
UBIK, delo jednog od najznačajnijih i najkontroverznijih pisaca naučne fantastike Filipa K. Dika, kompjuterizovano je od strane francuske firme „Cryo interactive”. Nedavno smo u obliku igre mogli videti Blade Runner avanturu (SK 1/98), dok su se na filmskom platnu pojavila tri filmska ostvarenja bazirana na njegovim delima (Totall Recall, Screamers, Blade Runner). Njegov roman UBIK bavi se cyberpunk društvom, gde organizacije strahuju od upada tzv. psihika u njihove sisteme i ometanje rada. U bliskoj budućnosti život se ne završava fizičkom smrću, već se telo smešta u hladna pakovanja i velike moratorijume u kojima živi mogu razgovarati sa preminulima. Veliku kompleksnost i psihološka razmatranja Dikovog romana, „Cryo Interactive” prebacio je u real-time pucačinu bez previše smisla, barem za igrače koji nisu čitali pomenuti roman.
Centralna ličnost igre je Džo Čip, vođa jedinice za odstranjivanje psihika koji smetaju organizacijama. Džo radi za agenciju Runsiter u vlasništvu Glena i Ele Runsiter (Ela se nalazi u moratorijumu). Njihovi glavni suparnici su agencija Holis, koja se bavi starim dobrim reketiranjem i lažnom zaštitom organizacija. Postoje dve vrste ljudi koje možete voditi u misiju; psihike i fizičke agente. Prvi poseduju jake mentalne sposobnosti i emituju razne energetske talase (poput magija u fantazijskim igrama), drugi poseduju veliku snagu i poznavanje oružja. Psihici su veoma slabašni i ne mogu nositi jaka oružja/oklope. U zavisnosti od nivoa i tzv. porodice kojoj njihova mentalna sposobnost pripada (defanzivna/ofanzivna), psihici su skuplji za iznajmljivanje. Za razliku od njih, fizički agenti su komandosi koji se dele po oblastima delovanja. Tako npr. imate snajperiste, stručnjake za teško naoružanje, hakere, terenske lekare, stručnjake za eksploziv, stručnjake za mine itd. Kombinacijom dve grupe borite se protiv Holisovih agenata koji su spoj psihika i fizičkih agenata uz pomoć jakih kibernetskih implanata i nadgradnji. Cilj svake misije je likvidacija protivnika iz određenog dela nivoa. Ugrožene organizacije iznajmljuju vaše agente i usluge koje oni nude, kada posumnjaju da se Holis organizacija sa svojim psihicima suviše mota oko njihovih važnih podataka. Na kraju uspešno obavljene misije dobijate poveću sumu kredita kojima regrutujete i opremate ljude za sledeću misiju. Obavezna ličnost svake misije je Džo Čip (koji predstavlja vas) i on sastavlja tim pre početka misije. Preko svog ličnog računara (squad selector) u zavisnosti od vrste misije (čuvanje, napad, odbrana, hakovanje sistema itd) birate agente i opremu. Najbolja primena psihika je lečenje povređenih fizičkih agenata. Interesantno je da se delovanje njihovih drugih moći može primeniti u misijama tek kada dostignu 4. ili 5 .nivo, dok su pre toga samo problem. Fizički agenti sa što jačim nauružanjem (heavy) ili stručnjaci za eksploziv uvek su potrebni, sem u slučaju kada misija od vas zahteva drugačije. Prva, uvodna misija igre vodi vas u podzemne kanale telekomunikacione kompanije, gde vam je cilj regrutovanje drugog važnog lika u igri, moćnog psihika po imenu Pat Konli. Pat je devojka koja poseduje jedinstvenu psihičku moć, zamrzavanje trenutka vremena i vraćanje u prošlost. Služeći se ovom karakteristikom lika, „Cryo Interactive” je napravio čudan deo programa za snimanje pozicije, koji snima prelomne delove misije i ukoliko poginete, vraća vas na željeni deo misije. U kasnijim misijama morate sačuvati hladno pakovanje Ele Runsiter od neprijateljskih napada, izvršiti odbranu baze na Mesecu, hakovati sistem svemirskog broda, odbraniti sedište Runsiter organizacije itd. Posebno interesantan element u igri je hakovanje sistema. U zavisnosti od iskustva vašeg agenta-hakera dobijate određeni broj pokušaja da pogodite kombinaciju tri broja i ukoliko ne pogodite broj, agent umire pod strujnim udarom. Igra se odvija u realnom vremenu i predstavlja inovaciju u taktičkim timskim igrama koje su do sada bile samo na poteznom principu izvođenja. U toku statične borbe (bez kretanja) vaši agenti će zauzimati što bolje formacije što je za pohvalu AIu programa, ali prilikom kretanja na određenu lokaciju van prostorije u kojoj se nalaze, doći će do sudaranja ili stajanja u mestu bez ikakvog pokreta. Sem nekoliko elemenata za razmišljanje radnja se u toku igre svodi na upucavanje protivnika, što je krajnje neshvatljivo pošto je knjiga rađena na drugom principu. Odabirom agenta i pritiskom na desni taster miša otvarate meni sa mogućnostima koje on može uraditi. Ikone u ovom meniju suviše su sitne i krajnje neprimenjive u brzoj borbi, gde jedva uspevate da kontrolišite ljude. Inventar koji svaki od likova poseduje je suviše mali, ali pola materijala koji je dat slabo je upotrebljiv, pošto likovi koji nose pušku ne mogu ništa da drže u drugoj ruci, dok je onima koji ne nose puške zabranjeno da koriste određene materijale. Sem ovih frustrirajućih elemenata igre, pogled i više kamera u igri koje su od „Crya” najavljivane kao inventivni izum, u nekim trenucima ubijaju želju za daljom igrom. Postoji aktivna kamera koja prati kretanje vaših agenata i duga, mnogo primenjivija, statična kamera kojom sami selektujete najbolji pogled na trenutnu situaciju u kojoj se vaši agenti nalaze. Zbog „inventivnog rešenja”, može se desiti da vam ljudi poginu zato što ih niste videli i na vreme povukli iz vatrene zone. Pohvalno je što igra prati dešavanja iz knjige na verodostojan način. Svi likovi koji se pojavljuju u igri imaju svoju rolu u knjizi. Branislav BABOVIĆ | | |