovna alatka za rad. Šablonizacija Poslednji segment projekta na koji ćemo se osvrnuti je izrada templatea. Prvi korak predstavlja učitavanje pozadinske numere koja može da bude u bilo kom formatu, s obzirom na to da ih Fastcut podržava gomilu. Potom ćete definisati thumbnail koji je zapravo bilo koja slika sa hard-diska, a onda sledi kratak opis i određivanje kojem žanru muzike numera sa kojom radite pripada. Najvažniji deo je određivanje takozvanih odsečaka, mesta u numeri koji će zapravo predstavljati promenu kadrova i pratiće tempo „odmotavanja” numere. Posao može da se uradi i automatski, ukoliko ne želite da gubite vreme preslušavajući numeru više puta i pritiskati taster Set cut. Učitana numera ne mora u potpunosti da se iskoristi, zahvaljujući pojednostavljenom trim sistemu, identičnom onom koji smo opisali u delu gde se vrši priprema odabranih video-klipova. • • • Fastcut je simpatičan pokušaj da se video-montaža približi prosečnom korisniku kojeg ne zanimaju teškaši iz klase bez kojih profesionalci ne mogu da žive. Ovde je poenta da se materijal nabaca, čak bez naročitog reda i smisla, te da se prepusti programskoj rutini da posao završi umesto vas. U većini slučajeva, u praksi to rezultuje spektakularnim snimcima koji će malo koga ostaviti ravnodušnim. Od izuzetnog značaja je što su autori ostavili i mogućnost ručne obrade koja će video-snimcima udariti lični pečat, pa makar se on odnosio samo na linije teksta ili specijalne grafičke filtere. U slobodnom režimu rada Fastcut nije naročito upotrebljiv jer se u njemu osećate skučeno i, zbog manjka funkcionalnosti, nedorečeno. Utisak će utoliko biti jači ako ste prethodno koristili neko čistokrvno ostvarenje iz klase. S obzirom na to da je namenjen objavljivanju snimaka na društvenim mrežama, Fastcut smatramo preskupim paketom koji ulazi u okvire naprednih amaterskih programa. Besplatna iteracija jeste rezervno rešenja, ali se tu postavlja pitanje da li ste spremni na kompromise. Vladimir PISODOROV | |||||||||||||
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |